dimitri skrev:Harryup skrev:Aldrig 3ggr tillverkningspriset om man säljer via butik i Usa.
Och skall hålla lager etc. Nej tror fortfarande på för att få en rimlig avkastning så blir det nog runt 7ggr.
mvh/Harry
en gång till:
Guru10 kostar knappt 3 ggr mer i butik än piPs (färdigbyggda).
Och, vem har sagt att det pris man betalar för piPs i Sverige är tillverkningskostnad?
Med tanke på att vi inte lyckats tjäna några pengar eller ens tagit ut någon lön från Guru, kanske Harryup har rätt trots allt.
Men å andra sidan tror jag att priset är rätt så korrekt satt, men att det helt enkelt blir lite svårt att få saker att gå ihop så här i början. Och skall man vara noga så är det kanske så att den där faktorn 7 blir en faktor 3 av ett helt annat skäl. Det är ju nämligen som så att en Guru QM10 egentligen är billigare att tillverka än en Ino piP, på grund av produktionsmodellen: Serietillverkning. Så ni har nog rätt båda två.
Men - nu till det jag egentligen tänkt skriva, nämligen ett denna tråd förbryllar mig mycket!
Det verkar som om det finns de som förfäktar att prislappen inte är en teknisk parameter, och att man, om man
vill veta något om hur en grunka presterar bör intressera sig för dess egenskaper istället för dess pris.
Dessa uppfattningar sympatiserar jag helt med!
Men, det verkar även finnas de som menar att det
inte finns några samband alls mellan pris och prestande (alltså inte ens statistiskt) och några verkar till och med argumentera att det finns ett omvänt samband (fortfarade statistiskt)!
De uppfattningarna är jag mera tveksam till.
Min erfarenhet är, att det finns svaga samband mellan pris och prestande när det gäller elektronikapparater* i high end-klassen (svindyra grunkor). Med svaga menar jag att det statistisk är svårt att se prestandaförbättringar som svarar till prislappen, men att nog medeleffekterna på förstärkare över 40 000:- är större än medeleffekten på förstärkare för under 4 000:-.
Tittar man i prisspannet under High End tycker jag att det statitiskt ser ut att vara något starkare samband mellan prestanda och pris, men i de högsta prisklasserna försvagas sambanden av att det finns så mycket ifrågasättbara konstruktioner av "entusiaster" som kanske vill mera än de kan som konstruktörer.
Men (och detta är viktigt) - De bästa superdyr förstärkarna är trots allt bättre än de bästa halvdyra förstärkarna, som i sin tur är bättre än de billigaste förstärkna.
Konsekvensen av allt det där är, att ju dyrare appararater man skaffar sig, desto större risk är det att man inte får valuta för pengarna, eller rent av får något klat sämre än man skulle kunnat få för mycket mindre pengar.
Samma sak kan omformlueras till: Ju mera man betalar, desto bättre prestanda
kan man få - men det ställer mer och mer krav på ens egen expertis att köpa dyrt, om man skall kunna undvika dravelapparaterna som också säljs som High End.
Vh, iö
- - - - -
*När det gäller högtalare är det ofta lite andra förutsättningar som gäller än för elektronik. Det går att göra en effektförtärkare på många hundra watt för förhållandevis få tusenlappar, men det är mycket svårt att göra en stor högtalare som kan flytta väldigt mycket luft, väldigt billigt. Men: Att en högtalare är extremt dyr betyder dock inte alls att den presterar väl, lika lite som det är fallet för förstärkarna.
Prislappen är inte (och kommer aldrig att bli) en prestandaparameter, eller ens en garanti för att medelmåttiga prestanda levereras. Deremot kan prislappen i många fall vara en förutsättning för att vissa prestanda skall KUNNA uppnås.
PS. Sen kan man fråga sig vad High End-pris är för något. Det har antytts någonstans i denna tråd att man skulle jämföra en anläggning för 30 000 med en för 150 000:-, men frågan är om man inte behöver skifta priserna uppåt rätt rejält om det är i sanning kompromisslösa anläggningar man söker? (För nog finns det i varje fall svaga samband mellan möjligheten att nå ljudkvalitet och pris, även om statistisken är suddigare, på grund av alla apparater som slänger förutsättningarna i sjön...)
Om ljudtryckskraven är rimliga kanske man kan klara sig med 50 000:- till och med med rumsakustiska åtgärderna inräknade, men det finns ju gott om High End som sträcker sig uppåt 500 000:- och även långt över en miljon. Många miljoner kan man också lägga ut, om man vill det!
Så kanske är det rimligare att fråga sig hur mycket bättre en medelanläggning för 5 000 000:- är, jämfört med det bästa man kan stadkomma för 1/100-del, alltså 50 000:-?
(Hmmm, tror jag skall starta en tråd om hur dyra anläggningar faktiskten spelar med...)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).