En mycket intressant blindtest- Lowend versus Highend

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-24 11:11

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Om jag köper ett par Watt av ett dödsbo för 1500:- är då Ino dyra?

Ska du dra in beg nu helt plötsligt? Vi snackar väl om nya högtalare.

Bamsefar jämförde med beg 208 eller i vart fall utgångna där om man jämför med nypriset så är dom ju lite dyrare än vad som är vanligt i hemmen.
Alla får väl jämföra hur dom vill med det gör ju inte att jämförelserna blir särskilt representiva annat för specifika fall.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-24 11:12

Bill50x skrev:/ B
PS Harry, jag hoppas att du inte skrev hårddra i din 5-poängare, det heter hårdra :-)

hmm, ser inte var jag skulle skrivet det. ;-)

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 11:49

Harryup skrev:
PS Harry, jag hoppas att du inte skrev hårddra i din 5-poängare, det heter hårdra :-)

mvh/Harry

Det gjorde du alldeles nyss... "Om jag köper ett par Watt av ett dödsbo för 1500:- är då Ino dyra? Om man nu hårdrar det en del, men hoppas en del kan ta till sig principen."

Eller menar du i din uppsats? Jag har inte läst den, skinkan får kosta vad den kostar :-)

/ B

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-24 11:51

Richard, i testet som var intressant. Var det billiga systemet "ofärgande" och "transparent" relativt det dyra?

Har du lyssnat på de förstärkare och dylikt som du anser mycket bra?

mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-24 12:33

Bill50x skrev:Sedan kan man förstås fråga sig om det är "rättvist" att jämföra priset på högtalare som man köper i en källare i Täby med de som säljs av distributörer runt om i världen... 8)

Skillnaden är? Ja, förutom att ena företagen är klart större och mer kännt. Jag bor i karlstad och det finns inga affärer som har några Watt man kan lyssna på så jag behöver åka en 30 mil för kunna göra det, samma som åka till sthlm.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-24 12:35

Harryup skrev:Bamsefar jämförde med beg 208 eller i vart fall utgångna där om man jämför med nypriset så är dom ju lite dyrare än vad som är vanligt i hemmen.
Alla får väl jämföra hur dom vill med det gör ju inte att jämförelserna blir särskilt representiva annat för specifika fall.

mvh/Harry

Jag talade främst om högtalare, även om det lär vara mkt mer prisvärt med en beg 208 eller kanske ännu bättre, 1090, än svindyra krell och dyl.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 12:50

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Sedan kan man förstås fråga sig om det är "rättvist" att jämföra priset på högtalare som man köper i en källare i Täby med de som säljs av distributörer runt om i världen... 8)

Skillnaden är? Ja, förutom att ena företagen är klart större och mer kännt. Jag bor i karlstad och det finns inga affärer som har några Watt man kan lyssna på så jag behöver åka en 30 mil för kunna göra det, samma som åka till sthlm.

Skillnaden är att när kunderna åker till Täby så gör dom en del av jobbet som annars distributörerna gör runt om i landet eller utomlands. Ino håller sin tillverkning närapå hobbybasis och behöver till exempel inte ha en massa högtalare utplacerade runtom i världen för provlyssning. Ett par Watt 30 mil bort är ändå långt närmare än tillverkningsorten och det är säkert åtskilliga högtalare utplacerade varstans. Det är inte gratis. Jag gissar att Watt inte heller demas i bottenvåningen på en villa (och jag gissar att Ino inte betalar hyra till IÖ) och att säljpersonalen troligen vill ha betalt för sitt arbete (=lön) osv.

/ B

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-24 14:08

Vet någon ung. vad system A kostade redpektive system B ?

Verkar som den billigaste inte vad något man inhandlat på On-off för 4000 kr.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-24 20:37

Bill50x skrev:Skillnaden är att när kunderna åker till Täby så gör dom en del av jobbet som annars distributörerna gör runt om i landet eller utomlands. Ino håller sin tillverkning närapå hobbybasis och behöver till exempel inte ha en massa högtalare utplacerade runtom i världen för provlyssning. Ett par Watt 30 mil bort är ändå långt närmare än tillverkningsorten och det är säkert åtskilliga högtalare utplacerade varstans. Det är inte gratis. Jag gissar att Watt inte heller demas i bottenvåningen på en villa (och jag gissar att Ino inte betalar hyra till IÖ) och att säljpersonalen troligen vill ha betalt för sitt arbete (=lön) osv.

/ B

Skillnaden, för mig som kund, är att jag i båda fallen måste åka en bit för lyssna på dom. I ena fallet så får jag mycket mer personlig service, i andra så är det sämre med det och ibland kryddad med väldig okunskap. Sen så har vi ena där dom ofta försöker sälja det dyrare och massa extra saker, medans andra fallet så är det nästan tvärtom, att man verkligen får tänka igenom om man ska köpa dom eller ej.

Så helt otroligt att du anser något som gynnar kunden rent ekonomiskt, är dåligt. Men, hade det inte varit Ino så hade det ävl varit något heeelt annat. :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 20:56

subjektivisten skrev:Skillnaden, för mig som kund, är att jag i båda fallen måste åka en bit för lyssna på dom. I ena fallet så får jag mycket mer personlig service, i andra så är det sämre med det och ibland kryddad med väldig okunskap. Sen så har vi ena där dom ofta försöker sälja det dyrare och massa extra saker, medans andra fallet så är det nästan tvärtom, att man verkligen får tänka igenom om man ska köpa dom eller ej.

Så helt otroligt att du anser något som gynnar kunden rent ekonomiskt, är dåligt. Men, hade det inte varit Ino så hade det ävl varit något heeelt annat. :roll:

Nix, jag anser inte något som gynnar kunden som något dåligt. Tvärtom! Men om någon i Japan vill köpa Ino-högtalare så tillkommer resa och uppehälle med en större kostnad än vad högtalarna kan kosta. Kundvänligt? Troligen är dock att en kund i Japan inte ens hört talas om Ino-högtalare, och varför då? Jo för att Ino inte lagt ner några marknadsföringspengar, inte knutit upp några återförsäljare, inte placerat ut ett antal högtalare i Japan osv. Tack vare detta säljer Ino inte lika många högtalare och därför måste utvecklingskostnaderna fördelas på färre antal högtalare. Nu verkar ju Ino´s konstruktör gilla att jobba gratis men annars skulle dennes alster kosta mycket mer än idag. Ni som uppskattar Ino´s låga ( i sammanhanget) priser profiterar alltså på en persons gratisarbete. Måhända med dennes glada samarbete, men det är inte alla som gillar att arbeta gratis.

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-24 21:24

subjektivisten skrev:

Skillnaden, för mig som kund, är att jag i båda fallen måste åka en bit för lyssna på dom. I ena fallet så får jag mycket mer personlig service, i andra så är det sämre med det och ibland kryddad med väldig okunskap. Sen så har vi ena där dom ofta försöker sälja det dyrare och massa extra saker, medans andra fallet så är det nästan tvärtom, att man verkligen får tänka igenom om man ska köpa dom eller ej.

Det fattar du väl själv att en högtalare som inte ens konstruktören tjänar några pengar på inte går att jämföra pris/prestandamässigt med en kommersiell dito där varje distributionsled ska ha sin del av kakan?

Det är fullt möjligt att pi60 är en bättre högtalare än wilson watt puppy, men det är ju först när du har möjlighet att köpa wilson högtalaren direkt från fabriksbandet, till fabrikörens "självkostnadspris", alternativt när pi60 säljs ute i affären som en kommersiell högtalare, som jämförelsen dem emellan blir vettig och intressant.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-24 21:31

rhenrics skrev:Det fattar du väl själv att en högtalare som inte ens konstruktören tjänar några pengar på inte går att jämföra pris/prestandamässigt med en kommersiell dito där varje distributionsled ska ha sin del av kakan?

Det är fullt möjligt att pi60 är en bättre högtalare än wilson watt puppy, men det är ju först när du har möjlighet att köpa wilson högtalaren direkt från fabriksbandet, till fabrikörens "självkostnadspris", alternativt när pi60 säljs ute i affären som en kommersiell högtalare, som jämförelsen dem emellan blir vettig och intressant.

Nej, nu är du ute och cyklar. Såklart man kan jämföra. Jag skiter väl fullständigt i om ena företaget har 1000 olika led och krav på 10 000% avkastning, det ENDA jag är intresserad av prestanda/pris.

Pi60, lr om det är pi60s, kommer ju säljas av Guru, och den lär nog vara billigare än Watt, som jag hört flera versioner av och ingen har imponerat det minsta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-24 21:33

Bill50x skrev:Nix, jag anser inte något som gynnar kunden som något dåligt. Tvärtom! Men om någon i Japan vill köpa Ino-högtalare så tillkommer resa och uppehälle med en större kostnad än vad högtalarna kan kosta. Kundvänligt? Troligen är dock att en kund i Japan inte ens hört talas om Ino-högtalare, och varför då? Jo för att Ino inte lagt ner några marknadsföringspengar, inte knutit upp några återförsäljare, inte placerat ut ett antal högtalare i Japan osv. Tack vare detta säljer Ino inte lika många högtalare och därför måste utvecklingskostnaderna fördelas på färre antal högtalare. Nu verkar ju Ino´s konstruktör gilla att jobba gratis men annars skulle dennes alster kosta mycket mer än idag. Ni som uppskattar Ino´s låga ( i sammanhanget) priser profiterar alltså på en persons gratisarbete. Måhända med dennes glada samarbete, men det är inte alla som gillar att arbeta gratis.

/ B

Du lyckas ju glömma alla fördelar med större upplagor mm ser jag.
Säger det igen, det finns märken i Japan som inte säljs utanför japan, samma funkar det där, för konsumenten.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-04-24 22:17

På den tiden när jag hade en rullbandspelare kunde jag konstatera att ljudet var matt och livlöst när ljudet gick direkt från försteget till slutsteget men när jag tryckte in A B knappen på förstärkaren så att ljudet gick genom rullbandspelarens alla förstärkare förbättrades ljudet påtagligt och blev fylligare och tydligare så att jag kunde urskilja olika instrument. Troligtvis var det så att bandspelaren hade mer effekt att driva slutstegen och att slutstegen fungerade som en kortslutning när den var inkopplad till förstegen. Konstigt eftersom min Akai 4000 bandspelare inte var någon highendapparat.
Har för mig att THX-Lukas var inne på att slutstegens ininmpendans skulle höjas för att förstegen lättare skulle orka driva slutsteget?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-24 22:21

subjektivisten skrev:
Pi60, lr om det är pi60s, kommer ju säljas av Guru, och den lär nog vara billigare än Watt, som jag hört flera versioner av och ingen har imponerat det minsta.

eftersom du nämner detta verkar du trots allt hålla med om resonemanget. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 22:39

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nix, jag anser inte något som gynnar kunden som något dåligt. Tvärtom! Men om någon i Japan vill köpa Ino-högtalare så tillkommer resa och uppehälle med en större kostnad än vad högtalarna kan kosta. Kundvänligt? Troligen är dock att en kund i Japan inte ens hört talas om Ino-högtalare, och varför då? Jo för att Ino inte lagt ner några marknadsföringspengar, inte knutit upp några återförsäljare, inte placerat ut ett antal högtalare i Japan osv. Tack vare detta säljer Ino inte lika många högtalare och därför måste utvecklingskostnaderna fördelas på färre antal högtalare. Nu verkar ju Ino´s konstruktör gilla att jobba gratis men annars skulle dennes alster kosta mycket mer än idag. Ni som uppskattar Ino´s låga ( i sammanhanget) priser profiterar alltså på en persons gratisarbete. Måhända med dennes glada samarbete, men det är inte alla som gillar att arbeta gratis.

/ B

Du lyckas ju glömma alla fördelar med större upplagor mm ser jag.
Säger det igen, det finns märken i Japan som inte säljs utanför japan, samma funkar det där, för konsumenten.

Nu vet jag inte vad du menar. Jag skrev just fördelarna med större upplagor, att tex utvecklingskostnaderna kan fördelas på ett större antal enheter.

Självklart är det så att en lokalt producerad vara, som bybefolkningen hämtar själv, har en lägre prislapp. Men det förutsätter att tillverkaren/uppfinnaren/distributören arbetar gratis eller har sin inkomst på annat håll.

Jag har överhuvudtaget svårt att förstå invändningen mot att distribuerande led tjänar pengar. Finns det någon på detta forum som tycker det är kul att jobba gratis och utan lön? I så fall får ni gärna kontakta mig och erbjuda era tjänster, jag har nämligen inte råd att betala....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-25 00:02

rhenrics skrev:eftersom du nämner detta verkar du trots allt hålla med om resonemanget. 8)

Knappast. Det är ju inte Guru högtalarna jag är intresserad av, utan Ino. 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-25 09:10

subjektivisten skrev:
rhenrics skrev:eftersom du nämner detta verkar du trots allt hålla med om resonemanget. 8)

Knappast. Det är ju inte Guru högtalarna jag är intresserad av, utan Ino. 8)

och hur köper du dem till samma förmånliga pris när väl IÖ tröttnar på att idka välgörenhet? 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-25 09:40

rhenrics, En hel del text, ingen som höll ihop dock. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-25 09:58

rhenrics skrev:Det är fullt möjligt att pi60 är en bättre högtalare än wilson watt puppy, men det är ju först när du har möjlighet att köpa wilson högtalaren direkt från fabriksbandet, till fabrikörens "självkostnadspris", alternativt när pi60 säljs ute i affären som en kommersiell högtalare, som jämförelsen dem emellan blir vettig och intressant.

Nejdå, en jämförelse kan vara intressant utan att man blandar in priset. Och för den som tycker pi60 låter bättre är det bara att gratulera till att man kommer billigare undan pga konstruktörens gratisarbete (och genom eventuella egna insatser).

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-25 10:59

Bill50x skrev:
rhenrics skrev:Det är fullt möjligt att pi60 är en bättre högtalare än wilson watt puppy, men det är ju först när du har möjlighet att köpa wilson högtalaren direkt från fabriksbandet, till fabrikörens "självkostnadspris", alternativt när pi60 säljs ute i affären som en kommersiell högtalare, som jämförelsen dem emellan blir vettig och intressant.

Nejdå, en jämförelse kan vara intressant utan att man blandar in priset. Och för den som tycker pi60 låter bättre är det bara att gratulera till att man kommer billigare undan pga konstruktörens gratisarbete (och genom eventuella egna insatser).

/ B

"jämförelse" syftade på pris/prestanda som nämndes tidigare i samma inlägg. Självklart kan man jämföra produkter utan att blanda in pris, men det var ju inte det vi diskuterade eller hur? 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-25 11:00

subjektivisten skrev:rhenrics, En hel del text, ingen som höll ihop dock. 8)

aha, du retas bara 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-25 11:03

Bill50x skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

Det gjorde du alldeles nyss... "Om jag köper ett par Watt av ett dödsbo för 1500:- är då Ino dyra? Om man nu hårdrar det en del, men hoppas en del kan ta till sig principen."

Eller menar du i din uppsats? Jag har inte läst den, skinkan får kosta vad den kostar :-)

/ B

:roll: :?:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-25 13:45

rhenrics skrev:
Bill50x skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

/ B

:roll: :?:

Retades med Bill efter att ha ändrat stavningen.

När det gäller prisjämförelse diskussionen med Subjektivisten kommer man nog inte längre. Han jämför med vad just han får betala. Och det får han väl göra om han inte drar generella slutsatser. Om han nu gör det får ju vem som helst dra egna slutsatser av.
Men jag tror alla inser att jämförelsen inte håller om man skulle bo t.ex. i Danmark eller i Usa. Eller om man inte kände till IÖ's verksamhet.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: En mycket intressant blindtest- Lowend versus Highend

Inläggav Nattlorden » 2008-04-25 13:52

Moment-23 skrev:
Nattlorden skrev:Och det skulle bara förstöra för den dyra anläggningen, eller? :roll:

Ehh, nej. Skrev jag det? Tror inte det.

Om du läser igen så ser du att jag skrev:
"Jag är högst tveksam till det där testet. Inte för att billigt inte kan låta bättre än dyrt utan för att som rummet såg ut så undrar jag om det hade gått att höra skillnad på vad de än lyssnade på."

Ovanstående i fetstil tycker jag ganska tydligt visar att jag anser att det rummet förstör så mycket att det inte går att höra skillnad på något, oavsett om det är bra eller dåligt.
Alltså anser jag inte att rummet bara förstör för den dyrare anläggningen.

Jag tycker du gör en logisk kullerbytta... om du erkänner att rummet förstör på samma sätt för båda anläggningarna så blir ju det bara kvar att höra en skillnad på det som återstår... vilket inte är så svårt.

Att du skulle hitta ett vanligt rum som förvanskar ljudet så till den grad att skillnader inte går att utröna... skulle ingen som gör sig så mycket besvär med att göra blindtest stanna kvar i.

Just lyssning efter _skillnad_ har den stora fördelen att överleva riktigt stora förvanskningar i andra led utan att sluta vara detekterbara.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-25 14:07

Harryup skrev:När det gäller prisjämförelse diskussionen med Subjektivisten kommer man nog inte längre. Han jämför med vad just han får betala. Och det får han väl göra om han inte drar generella slutsatser. Om han nu gör det får ju vem som helst dra egna slutsatser av.
Men jag tror alla inser att jämförelsen inte håller om man skulle bo t.ex. i Danmark eller i Usa. Eller om man inte kände till IÖ's verksamhet.

mvh/Harry

Såklart jag jämföra för MIG. Om det är annorlunda för Pete i Kongo bryr inte jag mig i, det är ju upp till han vad som är mest prisvärt för HAN.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-25 14:32

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:När det gäller prisjämförelse diskussionen med Subjektivisten kommer man nog inte längre. Han jämför med vad just han får betala. Och det får han väl göra om han inte drar generella slutsatser. Om han nu gör det får ju vem som helst dra egna slutsatser av.

mvh/Harry

Såklart jag jämföra för MIG. Om det är annorlunda för Pete i Kongo bryr inte jag mig i, det är ju upp till han vad som är mest prisvärt för HAN.

Det heter för fan "honom" inte "han", har du inte gått ut grundskolan än? 8)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-04-25 16:07

rhenrics skrev:
subjektivisten skrev:

mvh/Harry

Det heter för fan "honom" inte "han", har du inte gått ut grundskolan än? 8)

:mrgreen:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-25 16:10

Dags att höja nivån på "argumenten"?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-25 16:42

shifts skrev:Dags att höja nivån på "argumenten"?

Två av forumet troll visar upp sig. Inget att bry sig i alltså. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi