Akustik och SC [delad flyttad tråd]

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-25 15:09

Naqref™ skrev:Mja jag tänker inte på vad Stig tyckte om marknadsföringsmänniskornas insatser utan mer vad DU tycker om dom. Det torde ha varit mer än att de behövde kompletteras med information för att du skulle få en helt annan bild av vad han önskade med sina högtalare. För att få en helt annan bild så måste innehållet vara väldigt bristfälligt eller så står där något som inte strämmer. Oavsett vilket så borde ju man kalla broschyrer som ger en helt felaktig bild för dåliga. Det är väl klandervärt, eller hur? ;)

Jaha, förlåt, jag kanske missförstod något. :?

Svar: Nja, det där är ju en knepig fråga.

Låt mig nöja mig med att svara att jag fick upp ögonen för att Stig hade tänkt massor av intressanta tankar först efter att jag träffade honom. Dessförinnan verkade det för mig mest bara vara en idé om att "rundstrålning är bra" som realiserats.

Det betyder ju inte att broschyrerna var dåliga, bara att de inte passade mig. Det gäller de flesta broschyrer, jag känner sällan att jag får ut så mycket intressant information från dem - men det betyder ju inte att de inte kan vara väldigt bra och svara på de frågor som andra har.

Om de är utformade av en person som är skicklig på att veta hur människors informationsbehov ser ut statistiskt så är det rent av troligt att de lyckas utforma presentationsmaterial som är mycket bättre än vad jag kan. (Det framgår säkert rätt bra om man läser Ino Audios Manifest... :oops: )

Men - just jag talar hellre med den som har hittat på grunkan. Tycker inte om att ha filter emellan.

Tycker dessutom att det kan var värt att påpeka att det inte bara är sådana saker som informationsmängd och anpassning till läsarnas förmodade kunskaper och undringar som skiljer mellan att läsa ett papper och att tala med en person. När man talar med något kan man ju ställa frågor också, och således räta ut frågetecken mycket effektivare / komma sanningen mycket närmare. :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-25 15:26, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-25 15:18

IngOehman skrev:
Tycker du skall skriva massor om den Stig Carlsson du lärde känna (som inte ville ha med dig att göra överhuvudtaget under slutet av hans liv, på grund av saker du sa till honom, om honom).

den där slängen kunde du ha hoppat över ingvar
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-25 15:21

IngOehman skrev:Men - just jag talar hellre med den som har hittat på grunkan. Tycker inte om att ha filter emellan.

Den lyxen är mycket få förunnat! En absolut majoritet av användarna har inte en chans att göra det, och då krävs att kunniga människor skriver om en produkt.

Jag tycker att är rimligt att konstruktören får ger sin bild av hur produkten är tänkt att användas, men sedan måste vanligtvis en skribent se till att detta blir en förståelig text, vilket inte är helt lätt. Jag har själv varit i den situationen. Produkten var visserligen mjukvara, men jag gissar att problemet är detsamma.

Att ha samtal med konstruktören som målbild är en utopi, även om säkert fler delar din önskan.
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-25 15:24

IngOehman skrev:Portad ifrån en tråd i Wänner av Ino. :?

Japp, eftersom tråden handlade om snygga akustiklösningar, men övergick i kommentarer om hur någon placerat dämptavlor hemma. Och sedan handlade den inte mycket mer om fint gjorda dämptavlor. Och den tråden kommer nog aldrig mer handla om det igen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-25 15:28

Åjo, det tror jag nog att den kommer. :)

Varför inte?

profbd skrev:
IngOehman skrev:
Tycker du skall skriva massor om den Stig Carlsson du lärde känna (som inte ville ha med dig att göra överhuvudtaget under slutet av hans liv, på grund av saker du sa till honom, om honom).

Ja det hade jag, och det skulle jag också har gjort om inte jag bilvit utsätt för sådana där påhopp och antydningar om att jag skulle syssla med historieförfalskning! 8O

Kan säga att jag inte håller det nu ändå nämnda, emot varken Peter eller Stig. Det visar bara vad ett hett temperament (när Peter exploderar är det inte alltid så kul att vara i närheten) kan leda till. Men jag tycker det är mycket synd att inte Peter försökte reparera det. För hans egen skull mest. Det var ett helt onödigt och obefogat påhopp mot Stig, och det tror jag Peter håller med om, såhär i efterhand.

Är dock säker på att Stig i sin himmel bättre minns alla saker som Peter gjorde för honom. Arrangerade några av han födelsedagsfester exempelvis. Men bravur. Stor bravur!

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-04-25 15:58

profbd skrev:
IngOehman skrev:

Varför? Om den är sann, vill säga.

PS skrev bl.a.
Nej, jag ger inte Ingvar hedern i förhållande till Stig Carlsson vars ortoakustiska högtalare ju är konstruerade för vanliga bostadsrum. Det är lätt att förledas av det som Ingvar skrev.

I Peters långa inlägg finns det flera andra formuleringar där Ingvars relation till SC ifrågasätts/förklenas. Bla genom en "vi"-metod även monopolanspråk-metoden. Jag skulle vilja vända på det lite grann, om det nu är viktigt vilket det av inläggen verkar vara, nämligen: vilken var relation från SCs sida gentemot Peter respektive Ingvar. Vilken aspekt av en relation skulle det röra sig om o i så fall? Den sociala aspekten eller den yrkesmässiga/visionära? Jag kan fantisera att en frmastående konstruktör av SCs mått börjar mot livets/karriärens höst se sig om efter en (helst brilliant) idearvtagare, och wannabies fattas inte, och det är inte alls konstigt att samtalen utspelat sig på helt olika plan mellan SC och de olika aktörerna kring honom. Det är därför inte konstigt heller (om det alltså var så) att SC inte skulle anstränga sig i övermåttan för att aktörerna och han alltid skulle sammanstråla samtidigt.

Ingvars svar med att det alltid finns flera olika minnesbilder av en person och att varje bild berikar den sanna bilden ooch därför har sin plats i ett samtal på ett forum, är ett fint svar. Utan retorik eller stridslystnad.

Kaffekoppens inlägg är inte ointressant:
a) Att skriva om sina egna upplevelser om något på ett sätt så att det framstår som att det är på ett visst sätt anser ialalfall jag vanskligt. Det är lite underligt att det inte framgår tydligare, med tanke på att det i andra sammanhang påtalas. Det brukar finnas lika mycket uppfattningar som personer som har träffat någon.

Medhåll. Även i linje med Ingvars svar.
b) Det har nog retat upp rätt många att Ingvar ibland skriver på ett sätt som kan anses lite förklenande för Stig, men det är ju Ingvars bild av det hela. Det kan nog reta många som har stor respekt för någon, och Jag utgår från att båda herrarna har en inneboende respekt för konstruktören.

Stämmer inte med min bild av Ingvars beskrivning av SC.
d) Såväl Peter som Ingvar är retoriska, insinuerande och nyttjar en otrevlig ton i tråden. Om ingen av dem vet det, så använder ni dessutom kända förhärskartekniker för att föringra den andres trovärdighet. Det är inte snyggt, inte ens om man engagerad.

Tycker jag inte. Dvs inte "såväl P som I"
Vh
Dimitri
Senast redigerad av dimitri 2008-04-25 16:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-25 16:11

Tycker vi kan lämna det här med att konstatera, att det nog trots
allt är bäst att låta var och en berätta om det de vet och vill berätta
om!

Det blir enklare så, än om någon på spekulativa grunder försöker
rätta andra. Så länge det inte är saker som någon skrivit och man
själv varit inblandad i varje fall.

Kan vi inte köra på den linjen hädanefter?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-25 16:18

Allt gnabb åsido så måste jag ändå säga att det är fantastiskt trevligt att både IÖ och PS tar sig tid att skriva om Stig. Det finns i mitt tycke på tok för lite att läsa om honom och framförallt om han tankar vad gäller högtalarkonstruktion.

/Erik

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-25 17:17

:? jag fattar ingenting
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-25 18:04

IngOehman skrev:Tycker vi kan lämna det här med att konstatera, att det nog trots allt är bäst att låta var och en berätta om det de vet och vill berätta om!

Tycker det är bra om det reds ut frågetecken som uppstår. Det kanske innebär att man måste opponera sig ibland mot det som skrivs - och vara noggrann när man skall återge historien. Det är ju så lätt att det som finns i skrift blir "sanningen". Det gagnar ju inte Stigs minne om felaktigheter eller otydligheter inte disskuteras.

Det är ju synd te x om det kvarstående minnet av Stig var att han "hade ju tur som fick det ganska rätt som jag förstått det efter att ha läst det IÖ skrivit" (citat från faktiskt-medlem när man pratat om Stigs gärningar).

Jag undrar om någon tagit på sig uppgiften att skriva om Stig Carlsson, hans liv och hans verk? Så många som fachineras av denne man känns det ju som om någon - varför inte den stiftelsen som finns - borde göra en sådan samlad dokumentation?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-25 18:16

Inte samlad dokumentation, utan ge ut de dokument som Stig de facto har skrivit, och inte tolkningar som vi pysslar med här.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-25 18:21

Ja, det var precis det jag menade :)

Det måste väl iallafall finnas rätt mycket material, både genom patent och i kvarlåtenskapen som övergick till stiftelsen!

Frågan är om det funnits någon sådan tanke för att på bästa sätt kunna ge intresserade en möjlighet att få insikt i personen Stig och hans gärningar? Är inte det en av tankarna med stiftelsen, eller har jag missuppfattat det?

Jag skulle läsa intresserat!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-25 19:16

Jag håller med, det vore nog något av det finaste stiftelsen någonsin skulle kunna göra. Något dylikt skulle betyda enormt mycket. :)

/Erik

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-25 22:23

IÖ och Peter, ni är ju varandras bästa vänner som jag förstått det?

Att tvätta eran byk ofantligt ofentligt verkar inte gynsamt för vänskapen.

Ni var ju till staterna på en mycket trevligt berättad resa tillsamans nyligen t.ex. , kan ni inte reda upp det där onödiga sinsemellan över ett glas vin istället?

Fan, jag skulle köpt popcorn & chips likförbannat... :(

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-25 23:42

Screen, glöm inte ölen :D Du behöver inte iskall öl så det går bra med belgoöl eller stout. :D

Skål Bild

Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-26 01:55

Äh...det blev en Åbro orginal 5,2 i solnedgången på verandan istället.

Man måste ju stödja ett lokalt öl. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-27 12:33

IngOehman skrev:Jag känner inte till den där retorikskolan. Har inte studerat ämnet och är inte så intresserad av det. Tycker det är enklast att skriva saker som kan ha betydelse för frågan helt enkelt. Ibland behöver saker sättas i perspektiv.

Hmmm?? ;)

Eftersom du oftar anklagar andra för att de avänder sig av tom retorik (vilket i sig är ett retoriskt grepp) så känns det skumt att du inte är intresserad av det. Du brukar ju dessutom hävda:

Hur kan du veta att du inte sysslar med retorik när du inte vet vad ämnet innebär? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-27 13:29

Suck...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-27 13:39

screen skrev:IÖ och Peter, ni är ju varandras bästa vänner som jag förstått det?

Jag trodde det.

screen skrev:Att tvätta eran byk ofantligt ofentligt verkar inte gynsamt för vänskapen.

Jag visste inte ens att det fanns en byk att tvätta. Blev oerhört förvånad över påhoppen och spekulationerna om historieförfalskning. :o Som jag sagt tidigare ser jag med glädje fram emot allt som olika människor har att berätta om Stig, och deras möten med honom. Jag ser inget skäl att ifrågasätta något som någon har att berätta om, om det inte är något jag har förstahandsinformation om, och vet är fel.

screen skrev:Ni var ju till staterna på en mycket trevligt berättad resa tillsamans nyligen t.ex. , kan ni inte reda upp det där onödiga sinsemellan över ett glas vin istället?

Tycker jag också, även om jag inte ser vad det skulle finnas att reda upp. Jag har så vitt jag visste inget otalt med Peter och blev väldigt ledsen över spekulationerna. :(

Vet fortfarande inte vad syftet var med det. Jag har mig veterligt inte gjort Peter något ont nägonsin, men ägnat hundratals timmar åt motsatsen. Har alltid gjort vad jag kunnat för att hjälpa honom och bevara alla hans frågor om olika tekniska spörsmål. Ibland har det tagit nätterna igenom.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-27 15:39

IngOehman skrev:Jag ser inget skäl att ifrågasätta något som någon har att berätta om, om det inte är något jag har förstahandsinformation om, och vet är fel. Vh, iö
Det kan jag nog tänka mig att göra, om jag får rätt mycket information från olika oberoende källor som konfirmerar varandra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-27 15:44

IngOehman skrev:Suck...
Förstår verkligen inte alls sucken. Egentligen är du den obestridlige retorikmästaren på forumet, helt utan att du vet om det tydligen 8O

Förövrigt tycker jag inte att retorik till fullo är av ondo, det kan anvädas för att belysa något också.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-27 15:55

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Jag ser inget skäl att ifrågasätta något som någon har att berätta om, om det inte är något jag har förstahandsinformation om, och vet är fel. Vh, iö
Det kan jag nog tänka mig att göra, om jag får rätt mycket information från olika oberoende källor som konfirmerar varandra.

Det tror jag säkert, men jag beter mig inte så.

Vet hur ofta ondska uppstår när ryktesspridning escallerar på det
där viset. Har sett det många gånger. Det vill säga när folk avstår
från att ta reda på sanningen, utan går till angrepp mot oskyldiga,
på ren spekulation - bara för att de tror något, baserat på att de
har förtroende för både andras spekulationer och påståenden, och
sin egen förmåga att utan några bevis rättvist döma och straffa
människor.

Kör på du.

Hoppas du vaknar upp någon gång. Det du håller på med mot mig
nu, är ju samma sak som du själv berättat att du gjort mot andra
tidigare - och sedan märkt att du hade fel... Är det inte läge att du
börjar lära dig av misstagen?

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-27 16:35

Ingvar, jag vet verkligen inte vad du hängde upp dig på nu. 8O

Så du beter dig iallafall inte så? Skall det antydas att jag beter mig illa?

[s]Jag tror jag skall ringa dig direkt, för det här med att tolka, jo, fan tänka sig - det är precis det du gör och helt åt helvete också! Du läser det jag skriver värre än fan läser bibeln och innan du flummar ut ordentligt är det nog bäst att jag förklarar det för dig :lol: [/s]

Nä, jag ringer nog inte förresten. Känner du för att förklara dig så ringer du. Tills dess hoppas jag slippa dig.

För att återkoppla till det där med retorik och härskarteknik - ditt inlägg under är så fullt av det att det svämmar över. Vill du minnas som en person som har noll självinsikt och som gärna beter sig illa så är det just så här du skall göra Ingvar.

Frågan är om du någonsin kommer lära dig. Jag hoppas det - för din skull.

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:

Det tror jag säkert, men jag beter mig inte så.

Vet hur ofta ondska uppstår när ryktesspridning escallerar på det
där viset. Har sett det många gånger. Det vill säga när folk avstår
från att ta reda på sanningen, utan går till angrepp mot oskyldiga,
på ren spekulation - bara för att de tror något, baserat på att de
har förtroende för både andras spekulationer och påståenden, och
sin egen förmåga att utan några bevis rättvist döma och straffa
människor.

Kör på du.

Hoppas du vaknar upp någon gång. Det du håller på med mot mig
nu, är ju samma sak som du själv berättat att du gjort mot andra
tidigare - och sedan märkt att du hade fel... Är det inte läge att du
börjar lära dig av misstagen?

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-04-27 17:04

Magnus skrev
...Tills dess hoppas jag slippa dig...

Du har då verkligen sinne för humör

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-27 17:08

KK: Jag har försökt ringa dig flera gånger idag, utan framgång.

Jag slutade helt kommentera det du skrev under en längre tid, och då blev du bara jävligare hela tiden. Att lämna dig i fred hjälpte inte alls, det gjorde dig bara otrevligare, trots att jag förklarat att jag skulle sluta både läsa och svara på dina inlägg i förväg. Några råkade jag se ändå dock, och flera av dem blev jag kontaktad av andra om. Det var tydligt att du inte ville låta mig vara i fred.

Om du lämnar mig ifred, i varje fall offentligt, skulle det hjälpa mycket.

Du får dock gärna ringa privat om du är intresserad av att reda upp den här skiten. Men vänligen sluta med alla spekulativa offentliga påhopp! Du är missinformerad och det är trist att se dig fungera som en "nyttig idiot". (Vilket inte betyder idiot.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-27 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-27 17:17

IngOehman skrev:KK: Jag har försökt ringa dig flera gånger idag vid fyratiden, utan framgång.

Vh, iö
Telefonen har varit avstängd. Vill du prata så gör jag gärna det, men jag förväntar mig en ursäkt för dina elakheter här iallafall.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2008-04-27 18:00

petersteindl skrev:Celef, Elektronikvärlden är inte konsument.

Är det svårt att förstå skillnaden mellan konsument och alla övriga som jobbar professionellt med ljud där dessa andra skall bedöma, sälja eller demonstrera högtalarna?

Exakt vilken manual tänker du på d v s vilken modell?

MvH
Peter

Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads/uploads/10-sonab_oa12_&_14_handbook_3700070_issue_b.pdf

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-27 18:06

Hmmmm.....!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-27 18:07

IngOehman skrev:Suck...

Det där kan tolkas som retorikgrepp #14 i Morgans retorik-skola. ;)

Jag har Göran Häggs bok - Praktisk Retorik - som är jättebra ur flera perspektiv (fast kanske lite gammal med de verkliga exemplen numera). Du får gärna den så du kan kanske få en lite annan bild av retoriken än bara den onda (vilket i sig är ett retoriskt grepp - #3 - att beskriva den som ond (retoriken har ingen inbyggd ondska, möjligen de som använder den kan vara onda (om man tror på ickekausala mentala förlopp*))).

* #4 i bland Morgans exempel på den onda retoriken.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-27 18:15

Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf

ja där är den, men den verkar inte längre vara gällande, men det är kul läsning iaf
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati