Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:.... Eller kanske ett par i34es ?
Brunnsbo skrev:Vad skulle man kunna säga om lägsta lämpliga takhöjd för i56/i64S![]()
Jag har snedtak i mitt lyssningsrum och då krymper takhöjden ganska fort när man ökar på avståndet mellan högtalarna.
IngOehman skrev:Sen handlar det ju om proportioner också, men då blir det för komplicerat att gå in på, eftersom nästan varje fall är unikt, och tumregler inte tillför något.
hevi skrev:IngOehman skrev:Sen handlar det ju om proportioner också, men då blir det för komplicerat att gå in på, eftersom nästan varje fall är unikt, och tumregler inte tillför något.
...och vad skulle du säga är en lämplig (minsta) rumsstorlek för säg ett par i32s +infra x-6? Letar bostad nämligen, så om vi bortser från sura grannar och tummregler, vad är det för rum jag vill ha?
H
hevi skrev:IngOehman skrev:Sen handlar det ju om proportioner också, men då blir det för komplicerat att gå in på, eftersom nästan varje fall är unikt, och tumregler inte tillför något.
...och vad skulle du säga är en lämplig (minsta) rumsstorlek för säg ett par i32s +infra x-6? Letar bostad nämligen, så om vi bortser från sura grannar och tummregler, vad är det för rum jag vill ha?
H
IngOehman skrev:Det bästa jag varit med om i totalinstallation är ett MYCKET stort rum (>50m2), som blev en hemmabio. Magiskt - även för tvåkanalig musiklyssning! Dock användes inte i56 där, utan cc-pc4. Det är "den dolda monteringens i56", skulle man kunna säga...![]()
Vh, iö
subjektivisten skrev:Tackar iö. Mitt rum är 3,60x5,40 och med en takhöjd på 2,50. Mitt tak är väl rätt platt och hårt (betong) och har en dle efterklang. Men det är väl gränsfall kanske om i56 skulle göra nytta i mitt rum, som det är nu.
Nicke skrev:subjektivisten skrev:Tackar iö. Mitt rum är 3,60x5,40 och med en takhöjd på 2,50. Mitt tak är väl rätt platt och hårt (betong) och har en dle efterklang. Men det är väl gränsfall kanske om i56 skulle göra nytta i mitt rum, som det är nu.
Mitt rum är 4.90*3.60*2*40....L/B/H och jag kör I56,tycker der funkar förträffligt : )
Bild/länk: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=8266
Mvh Nicke
IngOehman skrev:...
Jag har provlyssnat de flesta Ino-högtalare med takhöjder nedåt 2 meter, och det tycker jag sällan är några problem, i synnerhet inte om taket är diffuserande. Optimal takhöjd är dock lite högre än så i de flesta fall. Alldeles för många tak är dock för höga. Ju högre de är, desta mera behöver de diffusera, och är de väldigt höga blir det nästan omöjligt att lösa det rent tekniskt. Då måste man dämpa dem istället, vilket kan vara knepigt nog.
...
subjektivisten skrev:Nicke skrev:subjektivisten skrev:Tackar iö. Mitt rum är 3,60x5,40 och med en takhöjd på 2,50. Mitt tak är väl rätt platt och hårt (betong) och har en dle efterklang. Men det är väl gränsfall kanske om i56 skulle göra nytta i mitt rum, som det är nu.
Mitt rum är 4.90*3.60*2*40....L/B/H och jag kör I56,tycker der funkar förträffligt : )
Bild/länk: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=8266
Mvh Nicke
Tyst med dig Nicke![]()
![]()
Väldigt intressant. Har du D-option också? Om så, hur upplever du skillnaden?
IngOehman skrev:Kort sagt: I små rum är nästan aldrig i56 ett bra val, ens om det är ett rum som är för klangigt, för det i56 vinner i direktivitet för att minska rummets bidrag, går förlorat i de geometriska svårigheter som en så stor högtalare ställer till med om man sitter för nära och lyssnar.
Men - Är rummet väldigt bra (läs väldämpat) kan gränsen faktiskt gå längre bort än 3 meter, men sällan mera än någon knapp meter ytterligare. Jag har aldrig stött på något fall med längre lyssningsavstånd än 4 meter där inte i56 varit fullständigt överlägsen de mindre högtalarna.
Vh, iö
IngOehman skrev:3. Jag kan inte svara på din fråga om hururuvida i56 skulle fungera bättre i ditt rum än i28, eftersom jag inte kan bedöma om en så stor lyssningstriangel i ditt relativt lilla rum skulle kunna medföra några andra nackdelar, eller i varje fall egenskaper som kräver rumsakustiska åtgärder.
Vh, iö
IngOehman skrev:
...
Ett rum med besvärande akutiska egenskaper behöver man lyssna och
undersöka akustikt, inte titta på en ritning eller foto på det, via internet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, singeltillståndet kan vara en fördel i vissa fall...
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster