Visst har jag testat många stereoförstärkare, och visst har det varit svårt att hitta någon som presterar lika bra som de bästa hemmabioförstärkarna - alltså använda som stereoförstärkare(!), och visst är det fascinerande att det varit så.
Alltså att en 7.1-receiver (som alltså har både en massa AD- och DA-omvandlare, dekodrar för olika ljudsystem, en radiodel och i förekommande fall ett RIAA-steg samt förstås ytterligare 5 effektförstärkare i samma låda) presterar bättre som stereoförstärkare (när man använder bara volymkontrollen och två av slutstegen) än en tvåkanalsförstärkare som bara
har två kanaler och som dessutom kostar mera.
Orsaken kan man bara spekulera om.
Om inte mänskliga faktorn (vem har konstruerat - hur ser marknaden ut för olika produkter - hur stora serier byggs - vad är ambitionen med apparaterna...?) varit en komponent i det hela så hade det ju nästan framstått som naturlagsvidrigt.
Det som är bättre än jag på att spekulera får gärna göra ett försök.
Vh, iö
- - - - -
PS. Att jag inte hittat någon stereoförstärkare som kan mäta sig med de bästa 5.1-förstärkarna för i runda tal 5000:-, använd som stereoförstärkare, betyder sjävklart inte att det inte kan finnas någon.
Men redan när man tittar på databladen blir man ju nedstämd. Det går knapp ens att hitta någon stereoförstärkare för 5000:- som matchar klippeffekten om i runda tal 110 W från de bästa hemmabioförstärkarna i samma prisklass, alltså de som "vunnit" i LTS tester. Trots att man kan tycka att motsvarande prestanda som stereoförstärkare från en stereoförstärkare borde kosta ungefär hälften (2500:-).
Men det var ett tag sedan jag letade sist. Kanske finns det några stereoförstärkare idag som för 5000:- matchar eller överträffar hemmabioförstärkarna för samma belopp, använda som stereoförstärkare?
Eller är serierna helt enkelt för små? Jag tycker inte de borde vara det med tanke på den återpopulärisering som stereoförstärkarna fått åtnjuta. Men är det så, så förstår jag svårigheten. Om jag själv skulle bygga en stereoförstärkare på 2*110 W klippeffekt, skulle jag ju inte kunna matcha priset man får betala för en hemmabioförstärkare. Att bygga i små serier kostar.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).