Högtalarbygge för att motionera dom grå...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-31 21:17

Seasbasen ser intressant ut, för att vara en 8"are. Men varför har så många basar så patetisk känslighet?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-31 21:18

Jo jag var hemma hos Ranis och lyssnade på den nya möbleringen så jag missade början lite. :)

Seas... ja var var vi nu avstämning. Det är ju lite beroende på var man väljer att dela och var man väljer att dela kan bero på storleken på baffeln och storleken på baffeln på baffeln kan bero på lådvolymen... Litet iterativt problem där alltså :) Men om vi bara tar något ur luften och försöker optimera det för ett lp-filter med en dc-resistans på kanske 1 ohm (om det är lagom låg frekvens och komponenterna inte ska bli för dyra) då blir Qes 0.35*(6.1+1)/6.1=0.41 hmmm ca 10dB i roomgain vid 20Hz borde ge en fin låda på 50 liter avstämt till 23 Hz och en 3"-port på ca 30cm. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-31 21:19

Placerar man Seasbasen så den har ett entydigt stöd från golvet vid hela frekvensområdet den spelar vid så kan man få en rätt hyffsad systemkänslighet ändå. :)

matson

Inläggav matson » 2004-08-31 21:28

Naqref: Kan du utveckla det där lite om golvstödet för det(bland en massa annat) har jag inget bra grepp om.

Annars ligger det på min tv-bänk 2st HDS8:or som jag tänkte få till en 2-vägare med, men det elementet hade nog kanske gjort sig ännu bättre som bas i en 3-vägare. 800 spänn styck(men jag gjorde helt oväntat ett klipp och fick båda för 600. Tjohoo!)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-31 21:34

Naqref skrev:Placerar man Seasbasen så den har ett entydigt stöd från golvet vid hela frekvensområdet den spelar vid så kan man få en rätt hyffsad systemkänslighet ändå. :)

Priset kanske är så bra att man kan köpa på sig ett helt gäng? Med tanke på att det bara är 8or så bör man väl ha minst 4. Jag kollade just på 10orna som seas har. Verkar ju vara ett bättre alternativ tycker jag dårå.

Peerless har också några intressanta 10or.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-08-31 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-31 21:36

Max_Headroom skrev:Seasbasen ser intressant ut, för att vara en 8"are. Men varför har så många basar så patetisk känslighet?

För att man vill ha en tung kon, för att kunna ha ett lites Vas (=styv fjädring) för att få ner lådstorleken. Då blir det tungdrivet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-31 21:39

Svante skrev:
Max_Headroom skrev:Seasbasen ser intressant ut, för att vara en 8"are. Men varför har så många basar så patetisk känslighet?

För att man vill ha en tung kon, för att kunna ha ett lites Vas (=styv fjädring) för att få ner lådstorleken. Då blir det tungdrivet.

OK, men pratar man inte om mekansik och elektrisk dämpning? Då borde man kunna ha lätt kon, mjukt upphängd och hög elektrisk dämpning (om nu sådan går att ordna). Det borde ge bra verkningsgrad, kanske lågt Fs. Hur stor lådan blir har jag ingen aning om.
Tung kon, hur bra är det egentligen. Har man väl fått fart på den kommer den ju att bli mer svårstoppad också... Nja, jag är skeptisk.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-31 21:51

Max:
Nej, det är skillnad på dämpning, fjädring och massa. Fjädringen och massan bestämmer resonansfrekvensen. Dämpningen påverkar bara Q-värdet, som i sin tur bestämmer nivån vid resonansfrekvensen.

Om vi för ett ögonblick leker med tanken att vi har ett element som har en ruskigt mjuk fjädring så kommer den totala fjädringen i sluten låda helt att domineras av lådans fjädring. Denna fjädring bestäms helt av lådans och membranets storlek. Enda sättet att få ner resonansfrekvensen är då att ha en tung kon. Om konen har en normal fjädring i stället för den mycket mjuka, blir det bara värre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-31 21:59

Bah, det måste ju finnas nåt sätt att få ut lite mera kräm. Vad händer om man ökar magnetfältets styrka? Borde inte då en given ström ge ett större konutslag?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-31 22:19

Max_Headroom skrev:Bah, det måste ju finnas nåt sätt att få ut lite mera kräm. Vad händer om man ökar magnetfältets styrka? Borde inte då en given ström ge ett större konutslag?

Jo... Men då sjunker Qes och Qts, vilket kan göra dimensioneringen i övrigt svår.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-08-31 22:26

Dom där seas 8:orna är det inte dom som har så hög induktans (om det nu gör något?), slaglängden kunde oxå vara bättre speciellt med tanke på att konarean nästan bara motsvarar en 6,5 tummare :twisted:.... Fram för dammkåpa istället för fasplugg.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-01 08:40

Max_Headroom skrev:Bah, det måste ju finnas nåt sätt att få ut lite mera kräm. Vad händer om man ökar magnetfältets styrka? Borde inte då en given ström ge ett större konutslag?

Man bör nog ta och väga in hela systemets optimering, inte bara själva elementet. Rena baselement kan placeras nära rummets begränsningsytor, vilket får upp känsligheten. Stora motorsystem är dessutom dyra. Då kan det vara mer kostnadseffektivt att lägga pengarna på förstärkareffekt.

Tror,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-01 09:10

Ja, H1208 eller H1209 verkar intressanta!
Peerless har några intressanta alternativ, men CSX-10'an har väl många provat och den kräver väl stor låda?

Scan-Speak anses väl bra men de är ganska dyra?

(Sen är ju iofs Seas LTS-8'an (CX-21LTS) eller en Ino-bas intressanta, tycker jag personligen, men det beror ju lite på vad man vill ha ut och om man kan hämta element i Stockholm. Fast HiFi-kit skickar säkert dock).

Usch, vilken dålig fantasi jag har, kommer inte på några fler element.. :oops:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-01 10:02

Det finns ju en massa andra tillverkare. Vad sägs om skaaning?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-01 10:16

Max_Headroom skrev:Det finns ju en massa andra tillverkare. Vad sägs om skaaning?
Ja jo...dom tycker jag verkligen om! Använder jag själv i en annan konstruktion (se tråd om Quadro). dock är dessa väldigt dyra. Min ambition var att hålla priset på basarna nere under 1000lappen per element (i listpris)...

skrutten skrev:Dom där seas 8:orna är det inte dom som har så hög induktans (om det nu gör något?), slaglängden kunde oxå vara bättre speciellt med tanke på att konarean nästan bara motsvarar en 6,5 tummare .... Fram för dammkåpa istället för fasplugg.
Intressanta synpunkter (och medhåll)! 8O

Bäst just nu tror jag att Peerless 10 tumamre i CXS-serien är (om jag nu inte blandar ihop dom). 18 mm slaglängd! :D
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-01 11:59

EngelholmAudio skrev:Bäst just nu tror jag att Peerless 10 tumamre i CXS-serien är (om jag nu inte blandar ihop dom). 18 mm slaglängd! :D

Det är inget dåligt val. Mina mest seriösa trevägare hittils innehöll 260SWR som har nästan identiska parametrar (men dessa är nog aningen bättre) och de lät helt ok med hyffsad kapacitet i basen :twisted:

Lådan blir lite större men så länge man inte behöver kånka omkring på dem för mycket så gör ju stora lådor inte så mycket (anser jag). 75-80 liter tror jag nog är ok.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-01 13:48

Av nån anledning slutar det ALLTID med att jag kånkar på högtalare. Volymen spelar roll. :?

Med 18 mm's slaglängd bör man nog överväga dubbla (stora) portar. Det lär kunna behöva kunna flyttas lite luft genom porten om man så säger...

Finns det nått annat alternativ på ett mindre (5"1/5 tums) mellanregister? Borde ju gå att få till en bättre spridning och bättre förhållande massa/motor.
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-01 13:49

hds femmorna då?

annars är ju vifa p13 ett bra element omän lite gammalt och tråkigt..

edit: ett element som verkar riktigt intressant är ju 15W/4531 från scan-speak.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-01 15:00

EngelholmAudio skrev:Finns det nått annat alternativ på ett mindre (5"1/5 tums) mellanregister? Borde ju gå att få till en bättre spridning och bättre förhållande massa/motor.

Seas har flera bra. Bl.a. en 6,5a som tagits fram åt/av LTS.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-01 15:16

Tack!

Tappar jag mycket känslighet om jag väljer något av ovanstående alternativ? Är det bättre spridning i LTS sexan?

P13 är ett lysande element tror jag. Naqref har nog pysslar lite med det har jag för mig - eller?

Finns det mätningar på LTS-sexan att länka in här eller?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-01 16:07

LTS 6,5 har hög känslighet, 94dB vill jag minnas. Borde räcka. Spridningen borde vara fullgod.

P13 kan ändå vara mycket intressant (undrar om det inte var det jag kollade på för ett tag sedan? Jag kikade runt på olika element och hittade ett från vifa med löjligt rak frekvensgång. Det är nog det.). Det bästa vore ju om du kunde köpa några olika element och prova med.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-01 16:19

Naqref!

Dags för ett inhopp; du har ju dessa element, fram med kurvorna!! Eller scanna in från nån gammal tidskrift! :D

(Både på p13wh och p17-lts)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-01 16:25

lts-elementen är ju knappast några "vanliga" element.. inget man ska jämföra med vanliga(eller excel för den delen) seaselement tror jag utan mycket bättre än så.
De står beskrivna i nån utgåva av molten.

p13 är ju en välbeprövat och otroligt hyllat mellanregister. Återfinns i otroligt många system tom riktigt dyra sådana.
Av många menat att vara ett av de bästa mellanregistren som går att hitta.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-01 17:37

Hmmm jag har tyvärr inga tillförlitliga mätningar på P13WH i orginalskick. Inte heller på några Px17-LTS... Och antingen så saknar jag lösa element (men har en bra mätlåda) eller så har jag lösa element men ingen bra mätlåda. Dock finns det både bra lådor och element här men inga i kombinationer som går snabbt att mäta. :oops: Får se vad för alternativ jag kan komma på för jag vill ju ha någon anläggning kvar att lyssna på åtminstone.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-01 17:58

Naqref skrev:..P13WH i orginalskick.

har du nån moddad variant alltså?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-01 18:04

Men grabbar! Så bra element och ingen (lätt) tillgänglig dokumentation! 8O Ja ja... :?

Naqref:
Låter intressant! Skall vi bygga denna tillsammans? Vore väl käckt?
vänligen
// Pär Engelholm

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-02 12:39

EngelholmAudio skrev:Naqref:

Klart att ni ska, tycker jag :P . Kanske Morello, Svante m fl?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 13:03

markih skrev:
EngelholmAudio skrev:Naqref:

Klart att ni ska, tycker jag :P . Kanske Morello, Svante m fl?
Hade varit stöttkul! Synd inte fler "galningar" finns i mitt närområde så att man kunde bygga lite mer tillsammans med någon!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-02 13:38

Ett 3-vägs projekt som leds av dig och bedrivs på alla dom olika forumen... intressant ide.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 14:32

ett intressant bygge kunde vara Hiquphon OWII, en lämplig femma eller sexa och CSX-tian.
Mellanregister ja.. P13 ska ju tydligen vara jätteenkel att få att spela bra. Ta tex mina Kaber-basar(som är baserad på P13) som jag använder utan delningsfilter utan att det är jobbigt på nåt sätt.. Dock är det rätt gamla element och lite "tråkiga"..
Men SS-15w4531 tror jag funkar väldigt bra. De skapelser som använt 15w8530 har låtit ruskigt bra. Dock har ju den rätt dålig känslighet..
4531 finns ju, ett mellanregisterelement snarare än bas/mid men det har rätt mycket mindre slaglängd (även om +/- 6 mm inte är så dåligt..)
annars finns ju Seas Excel M15CH01 som intressant kandidat. lite annorlunda magnetsystem..
http://www.seas.no/excel_line/excel/E0016.PDF

Diskanten ja.. 9700 är ju en bra diskant men jag undrar om inte Hiquphon slår SS på fingrarna (har dock inte hört dom så det är en gissning)
hemsida till OWII
http://isa.dknet.dk/~hiquphon/page14.html

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum