Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:skarvsladd skrev:OK. Jag ändrar mig och tar tillbaka mina två tidigare förslag om budget- och midbudget-test. Det är bra som det är. LTS behöver inte testa någonting om de inte vill. Jag är i alla fall inte betalande medlem och ska alltså inte ha någon nytta av deras interna service.
![]()
Just frågeställningen är ju i denna tråd aningen polariserad. Om jag nu inte är LTS'are varför skulle jag bry mig om vad de syslar med?
meanmachine skrev:F/E är ett litet påfund som de kommit på men det har ju inte direkt slagit internationellt.
En del goda ting finns ju men som sagt så ställer jag mig ytterst tveksa till F/E samt BT och andra företelser som de har samt står för i sin förening. Känns spontant som att det är bäst att de får behålla detta och jag går min väg.
Harryup skrev:Tja, man skulle ju kunna blindtesta medlemmarna och se om det är så lätt att i ett valfritt rum peka ut den anläggning som är ihopsatt av neutrala rekommenderade apparater jämfört med en "bra" men som inte klarat testen.
Sagt utan ironi vare sig vissa kommer tro det eller ej.
Jag tror inte att det blir lätt.
mvh/Harry
Det heter "vad föreningen sysslar med" om det nu är känns angeläget att berätta det. Att sätta "dom" inom citattecken markerar mest att du tycker det är ett gäng kufarBill50x skrev:Exakt! Klev ur LTS för ett (stort) antal år sedan och är inte speciellt intresserad av vad "dom" sysslar med.
/ B
Bill50x skrev:Språkpolisen...
VAR köpa matta, inte vart. Vart anger riktning - "vart ska du åka?". Var anger lokalitet - "Var kan jag hitta..."
Sorry för OT.
/ B
Bra fråga! Jag har heller aldrig förståt varför man ska säga, jag är inte det minsta intresserad av er förening, men jag vill ändå bestämma vad ni ska göra med den. Bäst är ändå kommentarerna jag tycker er förening är skit, varför lyssnar ni inte på mig och gör som jag säger.meanmachine skrev:skarvsladd skrev:OK. Jag ändrar mig och tar tillbaka mina två tidigare förslag om budget- och midbudget-test. Det är bra som det är. LTS behöver inte testa någonting om de inte vill. Jag är i alla fall inte betalande medlem och ska alltså inte ha någon nytta av deras interna service.
![]()
Just frågeställningen är ju i denna tråd aningen polariserad. Om jag nu inte är LTS'are varför skulle jag bry mig om vad de syslar med?
skarvsladd skrev:Instämmer, men det finns någon promille av någon promille som anser att transparens är viktigt. De borde servas bättre enligt min mening eftersom de är så idealistiska och ense i sin uppfattning. Vi andra klarar oss ju bra ändå eftersom vi har självförtroende enuff att lita på vår egen hörsel.
Harryup skrev:Tja, man skulle ju kunna blindtesta medlemmarna och se om det är så lätt att i ett valfritt rum peka ut den anläggning som är ihopsatt av neutrala rekommenderade apparater jämfört med en "bra" men som inte klarat testen.
mvh/Harry
IngOehman skrev:Harryup skrev:Tja, man skulle ju kunna blindtesta medlemmarna och se om det är så lätt att i ett valfritt rum peka ut den anläggning som är ihopsatt av neutrala rekommenderade apparater jämfört med en "bra" men som inte klarat testen.
mvh/Harry
Jag ser inget skäl att tro det skulle vara lätt. Varför skulle det vara lätt?
Och varför skulle det vara ett argument mot F/E-lyssning om det inte är
lätt att säga vilken som är den mest transparenta???
Vore det lätt att säga vilken som är vilken, så skulle det ju inte finnas
någon poäng med F/E-lyssning alls. Då skulle man klara sig lika bra utan.
Men det finns en poäng, eftersom F/E-lyssningen berättar något som
man INTE så lätt kan avgöra i en blind A/B-jämförelse mellan olika
apparater.
Poängen med F/E-lyssning är ju att den hjälper den som vill kunna välja
ut de apparater som berättar så sant som möjligt om inspelningen!![]()
Att det är svårt att avgöra vilken bild som är sann och vilken som är falsk när man jämför dem med/mot varandra betyder ju inte att man inte vill
ha den sanna bilden. Man kan definitivt vilja veta vilken av dem det är,
så man kan välja den.
Det är som med fotografier. Om man får två bilder framför sig som både
två ser hyggligt "trovärdiga" ut, kan de ändå skilja sig rätt mycket från
varandra. Vissa kanske bara bryr sig om hur snygga de där bilderna ser
ut (eller människorna på den, eller miljöerna...), medan det kan finnas
andra vill veta mera: Vilken som berättar hur det såg ut när bilden togs!
Det är nog de sistnämnda som är mest intresserade av den information
som man kan få från en F/E-lyssning.
Vh, iö
Stereophile skrev:In many respects — its poor rejection of word-clock jitter, its nonflat response, its nonlinearity at low frequencies, its lack of ultrasonic image rejection, its higher-than-usual noise floor — it is the worst-measuring digital product I have ever encountered.
meanmachine skrev:Transparens --- Ett jagande efter svans.
i skrev:Jag har aldrig begripit animositeten gentemot LTS. Det är ju en liten, ideell förening som utomstående inte borde ha någon anledning att reta sig på.
Men det kanske är så att somliga inte kan acceptera att andra människor inte delar deras åsikter...
Alexi skrev:Hur skulle testet gå till? Eftersom högtalarna och rummet är de störst påverkande faktorerna, vilket rum och vilka högtalare ska väljas? Ska dessa två faktorer också skilja i de två testfallen?
Harryup skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:Tja, man skulle ju kunna blindtesta medlemmarna och se om det är så lätt att i ett valfritt rum peka ut den anläggning som är ihopsatt av neutrala rekommenderade apparater jämfört med en "bra" men som inte klarat testen.
mvh/Harry
Jag ser inget skäl att tro det skulle vara lätt. Varför skulle det vara lätt?
Och varför skulle det vara ett argument mot F/E-lyssning om det inte är
lätt att säga vilken som är den mest transparenta???
Vore det lätt att säga vilken som är vilken, så skulle det ju inte finnas
någon poäng med F/E-lyssning alls. Då skulle man klara sig lika bra utan.
Men det finns en poäng, eftersom F/E-lyssningen berättar något som
man INTE så lätt kan avgöra i en blind A/B-jämförelse mellan olika
apparater.
Poängen med F/E-lyssning är ju att den hjälper den som vill kunna välja
ut de apparater som berättar så sant som möjligt om inspelningen!![]()
. . .
Nu var det faktiskt inte tänkt som något emot F/E utan för att uppfatta hur stora skillnader det är mellan att komma igenom nålsögat eller inte.
Så att tillföra lite balans mellan färgande och dessa förskräckligt färgande anläggningar som inte klarat sig.
mvh/Harry
Harryup skrev:Så i allmänhet tror jag ingen har något emot LTS men att föreningen sammablandas med dess medlemmar då och då.
IngOehman skrev:Men jag tror ändå du läst MoLt lite slarvigt om du uppfattat att det är så som i det du beskriver härovan (...dessa förskräckligt färgande anläggningar som inte klarat sig) som saker har framställts i MoLt.Harryup skrev:Nu var det faktiskt inte tänkt som något emot F/E utan för att uppfatta hur stora skillnader det är mellan att komma igenom nålsögat eller inte.
Så att tillföra lite balans mellan färgande och dessa förskräckligt färgande anläggningar som inte klarat sig.
mvh/Harry
De som skrivit artiklarna har gjort stora ansträngningar att beskriva så att proportionerna skall framgå, och jag tycker de brukar lyckas väldigt bra faktiskt. Tänker förstås framförallt på Johan Lindroos.
shifts skrev:Eller i allmänhet så verkar fördomar om föreningen, som sprids via icke-medlemmar, vara det som är kärnan i pudeln.
Almen skrev:IngOehman skrev:Men jag tror ändå du läst MoLt lite slarvigt om du uppfattat att det är så som i det du beskriver härovan (...dessa förskräckligt färgande anläggningar som inte klarat sig) som saker har framställts i MoLt.Harryup skrev:Nu var det faktiskt inte tänkt som något emot F/E utan för att uppfatta hur stora skillnader det är mellan att komma igenom nålsögat eller inte.
mvh/Harry
De som skrivit artiklarna har gjort stora ansträngningar att beskriva så att proportionerna skall framgå, och jag tycker de brukar lyckas väldigt bra faktiskt. Tänker förstås framförallt på Johan Lindroos.
Jag tycker också det känns som obefintlig läsning av MoLt. Johan Lindroos beskriver i de testartiklar jag läst på ett föredömligt sätt hur eventuella färgningar kan tänkas upplevas vid lyssning hemma, och vad man kan tänka på med övrig utrustning.
Det Johan skriver ger tillsammans med IÖs och Morellos analyser för mig en mycket bra bild av testad utrustning. Jag förstår inte vad mera man vill ha?
Harryup skrev:Det finns ju t.o.m. medlemmar här som skrivit att dom köpt anläggningen olyssnad för att den ger ett neutralt ljud och om det fortafrande innebär att man inte kan spela 90% av sina skivor så får det bli så då men att dom 10% sista procenten låter helt neutralt. Skulle gissa att 100% är färgat även ur en anläggning som har valts efter neutralitetsprincipen.
"...dessa förskräckligt färgande anläggningar som inte klarat sig."
"...dom 10% sista procenten låter helt neutralt."
"...du har fel, det där har IÖ testat för några år sedan så du är ute på hal is"
"Kolla sedan diskussioner där man rekommenderar att köpa en F/E-lyssnad anläggning då det inte går att göra."
"98 eller 99% av LTS medlemmar hörs aldrig av.
Ett flertal har av olika anledningar krockat med olika forums praktiserande av sina regler. Det är utifrån incidenter som många får sina intryck, oavsett vems felet var.
Ett antal går ganska hårt fram då och då och med jämna mellanrum refererar till LTSs verksamhet, för andra kan det då bli så att föreningen blandas ihop med visa enskilda medlemmar som man blandar ihop."
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 26 gäster