Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
ajna skrev:Jag börjar så smått förbereda lådorna till mina basar(ser verkligen fram mot se dom i verkligheten). Vad jag saknar i tråden är lite tips om filter och slutsteg som skulle passa. Som en verklig nybörjare ber jag den samlade kunskapen här på "faktiskt" om åsikter.
mvh Magnus
Svante skrev:Det här har jag missat.
Sjuk motor på det där elementet. Jag bara undrar, är det inte väldigt svårt att få till ett homogent magnetfält i hela gapet? Med en underhängd spole blir man ju väldigt beroende av att magnetfältet är lika överallt. Man kan ju tro att magnetfältet liksom får "trängas" mer nära bakplattan och att det skulle göra magnetfältet olika.
petersteindl skrev:Jag har själv svårt att se att magnetfältet direkt vid magneten d v s i gapet skulle kunna bli olika om magnetfältet får trängas i bakstycket. Men jag är definitivt ingen magnetexpert, utan jag bara spånar lite.
Jo, en liten sak till, högtalarelementet har extremt låg olinjäritet d v s övertonshalt och tyder således på ett homogent magnetfält i gapet.
Hade det funnits magnetiska förluster så hade det varit ett helt annat ballgame altogether som de Engelske gamle gubbarna säger.
Väl mött
Peter Steindl
celef skrev:ser ut som talspolens höjd blir kortare vid underhängning, vad gör det för resistansen och den rörliga massan?
Nu är den klar. Snart för beskådning på Carlsson Planet!
IngOehman skrev:Nu är den klar. Snart för beskådning på Carlsson Planet!
Fast skall man vara noga så blir det två - en liten och en stor.
Densen skrev:Kan detta innebära att SSC använder sig av IÖ:s tillverkare av högtalarkabinett, och IÖ:s egna element.
Ja, jäklar vad kul det vore!Naqref™ skrev:Vore kul att köra en match mellan Naqref/Steindl OB51 mot den stora av era (Carlsson OB61?).
Vore kul att köra en match mellan Naqref/Steindl OB51 mot den stora av era (Carlsson OB61?).
Nja det tycker inte jag. Att poängtera olika teoretiska för & nackdelar och sedan diskutera kring olika praktiska lösningar för dessa problem, är inte att vara o-överrens. Denna diskussion om nackdelarna med Neodymium diskuterades också på Basslist, fast då var det 18"are med 98dB känslighet och man bedömde det som att i hifi sammanhang skulle man aldrig lyckas överhetta systemet. Men att det inte var lämpat för tex. PA-bruk. Även Nick (Lambda Acoustics) föredrog keramiska magneter, kommer tyvärr inte ihåg alla hans motiv, men jag har för mig att ett motiv var att Nedymium var skört? Tyvärr är numera hela Lambda mallistan raderad från Yahoo Groups, så jag kan inte kontrollera fakta.Kaffekoppen skrev:Kul att ni är jätte-o-överrens om fördelarna respektive nackdelarna med respektive element (iallafall ser det ut så)![]()
avr7000 skrev:Den övre lådan:
Nagrefs försteg...
Båda låter mycket bra!, inget effektmonster...
Mvh
Stefan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster