Moderator: Redaktörer
Dahlqvist skrev:Det enda värdet jag kan se är att det delger oss hur Robert Hartley ser på saken.
Audiomanikern skrev:Dahlqvist skrev:Det enda värdet jag kan se är att det delger oss hur Robert Hartley ser på saken.
- Jo men det är ju just detta (underhållnings) värde som är såå stort!
Mvh A*
markih skrev:
Kan du utveckla vad du tycker om resonemanget ang 'western thought'?
Dahlqvist skrev: Om man talar om "trohet mot ljudupplevelsen" så för man in kunskapen i en region där det går utmärkt att skapa generell och allmän kunskap. Gefundenes Fressen för vetenskapen med andra ord. Om man istället hävdar att det handlar om "trohet mot musiken" så har man fört in kunskapen på ett område där kunskap utanför individen blir svår att nå. "Trohet mot musiken" är för mig ett sätt att vrida sig ur vetenskapens grepp och annektera ett litet område i tillvaron som är fritt och fantastiskt.
Style skrev:visst kan man prata om Western Thought i kontrast mot Eastern Thought. Det är dock rätt mycket att jämföra äpplen och päron då de västerländska oftast handlar om att förstå världen och ackumulera kunskap runt det medan de österländska är mycket mer etiskt och "religöst" inriktade där man snarare försöker förstå meningen med livet och liknande.
Hur ljud återskapas är fysisk vetenskap. Hur ljud uppfattas är psykologi. För att förklara detta är västerländsk vetenskapsteori alldeles utmärkt.
Hur detta kan leda till harmoni i själen, fred på jorden etc är däremot österländska synsätt betydligt mer lämpade för att förklara. Man går dock omelbart in i ett område som i västerlandet kallas religion.
flateartharn skrev:Dahlqvist skrev: Om man talar om "trohet mot ljudupplevelsen" så för man in kunskapen i en region där det går utmärkt att skapa generell och allmän kunskap. Gefundenes Fressen för vetenskapen med andra ord. Om man istället hävdar att det handlar om "trohet mot musiken" så har man fört in kunskapen på ett område där kunskap utanför individen blir svår att nå. "Trohet mot musiken" är för mig ett sätt att vrida sig ur vetenskapens grepp och annektera ett litet område i tillvaron som är fritt och fantastiskt.
Trams. "Trohet mot ljud" eller "Trohet mot musik" handlar bara om prioritering, vilka egenskaper är viktiga (eller kanske ens hörbara) för dig.
flateartharn skrev:Man får hoppas att nörrdarna de närmaste åren följer "industrin" till surroundhembions förlovade land. Det borde sänka testosteronnivån lite inom HiFi så de senaste tio årens kräftgång i kvalitet kan brytas.
Dahlqvist skrev:Instämmer helt i hoppet om att hembio blir kvalitetsledande för musikåtergivning. Återgivningskvaliteten inom hembio verkar vara betydligt mer reglerad av standarder och ambitioner att korrekt återskapa ljud än musikindustrin.
/Dahlqvist
Svante skrev:Dahlqvist skrev:Instämmer helt i hoppet om att hembio blir kvalitetsledande för musikåtergivning. Återgivningskvaliteten inom hembio verkar vara betydligt mer reglerad av standarder och ambitioner att korrekt återskapa ljud än musikindustrin.
/Dahlqvist
Ehh, nu jämför du musikindustrin med de som tillverkar hembiosystem. Borde du inte jämföra de som tillverkar 2-kanalsanläggningar med de som gör hembiosystem, eller de som producerar film med de som producerar fonogram? I det första fallet är väl vanliga 2-kanalare betydligt mer standardiserade än alla de sätt som mångkanal kan kodas? Och nog är filmmakarna ganska mycket ute efter effekter som inte alls låter som det gör i verkligheten? Hur det är med fonogramproducenter över lag ska väl vara osagt, men nog finns det de som vill göra naturtrogna inspelningar?
Dahlqvist skrev:Efter ditt inlägg vet jag faktiskt.se inte vad jag menar.
/D
Svante skrev:Dahlqvist skrev:Efter ditt inlägg vet jag faktiskt.se inte vad jag menar.
Svante skrev:Dahlqvist skrev:Efter ditt inlägg vet jag faktiskt.se inte vad jag menar.
/D
![]()
![]()
Jo sånt händer ibland...
Dahlqvist skrev:Ja, fast inte så länge.Vad jag menar är att standardiseringen inom hembio borde vara till gagn för musikåtergivning om många musikfonogram spelas upp på hembioanläggningar.
Om producenterna av fonogram vet vilken standard (system och kvalitet) de har att jobba mot på uppspelningsfronten så borde detta i förlängningen ge bättre fonogramproduktioner.
Style skrev:visst kan man prata om Western Thought i kontrast mot Eastern Thought. Det är dock rätt mycket att jämföra äpplen och päron då de västerländska oftast handlar om att förstå världen och ackumulera kunskap runt det medan de österländska är mycket mer etiskt och "religöst" inriktade där man snarare försöker förstå meningen med livet och liknande.
Hur ljud återskapas är fysisk vetenskap. Hur ljud uppfattas är psykologi. För att förklara detta är västerländsk vetenskapsteori alldeles utmärkt.
Hur detta kan leda till harmoni i själen, fred på jorden etc är däremot österländska synsätt betydligt mer lämpade för att förklara. Man går dock omelbart in i ett område som i västerlandet kallas religion.
markih skrev:Style skrev:visst kan man prata om Western Thought i kontrast mot Eastern Thought. Det är dock rätt mycket att jämföra äpplen och päron då de västerländska oftast handlar om att förstå världen och ackumulera kunskap runt det medan de österländska är mycket mer etiskt och "religöst" inriktade där man snarare försöker förstå meningen med livet och liknande.
Jättebra och kort sammanfattning. Fast jag undrar om inte om harmoni i själen måste in i ekvationen ändå? I fallet med ljudåtergivning (per definition) skall det naturligtvis inte in, men i slutändan är ju det sistnämnda det som räknas (och som många människor räknar med). Därav mina tidigare inlägg angående olika tweaks som ett sätt att öka 'receptiviten'.
Ett solklart exempel är ju avståndstagandet från tankeverksamhet, analys, 'objektivitet' och 'mind'-aktivitet, som står ivägen för 'upplevelsen'. Därför tror jag att många kategoriserar sig som subjektivister, för att det fokuserar mot och inspirerar till upplevelser.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster