LTS-F1

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mongo

LTS-F1

Inläggav mongo » 2008-04-29 08:45

Hur står dom sig idag?

Har ev. kommit över ett par...
Finns ju inte speciellt mycket info/ kommentarer nånstans...
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: LTS-F1

Inläggav DQ-20 » 2008-04-29 08:58

mongo skrev:Hur står dom sig idag?

Har ev. kommit över ett par...
Finns ju inte speciellt mycket info/ kommentarer nånstans...

De är jättebra... ;)

Allvarligt talat så är det främst bristen på tydliga fel som känns mest tilltalande. Man bör komma ihåg att priset på ett par begagnade ligger mellan 2000-3000 beroende på skick vad jag vet. Det är, tycker jag, billigt när man betänker att elementen har lång livslängd. Det är dessutom en sann fullregisterhögtalare som är lämpad att stå i ett vanligt rum. Eftersom det är självbygge kan det vara en god idé att undersöka låda och filter samt skaffa sig en uppfattning om vem som byggt dem. Ångrar att jag sålde mina. Fast jag har ju byggt ett par LTS S2-mus2 istället så jag använder fortfarande samma element, fast dubbelt så många...

/D

PS. De är möjligen inte svartlackerade (sidenmatt)?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-29 09:01

Jag har haft (eller har, de står i min källare) och var mycket nöjd med dem under flera år. Men du har rätt i att det är svårt att hitta andras kommentarer på dem.

Hur mycket ska du betala?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-29 10:38

Kan det vara dessa kanske?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-29 10:49

Lätt värt 2000:- om dom är hela.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-04-29 11:45

Hämtar dom ikväll...

Låter dom till belåtenhet ska dom få sig nya lite snyggare lådor.
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-29 12:34

Grattis!

Byggbeskrivningen finns att köpa på HiFiKit. I den finns en hel del teknisk information och bakgrund till hur högtalaren är konstruerad.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-04-30 08:15

Dom låter ju faktiskt riktigt bra...
Upplevs väldigt linjära och går djupt.
Lådorna är gediget byggda, men allt annat än snygga...
Hur mycket kan man ändra på måtten utan att påverka ljudet?
Vill ha dom så smala det går och ev. lite pyramidformade upptill.
Om volym och avståndet mellan elementen bibehålls borde det väl funka? Antar att det långa avståndet är av betydelse...
Har alltid kört med bi-amping på tidigare byggen med gott resultat,
några problem att splitta filtret?
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-30 08:34

Innan du gör om dom, så borde du läsa byggbeskrivningen som går igenom mycket om alla överväganden om varför dom ser ut som dom gör.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-04-30 11:34

mongo skrev:Dom låter ju faktiskt riktigt bra...
Upplevs väldigt linjära och går djupt.
Lådorna är gediget byggda, men allt annat än snygga...
Hur mycket kan man ändra på måtten utan att påverka ljudet?
Vill ha dom så smala det går och ev. lite pyramidformade upptill.
Om volym och avståndet mellan elementen bibehålls borde det väl funka? Antar att det långa avståndet är av betydelse...
Har alltid kört med bi-amping på tidigare byggen med gott resultat,
några problem att splitta filtret?

Jag håller med paa. När du läst byggbeskrivningen bör detta stå klart:

1) Lådans utformning, elementens och portens placering samt filtrets konstruktion är sammanvävda till en helhet på ett smått otroligt elegant sätt. Ändra på en del så ändrar du på helheten och du riskerar att förlora samtliga synergierna på ett bräde. Bara en sådan sak som lådans (baffelns) bredd är en kombination av flera olika faktorer som membranets utformning och styvhet, magnetens ventilationshål, mittkåpans styvhet och örats känslighet för tonkurveavvikelser vid olika frekvenser. Sammantaget ger det ett mycket fint resultat men om man ändrar en faktor faller det isär. Jätteintressant läsning faktiskt.
2) Du vill INTE bi-ampa eller eller köra biwire. "Bi-amping" utan aktivt delningsfilter är alltid en dålig idé och Öhman avråder dessutom helt från biwiring. På hans senare LTS-modeller har han till och med gjort biwiring extra svårt att genomföra som modifiering genom att använda gemensamma jordslingor på kretskorten.

Bästa hälsningar,

D

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-05-02 10:24

Har kört på dom nu lite mer..., upplever diskanten väldigt påträngande
på vissa inspelningar( läs många).
Kör med en Marantz 6001 reciever som är allt annat än vass.
Ska beställa kompendiet och se om det finns nån variant på filtret.
Har sett det nånstans att det fanns 2 varianter på diskantnivån.
Min hårdrockande granne var över med en skiva..., det lät inte kul.
Mjuk akustisk musik låter däremot helt ok.
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 11:09

finns det mer info än byggartikeln i elektronikvärlden? den artikeln skummade bara på ytan

hmm, alla högtalare låter bra med lugn akustisk musik, hårdrock är eldprovet, den där högtalaren är ju konstruerad att funka på all musik - jag blir lite besviken
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-02 11:30

celef skrev:finns det mer info än byggartikeln i elektronikvärlden? den artikeln skummade bara på ytan

hmm, alla högtalare låter bra med lugn akustisk musik, hårdrock är eldprovet, den där högtalaren är ju konstruerad att funka på all musik - jag blir lite besviken

Blanda inte ihop "all musik" med "alla inspelningar". Om filtret är enligt spec och diskanten oskadd så låter det jävligt när det ska låta jävligt, dvs. med inspelningar som låter jävligt, och bra när det ska låta bra. Om man vill ta ner diskantnivån så drabbar det ju allt som man skickar genom högtalaren. Det är möjligt att det är så att vissa typer av musik oftare lider av en viss typ av inspelningsfel än andra och då kanske man skall överväga en högtalare som har en invers av det typiska felet.

För att illustrera kan jag säga att jag för närvarande spelar på en variant av S2, dvs en sluten låda med två baselement av samma typ som i F1. Vissa inspelningar som med F1 var nästa olyssningsbara pga av att basen var så hissad blir plötsligt riktigt acceptabla med S2 som faller av tidigare. Alltså, det går inte att göra en högtalare som låter "bra" på alla inspelningar eftersom inspelningarna i sig själva inte är lika. Ett elegantare sätt att fixa problemet är att använda filter före förstärkaren (typ "tonkontroller"). En knapp som framkallar en dal i tonkurvan vid ca 3 kHz skulle vara kul att ha.

/D
Senast redigerad av DQ-20 2008-05-02 11:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-02 11:30

celef skrev:
hmm, alla högtalare låter bra med lugn akustisk musik

Hmmm...näää. 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 12:41

Blanda inte ihop "all musik" med "alla inspelningar".

vad är skillnaden? det står:

högtalaren är även gjord för den som vill kunna spela alla sina skivor, även de som har små fel och brister

hårdrock kanske inte ingår där

Hmmm...näää.

lugn akustisk eller gles musik är lättare att återge än komplex musik, det är min absoluta övertygelse. varför det är så vet jag däremot inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-02 16:57

celef skrev:
Blanda inte ihop "all musik" med "alla inspelningar".

vad är skillnaden? det står:

högtalaren är även gjord för den som vill kunna spela alla sina skivor, även de som har små fel och brister

hårdrock kanske inte ingår där

Lyssna på ett par själv vet jag. Att bli besviken på en högtalare man inte har hört tycker jag verkar lite märkligt. För övrigt är avstegen från en monitor a la Ino ganska små i sammanhanget om man tittar på tonkurvefelen. Lite varmare klang och lite mer andratonsdistortion gör inte högtalaren till en magisk låda som trollar bort alla inspelningsfel. Men jämfört med en ren monitor kan de framstå som något mindre accentuerade.

/D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 17:09

du bekräftar att högtalaren låter sämre på visst programmaterial och då är inte högtalaren längre intressant för min del. högtalaren ändrar inte karraktär för att jag lyssnar på den
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-02 17:31

Jag tycker att de flesta riktigt bra högtalare har en mindre förlåtande karaktär och accentuerar dåliga inspelningar mer än de som återger en ljudmatta.

Tyvärr är det ju ett problem med dagens sunkiga alster som släpps, man vill helt enkelt inte spela dem högt eftersom det blir olyssningsbart 8O

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 17:38

Jag tycker att de flesta riktigt bra högtalare har en mindre förlåtande karaktär och accentuerar dåliga inspelningar mer än de som återger en ljudmatta.

det tror jag oxå, men en sån högtalare vill inte jag ha, som är petig på programmaterialet alltså

Tyvärr är det ju ett problem med dagens sunkiga alster som släpps, man vill helt enkelt inte spela dem högt eftersom det blir olyssningsbart

"sunkiga alster", menar du programmaterial eller högtalare?
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-02 18:02

Programmaterial..

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-05-02 21:57

Vi satt ett gäng häromkvällen och lyssnade..., efter ett par låtar kopplades mina egna hemmabyggen in parallellt. Alla närvarande ansåg att mina byggen lät betydligt bättre på allt som spelades.
F1 blir faktiskt otroligt skräniga och ettriga på det mesta. Spelas det högt blir det ännu värre.
Till och med Katie Meluas lena röst, som låter gudomligt i vanliga fall.
Ska riva dom och kolla filter och inkopplingar när jag fått byggbeskrivningen från Hifikit.

Hifi för mig är iallafall inte att sitta och växla mellan dom 2 skivorna som låter bra..., visst, absolute hits samling kidz..osv. låter bedrövligt, men det visste vi.
Det är möjligt att dom mäter bra på pappret, men vad hjälper det om ljudet upplevs kass?
Till syvene och sist är det öronen som ska bestämma.
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-02 22:07

celef skrev:du bekräftar att högtalaren låter sämre på visst programmaterial och då är inte högtalaren längre intressant för min del. högtalaren ändrar inte karraktär för att jag lyssnar på den

OK, då är jag med även om jag inte skulle uttrycka mig som att det är högtalaren som låter sämre. Men om man vill ha en högtalare som kompenserar för ett visst inspelningsfel så kommer ju alla inspelningar att påverkas lika och det gäller även de inspelningar inte har det felet och således inte behöver kompenseras på detta sätt. Man får välja. Vill man att en högtalare i det längsta inte skall låta påträngande är just en dip i lägre diskanten en fungerande medicin. Det går å andra sidan ut över goda inspelningar. Men om man lyssnar mest på inspelningar som behöver lite eq och kan stå ut med att det påverkar bra inspelningar så att dessa blir lite uddlösare än vad de skulle behöva vara så kan det säkert vara en fungerande väg. F1 är påtaligt tonkurverät och då får man nog räkna med att det låter lite taskigt om dåliga inspelningar (läs: de som inte är inspelade för att avlyssnas via en tonkurverät återgivare med rimligt låg distortion och kompression.) Bäst är som sagt att lägga detta i elektroniken så blir det enklare att välja allt eftersom inspelningarna ändrar karaktär.

Jag hoppas vi kan hålla diskussionen borta från metafysiken.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-02 22:13

mongo skrev:Det är möjligt att dom mäter bra på pappret, men vad hjälper det om ljudet upplevs kass?

Jag upplever personligen ljudet som allt annat än kass, oavsett mätningar. Det gäller för övrigt alla andra som hört dem hemma hos mig. Men du har helt rätt: det är din uppfattning som gäller och ingen annans. Inte ens min. :D Om du inte gillar dem är det ju bortkastade pengar oavsett pris.

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-02 22:18

För mig låter det som om det var ett värdelöst köp för dig. Hoppas det är nått vajsing med filtrena eller dämpmaterialet i dem.

Det finns väl ingen som vill att det skall vara sådär som du beskriver det.

Jag har faktiskt aldrig hört dem...

mongo skrev:Vi satt ett gäng häromkvällen och lyssnade..., efter ett par låtar kopplades mina egna hemmabyggen in parallellt. Alla närvarande ansåg att mina byggen lät betydligt bättre på allt som spelades.
F1 blir faktiskt otroligt skräniga och ettriga på det mesta. Spelas det högt blir det ännu värre.
Till och med Katie Meluas lena röst, som låter gudomligt i vanliga fall.
Ska riva dom och kolla filter och inkopplingar när jag fått byggbeskrivningen från Hifikit.

Hifi för mig är iallafall inte att sitta och växla mellan dom 2 skivorna som låter bra..., visst, absolute hits samling kidz..osv. låter bedrövligt, men det visste vi.
Det är möjligt att dom mäter bra på pappret, men vad hjälper det om ljudet upplevs kass?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-02 22:27

mongo skrev:Hämtar dom ikväll...

Låter dom till belåtenhet ska dom få sig nya lite snyggare lådor.

Då kanske nya lådor trots allt är en väldigt god idé. :)

Jag menar, om du kan skrynkla till tonkurvan på rätt ställen, och kanske få till lite mer distorsion i mellanregistret, plus lite fasfel i delningen så kanske dom blir helt OK att lyssna på. Inget fel i det.

Jag har massor av bekanta som vill ha det på just det viset.

Det händer då och då att när jag rätat ut nån frekvensgång och minskat disten med några tiopotenser så tycker många att det låter mycket sämre, om öronen får avgöra alltså.

Det fattas en massa ljud helt enkelt, all briljans är borta i diskanten, mellanregistret låter tråkigt och basen är lam. Inget kul att lyssna på längre. Högtalaren låter ju inget längre, det är bara den tråkiga musiken kvar.

Jag tror nog att det går att sabba till en LTS F1 så det blir drag i den också, bara man vet precis hur man vill ha den. Men den kommer nog att mäta dåligt förstås ........ :)

.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-02 22:58

Någon som vet om det är någon skillnad på diskanten i F1'an och 3-vägarn?
Förutom magnetiskskärmning, om jag kommer ihåg rätt. Låter de ganska lika, eller?

PS. Naturligtvis måste du ha en högtalare där du kan njuta av Katie Melua :)

//Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-02 23:14

Fritt ur minnet, diskanten till trevägaren är väl avpluppad från fabrik, samt har något lägre känslighet. Det står nåt om det i HiFiKit-beskrivningen som jag inte har framför mig just nu.

Lennart

Inläggav Lennart » 2008-05-03 05:47

-Jag har själv byggt och ägt LTS-F1 och jag känner inte igen dom problem som beskivs i denna tråd? Dessa exemplar har säkert något fel som kan bottna i ett felkopplat delningsfilter eller ändringar i detta?

Använde många olika förstärkare med bra resultat och när en 208:a till slut användes så lyfte dom sig ytterliggare ett snäpp. Tror att det var "Shift" på detta forum som köpte mina?

/Lennart

Ericson

Inläggav Ericson » 2008-05-03 09:27

Till salu? :wink:
Skicka PM :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-03 19:17

OK, då är jag med även om jag inte skulle uttrycka mig som att det är högtalaren som låter sämre.

jag är lite ovillig att säga att det är fel på musiken, så jag skyller hellre på högtalarna

Men om man vill ha en högtalare som kompenserar för ett visst inspelningsfel så kommer ju alla inspelningar att påverkas lika och det gäller även de inspelningar inte har det felet och således inte behöver kompenseras på detta sätt. Man får välja. Vill man att en högtalare i det längsta inte skall låta påträngande är just en dip i lägre diskanten en fungerande medicin. Det går å andra sidan ut över goda inspelningar. Men om man lyssnar mest på inspelningar som behöver lite eq och kan stå ut med att det påverkar bra inspelningar så att dessa blir lite uddlösare än vad de skulle behöva vara så kan det säkert vara en fungerande väg.

jag njuter hellre av all musik än detaljstuderar bra inspelningar, vi har alla säkert olika behov som vi tillfredställer med musiklyssningen och därmed val av högtalare

F1 är påtaligt tonkurverät och då får man nog räkna med att det låter lite taskigt om dåliga inspelningar (läs: de som inte är inspelade för att avlyssnas via en tonkurverät återgivare med rimligt låg distortion och kompression.) Bäst är som sagt att lägga detta i elektroniken så blir det enklare att välja allt eftersom inspelningarna ändrar karaktär.

om tonkontrollerna oftast står i annat läge än i 0-läge så är något galet i högtalarna tycker jag
Bikinitider

Nästa

Återgå till DIY-forum