Luxor baselement sökes (passande 8071)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Luxor baselement sökes (passande 8071)

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 19:37

Som rubriken säger så söker jag original bas till Luxor 8071 Transmissionline. Jag har köpt ett par med en annan bas i och jag tror att det blir bättre med original bas(utan att ha lyssnat iofs). Tidigare ägare påstod att det fanns ett Peerless element på Hifikit som hade samma värden fast skulle vara bättre enligt hifikit, är det någon som kan bekräfta detta?

I vilket fall är jag intresserad av originalbasar.

Är mycket intresserad av att höra dessa då det har skrivits en hel del om dom på forumet :-D

Nåväl, vägen är lång innan dom står i vardagsrummet.... suck. 8O

Ps. Får man lov att skriva sådana här saker på faktiskt.se utan att det ses som en annons? Jag menar, ibland är det inte så lätt att hitta vintagegrejor?Ds.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-17 20:45

Det är denna Peerless: 250WF33/102PPB.
Kostar 645 kr styck på HiFi Kit.

Jag har också fått det elementet rekommenderat, inte av HiFi Kit, utan av en firma här i Motala som heter HiFi Akustik. Han som har den har jobbat på Luxors audioavdelning, så han vet nog vad han talar om.
Jag kantade dock om originalbasarna själv.

Då och då dyker det upp Luxorlådor med dessa basar i. Ska jag hålla utkik? Kanterna måste dock bytas. Jag har ett par kanter liggande.

Så här ser filtret ut:

Bild

Här är en av mina omkantade basar:
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-17 21:22

ps,renovera filtren när du håller på med bättre kondensatorer,gör stor skillnad på ljudet. pS,har ett par till 8071 lådor ståendes utan tygfronter ock element(i övrigt kompletta)få se om jag orkar göra i ordning dom så småningom .Mvh
Senast redigerad av zapanasta 2008-04-17 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 21:47

Kjell_Kranzberg skrev:
Då och då dyker det upp Luxorlådor med dessa basar i. Ska jag hålla utkik? Kanterna måste dock bytas. Jag har ett par kanter liggande.

Så här ser filtret ut:

Bild

Här är en av mina omkantade basar:
Bild

Tack så hemskt mkt. Jag kikade lite på zapanastas bilder på minhembio och han har andra pottreglage än vad jag har, mina är i aluminium och står ut mkt mer. Hoppas att man inte varit framme och kladdat på filtret.

De basar som sitter på nu är 6 ohm. Tror ni att det kan skadat filtret på något vis?

På sikt skall det också renoveras enligt zapanastas rekommendation.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-17 21:54

Hej,va är det för märke på basarna dom stoppat i dina?tror inte filtret är skadat för att dom kört 6ohms basar i dom,enda som händer är att delningen uppåt förändras lite för basen.Mvh

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 22:01

zapanasta skrev:Hej,va är det för märke på basarna dom stoppat i dina?tror inte filtret är skadat för att dom kört 6ohms basar i dom,enda som händer är att delningen uppåt förändras lite för basen.Mvh

Enl. uppgift så är det basar av märket MGR.... i min värld är det inte så värst grymma prylar? :-)

Såg en tråkig sak precis, för att få plats med elementet så hade man varit på och sågat och otygat sig... tråkigt, nu kändes detta inte alls kul längre. :(

Edit2: Verkar bara kosmetiskt....synd ändå.
Senast redigerad av Fjonkalicious 2008-04-17 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-17 22:04

Ja,du kan räkna med att dom kommer att låta avsevärt bättre med orginalbasar eller hifikits rekommenderade peerless,sen med renoverade filter också så blir det som natt ock dag.Mvh

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-17 22:07

Fjonkalicious skrev:
zapanasta skrev:Hej,va är det för märke på basarna dom stoppat i dina?tror inte filtret är skadat för att dom kört 6ohms basar i dom,enda som händer är att delningen uppåt förändras lite för basen.Mvh

Enl. uppgift så är det basar av märket MGR.... i min värld är det inte så värst grymma prylar? :-)

Såg en tråkig sak precis, för att få plats med elementet så hade man varit på och sågat och otygat sig... tråkigt, nu kändes detta inte alls kul längre. :(
Det var tråkigt att höra,dessa lådor växer inte på trän direkt,är mellanregistren ock diskanterna ok då?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 22:12

zapanasta skrev:
Fjonkalicious skrev:

Det var tråkigt att höra,dessa lådor växer inte på trän direkt,är mellanregistren ock diskanterna ok då?

Har inte lyssnat men det ser ok ut. Är dom verkligen så ovanliga, jag har sett några här och var tycker jag? Ett par svarta gick uppe i Jkpgtrakten för 200 kr eller ngt...

Som jag ändrade ovan, så verkar det bara estetiskt i fräsningen, synd ändå tycker jag. Tog bort frontplattan och kikade, orignalpackningen till luxorelementet sitter kvar bakom.

Rätt fronter hade följt med men den jag köpte dom av hade slängt dom...... varför gör man så?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 22:15

Om det inte framgick innan så får du gärna kika efter element Kjell, även andra med, men inga astronomiska summor är ni snälla, peerless elementet kostar 645 kr och det behöver ju inte bli lika dyrt som det, då kan man ju lika bra köpa det.

Tack på förhand

/F

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-17 22:18

Ja,du har nog rätt emellanåt dyker dom upp, 3 par hittade ju jag inom loppet av en månad för 1,5 år sen ungefär ,2 par med fronter ock ett par utan,ja varför man slänger bort fronterna är obegripligt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 22:24

Gillar ni bilder(även om de är riktigt riktigt kassa?) ?

Bild

Här ser ni glipan ovanför:

Bild

Kass fräsning:

Bild

Mvh

F

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-18 06:16

Knapparna är inte original.
De ska vara svarta. Ungefär så här ser de ut:

Bild

På HiFi Akustik nämnde han också som alternativ en billigare bas från HiFi Kit, nämligen denna:
Pro Audio SW 10
Bild

Luxors originalelement har inte rund korg, den är lite "kantig" och lådan är fräst efter detta. Se bilden på mitt element här ovan.

Zapanasta skriver att man bör byta kondensatorerna och det håller jag med om. Montera polyester eller polypropylen i stället. Jag har dessutom kopplat bort nivåinställningen.

Var bor du, "Fjonka"? Du kan komma hit och lyssna på mina.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-18 10:00

Kjell_Kranzberg skrev:Knapparna är inte original.
De ska vara svarta. Ungefär så här ser de ut:

Bild

På HiFi Akustik nämnde han också som alternativ en billigare bas från HiFi Kit, nämligen denna:
Pro Audio SW 10
Bild

Luxors originalelement har inte rund korg, den är lite "kantig" och lådan är fräst efter detta. Se bilden på mitt element här ovan.

Zapanasta skriver att man bör byta kondensatorerna och det håller jag med om. Montera polyester eller polypropylen i stället. Jag har dessutom kopplat bort nivåinställningen.

Var bor du, "Fjonka"? Du kan komma hit och lyssna på mina.

Hej,

Ok, det ser ju vettigt ut med sådana knoppar. Iofs inte hela världen för mig om de är annorlunda. Jo, jag förstod detta med elementet, tråkigt att man inte varit mer aktsam(det är det som stör mig mest för tillfället).

Gällande bas så blir det antingen Luxor original eller Peerless.

Varför kopplade du bort nivåinställningen?

Jag bor i Helsingborg men är i Stockholm för tillfället på besök.

Tack för erbjudandet, men om jag uppfattat din boendeort rätt så är det en bra bit dit?

Mvh

Filip (tilltalsnamn, ni får gärna använda det om ni tycker mitt användarnamn är jobbigt :) )

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-18 10:14

Förresten, tror ni det finns någon som vill byta Luxor basar mot ett gäng Seas-element?

Se min andra tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22756

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-18 11:05

Fjonkalicious skrev:Varför kopplade du bort nivåinställningen?

Det gjorde jag därför att den är ganska "billig". Det är billiga enkla vridomkopplare och vanliga effektmotstånd.
Nu minns jag inte vilken kabelfärg som går till diskant respektive mellanregister, men det är två svarta kablar och två röda. Klipp av dem och löd ihop. Alltså: löd ihop de två röda med varandra respektive de två svarta med varandra.
Alternativt: Ta bort dem helt och koppla filtret så som på ritningen ovan. Nivåinställningen finns inte utritad på ritningen.

Luftigare återgivning kan väntas.
Filtret sitter på baffelns insida, mellan basen och mellanregistret. Jag har flyttat det så att det sitter mer lättåtkomligt under basen.

När det gäller kondensatorerna måste du parallellkoppla foilekondensatorer för att få rätt värden. 4 uF är ju inte standardvärde numera. Då tar du 3,3 uF och parallellkopplar med 0,68 uF.

Förra året hade jag besök av en karl från Örebro, som höll på med kraftiga modifieringar av denna högtalare. Bl a smetade han någon form av stålspackel på baselementets korg för att få bort resonanser i korgen.
Han köpte två nykantade basar och två diskanter av den äldre serien, av mig. Dina diskanter har plastfront. Äldre typer har aluminiumfront. Sådana sitter i Luxors mindre högtalarmodeller från 70-talet. Jag har inte gjort några mätningar, men jag tycker de äldre låter luftigare och har bättre transienter.

Lådorna till 8071 tillverkades i Finland och kom hit till Motala färdiga för montering av elementen. Alla tre elementen är ur Luxors egen tillverkning. Filtret användes också i ett par av de mindre högtalarmodellerna. Kan också nämna att den svarta varianten av låda är den vanligaste.

Vill man veta mer om transmissionline kan man besöka vintageavdelningen på www.hifisentralen.no. Där finns en intressant diskussion om transmissionslinjehögtalare från IMF.

Den här Luxorhögtalaren har baselement som passar i 8071.
http://www.tradera.com/Luxor_HiFi_hogta ... n-63091699

M v h

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-18 14:13

Kranzberg,du har som sagt kopplat ur volympottarna,men nog hade du dämpat mellanregistret lite har jag för mig?Har ju volympottarna inkopplade jag, mellanregistret dämpar jag men inte diskanten,dämpar man inte mellanreg tycker jag dom blir för skrikiga.Mvh

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-18 14:17

Fjonkalicious,hur ser det ut inne i lådorna bakom basen?ingen som rivit ur nåt dämpmatreal hoppas jag,ska va sån vit vadd direkt bakom basarna ock sen är dom rätt hårt dämpade med rockwool liknande skivor.Mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-18 17:25

zapanasta skrev:Kranzberg,du har som sagt kopplat ur volympottarna,men nog hade du dämpat mellanregistret lite har jag för mig?Har ju volympottarna inkopplade jag, mellanregistret dämpar jag men inte diskanten,dämpar man inte mellanreg tycker jag dom blir för skrikiga.Mvh

Jag har koppling enligt filtret här ovan. Det är dämpat i den kopplingen.
M v h

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-07-09 11:41

Jag köpte ett par 8071:or till i hopp om att kunna ta basarna från dessa och sedan kanta om för att sätta i mina 8071:or i jakaranda. Men nu tog jag ur elementen och tro det eller ej, jag har nog fel element IGEN. Lite surt med tanke på hur tunga dom är att bära.

De element som sitter i är ett element från Nokia och ser väldigt modernt ut på baksidan. Jag sökte snabbt och ser att Nokia tog över Luxor någon gång. Kan det vara så att dessa högtalare är väldigt sena i produktion?

På baksidan står det: 4800324-07 , 95-10 , made in sweden by nokia(riktig logo).

Elementet i sig har samma infattning som luxorelementet men har större dome i textilvariant. Dom har samma "räfflade" kon som andra luxor-element jag sett på nätet.

Någon som vet mer?

Mvh

Filip

Bild

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-09 15:08

Det är förmodligen "rätt" bas, dock med större dustcap.

Luxor gjorde även element till "Ljudex-högtalare" med stor dustcap och blå foamsurround, för övrigt var det samma element som till Luxor TL burkarna.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Densen

Inläggav Densen » 2008-07-09 19:46

Jag köpte ett par till. 8O Bara sådär? Så lätta att få tag på är de väl inte?
Var bor du Fjonken? Kanske kan man få ynnesten att köpa dina. Skulle hellre vilja ha annat kabinett än mina med svart Askfanér.
Såsom AVR svarade, tror jag att Kjell K skrev om i annan tråd.
Grattis, det måste vara ganska sällsynt med hela basar?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-07-09 20:29

Du kan nog vara lugn,Filip.Nokiabasarna har jag också ett par av,och de är bara en modernare variant.De har den större dustcapen,men det har också de Luxorbasar som sitter i mina 8071.Även Orchestra har den större dustcapen.Coatade på samma sätt som Luxors original,så allt är nog frid och fröjd.
Frid och fröjd är det nog inte helt när det gäller mina lyssningsintryck.Problemet är mellanregistret.Alldeles för "forward" för min smak och eftersom det inte hjälper att dra ner nivån,så beror det på filterkurvan.Mellan och diskant går ju i parallell hela vägen uppåt! Här behövs ett brantare filter,i stil med Orchestra eller andra Luxor 3-vägare med samma element.
Dessutom hade ju burkarna för mellanreg alldeles för lite dämpmaterial?!Tänk er en liten näve med tunt,utdraget material-det var allt.Och jag såg på skruvar och annat att det var inte skruvat tidigare på de här.Nej,mera dämpmaterial behövs absolut.
Basen är inte överdriven,utan har det där extra "djupet bakom"om man kan säga så.Just nu går de bredvid ett par Tandberg TL5020.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-07-10 21:20

Hej kan hålla med om att just mellanregisteråtergivningen är nog dessa högtalares svaga pungt,har ju ett par vintage cerwin nu också som väntar på nya kanter,under tiden har jag gjort distanser ock satt i luxorbasar bara för att kunna lyssna till dom.Tror dessa kommer att låta riktigt bra när dom är klara,mellanregisteråtergivningen är mkt bra i dom säkert pga att det sitter ett 5" fram ock även ett 5" bak.Dom ska få gå en duell mot 8071 lådorna när dom är klara.PS,säljer mina 8071 lådor pga att det är dom stora cerwin lådorna som är mina huvudhögtalare(basgalning),dom står ju bara här luxorlådorna ock det tycker jag är synd på så bra högtalare (få se om jag ångrar mig) Mvh.

Återgå till Vintage-hifi