celef skrev::lol: faktiskt måste bestå av ett gäng gråhåriga gubbar
HAHA Håller med
F.ö. Hur många vilsna tonåringar har inte Håkan Hellström räddat livet på?
Moderator: Redaktörer
celef skrev::lol: faktiskt måste bestå av ett gäng gråhåriga gubbar
Bongo skrev:celef skrev::lol: faktiskt måste bestå av ett gäng gråhåriga gubbar
HAHA Håller med![]()
![]()
![]()
F.ö. Hur många vilsna tonåringar har inte Håkan Hellström räddat livet på?
subjektivisten skrev:Vore ju på sin plats att folk som påstår han sjunger falskt berättar vart och vilka låtar han gör det i.
subjektivisten skrev:subjektivisten skrev:Vore ju på sin plats att folk som påstår han sjunger falskt berättar vart och vilka låtar han gör det i.
Strauss skrev:Han sjunger som han gör med flit. Han är tydligen tränad i sång och kan sjunga "normalt" men att sjunga som han gör är hans stil. Och han kan ju leva på det så varför inte.
Hörde på en intervju med honom på radio för ett tag sen.
SatanicT said:
Nej nej, du kan ju inte lyssna på Håkan Hellström. Det går bara inte =D
SatanicT shouted in September 2007
TCM skrev:Strauss skrev:Han sjunger som han gör med flit. Han är tydligen tränad i sång och kan sjunga "normalt" men att sjunga som han gör är hans stil. Och han kan ju leva på det så varför inte.
Hörde på en intervju med honom på radio för ett tag sen.
Har du börjat ändra dig?SatanicT said:
Nej nej, du kan ju inte lyssna på Håkan Hellström. Det går bara inte =D
SatanicT shouted in September 2007
subjektivisten skrev:Falskt? http://www.youtube.com/watch?v=rEjlD240HlA
DrMabuse skrev:Tja, både SB och HH sjunger falskt då och då. Speciellt SB verkar ha svårt att intonera rätt. Tydligen har HH lättare att träffa tonerna när han sjunger tyst (det har de flesta).
subjektivisten skrev:DrMabuse skrev:Tja, både SB och HH sjunger falskt då och då. Speciellt SB verkar ha svårt att intonera rätt. Tydligen har HH lättare att träffa tonerna när han sjunger tyst (det har de flesta).
Kan du ge tips om vilken låt och vart?
subjektivisten skrev:Jag gillar egna röster. Hur trist vore inte musiken om allt lät som Mariah Carey eller Céline Dion (två kräkmedel om något). Personlig prägel är sånt som skiljer på dussingrupper och dom riktigt talangfulla.
Vigor skrev:Två favissar hos mig är Tom Waits och Louis Armstrong. De har sannerligen egna röster!
Alexi skrev:Stor skillnad på egen röst och en påtvingad förvrängning av den egna rösten.
Ja jag vill med bestämdhet hävda det och det är lätt att höra om man lyssnar på tidiga skivor mot nya, vilken stor skillnad det faktiskt är på att sjunga med känsla och med manér.mapem skrev:Alexi skrev:Stor skillnad på egen röst och en påtvingad förvrängning av den egna rösten.
Instämmer i detta också, och undrar samtidigt om inte Håkan Hellströms manér är just en, kanske inte påtvingad, men ändå medveten, konstlad förvrängning av den egna rösten, som i alla fall i mina öron låter mindre tilltalande.
Alexi skrev:Ja jag vill med bestämdhet hävda det och det är lätt att höra om man lyssnar på tidiga skivor mot nya, vilken stor skillnad det faktiskt är på att sjunga med känsla och med manér.mapem skrev:Alexi skrev:Stor skillnad på egen röst och en påtvingad förvrängning av den egna rösten.
Instämmer i detta också, och undrar samtidigt om inte Håkan Hellströms manér är just en, kanske inte påtvingad, men ändå medveten, konstlad förvrängning av den egna rösten, som i alla fall i mina öron låter mindre tilltalande.
Vigor skrev:Två favissar hos mig är Tom Waits och Louis Armstrong. De har sannerligen egna röster!
På senare år har det blivit helt orimligt populärt med sångare som ständigt ligger i skarvläget mellan huvudklang och bröstklang som Shakira, Håkan, The Knife, Analis Morisette och samtliga band inom den så kallade indie-genren. Men det där skarvläget är icke att förväxla med falsksång ála Monica Zetterlund. Men illa låter det, i alla fall i mina öron.
Almen skrev:Men... är inte bel canto en "konstlad förvrängning" av rösten? Sjunger inte dagens barocksångare med "manér"? Det känns litet som att klaga på Hendrix dist.
Almen skrev:Huruvida någon sjunger med känsla eller ej är ju fullständigt subjektivt!
Broder Daniel har aldrig varit HH:s band! Men vist har han spelat trummor och bas i bandet under olika perioder.Wideglide skrev:värre var det med hans gamla band Broder Daniel, jag blev bara förbannad av eländet...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster