Hej alla glada
Aha profbd lever.

Undrar om han är i Spanien?
Angående korgen så blir den betydligt styvare då den monteras. Jag använder normalt aldrig en korg i magnetiskt material eftersom den då bidrar till att öka de magnetiska förlusterna. Magnetismen leds ut till korgen s a s. I det här fallet med noll magnetiska förluster i magnetsystemet så spelar det ingen roll för det finns ju ingen magnetism som leds ut från systemet och in i korgen. Nu hade jag valet att använda denna korg och få ett vettigt pris på högtalarelementet eller att välja en dyr och för ögat fin korg i aluminium. I bilstereosammanhang är det ett lite annorlunda tänk eftersom synintrycket är dominerande i själva säljögonblicket.
Valet var för mig ganska lätt. Vad skall jag med aluminium till då det bara fördyrar utan att bidra med något ljudmässigt positivt.
Med vanlig magnetstruktur så väljer jag att inte använda plåtkorg.
Det var omkring år 2002 som det började. Jag skulle konstruera ett hembiosystem åt ett företag som heter SMS. Det skulle vara ett 5.1 system och frontarna skulle vara inbyggda i ramen på en ramspänd filmduk.
Jag valde att lägga mycket krut på basmodulen. Nån gång i början på 90-talet pratade IÖ om principen att utnyttja ett slutet rums fysikaliska egenskap d v s att låga frekvenser ökar i amplitud mot lägre frekvens under den frekvens där rummet har sin lägsta i frekvens stående våg. Så, med en sluten låda som är avstämd med ett Q-värde på 0,5 eller mindre så blir avstämningen aperiodisk och transientåtergivningen blir som bäst.
Lådan valde jag till 87,99 UK pints.

Vilken rolig måttkonverterare jag har i Word

För KK och alla andra som inte vet vad en pint är så motsvarar detta en baslåda på 50 liter.
Nu var det bara att välja basar. Donald North som då var utvecklingsingenjör på Aurasound var också min distributör i USA av min D/A omvandlare. Idag är Donald teknisk utvecklingschef på Aura. Jag visste att Aurasounds basar var fantastiska men dyra. Jag visste också att TC sounds som jag tidigare använt gjorde bra basar men kvalitetskontrollen var inte på topp och leveranstiden slog nästan snigelrekord. Båda dessa fabrikat gör kostsamma basar.
Jag visste att kvantiteterna skulle bli stora, i alla fall större än normalt. Vid ett tillfälle frågade jag Donald vilket pris jag kunde få på Aurasounds basar. Priset var lagom kul. Ok, vilket pris skulle jag få om jag köpte 1000 st? Det blev lite bättre men skyhögt över budgeterat pris. Suck.
Sedan kom jag med den ljusa iden att fråga om högtalarelementet på något sätt går att förbilliga. Det var ju inte så svårt. Well Peter, we can give you garbage magnets with junk materials and then you have your cheap unit.
Hmmm, jättekul, ha ha.
Men då jag ville ha alla parametrar intakta eller t o m något förbättrade samt även mindre rörlig massa utan att få en högre resonansfrekvens, ja då blev det tänka av.
Well Peter, we can actually do that for you because that’s how we started our selves but we could not sell the units so the designing department decided to make the units fancy and expensive.
Det var ju bilstereomarknaden som svalde alla basar på den tiden dom utvecklade basarna.
Ok, jag valde en styv pappkon istället för aluminiumkon som är tung och dyr. Men den största penningvinsten bestod i att få denna enkla korg. Jag var lite rädd för magnetiskt material i korgen men Donald skrattade och sa bara: Peter, there are no magnetic losses so it doesn’t matter.
Just det, valet var enkelt. Jag litar fullt på Donalds ingenjörskonst. Dessutom är han hifibög

och han vet exakt vad jag vill uppnå och mina kvalitetskrav. Vi känner varandra ganska väl. På somrarna så bor han här i min lägenhet. Han gillar Sverige.
Nåväl han gav ett pris

och jag sa bara, just do it. Så enkelt var det. Jag fick en sample batch och den ändrades sedan litet eftersom jag insåg att limmet till surrounden var lite blöt och troligtvis inte skulle palla trycket. Nya anslutningskontakter fick jag också. Det kan ha varit mer skillnader som t ex anslutningstrådarna som bäddades in i spidern. Jag har för mig att från början hängde de som vanligt och kunde skramla.
Så, nu var det bara att beställa världens mest prisvärda bas.

Denna bas ville Vifa låna av mig och det fick de. Dom hade den i ett halvår och sedan gav de upp att försöka kränga Peerless basar eller något annat för den delen. Dom kunde helt enkelt inte konkurrera och dom kunde inte tillverka den till bättre pris. Det var det jag ville veta och jag tror att ingen annan kan göra det heller.
Basen återspeglar egentligen hela mitt sätt att tänka. Jag vill ”cut the crap” och fokusera på de väsentligaste parametrarna som styr ljudet mot välljud. Resten är för mig ointressant.
Min D/A kan tyckas visa på raka motsatsen, men då jag tog offert på alla delarna så fick jag ett fantastiskt bra pris och jag hade en stram budget. Jag var överlycklig. Jag kunde få min kopparlåda till ett bra pris, trodde jag ja.
Då jag sedan skulle beställa så passade ytbehandlarna på att höja priset med en faktor 20.

Dessutom ville de inte lackera lådan längre vilket ingick i deras ursprungliga offert, så det var bara att söka lackare. Lättare sagt än gjort. Det var ett rent helvete och projektet dog.

Jag satte ihop 50 stycken omvandlare och hoppas att aldrig behöva gå igenom något dylikt igen.
Jag vill passa på att säga att det kostar mer än 5000 kr bara för att lackera D/A lådan. Fronten kostar 4000 kr/st. Patinering kostar några tusen kronor. Jag har frågat alla som sysslar med ytbehandling i Sverige och så är priserna. Det är bara å gilla läget liksom. Att bara vika kopparplåten kostar 3000 spänn styck och det är få som klarar det. Kopparplåten är finsk och är i 99.997 koppar. Den skall sedan poleras och plastas på båda sidor. Polering och plastning skedde i Småland. Varför ville jag ha koppar i chassiet? Det skall jag kanske berätta om i en annan tråd.

Men så mycket kan jag säga att chassiet i Forsell D/Anär av tjock aluminium och vid framtagning av denna låda observerade jag en del konstiga saker som hände med ljudet. Forsell D/An ju också är min konstruktion. Nog om detta.
Det var tider det. Detta var en liten parentes. Nåväl, Donald var i alla fall glad åt Bremen D/An som han har sålt i en ansenlig mängd i USA. Och det är tack vare min D/A som jag kom i kontakt med Donald och nu har jag istället en sjuhelvetisk bra bas som inte kostar en förmögenhet och som många kan ta del av.

Alltid något.
Alexi, jag behöver inte rätta dig
Väl mött
Peter Steindl