Hur rippar ni era CD-skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Hur rippar ni era CD-skivor?

Inläggav Maarten » 2004-09-01 10:12

Hur kopierar ni era CD-skivor? Använder ni tex CD-copy i brännarprogram, eller separat programvara för rippning, typ exactcopy? Har ni märkt någon skillnad på resultatet, mätbart eller hörbart?

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2004-09-01 11:03

Jag bara rippar till HD. EAC -> APE/MPC
Spelar upp med Foobar.
Har inte bränt till någon CD.
Vet inte inte om jag kan bevisa att EAC är bäst, utan det är nog bara en känsla av att det blir riktigt.

Finns mycket kött på hydrogenaudio.org

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-09-01 17:26

Använder rip-program som är front-ends åt cd-paranoia. CD-paranoia är bra...till *nix dock.
För att bränna använder jag cdrdao, front-end till detta använder jag k3b till....väldigt fint program, även detta till *nix.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-01 17:53

Rippar med Soundforge med x2 hastighet. Letar manuellt igenom efter läsfel. Bränner med Nero med x2 hastighet.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-09-01 20:57

Precis som Herr Miyagi använder jag cdparanoia (väldigt trevligt program). Jag bränner dock inte cd (är så omodern att jag inte har brännare), utan rippar för att konvertera till Ogg Vorbis.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-09-01 21:00

Grip och K3b används till det mesta sådant vilket inte är mycket LP använder jag audacity till.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-01 21:36

Jag använder dBpower AMP till såväl rip av av cd´s som konvertering mellan olika format. Programmet klarar av såväl mp3, wma, ra/ram, wav, ogg vorbis etc och konverterar vilket som helst av formaten till något av de andra. Man kan ställa in "slow" ripping likaså "accurate". Det senare lite konstigt, borde inte ett program alltid vara "accurate" ? För mina behov låter detta program dock lika bra som en del andra program jag provat.

Bränningen gör jag sedan med Nero 6, i någon form av "audioläge" som kör i 4x. När jag bränner musik-cd stänger jag av det mesta i datorn så inte en massa processer stjäl kraft eller stör bränningen.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-01 22:36

Använder Creative MediaSource Orginizer vid rippning (följde med mitt usb-ljudkort) och kör med RecordNow! vid kloning (följde med datorn och har bara missat med Dilbas mest sålda skiva men klarat alla andra kopieringsskyddade).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-09-02 09:44

hrmm får man kopiera :?: :lol:

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-09-02 10:29

Allbinn skrev:Jag bara rippar till HD. EAC -> APE/MPC

Funkar EAC nu med Windows XP? Jag hade EAC förut med Windows 98 men det funkade inte längre när jag bytte till XP.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-09-02 10:33

hrmm får man kopiera

Visst får man det, för eget bruk... :wink:

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-09-02 12:13

> cdrdao copy --device=0,0,0

Och saken är biff.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-09-02 12:39

hifirocker

Jo för man spelar ju aldrig dessa skivor för andra :wink:

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-09-02 12:48

Larsho: vem har sagt att vi gör det? 8)

Jag brukar rippa med easy cd extrator, riktigt snabbt och simpelt program!
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-09-02 12:58

En liten fågel viskade :wink:

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-09-03 01:28

För att göra bitexakta kopior måste mjukvaran kunna kompensera för läsarens och brännarens read (och write) offset. Dvs att den verkligen läser den bit den får instruktion att läsa. Nästan alla cdspelare har en inbyggd "förskjutning". Förhoppningsvis har man en cdspelare av hyffsad kvalitet och då är denna förskjutning konstant och man kan kompensera för den. Enda programmet jag känner till som klarar detta är Exact Audio Copy, som även har brännarfunktion med write offset-inställningar.

En skiva som är bränd på detta sätt borde bli bitexakt och därmed identisk med orginalet.

Läs mer om offset här:
http://www.exactaudiocopy.de/eac11.html#Offset

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-09-03 01:31

Dock kommer man troligtvis inte att märka någon hörbar skillnad. Å andra sidan är det väl ingen som byter brännarprogram för att ljudkvaliteten är för dålig, men man sover ju lite bättre om man vet att kopian är helt exakt... :wink:

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-03 07:00

Det bästa jag provat är Clone CD, det blir exakta kopior. DRM är inget problem. Sedan öppnar jag filen i ISOBuster, och konverterar med Radium eller Lame. BlindWrite och Alcohol120% är även de utmärkta brännprogram.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-03 11:45

postpunk
Du verkar alltså bara rippa med Clone CD och därefter bränna med ett annat program. Vad är anledningen till det? Att du inte också bränner med Clone CD?

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-09-04 16:47

hrmm får man kopiera Question Laughing

Som nämndes tidigare, ja för eget bruk. Tidigare har det varit sagt att man får bränna för den "närmsta kretsen", denna formulering har nu ändrats till något i stil med att man får bränna enstaka exemplar.
Dock så får man inte gå runt kopieringsskydd. Det är alltså olagligt att kopiera en kopieringskyddad skiva om man går runt skyddet, vilket inte brukar vara särskilt svårt. Faktum är att det t.o.m. är olagligt att beskriva för någon hur man gör detta!!!! Hur funkar det med yttranderättsfriheten kan man undra. :roll: Att många konsumenter inte kan spela dessa skivor bryr sig politikerna inte om. De är inte intresserade av konsumentintressen på något vis, det har man tydligt visat.

Datorspel får man inte kopiera, inte ens för eget bruk. Det är alltså olagligt att göra en backup. Detta får man dock göra med DVD-filmer, om man nu inte kringår kopieringskyddet. Intressant att det idag inte finns ett enda "lagligt" program till linux som kan spela krypterade dvd-skivor. Man måste använda sig av ett program utvecklat av en norrman för detta. Han blev för övrigt stämd efter att skivbolagen propsat för det. En tragisk verklighet man lever i idag där allmännyttan inte får något utrymme i den politiska debatten. Mer polariserad debatt har jag aldrig sett maken till, aldrig får någon annan än "upphovsrättsägaren" (i de här fallen stora skiv- och filmbolag) komma till tals.....hmm, var det en demokrati vi lever i...eller? :roll:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-09-04 22:28

EAC anser jag ät bästa att rippa från skivan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-05 14:31

Flint: Jo, om jag ska kopiera skivan så bränner jag med cloneCD. Men jag konverterar wav-filerna till mp3 genom att öppna cloneCD images i isobuster och kör dem genom t.ex radium.

Elusive

Inläggav Elusive » 2004-09-05 15:42

Alltså skärpning. Jag fattar att det är rätt många nördar som hänger här men att hålla på med EAC och offsets när man skall komprimera lite mp3:s är overkill deluxe.

Är man å andra sidan intresserad av lagra omkomprimerad ljuddata rekomenderar jag att man köper en Plextor Premium, använder Plextors egna Protools och får en perfekt DAE av sina cd-skivor även med skivor som är repiga eller kopieringsskyddade.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-05 15:45

Kan någon ge en kort förklaring på vad som kan gå fel när man användet tex Nero? Vad gör ovan nämnda ripp-program bättre?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-09-09 01:01

Alltså skärpning. Jag fattar att det är rätt många nördar som hänger här men att hålla på med EAC och offsets när man skall komprimera lite mp3:s är overkill deluxe.

Håller jag med om, men tråden handlar väl om cd-kopiering och inte mp3-rip?? :?

Kan någon ge en kort förklaring på vad som kan gå fel när man användet tex Nero? Vad gör ovan nämnda ripp-program bättre?

Inget som går direkt fel, men gör du en bitjämförelse av orginalet och kopian så kommer det se ut som två olika skivor. Med EAC och rätt offset-inställningar blir det en bitexakt kopia.
Man ska också kunna använda sig av ett kombinerat read/write-offset-värde och använda ett brännarprogram som t.ex. Nero. Fast då får du bränna några testskivor först för att hitta rätt värde. Jag har inte testat denna metoden.
Ljudmässiga skillnader däremot (mellan olika brännarprogram) är upp till var och en att inbilla sig...

EAC är oxå väldigt bra när det gäller att kopiera skivor som är repiga. Det tar lite längre tid att rippa, för programmet läser samma del av skivan massa ggr och får fram någon slags statistik av detta (vet inte exakt hur detta fungerar). Resultatet är i alla fall att man kan bränna en cd som blir helt ok av en cd som knappt kan läsas i en vanlig spelare.

Det är dessutom helt gratis så det är ju bara att ladda hem o testa o sen slänga ifall man inte tycker om det. Inställningarna kan dock vara lite bökiga att få till ordentligt så det kan löna sig läsa lite om programmet innan man installerar.

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-09-09 01:05

En bra start kan vara denna länken:
http://pages.cthome.net/homepage/eac/articles.htm

/Niklas

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-09 06:30

Tackar Niklas!

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-09-09 15:11

Mr_Miyagi pratar om ett lagförslag som ännu inte har tagits av riksdagen. Det är fortfarande den gamla upphovsrättslagen från 1960 som gäller.

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-09-12 13:55

Jaså...jag trodde det var gällande från och med förra årskiftet. Måste ha fått det hela om bakfoten då. Hoppas i alla fall det :lol:

Bra då kan jag beskriva hur man enklast kringgår kopieringsskyddet med ett vanligt program som nero eller easy cd-creator.
Stoppa i skivan i brännaren, gå sedan in på cd-information. Finns i nån av menyerna. Man ska kunna få upp information om alla sessioner och spår här. I.o.m. att en cd-rom läser byte för byte medan en cd-spelare bit för bit och att cd-spelare inte kan läsa "data-delen" på skivan så är det ganska logiskt att de flesta skydd lägger sig i "data-sessionen". När man fått upp cd-informationen kan man sedan markera de enskilda ljudspåren och dra in dem på hårddisken för att sedan bränna ut dem på en helt ny skiva.
Sådär nu kan du spela skivan på din cd-spelare med digitalutgång eller ha en kopia i bilen, eller varför inte lägga in den i datorn så du kan lyssna på den som du vill. Eller varför inte bränna en kopia till brorsan så han slipper gå och sno dina skivor hela tiden. Du har ju betalt 200 spänn för skivan...klart att du ska ha rätt att lyssna på den! Oavsett vilket medium du väljer att spela den från.

Om nu inte detta lagförslag redan gäller, när ska beslut tas? Nån som vet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-12 17:11

Mr_Miyagi skrev:Jaså...jag trodde det var gällande från och med förra årskiftet. Måste ha fått det hela om bakfoten då. Hoppas i alla fall det :lol:

Bra då kan jag beskriva hur man enklast kringgår kopieringsskyddet med ett vanligt program som nero eller easy cd-creator.
Stoppa i skivan i brännaren, gå sedan in på cd-information. Finns i nån av menyerna. Man ska kunna få upp information om alla sessioner och spår här. I.o.m. att en cd-rom läser byte för byte medan en cd-spelare bit för bit och att cd-spelare inte kan läsa "data-delen" på skivan så är det ganska logiskt att de flesta skydd lägger sig i "data-sessionen". När man fått upp cd-informationen kan man sedan markera de enskilda ljudspåren och dra in dem på hårddisken för att sedan bränna ut dem på en helt ny skiva.
Sådär nu kan du spela skivan på din cd-spelare med digitalutgång eller ha en kopia i bilen, eller varför inte lägga in den i datorn så du kan lyssna på den som du vill. Eller varför inte bränna en kopia till brorsan så han slipper gå och sno dina skivor hela tiden. Du har ju betalt 200 spänn för skivan...klart att du ska ha rätt att lyssna på den! Oavsett vilket medium du väljer att spela den från.

Om nu inte detta lagförslag redan gäller, när ska beslut tas? Nån som vet?

Tack för tipset! Jag har i en annan tråd efterlyst enklare sätt att rippa en kopieringsskyddad cd än att spela in den från en extern cd-spelare....

Liten undran bara. Jag har senaste versionen av Nero, men inte går det att dra filerna från "Disc-info" till där du lägger filer för bränning. Vad jag måste göra är att öppna aktuell cd i fönstret till höger (jag pratar inte om Nero Express här) och dra filerna en och en (markera flera filer och dra över fungerar inte) till brännar-rutan till vänster. Är det några inställningar som gör att jag måste hantera filerna på detta sätt?

Nu är det inget stort problem, detta är en mycket snabbare väg än det jag har gjort tidigare....

Finns det något smart sätt att extrahera filerna till mp3 direkt från en kopieringsskyddad cd?

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi