Lite bas kanske?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-11 16:29

Verkar vara ett rosenrasande trevligt element. Synd att jag själv sitter på ett gäng andra och inte har råd/lust/möjlighet att köpa på mig mer. Annars hade jag köpt 4 direkt.

Kanske det ska göras lite reklam för element även på teknik eller DIY-sidan, som fler läser? Verkar väldigt fint och det är väl bra om fler kan köpa...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-11 16:32

Finns en mycket begränsad mängd element att tillgå.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-11 16:39

Hmmm... Jag tar nog två par - skulle nog passa till mina små pallar...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-11 17:02

Två bilder:

Bild

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-04-11 17:29

Vad trevliga de ser ut att vara. :) Tur att jag just precis köpt på mig ett par SS8555-00 så att jag slipper tjata tills jag får ett par...
Back in black!

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-04-11 17:48

AVR7k sätt upp mig på ett par också.

Det skulle sitta fint med lite extra stöd neråt.
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Densen

Inläggav Densen » 2008-04-11 17:57

Pelaren med basmodul toppad med OA-51 ser utseendemässigt mycket bra ut. Man kanske i varje fall skulle bygga ett par lådor? Kanske får använda SS8555 som Rookie skall. I mitt fall vill jag köra passivt. så dessa passar tyvärr inte mig. Annars verkar det vara ett riktigt bra pris.
AVR7000's användande av SS8535? med VÄL lite sämre baskapacitet är kanske en mycket lyckad kombination, då väl detta skall ha än bättre mellanregister än SS8545? Eller är jag felinformerad.

Tillagd fråga.

Skulle ju också fråga om det blir problem med stereostapel och TV-bänk emellan högtalarna, då ju basarna är riktade inåt? Fungerar konceptet med motstående basar med att öka basvolymen jämfört mot om de hade spelat/varit riktade rakt fram istället?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-11 18:24

ser väldigt annorlunda ut utan den sedvanliga magnetringen.
finns det nån simulering gjord på magnetsystemet? måste betee sig väldigt fint?

varför ser man inte mer neodymnmagneter? med tanke på att ni kan sälja basarna för 1300kr styck verkar det inte vara ett väldigt dyrt element att tillverka.
i övrigt får man väl bara gratulera till en väl genomförd design. Pressad korg visar att det lagts pengar på det som är viktigt istället för på design som inte behövs.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-11 18:53

nä dra mig baklänges, en sån snikkorg! och varför inga extra luftpassager under spidern, är spidern så gles att detta inte behövs?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-11 19:47

Spidern är rätt tät men det spelar mindre roll. Polstycket är ju ventilerat och de extra förluster som skulle kunna ske genom spidern är minimala. Det ser man av t/s-parametrarna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-11 20:00

celef skrev:nä dra mig baklänges, en sån snikkorg!
Till en subwoofer behövs inget mer än pressad plåt, eftersom resonanserna i korgen ändå ligger långt över 80Hz.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-04-11 20:08

finns det ett sista par kvar så tar jag dem

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-11 23:24

Spidern är rätt tät men det spelar mindre roll. Polstycket är ju ventilerat och de extra förluster som skulle kunna ske genom spidern är minimala.

jag snedtänker kanske men det ventilerade polstycket vädrar väl bara kaviteten bakom dammkåpan, kaviteten mellan spider (om den är tät)och korgens botten skulle man väl behöva vädra genom hål i korgen?

Det ser man av t/s-parametrarna.

mmm, hur då?

Till en subwoofer behövs inget mer än pressad plåt, eftersom resonanserna i korgen ändå ligger långt över 80Hz.

ok, men varför är då alla andra element så "tuffa"? tänkte på vridstyvhet och icke magnetiskt material
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-11 23:44

celef skrev:ok, men varför är då alla andra element så "tuffa"? tänkte på vridstyvhet och icke magnetiskt material

Om man spelar högre frekvesner så behövs stabil korg, men icke magnetiskt material i korgen har nog väldigt liten betydelse för det slutna magnetfält som går igenom magneten och polstyckena.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-12 00:23

jaha, där ser man
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-12 01:05

avr7000 skrev:Jag kommer att försöka hålla ordning på det hela...
Elementen ligger inte hos mig så någon annan kommer att ta betalt och skicka ut. men PM'a gärna mig era uppgifter så vidarebefordrar jag dem.

Elementpar för transport:
ajna 1 par
hassez 1 par

2 par kvar...

Elementpar för lev. på DIY
Pellen 1 par
Tux 1 par

4 par kvar...

Mvh

Stefan

Elementpar för transport:
ajna 1 par
hassez 1 par
Bamsefar 2 par

slut på dessa...

Elementpar för lev. på DIY
Pellen 1 par
Tux 1 par
Karneolen 1 par

3 par kvar...

Vi får se efter Dïy-träffen om vi kan klääämmmma och käännnna o ruussskafram några extra element... fraktvarianten är ju redan slut och schmutziger vill ju ha ett par....

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hellymoore

Inläggav hellymoore » 2008-04-12 06:39

Jag vill också ha ett par!
tyvärr får de skickas, så AVR 7000 har PM

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-12 09:07

Kommer de här baselementen inte att göras mera allmänt tillgängliga framöver?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-12 09:19

Förhoppningen är att det ska finnas fler element framöver men det kan inte garanteras så man bör betrakta detta som en engångsföreteelse tills vidare.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-12 12:46

hellymoore skrev:Jag vill också ha ett par!
tyvärr får de skickas, så AVR 7000 har PM

Det finns bara de 3 par kvar som kommer att tas med till DIY...

Skulle något av dessa par inte gå åt på DIY så kan de i så fall skickas och då har vi reservlista med:

* schmutziger (som jag antog inte tänkte komma upp till Gbg)
* hellymoore

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-12 15:24

Hellymore....

Du bor ju nära. Jag föreslår att du kommer ner till Gbg, det är en jätetrevlig tillställning! Då kan du ju boka upp ett av DIY-paren och hämta upp dem där.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-12 16:01

och hur står sig en sådanhär basmodul i förhållande med en lts b1:a?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-12 16:19

Aura motorsystemet har extremt låg dist, jag tror inte det finns något basellement med lägre dist. vid stora konrörelser, någon får gärna rätta mig om jag har fel :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-12 16:28

Hej alla glada :)

Aha profbd lever. :) Undrar om han är i Spanien?

Angående korgen så blir den betydligt styvare då den monteras. Jag använder normalt aldrig en korg i magnetiskt material eftersom den då bidrar till att öka de magnetiska förlusterna. Magnetismen leds ut till korgen s a s. I det här fallet med noll magnetiska förluster i magnetsystemet så spelar det ingen roll för det finns ju ingen magnetism som leds ut från systemet och in i korgen. Nu hade jag valet att använda denna korg och få ett vettigt pris på högtalarelementet eller att välja en dyr och för ögat fin korg i aluminium. I bilstereosammanhang är det ett lite annorlunda tänk eftersom synintrycket är dominerande i själva säljögonblicket.

Valet var för mig ganska lätt. Vad skall jag med aluminium till då det bara fördyrar utan att bidra med något ljudmässigt positivt.

Med vanlig magnetstruktur så väljer jag att inte använda plåtkorg.

Det var omkring år 2002 som det började. Jag skulle konstruera ett hembiosystem åt ett företag som heter SMS. Det skulle vara ett 5.1 system och frontarna skulle vara inbyggda i ramen på en ramspänd filmduk.

Jag valde att lägga mycket krut på basmodulen. Nån gång i början på 90-talet pratade IÖ om principen att utnyttja ett slutet rums fysikaliska egenskap d v s att låga frekvenser ökar i amplitud mot lägre frekvens under den frekvens där rummet har sin lägsta i frekvens stående våg. Så, med en sluten låda som är avstämd med ett Q-värde på 0,5 eller mindre så blir avstämningen aperiodisk och transientåtergivningen blir som bäst.

Lådan valde jag till 87,99 UK pints. :-) Vilken rolig måttkonverterare jag har i Word :-) För KK och alla andra som inte vet vad en pint är så motsvarar detta en baslåda på 50 liter. :-)

Nu var det bara att välja basar. Donald North som då var utvecklingsingenjör på Aurasound var också min distributör i USA av min D/A omvandlare. Idag är Donald teknisk utvecklingschef på Aura. Jag visste att Aurasounds basar var fantastiska men dyra. Jag visste också att TC sounds som jag tidigare använt gjorde bra basar men kvalitetskontrollen var inte på topp och leveranstiden slog nästan snigelrekord. Båda dessa fabrikat gör kostsamma basar.

Jag visste att kvantiteterna skulle bli stora, i alla fall större än normalt. Vid ett tillfälle frågade jag Donald vilket pris jag kunde få på Aurasounds basar. Priset var lagom kul. Ok, vilket pris skulle jag få om jag köpte 1000 st? Det blev lite bättre men skyhögt över budgeterat pris. Suck.
Sedan kom jag med den ljusa iden att fråga om högtalarelementet på något sätt går att förbilliga. Det var ju inte så svårt. Well Peter, we can give you garbage magnets with junk materials and then you have your cheap unit. 8)

Hmmm, jättekul, ha ha. :? :(

Men då jag ville ha alla parametrar intakta eller t o m något förbättrade samt även mindre rörlig massa utan att få en högre resonansfrekvens, ja då blev det tänka av. :idea:

Well Peter, we can actually do that for you because that’s how we started our selves but we could not sell the units so the designing department decided to make the units fancy and expensive.

Det var ju bilstereomarknaden som svalde alla basar på den tiden dom utvecklade basarna.
Ok, jag valde en styv pappkon istället för aluminiumkon som är tung och dyr. Men den största penningvinsten bestod i att få denna enkla korg. Jag var lite rädd för magnetiskt material i korgen men Donald skrattade och sa bara: Peter, there are no magnetic losses so it doesn’t matter. :-)

Just det, valet var enkelt. Jag litar fullt på Donalds ingenjörskonst. Dessutom är han hifibög :-) och han vet exakt vad jag vill uppnå och mina kvalitetskrav. Vi känner varandra ganska väl. På somrarna så bor han här i min lägenhet. Han gillar Sverige. :)

Nåväl han gav ett pris :-) och jag sa bara, just do it. Så enkelt var det. Jag fick en sample batch och den ändrades sedan litet eftersom jag insåg att limmet till surrounden var lite blöt och troligtvis inte skulle palla trycket. Nya anslutningskontakter fick jag också. Det kan ha varit mer skillnader som t ex anslutningstrådarna som bäddades in i spidern. Jag har för mig att från början hängde de som vanligt och kunde skramla.

Så, nu var det bara att beställa världens mest prisvärda bas. :) Denna bas ville Vifa låna av mig och det fick de. Dom hade den i ett halvår och sedan gav de upp att försöka kränga Peerless basar eller något annat för den delen. Dom kunde helt enkelt inte konkurrera och dom kunde inte tillverka den till bättre pris. Det var det jag ville veta och jag tror att ingen annan kan göra det heller.

Basen återspeglar egentligen hela mitt sätt att tänka. Jag vill ”cut the crap” och fokusera på de väsentligaste parametrarna som styr ljudet mot välljud. Resten är för mig ointressant.

Min D/A kan tyckas visa på raka motsatsen, men då jag tog offert på alla delarna så fick jag ett fantastiskt bra pris och jag hade en stram budget. Jag var överlycklig. Jag kunde få min kopparlåda till ett bra pris, trodde jag ja. :?
Då jag sedan skulle beställa så passade ytbehandlarna på att höja priset med en faktor 20. :( Dessutom ville de inte lackera lådan längre vilket ingick i deras ursprungliga offert, så det var bara att söka lackare. Lättare sagt än gjort. Det var ett rent helvete och projektet dog. :cry: Jag satte ihop 50 stycken omvandlare och hoppas att aldrig behöva gå igenom något dylikt igen.
Jag vill passa på att säga att det kostar mer än 5000 kr bara för att lackera D/A lådan. Fronten kostar 4000 kr/st. Patinering kostar några tusen kronor. Jag har frågat alla som sysslar med ytbehandling i Sverige och så är priserna. Det är bara å gilla läget liksom. Att bara vika kopparplåten kostar 3000 spänn styck och det är få som klarar det. Kopparplåten är finsk och är i 99.997 koppar. Den skall sedan poleras och plastas på båda sidor. Polering och plastning skedde i Småland. Varför ville jag ha koppar i chassiet? Det skall jag kanske berätta om i en annan tråd. :-) Men så mycket kan jag säga att chassiet i Forsell D/Anär av tjock aluminium och vid framtagning av denna låda observerade jag en del konstiga saker som hände med ljudet. Forsell D/An ju också är min konstruktion. Nog om detta.

Det var tider det. Detta var en liten parentes. Nåväl, Donald var i alla fall glad åt Bremen D/An som han har sålt i en ansenlig mängd i USA. Och det är tack vare min D/A som jag kom i kontakt med Donald och nu har jag istället en sjuhelvetisk bra bas som inte kostar en förmögenhet och som många kan ta del av. :-) Alltid något.

Alexi, jag behöver inte rätta dig :D

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-12 16:49

Aha profbd lever. Undrar om han är i Spanien?

nej jag är hemma men det 26 är det dags för en ny tur
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-12 16:59

Libanon kanske? Eller varför inte Göteborg till DIY.

PS

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-12 17:08

tack ps för en trevlig och intressant lässtund :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-12 17:14

nu har jag istället en sjuhelvetisk bra bas som inte kostar en förmögenhet och som många kan ta del av.

Nu förstår jag inte riktigt, på naqref lät det som om denna kanske inte kommer att finnas i någon mer upplaga?

Upplys oss Peter, tack. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-12 17:32

Just nu finns det ett begränsat antal basar att tillgå. Vad framtiden visar får vi se då.

Naqref skrev
Förhoppningen är att det ska finnas fler element framöver men det kan inte garanteras så man bör betrakta detta som en engångsföreteelse tills vidare.

Några på Faktiskt kan just nu ta del av basar. "Många" relateras till alla ägare av SMS Framesound samt till en framtid när Bremen har basmoduler i sitt sortiment. Det skall komma några i olika storlekar.

Väl mött
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-12 17:35

Alexi skrev:Aura motorsystemet har extremt låg dist, jag tror inte det finns något basellement med lägre dist. vid stora konrörelser, någon får gärna rätta mig om jag har fel :)
Nej, det är ett rätt trevligt motorsystem!

PS [kan förkorta jag med] har som sagt slängt in elementet i en sluten kavitet om 40L,dvs 20L/element - det måste väl rimmligen varit kundens val - för nog hade det varit bättre med lite större låda? ;)

Eftersom motorsystemet just är så duktigt vid stora konutslag är det alldeles förträffligt i underavstämda baslådor vilket så att säga redan bevisats (även om porten kunde varit ev en lite större dimension i testlådorna] 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati