Vi skall inte bråka mera, är vår ambition.

Jag tror nog vi skall lyckas.
Vh, iö
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
IngOehman skrev:Nu har KK och jag pratat med Kaffekoppen, och nu är allt bra!![]()
celef skrev:Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
ja där är den, men den verkar inte längre vara gällande, men det är kul läsning iaf
"i samband med mycket stora sammanlagda kabellängder bör
man tänka på att inte låta det sammanlagda seriemotståndet
hos kabeln till en högtalare överstiga 1 ohm."
paa skrev:celef skrev:Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
ja där är den, men den verkar inte längre vara gällande, men det är kul läsning iaf
Vad kommer följande rekommendation ifrån, Stig Carlsson eller reklambyrån, eller någon annan:"i samband med mycket stora sammanlagda kabellängder bör
man tänka på att inte låta det sammanlagda seriemotståndet
hos kabeln till en högtalare överstiga 1 ohm."
Vee-Eight skrev:Lite kuriost kanske, men jag vill minnas att en annan rekommendation var att Carlsson-högtalarna var "de enda högtalarna i världen som gjorda för vanliga bostadsrum". Var och när gick vår övertygelse käpprätt åt fanders?
Vee-Eight skrev:Mja, vad jag menade var att de två giganternas påståenden om Stigs ord inte ngt av dem var så kompatibelt med "vanligt bostadsrum".
celef skrev:är det så att kvinnor hör bättre än män, jag tycker det verkar så
celef skrev:är det så att kvinnor hör bättre än män, jag tycker det verkar så
Jag tror det är därför det är så vanligt att självutnämnda guldöron så ofta går bet i blindtest (och därför underkänner blindtestförfarandet!) - de kan inte lyssna koncentrerat eftersom de tror att det är skamligt att gissa fel. Tror man det, kan det vara en trygghet att ha facit tillgängligt när man skall berätta hur något låter. Även om det inte gör att man hör bättre så är det i varje fall lättare att suggerera sig till att höra enligt sina egna förväntningar i en öppen lyssning, och även om man inte ens lyckas med det så kan man ju ändå påstå något som stämmer med vad man hävdat, bara man har facit tillgängligt...
celef skrev:Jag tror det är därför det är så vanligt att självutnämnda guldöron så ofta går bet i blindtest (och därför underkänner blindtestförfarandet!) - de kan inte lyssna koncentrerat eftersom de tror att det är skamligt att gissa fel. Tror man det, kan det vara en trygghet att ha facit tillgängligt när man skall berätta hur något låter. Även om det inte gör att man hör bättre så är det i varje fall lättare att suggerera sig till att höra enligt sina egna förväntningar i en öppen lyssning, och även om man inte ens lyckas med det så kan man ju ändå påstå något som stämmer med vad man hävdat, bara man har facit tillgängligt...
om det är svårt eller omöjligt att höra skillnader, varför är det då viktigt att låtsas höra skillnad?
celef skrev:IngOehman skrev:Jag tror det är därför det är så vanligt att självutnämnda guldöron så ofta går bet i blindtest (och därför underkänner blindtestförfarandet!) - de kan inte lyssna koncentrerat eftersom de tror att det är skamligt att gissa fel. Tror man det, kan det vara en trygghet att ha facit tillgängligt när man skall berätta hur något låter. Även om det inte gör att man hör bättre så är det i varje fall lättare att suggerera sig till att höra enligt sina egna förväntningar i en öppen lyssning, och även om man inte ens lyckas med det så kan man ju ändå påstå något som stämmer med vad man hävdat, bara man har facit tillgängligt...
om det är svårt eller omöjligt att höra skillnader, varför är det då viktigt att låtsas höra skillnad?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster