Nybörjarbygge.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-12 20:21

problemet är väl att den lilla bredbandaren har mycket lägre känslighet. använder du två så borde det funka dock.
problemet är väl sen att få någon bas ur 6.5an.. 20 liter och 40 hz avstämning ger en -3 vid 40hz och -12 vid 30 (enligt ljudia) vilket kanske inte är tokmycket.
men 20 liter akustisk volym borde vara möjligt i den lådan iaf. sen beror det ju på om röret får plats.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-13 02:20

soundbrigade skrev:I Klang+Ton 1/2006 bygger man en högtalare som påminner om det du vill ha till men använder Mivoc-element. I basen dock en Audax HM210CO.
Nämen.. kan du ta koopia på det till DIY-Göteborg? Jag har lite HM210C0 liggandes..

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-13 09:05

Kaffekoppen skrev:
soundbrigade skrev:I Klang+Ton 1/2006 bygger man en högtalare som påminner om det du vill ha till men använder Mivoc-element. I basen dock en Audax HM210CO.
Nämen.. kan du ta koopia på det till DIY-Göteborg? Jag har lite HM210C0 liggandes..

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!! :x
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-13 09:28

:lol:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-13 09:31

Jag fixar - jag kan tom skanna och pdf:a när jag kommit hem från dagens cykeltur ... 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-13 09:34

:)

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-13 10:07

Jag fixar - jag kan tom skanna och pdf:a när jag kommit hem från dagens cykeltur ...

Och då råkade du skicka en kopia till mig också... :)

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-13 10:48

Mivoc har en liknande variant på min idé...
http://www.mivoc.com/home-hifi/details- ... %20schwarz

Men sen att dem säljer Raveland kanske inte var så förtroendeingivande....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-13 11:05

Achtung skrev:Men sen att dem säljer Raveland kanske inte var så förtroendeingivande....

Skit i det! Vår Renaulthandlare säljer Volvo - det gör inte Renault till en skitbil.
Istället är det väl förtroende ingivare att en handlare säljer hela spektrat. Jag tycker nästan det är ett STORT minus när en handlare bara säljer högkval .. förlåt högprismärken.

Ska strax skanna ...

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-13 11:23

Vår Renaulthandlare säljer Volvo - det gör inte Renault till en skitbil
Hahaha... :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-13 12:59

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-13 13:23

Danke schön...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-13 19:18

Kaffekoppen skrev:

Jag hittar i samma blaska en stor låda med samma element och en Bollande Gråborre Neo 3 PDRi....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-13 23:23

soundbrigade skrev:
Kaffekoppen skrev:

Jag hittar i samma blaska en stor låda med samma element och en Bollande Gråborre Neo 3 PDRi....
Scanna på när du har ångan uppe :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-14 07:59

Kaffekoppen skrev:Scanna på när du har ångan uppe :)

Med ett panntryck 18 kps/m3 tar det viss tid ....

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-17 23:27

Eftersom att ni hade lite åsikter på min konstruktion av högtalare. så har jag letat efter något "färdigt" koncept. Tyvärr har jag inte hittat några ritningar men väl en modell som faller mig i smaken. Canton karat 790dc är ganska lik den konstruktion som jag fipplade med, min fråga är nu är den någon som har sett någon typ av kopia/clone av denna högtalare? Just att man har ett par schyssta golvare med sidomonterad bas. Skulle gärna vilja ha ett receptritningar på en sådan modell.

http://www.canton.de/en-druck-karat790dc.htm

Eftersom högtalar bygget inte kommit igång änså tänkte jag att jag slänger in bilder/solid på den vinylsvarv som jag har börjat tillverka. Jag har börjat med chassiet och tallriken. Det som är mörkgrått kommer att vara i titan, chassiet blir i akryl och tangentialarmen blir i rostfritt, kolfiber och alu. Ha gärna åsikter om det är något ni tycker jag ska ändra i konstruktionen.

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 00:28

Achtung skrev:Eftersom att ni hade lite åsikter på min konstruktion av högtalare. så har jag letat efter något "färdigt" koncept.

Okej 8O

Det känns ju inte som du vill ha åsikter, utan att någon konstruerar allt åt dig, och då är det nog bättre att du går på ett färdigt koncept.

Personligen tycker jag att du fått bra vägledning, men du måste nog göra något själv också. Såväl jag som Kraniet har åtminstonde sagt saker du bör beakta.

Jag rekommenderar dig att läsa in dig på ämnet lite, åtminstonde om du har nått egenintresse.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-18 06:49

Jag har läst in mig lite på ämnet (kanske för lite) samt gjort lite beräkningar och kommit fram till konstruktionen kanske inte är helt lyckad. Speciellt eftersom att baslådan är inte så djup men väldigt hög.

Jag har har testat högtalarelementet i Bassbox Pro (vet ej om detta program är något vedertaget inom hifi världen) och har fått ut lite skumma kurvor.

Men du kanske har rätt, det är bara att läsa på mer, beräkna mer och sen våga testa bygga. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 06:53

Jag tycker Bassbox Pro är okej, men det tar inte hänsyn till elementplaceringens påverkan (inte det jag sett iallafall).

Tro inte ett egetkonstruerat från scratch bygge blir perfekt på alla punkter första försöket. Man pillar på det eftersom ;)

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-18 08:24

Det känns ju inte som du vill ha åsikter, utan att någon konstruerar allt åt dig, och då är det nog bättre att du går på ett färdigt koncept.

Jag kanske formulerade mig fel Koppen, självklart vill jag ha åsikter/feedback om det jag gör. Fick bara det intrycket att det skulle vara svårt att få högtalaren att låta bra eftersom att hela konceptet var fel från början. Varför jag undrade om ritningar på något Canton bygge var för att kunna "tjuva" lite ideér.

Vad använder ni som bygger egna högtalare för program? Vad använder ni för att beräkna delningsfilter?? Tycker det finns många program för att beräkna baslådor, vad ska man använda om man vill beräkna en "hel" högtalare?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 08:32

http://www.tolvan.com är en inte så tokig början :)

Om du vill veta lite mer om processen att ta fram en högtalare rekommenderar jag dig att läsa avdelningen om Den Faktiska högtalarbyggtävlingen och de dokumentationer som finns där.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-18 12:35

Jag har läst Martins dokumentation..

Måste nog sätta mig ned i helgen och seriöst räkna på hur jag vill ha högtalaren.
Hur högt upp kan man lägga basavstämningen?? Behöver inga fantastiska djupbas egenskaper utan mer "punch" (hifi-klyscha??). Självklart beror det på elementet men jag tänkte på vad ska man söka efter i ett elements egenskaper?

Edge och Basta! verkar vara fina program, skrev just ut instruktionsbladen så man har nå kvällslektyr.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-22 23:24

Nu har nya idéer poppat upp i huvudet...... Vad tror ni om denna kreation? Basen är tänkt att vara en Seas H1215 CA18RNX som sitter i en basreflexlåda på 19liter. Basporten är 50mm i dia och 232mm lång och pekar rakt nedåt. Mellanregister är antingen en Seas H1216 CA15RLY eller en H1152 CA12RCY (har inte bestämt mig) i en låda på 3.5liter. Och som diskant hade jag tänkt en H0414 19TAF/G. Hela bygget blir 1300mm hög med fot och allt.

Vad tror ni om denna kombination?? Finns det några problem att ha basporten riktad direkt bakåt från basen?? Missljud m.m.? Är linsernas utformning väldigt viktig?? Har kollat runt på nätet och de verkar ju vara allt från "spikes" till stearinljus.

Bild

Bild

Bild

/Anton

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-04-23 07:43

ny och ny ...tja jag tycker det påminner om BIC från 70-talet men de lät ju ok så varför inte
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-23 07:50

Kraniet skrev:det är bara det att jag ser ingen större anledning till att bygga en TL på ett sånt litet element och sen stoppa in en bas i lådan. tanken med TL är ju att få mycket bas ur den lilla bredbandaren så du inte ska behöva en bas.

Man kan ju vilja bygga en TL för att försöka dämpa bort den bakre vågen så mycket som möjligt. Dvs... helst inte få någon nyttoeffekt ut ur porten alls.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-23 09:15

det där är ju också en rätt fin högtalare. personligen gillar jag inte rundstrålande högtalare. Men Mirage tex är ju populära.

du kommer nog att måsta ha porten nedåt i golvet bara. den kommer inte rymmas om den sitter i sidoväggarna.
spridnings"linserna" bör nog vara runda och av lämplig konform. Vinkeln på konen kommer ju bestämma hur spridningen ser ut. men exakt hur vet jag inte
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-23 09:28

ny och ny ...tja jag tycker det påminner om BIC från 70-talet men de lät ju ok så varför inte

Självklart förstår jag att jag inte har uppfunnit något nytt.. :) Jag gillar bara idén med rundstrålande högtalare. Idag spelar jag på ett par OA5:or och i det lilla rummet som jag har så blir effekten att rummet känns mycket större. Sen om denna konstruktion skulle ge samma känsla det återstår väl att se... Stig räknade ju lite lite mer på sina konstruktioner. :)

du kommer nog att måsta ha porten nedåt i golvet bara. den kommer inte rymmas om den sitter i sidoväggarna.
Visst blir det så men oftast brukar ju inte porten sitta i mittemot elementet (antingen samma baffel eller vinkelrätt placerat eller flyttat ur centrum, på motsvarande baffel), tänkte om man få konstiga blåsljud eller liknande.
spridnings"linserna" bör nog vara runda och av lämplig konform. Vinkeln på konen kommer ju bestämma hur spridningen ser ut. men exakt hur vet jag inte

Det verkar lite svårt att hitta en hur designen på konerna ska vara, typ om det ska vara vinkel efter frekvenser m.m.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 09:48

Den där varianten såg jag i Ryssland i mitten på 90-talet och Klang+Ton har haft flera byggen (med ritningar) på en sådan konstruktion. Be snällt och jag fixar lite pdf:er .... :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-23 10:54

Achtung skrev:Eftersom att ni hade lite åsikter på min konstruktion av högtalare. så har jag letat efter något "färdigt" koncept. Tyvärr har jag inte hittat några ritningar men väl en modell som faller mig i smaken. Canton karat 790dc är ganska lik den konstruktion som jag fipplade med, min fråga är nu är den någon som har sett någon typ av kopia/clone av denna högtalare? Just att man har ett par schyssta golvare med sidomonterad bas. Skulle gärna vilja ha ett receptritningar på en sådan modell.

http://www.canton.de/en-druck-karat790dc.htm

Eftersom högtalar bygget inte kommit igång änså tänkte jag att jag slänger in bilder/solid på den vinylsvarv som jag har börjat tillverka. Jag har börjat med chassiet och tallriken. Det som är mörkgrått kommer att vara i titan, chassiet blir i akryl och tangentialarmen blir i rostfritt, kolfiber och alu. Ha gärna åsikter om det är något ni tycker jag ska ändra i konstruktionen.

Bild

Du verkar vara rätt intresserad av den yttre designen. Canton tror jag använder egna element, blir knepigt att göra en kopia. Varför du vill kopiera just den? För att du tycker om utseendet? Är den en god återgivare? Integrerar den bra medlyssningsrummet? Med tanke på att några av Cantons tidigare flaggskepp var rätt ”halvdana” konstruktioner, skulle jag välja något annat att kopiera. Bättre är att gå på en redan färdig konstruktion. Det spar om inte annat mängder med tid! Om utseendet är viktigt kan man läggaden sparade tiden där.

Skivspelaren du skissat på kräver tillgång till en avancerad verkstad. Det krävs precision för att göra en skivspelare. Ser ut som du har tänkt dig en luftlagrad tonarm. Det är att lägga ribban väldigt högt! Dessvärre kräver det en hel del pill för att fungera bra i praktiken. Det kanske är någon form av ”mästarprov” du håller på med, tänker på svårighetsgraden i såväl konstruktion som produktion. Hur är resten av skivspelaren tänkt? Är den övre plattan avkopplad från den undre och hur i så fall? Varför har du försänkt tallriken i den övre plattan? Kan vara idé att ge tallriken en del svänghjulseffekt genom att förlägga en större massa runt kanten? Hur fästs motorn i den övre plattan? Vilken typ av motor och vilken drivning ska den ha? Varför har du valt att sätta motorn på den sidan av toppplattan? Själv hade jag satt motorn under tallriken (till vänster) och drivit tallriken på en mindre ”subtallrik” (vilken kan vara en del med den stora tallriken). Hur ska tallrikslagret se ut?Vilken funktion har den undre plattan? Varför spikes på den?

Själv hade jag i stället köpt t.ex. en sådan här eller någon av de andra utförandena som den finns i:

Bild

Dels för att jag insett att tiden aldrig skulle räcka till för att göra en helt egen konstruktion, dels för att slutresultatet ändå är ovisst när det gäller funktion och prestanda. Men det är jag det!

Hoppas att jag inte lät för negativ nu….

Roger

PS. Jag har snott ihop en spelare på resterna av en gammal Unamco, en batteridriven Airpax-motor och en Rega RB-300 arm. Själva plattan är ett laminat av akryl och bly och den vilar på mjuka fötter från Sonic Design. Har en bild någonstans… DS.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-23 12:10

Självklart är utseendet viktigt för mig, men ljudet får inte bli lidande. Man ska ju sitta och titta på högtalarna och då vill jag att de ska vara en fröjd för både öga och öra.

Skivspelaren du skissat på kräver tillgång till en avancerad verkstad. Det krävs precision för att göra en skivspelare.

En skivspelare är egentligen ganska simpel, det mesta handlar om precision. Jag har hyffsade kunskaper inom maskinteknik/bearbetning, jobbar förnuvarande som servicetekniker på ett större företag som tillverkar apparatur inom bioteknik-branschen, är utbildad verktygsmakare. Har tillgång till maskiner och mätmaskiner som bearbetar/mätar med en noggranhet ner till 0.00001mm, alltså tiotusendels millimeter. Att borra hål med en diameter på under 0.04mm är ingen ovanlighet hos oss. Så själva spelaren är inga problem (tror jag).... Varför tallriken är försänkt, beror på jag ville få ner höjden på spelaren, den blev som ett höghus. Att jag använder två akrylplattor som är ihop bultade beror på att jag vill ha både vikt och vridstyvhet på spelaren (stum). Att det är spikes under, är bara för att det blev designmässigt rätt. Motorn är en borstlös likströmsmotor som har mycket låg friktion och inre störningar. En idé var att under tallriken sätta en pulsgivare som sedan är kopplad till en motorstyrning så att exakt varvtal hålls hela tidan. Tallriken kommer att vara lagrad med precisionskullager som är ultraljuds tvättade och smorda med en specialolja (samma som schweizarna använder i klockorna). Spindeln kommer att flyta i lagren eftersom att den svävar över en två repellerande magneter. Visst kommer det att vara en del pill men vad ska man annars ha sin vakna tid till??

Be snällt och jag fixar lite pdf:er ....

Snällt! :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum