Många billiga eller färre dyrare element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Många billiga eller färre dyrare element?

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 10:53

Funderade på man kan vinna tillräckligt på att köpa billigare lement till en flervägare än att ha färre men dyrare element till en 2vägare.

Om man tänker sig 2000 kr till element. För det kan man få en uppsättning dayton 7" aluminiumbasar, 2" aluminiummellanregisterdome båda med en del koppar i magnetsystemet och en lämplig diskant (ca 300kr seas eller vifa tex).
Men för samma peng kan man skaffa sig en lite dyrare 6,5" seas eller peerless bas med en lite dyrare diskant.

Bara som exempel.

Men finns det nån vinst i att använda 3väg som gör att de lite billigare elementen kan prestera bättre än den dyrare 2vägaren?
Med den ovan nämnda trevägare skulle jag kunna få alla element att jobba utanför uppbrytning tex. Är det en vinst?
Allt medan dyrare element förmodligen har lägre dist osv.

Det är ju en lite större komplexitet också i en trevägare, frågan är om det är mödan värt.

Men hur tänker ni?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-30 11:02

Det bästa vore väl sannolikt att använda fler "dyra" element som endast arbetar utom uppbrytning, eller? Jag har faktiskt element liggande för båda varianterna fast jag inte kommit till skott ang den slutliga utformningen.

Jag har ju fått för mig att Dayton har en del riktigt bra element om man ska tro på mätningar här: http://www.audioheuristics.org/measurem ... ements.htm

De verkar ha dragits med ojämn kvalitet ibland men finns de att köpa här?

/Jocke

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 11:11

ja vissa daytonelement verkar riktigt bra för pengarna. deras reference serie har ju fått väldigt bra kritik. dock har lite större begränsningar än tex seas alumiumelement.
Men det finns ju andra billiga element som hamnar lite på gränsen mellan riktigt bra och dåligt. Tex de billigare vifaelementen med plastkorg eller vissa monacor och tangband. för att nämna några.

Visst är väl flera dyra element förmodligen bättre men det beror nog på element också.

Ta tex NHT 3.3. Inte alls speciellt dyra element i den. Diskant för 250 kr mellanregister för 400 osv (vet inte exakt vad 6 och tolvtummaren från tonegen egentligen kostade). Och då ska man komma ihåg att oempriset var rejält mycket mindre. Det till en högtalare som var "det bästa" Kantor kunde göra. (det finns en del andra orsaker som produktionsstabilitet och kvalitetskontroll osv än bara ren elementprestanda)

Men visst kan man ju lösa alla sina problem genom att kasta pengar på dom. Men frågan är om det är det mest kostnadseffektiva? Även de bästa elementen kan ju göra en skithögtalare med fel filter, låda osv. Många sk "high end"märken är ju bevis på sånt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-30 11:17

Det är mycket enklare att bygga en 3 vägare än en 2 vägare.
Mycket enklare att få till baffelstegskompensation, enklare att hitta element som passar (mellanregister är svårt dock, seas har dock några bra och vifa har en bredbandare som borde gå bra att använda som mellanreigster).

En bas i en 2 vägare ska gå djupt och ha lång slaglängd för att få bra bas. Den ska också kunna spela högt upp i frekvens med bra spriodning och utan konstigheter vid uppbrytningen. Det blir varken enkelt eller billigt att få till.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 11:34

ja det är lite så jag också börjat fundera. att treväg/flerväg är så pass "bättre" att billiga element uppväger deras "brister".
Det är ju lite knepigt att prata i generella termer såhär eftersom det beror på de individuell elementen.

Om man man tar tex exemplet ovan med dayton reference 7" och 2" dome. Båda i aluminium, båda med koppar i motorsystemet. Kostar några hundra styck men presterar väldigt bra. Dome miden tex bedöms vara i samma liga som accuton (kanske säger mer om accuton) som kostar 6-7 gånger mer. Och inte allt för långt efter SS 12m heller.
7" tummaren bedöms bättre än seas L18 i låg/midbas tack vare bättre motorsystem medan seas har en bättre kon.
Allt som allt verkar det vara väldigt bra "value" i dayton reference.

Men för samma pengar får man alltså tex CA18RNX vilket inte är ett dåligt element heller.

Eller kan en kombination vara bättre? Dvs ett lite dyrare mellanregister och billigare delar till resten? tex

Delningar skulle kunna vara ca 850 och 3500 för trevägare och ca 2-2,5khz i tvåvägaren.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-30 12:07

Jag tror att många tillverkare har lagt stor energi på att få till bra 5,25", 6,5" & 7"-are pga 2-vägs "hypen". När man kollar på rena mellanregisterelement är det inte helt enkelt att hitta något som presterar bättre på pappret. 1"-domar har blivit 27mm och tom 29mm med bibehållen spridning på toppen men men förbättrade prestanda nedåt och större effekttålighet.

Så frågan om "less is more" är ju berättigad. Men när man börjar bli mätt på 2-vägs-racet och har testat en rad exklusiva element men ändå vill mer så kanske flervägs-högtalare är den väg man får välja?

Jag är lite skeptisk till element med metallkon. Även om de verkar fungera rysligt bra inom sitt arbetsområde dras ju i princip samtliga med otäcka resonanser vid uppbrytning. Jag tänker på tex de resonemang som förts i diskussionen om digitalt kontra analogt: man kan höra signal under brusnivån. Då blir ju frågan hur mycket resonansen ska undertryckas av filtret för att den ska vara ohörbar?

Jag funderar på att låta mig inspireras av den här: http://www.troelsgravesen.dk/8543.htm

/Jocke

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 12:25

ja 6.5 med 1tum diskant börjar ju bli lite uttjatat. Det är väldigt tråkigt dessutom eftersom det gjort det rena mellanregisterelementet nästan helt utdött. Även 5 eller 4tums element idag ska ju vara "midbasar" vilket ger att de inte är bra på nånting alls.
Vissa femtummare har ju sämre högfrekvensåtergivning än vissa 6.5or och då är nåting väldigt fel.

Tangband har några intressanta mellanregister som marknadsförs som fullregister. http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1337sa.htm tex. Verkar vara rätt så avancerat element med titankon och kopparklätt magnetsystem. Preterar på samma nivå som de bättre seas prestige. kostar ungefär lika mycket också (ca 3-400kr).

Scan-Speak är ju bra men samtidigt är det inte riktigt prisvärt alltid. Det beror ju på vad man menar med prisvärt förstås också. Men jag tror nog man kan komma nästan till samma prestanda med billigare element.

Just den aluminiumdomen från Scan-Speak har jag inte blivit imponerad av. Då jag hörde den hade den ett irriterande "buzz"-ljud som fått ägaren att fundera på en ny diskant.

Men 15W8530 tex är ju helt makalöst bra. Om man bortser från den låga känsligheten förstås. Men förutom piP är nog 8530 det mest imponerande småelementet jag hört. Skulle gissa att 18W också låter helt fantastiskt.

Men själv är jag inte så skeptisk till 6.5-elementets "dåliga mellanregister" som man ofta hör folk säga. Jag har hört flertalet såna skapelser som låtit väldigt bra. Men det stälelr ju lite krav på filtret att få till.

Men som du säger verkar utvecklingen gått mot 6-7 tum midbasar med 1 tum elelr större diskanter. Många 1tum diskanter har ju tex bättre spridning än 3/4 diskanterna trots att det motsatta borde vara fallet.
Nu kommer det mer och mer waveguides för att kunna möta upp de större midbasarna ännu längre. Förmodligen kommer det ge bättre högtalare (amphion låter ju tex jättebra) men det känns ju lite som att man hoppar över ån efter vatten.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-30 12:52

Det är mycket vanskligt att tro att elementen i en högtalarserie är rena standardelement.

Vad gäller NHT så är det inga element inköpta hos grossist iallafall ;)

Jag tycker det är mycket lättare att göra en bra 2-vägare än ett bra flervägssystem. Ett bra 2-vägssystem som är förnuftigt dimensionerat kan ju alltid utvecklas till ett delat system dessutom.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-30 13:17

ja vilka egenskaper bör en högtalare ha? vad vill jag uppnå? vad ska jag prioritera? varför ska jag bygga högtalaren? blir det bättre om jag köper en färdigbyggd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-30 13:30

Celef: Jag tror inte att man generellt kan säga att färdigbyggt är vare sig bättre eller sämre än att bygga själv. Det finns många duktiga konstruktörer men det finns säkert lika många usla märkliga konstruktioner och jag tror inte ens att man kan säga att allt från en konstruktör är lysande!

Koppen: Visst är 2-vägare trivsamma och de håller sig ju som regel inom rimliga dimensioner. Men om man vill något mer då?

Kraniet: Jag har inte testat Tangband men man hör ju en del gott om dom. Det där elementet ser ju intressant ut. Jag är nog lite gammalmodig om det där med metallkoner. Det går säkert att få bra men jag har lärt mig att använda element som skapar så lite problem som möjligt, dvs utan större oregelbundenheter i kurvan.

Ang Gravesen så menade jag inte att jag skulle bygga sådana utan att jag funderade på att låta mig inspireras. Tycker det känns som en inspirerande tanke att låta en bas falla av när baffelsteget kommer in.

/Jocke

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-30 13:44

6.5" mid / 1" dome är så tråkiga så jag får skägg i öronen.

Ett alternativ till 3-vägare är att man låter ett element spela allt i halvrymd över baffelsteget och ett så ett dedikerat baselement under det. Det är min favvokombo.

Sen är ju frågan om man vill ha låg dist eller inte. Kör man rörförstärkare behöver man ju inte leta efter lågdistande element, det är väl bara att bygga och ha roligt.

KK: Har du sett denna? http://home.comcast.net/~jhidley/

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 14:30

ang NHT så är det helt och hållet seas standardelement i diskant och mellanregister.
Diskanten är samma aluminiumdome som LTS använt. Vid tidpunkten representerade det "det bästa som fanns" enligt Kantor själv (läst i en intervju).

fullrange kan ju vara ett alternativ. Problemet är dock att hitta ett med fullgod spridning. Sen har väl fullrange en hel del fuffens för sig som fasvridningar och annat. att fullrange ger "renare ljud" pga mindre delningskomponenter är en myt så vitt jag kan förstå. man kan kanske se det som att "filtret" redan är inbyggt i elementet och ofta är det inte speciellt bra filter.
dock har jag hört många fullregister låta väldigt bra så det är väl som alltid helt beroende på.

en flervägare kräver ju också mer komponenter till delningsfilter och en större låda (möjligtvis) båda de bidrar ju till ökade kostnader.

Men en trevägare har ju en talspole mer som tar upp energi. Chans till mindre termisk distorsion? Dopplereffekter blir väl också mindre i en trevägare.

Kanske är det så att en trevägare med lite billigare element är ungefär "lika bra" som en tvåvägare med lite dyrare element?

ang filter så är ju en tvåvägare enklare iom att det bara är två element som interagerar. samtidigt kan det vara svårare att få till spridningsegenskaper osv. Midbasen till en tvåvägare kräver ju också en del tanke så det är ett "lämpligt" element. Beror ju också på vilken diskant man har till (hur lågt man kan dela).

En svår bedömningsfråga.. och kontentan verkar luta mot jämnt skägg eller?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-30 14:42

Celef: Jag tror inte att man generellt kan säga att färdigbyggt är vare sig bättre eller sämre än att bygga själv. Det finns många duktiga konstruktörer men det finns säkert lika många usla märkliga konstruktioner och jag tror inte ens att man kan säga att allt från en konstruktör är lysande!

du har helt rätt, vad jag skrev och menade var att man bör fråga sig om det finns någon poäng att bygga själv, om det är målet som är prio så bör man nog överväga färdigbyggt - är målet meckandet så ska man självklart bygga själv. min erfarenhet, och jag kan bara utgå från den, är att det tar mycket lång tid att komma till det stadiet att man kan kalla självbygget klart, om jag ens kommer dit. :roll: andra kanske har lättare att komma till målet? :)
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 15:13

helt klart måste man ju väga in färdigbyggt. Tex så tror jag väldigt få kan bygga bättre än ino piP för 4000 kr.
Men det beror ju också vad man menar med "bättre". piP har tex begränsningar i att spela väldigt hög bas. annat kan ju vara utseende och placering etc.

personligen har jag en specefik design i åtanke som inte speciellt många tillverkare gör.
sen är jag också delvis intresserad av själva mekandet förstås.

men ska man ta mera "konventionella" högtalare så tror jag nog många här inne skulle kunna bräcka en hel del färdigbyggt som finns till mindre peng. ja alla kan det nog ifall man inkluderar färdiga recept

men som sagt det hela kommer ju ner til vad man menar med "bättre".
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-30 15:57

Kraniet skrev:ang NHT så är det helt och hållet seas standardelement i diskant och mellanregister.
Diskanten är samma aluminiumdome som LTS använt. Vid tidpunkten representerade det "det bästa som fanns" enligt Kantor själv (läst i en intervju).

MP12 som sitter i NHT 3.3 är ett kanonelement, men kördes för NHT på en separat lina med särskilld produktionsövervakning. Det kostar.

Diskanten är SEAS H534, men den är faktiskt inte överrensstämmande med LTS diskanten, även om de ser likadana ut. LTS kan iof använt sig av den i någon konstruktion i slutet på 90-talet då det faktiskt är ett mycket bra element. Huruvida NHT hade egen produktionlinje vet jag inte, men de hade säkerligen högre tolleranskontroll.

Nwalmaer skrev:KK: Har du sett denna? http://home.comcast.net/~jhidley/
Nix, det hade jag inte! Synd att de inte hade MP12 för då hade jag nog köpt :)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-30 16:20

Sidan har varit uppe ett tag så de bra elementen är väl borta redan. Minns att det var betydligt fler från början.

Fasvridningar i fullrange element är väl bara aktuellt med sk. dubbelkoner. Eller?
En korrekt konstruerad 3-vägare är säkert att föredra ur ren hifi-vinkel men jag tycker det finns rum för högtalare med "karaktär" också, inte bara så korrekta som möjligt. Jag har aldrig byggt en 3-vägare men dock en 2.5 vägare och den låter väldigt fint och neutralt men jag föredrar ändå mina lite roligare, udda högtalare även om dom mäter betydligt sämre.

Ursprungsfrågan var ju få bra eller flera sämre och då kommer jag in på Scanspeaks nyaste alster som ju är dubbelt så dyra som dom sämre i serien. Jag är ganska säker på att med två "sämre" element uppnår man en betydligt lägre dist än med ett av dom dyra.

Edit: Sen kan vi ju ta och köpa sådana här: http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=299-828

... för samma summa som ett par SS Illuminator. Förutsatt att de inte har några jobbiga resonanser så lär man uppnå mycket, mycket lägre dist med en en stor array av dessa. Men då tar det ju upp en del plats också.
Senast redigerad av Nwalmaer 2008-04-30 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 16:24

första LTS diskanten är ju en ren H534 med modifikationen att fasplattan klippts bort. alltså diskanten till LTS-1. den senare LTS-diskanten är ju omspecifierad det stämmer ju.

poängen är dock den att det inte var några "superelement" ala Scan-Speak eller liknande utan förhållandevis billiga element som användes till NHTs toppmodell.
Andra exempel är ju ju tidiga Snell som inte heller använder speciellt "avancerade" eller dyra element.

men sen är det ju klart att det blir en bedömningsfråga om ett billigare element är "sämre". Det beror ju alldeles på vad användningsområdet är och ur det specefika elementet fungerar.
Ett av de mest prisade midbasarna var ju ett tag Vifa p13 och p17 två förhållandevis billiga element jämfört med tex Scan-Speak. Seas prestige serie ligger ju också helt klart i mellanprissegmentet med element som rör sig från mediokert till absolut toppprestanda.
Ser man till tex tangband så rör de sig mest i mediokert till bra området men då kostar de flesta element ungefär hälften av seas. De element som ligger i samma prisområde som seas presterar dock lika bra eller bättre.
men även det som är väldigt billigt presterar ibland väldigt bra. ett exempel kan ju vara peerless kondiskant. där har vi prestanda som går "utöver" dess pris. iaf om man beaktar användningsområdet (vilket man ändå bör göra).

Sen finns det ju den andra varianten där man tänker sig två mindre element till en 2,5vägs högtalare. Då blir frågeställningen kanske än lite svårare. Två halvbra element kan kanske vara bättre än ett väldigt bra? Men det blir ju en definitionsfråga även där.
Svårt att få nån riktig rätsida på det hela tycker jag.. :?
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-30 16:30

Nwalmaer skrev:Sidan har varit uppe ett tag så de bra elementen är väl borta redan. Minns att det var betydligt fler från början.

Såg nog fel... MP12 verkar finnas där....hmm.. nu kliade det i fingrarna.... kul med ett element som det..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 16:43

Kaffekoppen skrev:
Nwalmaer skrev:Sidan har varit uppe ett tag så de bra elementen är väl borta redan. Minns att det var betydligt fler från början.

Såg nog fel... MP12 verkar finnas där....hmm.. nu kliade det i fingrarna.... kul med ett element som det..

ja det är riktiga fynd på den där sidan. väldesignade 10tummare för 130kr? liknande basar från sea eller peerless snackar vi 800 kr. ett av de bästa mellanregister seas producerat för 90-100kr? gick för 500 när de fanns.
välbyggd 6.5a för 70 kr? förmodligen jämförbar med vifa p17 eller liknande seas.

nä hade jag pengar hade jag nog beställt en hel del därifrån. får väl se framöver vad som finns kvar i lager. förutsatt att sidan är äkta så det inte är nån scam. att betala in i förväg känns ju lite sådär.. sen är ju frågan hur mycket frakt det blir..

partsexpress rear ju ut till synes välgjorda och hyffsade element ibland. men sen är ju återigen frågan om inte frakten äter upp mycket av prisvärdheten.
Monacor är ju annars ett hett tips. Många av deras element prisas riktigt högt i Klang och Ton. Sen kan man ju fundera över hur mycket vikt man bör lägga i deras åsikter men ändå.

exempel kan ju vara SPH-170 som sägs vara jämförbar med vifa p17 och seas. Men för ca 300 kr.

Men samtidigt kan man ju inte lägga allt för mycket vikt vid enstaka element eller rea utbud. Vill man ha någon livslängd i sin skapelse kräver det ju att elementen finns tillgängliga en längre period och att produktionen är så pass stabil att elementen är likadana. Många billigare element falerar ju ofta i just detta. Ibland kan det skilja flera tiopotenser i elementparametrar och frekvens/impedanskurvor. Nästan så att två olika element kunde vara helt olika modeller.
Finns ju en del exempel på "high end" högtalare som använder billiga element men som kanske får testa 10-20 eller 100 element för att få de bra versionerna. OCh då är ju det där billiga elementet inte speciellt billigt helt plötsligt.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-30 16:47

Kraniet skrev:poängen är dock den att det inte var några "superelement" ala Scan-Speak eller liknande utan förhållandevis billiga element som användes till NHTs toppmodell.
Andra exempel är ju ju tidiga Snell som inte heller använder speciellt "avancerade" eller dyra element.

Personligen tycker jag det är det allt handlar om ... iallafall för mig.

Och visst älskar jag P17WJ - trotts dess brister :) [Jag har ju 8st]

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 17:00

Kaffekoppen skrev:
Kraniet skrev:poängen är dock den att det inte var några "superelement" ala Scan-Speak eller liknande utan förhållandevis billiga element som användes till NHTs toppmodell.

Personligen tycker jag det är det allt handlar om ... iallafall för mig.

Och visst älskar jag P17WJ - trotts dess brister :) [Jag har ju 8st]

vet inte om jag förstod det där. du föredrar billiga/prisvärda element?

personligen är jag också så. väldigt resultatorienterad och därmed inte så brydd över märket eller annat som inte har med prestandan att göra.
men trots det vill jag ju ha den bästa prestandan för pengarna/insatsen. därmed denna tråd. men som vanligt verkar frågan inte gå att besvara speciellt enkelt..
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-30 17:15

Du uppfattade mig rätt.

Antar att du vill ha flera olika element som kan arbeta inom sitt bäst presterande områder och att de på så sätt skulle vara en bättre lösning än dyrare element i fåvägssystem?

Jag tror inte det är så himla lätt att få till det, iallafall har jag bestämt mig för att om man passerar 2-vägssystem är det väl en bra idé att låta elementen vara där de får bästa prestandan, och det är sällan basen trivs som bäst där övre registren vill stå. Därav delade system.

Nåväl, visst kan man dela upp övre registren i fler, men jag har inte märkt att det skulle märkbart förbättra något.

En cool tanke jag har är ett delat system där man kan justera delningen mellan bas och topp - och på så sätt ha ett modulärt system. 80hz delning vid delat system och 300hz vid moduluppbyggd 3-vägare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 17:25

ja min tanke är att om man går till flervägs så är det ju rimligast att använda element som arbetar utanför uppbrytningsområdet.
4 delar är väl det som krävs i det fallet. dvs 80, 850, 3500 hz.
Min tanke är att ha en bas under 80 och en två elelr trevägs "monitor". Men jag vill samtidigt att "topplådan" ska fungera även utan "sub"del.

För det krävs då antingen en lämplig tvåvägare med 6.5 elelr 5 tums midbas med diskant. Eller 1" el 3/4" med 3-4" mellanregister och 6.5-8 tum bas.

Möjlig fördel jag ser med 3vägaren är bättre spridning genom hela registret och bättre topp-beteende iom 3/4" diskant (beror dock på vilket diskantelement man använder).
Men eftersom tvåvägaren även skulle slippa basen under 80hz så kommer den också vara rätt avlastad och fungera mer som "mellanregister". dock skulle det möjligen arbeta i uppbrytningsområde..
högre känslighet är en annan möjlighet jag ser med trevägaren.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-30 17:49

Många tankar blir det :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-30 18:08

ja min tanke är att om man går till flervägs så är det ju rimligast att använda element som arbetar utanför uppbrytningsområdet.

Det är lite så jag funderat med. Men jag hinner inte ens börja projektera innan jag kommer på någon begränsande faktor. Tyckte först att jämn spridning och ingen drift i uppbrytningsområdet skulle vara en förnämlig lösning och jag är nog inne på att få till det efterssom jag har grejerna liggande, frågan är bara när!

Sedan har vi ju diskuterat diffraktion och kantreflexer mm till och från. Det tog lite tid innan jag snappade grejen med waveguide. Tyckte det bara var ett kort horn först. Men med en kontrollerad och aningen begränsad spridning så slipper man ju en hel del problem från baffeln.

Tänkte på det där när Celef drog igång diskussionen om att stora element i mellanregistret tex JBL lät bra. Men det är väl bara att sätta igång och bygga för att ta reda på hur saker och ting förhåller sig egentligen.

SPH-170 är ett rätt så trevligt element för de ynka slantar det kostar. Annars har ju KEP-165 betraktats som ett av de bästa kevlarelementen vid sidan om SS8546. Jag har ett gäng 170:or liggande. Från början hade jag tänkt mig en Line array och det kanske vore en tanke att ta upp igen den lösningen ger ju en kontrollerad spridning.

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-30 18:11

jag tror på flervägare, dom riktigt fina systemen brukar ju innehålla fler än två element och det finns nog en orsak till det

vilka element som skulle passa har jag dock ingen aning om

vad har ni i åtanke?
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-30 18:19

Jocke skrev:betraktats som ett av de bästa kevlarelementen vid sidan om SS8546. /Jocke
Hmm.. jag har två splirrans 8546:or liggandes som jag inte riktigt kan hitta på något med :?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-30 18:26

Jag resonerar så här: Pga 2-vägstrenden finns det gott om bra diskanter och basar från en 5-6" och större. Jag började med att leta efter ett riktigt bra mellanregister. Stora domar på 2-3" har jag aldrig kommit överens med, däremot byggde jag med förkärlek en gång i tiden 3-vägare kring Seas 10FM (?), en coatad 4" med gjutet chassie.

Hittade inte så många små element som verkade kunna erbjuda något väsentligt mer i mellanregistret än vad bra 6-7"-are kan prestera. Så jag har skaffat ett par SS13M8636. Än så länge ligger de bara och samlar damm men det kommer säkert en dag då man förvånar sig själv.

Sedan får man utgå från mellanregistrets egenskaper och hänga på lämpliga element i båda ändar.

Enkelt va? :)

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-30 18:36

Kaffekoppen skrev:
Jocke skrev:betraktats som ett av de bästa kevlarelementen vid sidan om SS8546. /Jocke
Hmm.. jag har två splirrans 8546:or liggandes som jag inte riktigt kan hitta på något med :?

Jag gillar elementet men har 3par redan så jag kan nog tyvärr inte befria dig från dem! :( Du kommer säkert på något, Koppen. Just nu kör jag dem i 25liters sluten låda mot vägg. Bas saknas i alla fall inte! :)

Att jag började köra med dem var mer eller mindre en slump. Basarna i mina OA51 var helt slut. Kanterna var rötna och på en magnet hade polstycket lossnat. Efterssom jag tyckte att 8545 var "skräpig" uppåt och 8546 var betydligt lugnare så blev det sådana när jag sprang på dem. Men jag kom ju på att 42-orna var möjliga att renovera och när det var klart så upplevde jag att de var behagligare i mellanregistret så 46-orna åkte tillbaka i skåpet där de har legat tills jag behövde ett par monitorer nyligen. Har hört dem med D27TG45 som du ju också gillar, Koppen. Fast nu har jag stoppat i ett par D25AG35 som inte är alls dumma heller.

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-30 19:05

Har du nån shysst filterlösning så kanske jag knapar ihop nått med dem... har ju D27TG45:or liggandes med..

Nästa

Återgå till DIY-forum