Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Placerar man Seasbasen så den har ett entydigt stöd från golvet vid hela frekvensområdet den spelar vid så kan man få en rätt hyffsad systemkänslighet ändå.
Max_Headroom skrev:Seasbasen ser intressant ut, för att vara en 8"are. Men varför har så många basar så patetisk känslighet?
Svante skrev:Max_Headroom skrev:Seasbasen ser intressant ut, för att vara en 8"are. Men varför har så många basar så patetisk känslighet?
För att man vill ha en tung kon, för att kunna ha ett lites Vas (=styv fjädring) för att få ner lådstorleken. Då blir det tungdrivet.
Max_Headroom skrev:Bah, det måste ju finnas nåt sätt att få ut lite mera kräm. Vad händer om man ökar magnetfältets styrka? Borde inte då en given ström ge ett större konutslag?
Max_Headroom skrev:Bah, det måste ju finnas nåt sätt att få ut lite mera kräm. Vad händer om man ökar magnetfältets styrka? Borde inte då en given ström ge ett större konutslag?
Ja jo...dom tycker jag verkligen om! Använder jag själv i en annan konstruktion (se tråd om Quadro). dock är dessa väldigt dyra. Min ambition var att hålla priset på basarna nere under 1000lappen per element (i listpris)...Max_Headroom skrev:Det finns ju en massa andra tillverkare. Vad sägs om skaaning?
Intressanta synpunkter (och medhåll)!skrutten skrev:Dom där seas 8:orna är det inte dom som har så hög induktans (om det nu gör något?), slaglängden kunde oxå vara bättre speciellt med tanke på att konarean nästan bara motsvarar en 6,5 tummare .... Fram för dammkåpa istället för fasplugg.
EngelholmAudio skrev:Bäst just nu tror jag att Peerless 10 tumamre i CXS-serien är (om jag nu inte blandar ihop dom). 18 mm slaglängd!
EngelholmAudio skrev:Finns det nått annat alternativ på ett mindre (5"1/5 tums) mellanregister? Borde ju gå att få till en bättre spridning och bättre förhållande massa/motor.
Hade varit stöttkul! Synd inte fler "galningar" finns i mitt närområde så att man kunde bygga lite mer tillsammans med någon!markih skrev:EngelholmAudio skrev:Naqref:
Låter intressant! Skall vi bygga denna tillsammans? Vore väl käckt?
Klart att ni ska, tycker jag. Kanske Morello, Svante m fl?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster