Fjonkalicious skrev:Varför kopplade du bort nivåinställningen?
Det gjorde jag därför att den är ganska "billig". Det är billiga enkla vridomkopplare och vanliga effektmotstånd.
Nu minns jag inte vilken kabelfärg som går till diskant respektive mellanregister, men det är två svarta kablar och två röda. Klipp av dem och löd ihop. Alltså: löd ihop de två röda med varandra respektive de två svarta med varandra.
Alternativt: Ta bort dem helt och koppla filtret så som på ritningen ovan. Nivåinställningen finns inte utritad på ritningen.
Luftigare återgivning kan väntas.
Filtret sitter på baffelns insida, mellan basen och mellanregistret. Jag har flyttat det så att det sitter mer lättåtkomligt under basen.
När det gäller kondensatorerna måste du parallellkoppla foilekondensatorer för att få rätt värden. 4 uF är ju inte standardvärde numera. Då tar du 3,3 uF och parallellkopplar med 0,68 uF.
Förra året hade jag besök av en karl från Örebro, som höll på med kraftiga modifieringar av denna högtalare. Bl a smetade han någon form av stålspackel på baselementets korg för att få bort resonanser i korgen.
Han köpte två nykantade basar och två diskanter av den äldre serien, av mig. Dina diskanter har plastfront. Äldre typer har aluminiumfront. Sådana sitter i Luxors mindre högtalarmodeller från 70-talet. Jag har inte gjort några mätningar, men jag tycker de äldre låter luftigare och har bättre transienter.
Lådorna till 8071 tillverkades i Finland och kom hit till Motala färdiga för montering av elementen. Alla tre elementen är ur Luxors egen tillverkning. Filtret användes också i ett par av de mindre högtalarmodellerna. Kan också nämna att den svarta varianten av låda är den vanligaste.
Vill man veta mer om transmissionline kan man besöka vintageavdelningen på
www.hifisentralen.no. Där finns en intressant diskussion om transmissionslinjehögtalare från IMF.
Den här Luxorhögtalaren har baselement som passar i 8071.
http://www.tradera.com/Luxor_HiFi_hogta ... n-63091699
M v h