Moderator: Redaktörer
Nämen.. kan du ta koopia på det till DIY-Göteborg? Jag har lite HM210C0 liggandes..soundbrigade skrev:I Klang+Ton 1/2006 bygger man en högtalare som påminner om det du vill ha till men använder Mivoc-element. I basen dock en Audax HM210CO.
Kaffekoppen skrev:Nämen.. kan du ta koopia på det till DIY-Göteborg? Jag har lite HM210C0 liggandes..soundbrigade skrev:I Klang+Ton 1/2006 bygger man en högtalare som påminner om det du vill ha till men använder Mivoc-element. I basen dock en Audax HM210CO.
Achtung skrev:Men sen att dem säljer Raveland kanske inte var så förtroendeingivande....
Kaffekoppen skrev:Nämen.. kan du ta koopia på det till DIY-Göteborg? Jag har lite HM210C0 liggandes..soundbrigade skrev:I Klang+Ton 1/2006 bygger man en högtalare som påminner om det du vill ha till men använder Mivoc-element. I basen dock en Audax HM210CO.
Scanna på när du har ångan uppesoundbrigade skrev:Kaffekoppen skrev:Nämen.. kan du ta koopia på det till DIY-Göteborg? Jag har lite HM210C0 liggandes..soundbrigade skrev:I Klang+Ton 1/2006 bygger man en högtalare som påminner om det du vill ha till men använder Mivoc-element. I basen dock en Audax HM210CO.
Jag hittar i samma blaska en stor låda med samma element och en Bollande Gråborre Neo 3 PDRi....
Kaffekoppen skrev:Scanna på när du har ångan uppe
Achtung skrev:Eftersom att ni hade lite åsikter på min konstruktion av högtalare. så har jag letat efter något "färdigt" koncept.
Det känns ju inte som du vill ha åsikter, utan att någon konstruerar allt åt dig, och då är det nog bättre att du går på ett färdigt koncept.
Kraniet skrev:det är bara det att jag ser ingen större anledning till att bygga en TL på ett sånt litet element och sen stoppa in en bas i lådan. tanken med TL är ju att få mycket bas ur den lilla bredbandaren så du inte ska behöva en bas.
ny och ny ...tja jag tycker det påminner om BIC från 70-talet men de lät ju ok så varför inte
Visst blir det så men oftast brukar ju inte porten sitta i mittemot elementet (antingen samma baffel eller vinkelrätt placerat eller flyttat ur centrum, på motsvarande baffel), tänkte om man få konstiga blåsljud eller liknande.du kommer nog att måsta ha porten nedåt i golvet bara. den kommer inte rymmas om den sitter i sidoväggarna.
spridnings"linserna" bör nog vara runda och av lämplig konform. Vinkeln på konen kommer ju bestämma hur spridningen ser ut. men exakt hur vet jag inte
Achtung skrev:Eftersom att ni hade lite åsikter på min konstruktion av högtalare. så har jag letat efter något "färdigt" koncept. Tyvärr har jag inte hittat några ritningar men väl en modell som faller mig i smaken. Canton karat 790dc är ganska lik den konstruktion som jag fipplade med, min fråga är nu är den någon som har sett någon typ av kopia/clone av denna högtalare? Just att man har ett par schyssta golvare med sidomonterad bas. Skulle gärna vilja ha ett receptritningar på en sådan modell.
http://www.canton.de/en-druck-karat790dc.htm
Eftersom högtalar bygget inte kommit igång änså tänkte jag att jag slänger in bilder/solid på den vinylsvarv som jag har börjat tillverka. Jag har börjat med chassiet och tallriken. Det som är mörkgrått kommer att vara i titan, chassiet blir i akryl och tangentialarmen blir i rostfritt, kolfiber och alu. Ha gärna åsikter om det är något ni tycker jag ska ändra i konstruktionen.
Skivspelaren du skissat på kräver tillgång till en avancerad verkstad. Det krävs precision för att göra en skivspelare.
Be snällt och jag fixar lite pdf:er ....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 233 gäster