DIYträff i Göteborg 21/4 - BILDER

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-20 20:18

Bill dur!!! :o
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-20 23:29

soundbrigade skrev:
celef skrev:hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?

Om jag ska komma med konstruktiv kritik, tycker jag att HF-ledningen gjort ett bra jobba att fördela gracerna så att säga, men till nåsta år ska man nog inte bara tillse att det finns alla sorters prylar i alla rum, utan också kanske få en indikation på VAD som ska spelas och HUR det ska spelas.
Det är självklart( :roll: ) att alla HiFi-fånar samlas där man spelar Infekterade Musrommar med djupbas på hög volym. I en sådan samling passar inte anläggningar med transparens och finlir, på vilka det spelas jazz, blues och italienska ballader.
Alltså borde det delas upp lite efter hur våldsamt det ska låta.

Är det där din svar på celefs fråga? :wink:

Själv är jag inte så förtjust i linjegrunkorna, men med tillhörande diskanter och lite avlastning i basen blir det partyburkar :)

Bosso (Plutten) spelade tillräckligt bra för att elementet kommer hamna på min vägg som bakkanaller.

Steindl basen gjorde sig bättre i rummet än OlA-68s basmonster, men rummen i allmänhet gjorde ingen glad när det gäller basåtergivningen.

Eric_Johanssons projekt med Stig Carlssons 3-vägare lät okej, men betydligt bättre lät den i avr7000 vardagsrum för ett par veckor sedan. Jag har lovat att se till att en 2"-are skickas till honom i början av veckan. Peter Steindl har några på lager som förhoppningsvis Stig skulle gillat. Projektet är hur kul som helst!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-21 00:39

Här är dom omtalade basmodulerna, som lät väldigt bra:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-21 08:10

ok, tackar för dom kommentarerna
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 08:15

Kaffekoppen skrev:Är det där din svar på celefs fråga? :wink:

Vad du har blivit tjurig på sistone. :( Man kan inte säga nåt alls längre. Är det bara för att du slarvade bort basabsorbenten? :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-21 08:39

Är jag tjurig för att du inte svarar på den frågan som någon undrade över, utan istället klagade/gav förslag till förbättring om nått helt annat?

Noterade du inte :wink: i mitt inlägg som alltså bara var en skämtsam liten pik, innan åtminstonde jag brydde mig om det som efterfrågades. Om någon var grinig Huggbävern så var det ju du, vilket jag visade att jag tyckte just på det sätt jag använde :wink: -smilen.

För övrigt håller jag både med och inte med dig. Jag tycker nog att man skall vara vuxen nog att man kan dela på tiden i rummet broderligt, och skulle det innebära att rummet avfolkas när något mindre populistiskt spelas, så får det väl bli så. Å andra sidan så är det ju trevligt att dela rum med någon man har mer gemensamt med. Fast nog är själva blandningen också lite pedagogiskt.

Tog du illa vid dig ber jag om ursäkt. Det var inte meningen att ge dig en kass start på dagen!

Edit: Egentligen var det fel skrivet av Naqref i eftersökningen. Det är nog OlA-68s katt som efterfrågar basabsorbenten, den var redan överlämnad till husse. trist att den försvann :cry:

Edit två: Stavfel :)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-04-21 08:43, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-21 08:39

celef skrev:ok, tackar för dom kommentarerna
Det var så lite så!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 08:50

"På tal om någon annat ...." brukar man ju säga. "På tal om fåglar ...", säger man i Ryssland när man vill föra över diskussionen till något annat.

Jag blev inte sur, fastän du hackar på mig hela tiden. :wink:

Min tanke vara att det är nog svårt att komma in med något mycket snällt och odistorderat när någon smällt av en champanjegalopp och lite annan krevadmusik i en halvtimme, och det blir mera en fokusering på det maffiga. Vad spelar man när man sitter hos varandra? Man spelar något som spräcker glasrutorna - så klart. 8)

Det är ett helvette att ensam försöka förändra världen .... :roll:

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2008-04-21 10:06

Här är mina bidrag...

Bild
En kvacksalvare?

Bild
Ola släckte och bad alla njuta av livet till lite Morkul (?) från Mexico...

Bild
... men AVR7000 tyckte inte riktigt basnivån var rätt. :lol:

Bild
Har någon frågat Per vad han tycker om saken?

Bild
Mike34 (snart 39) visade upp sina gurkburkar. Nu kanske det blir aktuellt med ett gruppköp av iranska picles. Vad tror ni om en pall?
Senaste nytt! Enligt Mike34 heter gurkburkarna egentligen Transparent Audio - så klart - och mannen vi ska tacka för designen är Sanny-X.

Bild
Mike34:s baslåda med 300-tumselement byggt av en blåsbälg som greve Drakula använda när han väckte sitt monster. Mike pratade dock om nån herr Lindkvist som hade varit och bråkat med hans filter vilket gjorde att slutsteget bottnade hela tiden. :lol:

Bild
Främsta anledningen till mitt besök på träffen - att få lyssna på Bosso och dom lät rikigt bra trots att det var nåt som sprakade i den vänstra högtalarens element.

Sist men inte minst får jag tacka arrangörerna för det goda kaffet och bullarna.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 20:06

även jag hade hittat ett hål i schemat och var och spanade in galenskaperna
hur det lät? njae det lät
det som impade mäst var ju avr7k:s linlekällor
hur i attan har han orkat borra alla dessa hål?

sedan det som lockade dit mig var ju eriks konstiga högtalare
och så tänkte jag ju att jag kunde köpa fler basar :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 20:18

Dig glömde jag bort. Tänka att ha fått träffa enda proffset på faktiskt. Trevligt! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-21 20:55

Svante skrev:
Vee-Eight skrev:Hur var det nu... tala till bönder på bönders vis... :wink:

Hehe, ja det är ganska svårt att förenkla mycket och fortfarande tala sanning.

Just det - Tumregler suger! 8) (På tummen?)

Svante skrev:I det här fallet hade det väl kanske varit lämpligare att säga att 1/4 av vågens effekt går i fyra olika riktningar. Som tankemodell iaf.

Jag håller med Svante (och med V8!) även om jag tycker att "lämpligare"
inte duger när det fortfarande är olämpligt. :? Vad som borde ha sagt är
väl något i stil med att "en diffusor sprider ljudet, således att effekt-
tätheten i reflexens ursprungsriktning blir lägre än den var när reflexen
studsade i en plan vägg. Den reflekterade ljudvågens effekt sprids helt
enkelt över en större rymdvinkel.

Varför alls tala om fyra riktningar när det är en distribuerat fenomen
som diskuteras? :?

Och om bönder inte varken använder eller förstår dB så bör man kanske
inte använda det begreppet när man talar med dem?

Att använda ett begrepp helt fel när "bönderna" (de som det talades till)
som i det här fallet dessutom förstår begreppet är ju inte heller något
vidare...

Men - det sista man bör göra är att missbruka det begrepp som man
borde ha använt rätt (eller inte alls om man tror att de som lyssnade
inte förstår vad det betydde)!

Varför var det ingen som sade ifrån? :o

Vh, iö

- - - - -

PS. Suveräna byggen! Suveräna fotografier! Sorgligt att jag inte var där. :( Missade det helt. Hur annonserades mötet?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-21 21:08

Iaf; jag är övertygad om att detta har sitt ursprung i en tankefjärt. Att göra sig lustig över detta är ju lite fånigt; de flesta förstod ju vad det rörde sig om iaf. Sedan är det rätt så långt från ämnet. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
utopia

Inläggav utopia » 2008-04-21 21:12

Kul träff helt klart intressant att lyssna på olika byggen tyvärr kunde man inte vara där så länge som man ville.
Det var ett par högtalare som jag gillade lite extra av det jag hörde. dem blåa högtalarna som stod i rum 4 eller 5 vad heter dem? och dem vita dipolerna med banddiskant. Är det någon som vet om det finns mer information om dessa två högtalare på nätet någonstans byggtråd eller liknande beskrivning man blir ju lite sugen.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 21:15

Det blir lite detektivjobb men börja på HFs bildtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68130

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-21 21:57

IngOehman skrev:
Svante skrev:I det här fallet hade det väl kanske varit lämpligare att säga att 1/4 av vågens effekt går i fyra olika riktningar. Som tankemodell iaf.

Jag håller med Svante (och med V8!) även om jag tycker att "lämpligare"
inte duger när det fortfarande är olämpligt. :?

Nja, jag tycker nog ändå att det kan vara lämpligt (som tankemodell) att börja med att säga att effekten sprids ut i ett fåtal riktningar (tex två eller fyra), för att sedan öka antalet till "många". Speciellt när man visar hur en (felgjord icke-) diffusor kan få ljudet att studsa icke vinkelrätt mot väggens plan. Som tankemodell för det mer komplicerade fallet när det studsar åt många håll.

Men visst, man kan kasta sig på "många" på en gång om man vill. Det är bara olika pedagogik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 22:11

här var det fikastämning med en hel massa skummisar

Bild
bild stulen

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 22:17

profbd skrev:här var det fikastämning med en hel massa skummisar
bild stulen

Ja fy fan vilket slödder det stod där. Titta på den där seriemördartypen längst fram och de där torped-skummisarna längst bak i kön... jag ryser. 8)

Edit: Det är ju för fasen jag!!!!! 8O Så djävla stor mage har jag väl ändå inte!!!!! :x

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 22:20

jopp presis så stor är den

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-21 22:23

Av någon underlig anledning så blir man länge ju mindre sugen på kaffe man är. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-21 22:24

soundbrigade skrev: Så djävla stor mage har jag väl ändå inte!!!!! :x

Då kände inte på Dimmans, Sista Ordets eller Kaffekoppens. ;)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 22:24

Naqref™ skrev:Av någon underlig anledning så blir man länge ju mindre sugen på kaffe man är. :D
:?: :?: :?: :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-21 22:27

IngOehman skrev:
Svante skrev:
Vee-Eight skrev:Hur var det nu... tala till bönder på bönders vis... :wink:

Hehe, ja det är ganska svårt att förenkla mycket och fortfarande tala sanning.

Just det - Tumregler suger! 8) (På tummen?)

Ja, fast nu var det inte det jag menade. Hmm, hur ska man förklara det här då. Alltså, det finns förenklingar som är så förenklade att de inte håller för en granskning av en som förstår ämnet. Till exempel, jag minns en laboration i fysiken på högstadiet, där man tog två tändsticksaskar och lade nåt tungt i den ena. Så släppte man dem samtidigt och såg att de landade på golvet samtidigt. Läraren sade sig då ha sett till att luftmotståndet var lika på de två och att man därmed kunde försumma det. Jag minns att jag intuitivt inte tyckte att det stämde och gick hem och släppte två ballonger från balkongen, en fylld med luft och en med vatten. Gissa vad som hände. :lol:

Här var förenklingen faktiskt en lögn, det faktum att luftmotståndet för de två var lika gjorde inte att de föll lika snabbt. Jag tror ändå att sådana förenklingar fyller en funktion. I detta fallet ville man bara ha fram att om man kan försumma luftmotståndet så faller de lika fort.

Det jag menade i min kommentar till V8 var en förenkling som uttrycks så att mottagaren egentligen inte förstår den, men som gör resonemanget riktigt. Nu kommer jag inte på någon bra formulering, men nåt i stil med att man inte kommenterar att luftmotståndet på askarna är lika utan bara säger att man kan försumma det. Det är ju sant, och eleverna har lättare att acceptera det eftersom luftmotståndet är lika. Det är ju inte det som är viktigt, utan att det är litet jämfört med tyngdkraften. Det får dem att fokusera på laborationens huvudsyfte; att tyngdaccelerationen är 9.81 m/s² oavsett massa.

Alltså: Det finns sätt att uttrycka sig som är riktiga, men som lätt missförstås på ett sätt som motsvarar en (över-)förenkling. De fyller samma funktion som förenklingen, men de håller även om man läser lusen av den.

Det tredje och riktigaste alternativet, att säga att luftmotståndet är litet i förhållande till tyngdkraften kan verka vara det bästa, men samtidigt kan det ta fokus från det som var viktigt. Man kan överlasta eleven med en massa bivillkor som gör att ingenting går in till slut, eller värst av allt att eleven känner sig dum. Jag tror att många tappar intresset för naturvetenskap för att de känner sig dumma. Det är de ju inte, de har bara fått fel lärare.

Jag kan nämna att jag konfronterade läraren med mina ballonger och han hade en förklaring som var fel och som förbryllade mig länge.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-21 22:28

Hmm, jag tror visst jag blev OT. F'låt. :oops:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 22:29

Då kände inte på Dimmans, Sista Ordets eller Kaffekoppens.

det behövde vi ej känna på ej heller använda stjärnkikare för att konstatera :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 22:33

Ärre nån som har mera billdur ....?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-21 22:42

IngOehman skrev:
PS. Suveräna byggen! Suveräna fotografier! Sorgligt att jag inte var där. :( Missade det helt. Hur annonserades mötet?

Både här och på hf.nu med stor text. Du kunde säkert åkt med KK och PS. Vore trevligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-21 22:44

soundbrigade skrev:Ärre nån som har mera billdur ....?

Finns massur mer med billdur. Blir nog till flera trådurr.

Om jag inte minns fel så var det något som blev på örat...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-21 22:50

IngOehman skrev: Sorgligt att jag inte var där. :( Missade det helt. Hur annonserades mötet?

Det flaggades länge och väl, bl.a via den här tråden på faktiskt.se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=494481
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 22:54

Om jag inte minns fel så var det något som blev på örat...

blev han fullurrr?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi