Den där mätningen såg ju riktigt bra ut Anders!* Är det 22,5 grader off-axis?
Du har väl mätt på lådan med det hela elementet?
(Anders spelade antagligen sönder ena elementet ganska direkt på Diy-träffen (ett aktiv filter var felinställt och konen poppade. Det var lite missljud från ena högtalaren därefter, så en lärdom är att inte dra på för mycket. Elementet har ju area 38 cm^2 och 5,2 mm lin slaglängd jämfört mot en genomsnittlig 6,5 på 130 cm^2 och 8 cm slaglängd, vilket är 5 ggr så mycket, eller 14 dB).
*Jag noterar att det i snitt är ett par dB EDIT: höjning mellan 1000-5000Hz. Har nu även byggt ihop ett par provlådar och tycker nog att höjningen hörs, både med element i låda och element utan låda, speciellt vid svep. Det är ju även ett lite känsligt register (nästan invers till den förlåtande men dämpande BBC-dip'en) och det skulle vara spännande att se hur en liten sänkning i detta register uppfattas!
Tycker att de för övrigt låter bra, speciellt med tanke på priset! Visst, i jämförelse med mycket dyra och välrenommerade högtalare märker man begränsningar i oansträngdhet, artikulation, renhet och att det fattas lite i båda ändarna av det hörbara frekvensområdet, samt att direktiviteten i högre register kan påverka klangbalansen. Med rätt vinkel till högtalare märks det senare inte särskilt mycket, förutom att den lilla peaken gör att de låter lite 'pregnant'.
Få se om det sistnämnda enkelt kan åtgärdas. Inget stort problem dock, men kul vore om det gick att pressa ut lite till ur dessa ap-billiga lådor.
Elementen är just nu också färska, få se om karaktären ändras. Återkommer när lådorna är färdiga och efter mer lyssning.
Dessutom är det trevligt att konstatera att de ger nästan full nivå från under 50Hz och uppåt.
Det här har för mig varit ett väldigt roligt projekt iom att resultatet blev bra, med flera användningsområden och att lådorna är enkla och billiga att bygga. Precis så Diy skall vara tycker jag!
RealElwood skrev:Det är ingen som kan fylla på angående frågan om placering ovan, alltså portad variant i hörnet vid bak-, sidovägg och tak. Alternativt halva djupet oportat på bakvägg 40cm från sidovägg båda fall spelandes in mot rummet.
Misstänker att en låda i hörnen låter lite sådär, men du kan ju prova? Om någon vecka har säkert några av oss labbat lite med olika placeringar för den portade resp slutna varianten.