jordan

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

jordan

Inläggav celef » 2008-04-15 19:08

tidigare hade jordan en intressant byggbeskrivning på en vägghögtalare med tre stackade jx53-diskanter per högtalare, äre någon som har hört denna eller liknande bygge?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-17 21:35

bump
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-20 16:53

bump
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-26 12:53

bump
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-26 13:19

Thre bumps are a crowd. :D

Har du någon länk till något Jordanskt?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-26 14:15

hej soundbrigade :D kul att du svarade

tyvärr ingen länk, jordan hade en byggbeskrivning på deras gamla website men försvann vid uppdaterandet :(
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-26 15:32

Haj jag har sett ett antal ritningar med fyra stackade Jordan-moduler, men ingen med tre.
Däremot har denna "Jordan Shelf" tre st större element, och dom är ju inte precis stackade...

http://www.lonesaguaro.com/speakers/jordan/jordan.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-26 17:20

Har Jordan gjort något bra överhuvudtaget?
Allt jag hört från Jordan har verkligen låtit skitilla.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-27 16:52

Haj jag har sett ett antal ritningar med fyra stackade Jordan-moduler, men ingen med tre.
Däremot har denna "Jordan Shelf" tre st större element, och dom är ju inte precis stackade...

jag kan ju minnas fel, det var kanske fyra element stackade på varandra. dessa satt på en vägghängd såg i plan ut som en trekant ungefär. dom stackade elementen skulle ge en cylindrisk vågform som korsades nån meter framför lyssningsposition. vägghögtalarna kompletterades med en sub

Har Jordan gjort något bra överhuvudtaget?
Allt jag hört från Jordan har verkligen låtit skitilla.

är det elementen du tycker är dåliga eller är det applikationerna som har varit dåliga?
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-27 16:57

celef skrev:
är det elementen du tycker är dåliga eller är det applikationerna som har varit dåliga?

Vet ej, eftersom jag bara hört jordanelement i jordanlådor.
Det är därför jag frågar. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-27 18:01

celef skrev:jag kan ju minnas fel, det var kanske fyra element stackade på varandra. dessa satt på en vägghängd såg i plan ut som en trekant ungefär. dom stackade elementen skulle ge en cylindrisk vågform som korsades nån meter framför lyssningsposition. vägghögtalarna kompletterades med en sub

quote]

Kan denna beskrivning stämma:

JORDAN JSE453 SATELLITE

The left hand unit is shown.

Drivers - 4 x JORDAN JX53. For use in conjunction with JORDAN bass systems JE66R or JE80.

Materials - 12.5 medium density fibre board.

Filling - BAF wadding or long fibre wool, compressed to about half its natural volume.

Fixing - 4 screws per driver into shown fixing bars. All edges to be sealed. Top and bottom overhangs provide support for a rigid grill. May be drilled for 3mm vertical metal bars or cords.

Decorative facia panel - wood, metal, ceramic, marble, etc. May be full size or with margins. Ensure it is thoroughly fixed across the whole surface to prevent rattles.

Location - wall mounted left and right units with clear wall space between. Fixed using concealed mirror hangers.

Kan maila ritningen om du PM:ar en emailadress.
Jag har dock inte hört dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-27 18:39

Vet ej, eftersom jag bara hört jordanelement i jordanlådor.
Det är därför jag frågar.

vad tycker du låter illa då? skulle det kunna funka bättre med andra bredbandare tror du?

Kan denna beskrivning stämma:

ja det där låter bekant :D

Kan maila ritningen om du PM:ar en emailadress.
Jag har dock inte hört dom.

tack för erbjudandet men det behövs inte, jag är mest intresserad om någon har hört modellen eller liknande, om idén håller så att säga - jag tycker den är lockande (men gärna med billigare element)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-01 10:00

det här kanske skulle kunna vara något http://www.hifikit.se/index.php?id=2487
har någon provat elementet
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-01 22:17

eller denna?

Bild

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-05-01 22:45

Kolla CSS (Creative Sound Solutions) FR125S eller WR125ST och kanske WR125S (som går att få tag på men är utgående modell)

Kostar runt en 400>600-ing stycket från England.

http://www.creativesound.ca/
(Säljer direkt, tror jag...)

Madaboutsound.com (England) säljer annars till oss Nordbor.

Jag har köpt på mig ett gäng WR125ST och nån -S för ett bygge "som är på G"... verkar lovande.
Tror jag lade in nån preliminär bild i nån tråd på mina blivande vägghängda alster.

I teorin finns det ju en myriad projekt man skulle kunna använda dessa bredbandare till :)

En FR flankerad ovan och under av två WR125ST kanske skulle funka?
Den idén har jag funderat på, men jag VET ju inte hur FR låter som substitut för diskant osv etc.
Tänkt till ovanstående vägg-moj så var en banddiskant från B&G, neo 3 pdr tänkt...
MEN man skulle ju helt slippa filter med allt vad det innebär, och det verkar vara mycket vettiga fullregisters småisar.

XBL2 osv.

spännande...
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 21:43

4,5" låter lite stort ur spridningssynpunkt och även vid stackning, har du gjort några mätningar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-05-03 23:27

>jag< har inte hunnit göra mätningar, än, men det finns utförliga cirkulerande på nätet. Det finns en del mätningar och byggen på ex-vis DIYaudio.com och jag vet att "Zaph" gjort mätningar på åtminstone WR-modellen med endast-S på slutet.

Men mycket händer just nu, så det går segt med mina byggen. Blir utförliga mätningar gjorda "småningom" :)

Nämnde dom bara eftersom dom sägs låta lika bra, eller bättre än jordans liknande alternativ.

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-05-03 23:38

Tänkte helt fel när jag läste tråden, tänkte på den större Jordan jämförelsevis, men om du ska ha mindre, så har ju kanske Tangband en intressant > http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=264-860

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 12:48

8O shit asså, den där tb verkar ju nästan vara för bra för att vara sann! http://www.partsexpress.com/pdf/264-860s.pdf
jag har aldrig beställt utrikes men jag måste nu nog försöka, tackar för tipset
Bikinitider

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-05-08 23:48

Vad BRA! - skönt att man kan komma med goda råd ibland, även om det var en ren chansning, så gott som iaf :)
Vet ju inte exakt vad du har tänkt dig (är inte bekant med just dom Jordan-alstren) men jag tyckte dom verkade vettiga med det lilla jag hade att gå på.

Nog började man att få en del idéer för egen del också, förstås - det är ju en ren förbannelse (!) om man har för mycket idéer och samtidigt har en massa samvetskval över felprioriteringar som man ideligen gör i tolkning av listan över *vill*borde*måste*:n här i livet haha...
Gissar att det finns fler på den här communityn som är likadana :)

Kör hårt, håll oss uppdaterade, och visa oss gärna framgångarna :idea: :D

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-05-09 00:08

psssst...

Vad tros om en linesource till datorn!? :D

Kanske runt en 7 enheter hög, lutande... och så förstås en liten sub till det, med egenbyggd drivning á la DIY... kanske :)

Lutande just för att jag tror man förhåller sig lite lutande över bordet/borden rätt ofta, och förhållandena ger element som inte är alltför spridda.

EDIT: PS2 > är/var sugen på ett source-projket för datorn, men det blir på grund av "turbulens i livssituation" inget bygge av sådan för min del, just för tillfället. Får slutföra mina andra projekt först :oops: :)
---

Återgå till DIY-forum