Klarar den inte det är den ju värdelös

Moderator: Redaktörer
celef skrev:OK, då är jag med även om jag inte skulle uttrycka mig som att det är högtalaren som låter sämre.
jag är lite ovillig att säga att det är fel på musiken, så jag skyller hellre på
celef skrev:jag njuter hellre av all musik än detaljstuderar bra inspelningar, vi har alla säkert olika behov som vi tillfredställer med musiklyssningen och därmed val av högtalare
-citat borttaget-
om tonkontrollerna oftast står i annat läge än i 0-läge så är något galet i högtalarna tycker jag
Lennart skrev:-Jag har själv byggt och ägt LTS-F1 och jag känner inte igen dom problem som beskivs i denna tråd? Dessa exemplar har säkert något fel som kan bottna i ett felkopplat delningsfilter eller ändringar i detta?
Använde många olika förstärkare med bra resultat och när en 208:a till slut användes så lyfte dom sig ytterliggare ett snäpp. Tror att det var "Shift" på detta forum som köpte mina?
/Lennart
celef skrev:det är en knepig fråga debatten om dåliga inspelningar, jag tror inte att produktionen är okunniga eller använder pissiga högtalare. alla har vi hörsel och alla kan vi göra ljudbedömningar, däremot har vi väldigt olika smaker vilkan kan skapa problem, ett sound som jag tycker höjer ett musikstycke kan andra tycka är helt galet dåligt, likaså i ditt exempel med fotstampet som letar sig in i mikstativet, producenten kanske tyckte det gav en fräschör av puristinspelning medans du tycker att det gör stycket olyssningsbart - vem har rätt och vem har fel?
Jag tror du har helt fel.
Jag tror nämligen att nästan all musik som görs, hur den än görs, har en dynamik på mer än 3-5db. Hur kommer det sig att det som hamnar på skivhyllan inte har mer än så då?
Nåväl, det finns det massor av trådar om - och förklaringar till varför också. Det kan iallafall konstateras att det väldigt ofta beror på andra ting än den tekniker som färdigställer alstret, utan denne följer de riktlinjer kunden, dvs beställaren skivbolaget har.
Och nog är det trots allt så att det finns rätt mycket rejält skruvade monitorer i studios runt om. Det bara är så.
+ ------3.3ohm-----6.8uf-----+-----3.3ohm-----0.04mh------- + diskant
|
0.3mh
|
- ---------------------------+----------------------------- - diskant
+ -------------1.8mh-----------+--------------------------- + bas
|
8uf (4.7/3.3)
|
3.3ohm
|
- -----------------------------+--------------------------- - bas
mongo skrev:Vi satt ett gäng häromkvällen och lyssnade..., efter ett par låtar kopplades mina egna hemmabyggen in parallellt. Alla närvarande ansåg att mina byggen lät betydligt bättre på allt som spelades.
F1 blir faktiskt otroligt skräniga och ettriga på det mesta. Spelas det högt blir det ännu värre.
Till och med Katie Meluas lena röst, som låter gudomligt i vanliga fall.
Ska riva dom och kolla filter och inkopplingar när jag fått byggbeskrivningen från Hifikit.
Hifi för mig är iallafall inte att sitta och växla mellan dom 2 skivorna som låter bra..., visst, absolute hits samling kidz..osv. låter bedrövligt, men det visste vi.
Det är möjligt att dom mäter bra på pappret, men vad hjälper det om ljudet upplevs kass?
Till syvene och sist är det öronen som ska bestämma.
Då kanske nya lådor trots allt är en väldigt god idé.
Jag menar, om du kan skrynkla till tonkurvan på rätt ställen, och kanske få till lite mer distorsion i mellanregistret, plus lite fasfel i delningen så kanske dom blir helt OK att lyssna på. Inget fel i det.
Jag har massor av bekanta som vill ha det på just det viset.
Det händer då och då att när jag rätat ut nån frekvensgång och minskat disten med några tiopotenser så tycker många att det låter mycket sämre, om öronen får avgöra alltså.
Det fattas en massa ljud helt enkelt, all briljans är borta i diskanten, mellanregistret låter tråkigt och basen är lam. Inget kul att lyssna på längre. Högtalaren låter ju inget längre, det är bara den tråkiga musiken kvar.
Jag tror nog att det går att sabba till en LTS F1 så det blir drag i den också, bara man vet precis hur man vill ha den. Men den kommer nog att mäta dåligt förstås ........
shifts skrev:Richard: Jag tycker inte det känns som om det är inspelningarna det är fel på här egentligen. Då jag ägt ett par LTS-F1:or känns det snarare som om något är tokigt med diskanter/delningsfilter om mongo upplever det han beskriver. Jag känner inte alls igen mig, och då har jag spelat mycket taskigt inspelat material med de högtalarna.
celef skrev:ja vi väntar med spänning på fortsättningen
appråpå f1ans tonkurva och des linjäritet, det finns en dipp vid 2,5khz och peakar vid 15khz och 300hz, skillnad mellan dipp och peak är ca 5db
jag får nu kanske polisen och lts på mig men filtret ser ut som följer (enligt elektronikvärlden):
- Kod: Markera allt
+ ------3.3ohm-----6.8uf-----+-----3.3ohm-----0.04mh------- + diskant
|
0.3mh
|
- ---------------------------+----------------------------- - diskant
+ -------------1.8mh-----------+--------------------------- + bas
|
8uf (4.7/3.3)
|
- -----------------------------+--------------------------- - bas
Ojämnheterna vid 500 Hz och 2500 Hz minskar betydligt med den nya mittdomen (dammskyddet) till baselementet. Dessutom hjälper baffeln till vid 500 Hz. Nya mittdomar finns att köpa från HiFiKit.
Toppen vid 16 kHz ligger snarare vid 26 kHz, mätningen slutar inte vid 20 kHz som den ofta brukar.
Du har glömt en resistans i serie med kondingen till baselementet, 8µF i serie med 3,3 ohm.
mongo skrev:Sen kan man ju dela in folket här i 2 läger..., dom som lyssnar på musik och dom som lyssnar på högtalare. Vissa kanske sitter lyckliga med vetskapen om att dom har en spikrak frekvensgång..., problemet är ju att dom fallerar även på erkänt bra inspelningar.
Varför ska man rata 90% av skivsamlingen bara för att högtalarna får det att låta illa? Eller helt enkelt byta musiksmak?
celef skrev:ny dome är ju tufft
Kaffekoppen skrev:mongo,
rätt sunkig inställning du för fram!
Det finns ingen som vet hur det ser ut hemma hos dig, eller ens har dina öron,
celef skrev:det är en knepig fråga debatten om dåliga inspelningar, jag tror inte att produktionen är okunniga eller använder pissiga högtalare. alla har vi hörsel och alla kan vi göra ljudbedömningar, däremot har vi väldigt olika smaker vilkan kan skapa problem, ett sound som jag tycker höjer ett musikstycke kan andra tycka är helt galet dåligt, likaså i ditt exempel med fotstampet som letar sig in i mikstativet, producenten kanske tyckte det gav en fräschör av puristinspelning medans du tycker att det gör stycket olyssningsbart - vem har rätt och vem har fel?
celef skrev:jag har förstått att baskonen är gjord av pp, vad använder man för lim till det?
Dahlqvist skrev:celef skrev:ny dome är ju tufft
Ja det är det. Men det är endast ett problem med de tidiga exemplaren. Senare leveranser har den hårdare mittdomen monterad från fabrik. Man kan kolla själv genom att känna på den. Om den är mycket mjuk så är det den gamla modellen och man kan då med fördel byta till den nya, hårda domen.
/D
mongo skrev:
Sen kan man ju dela in folket här i 2 läger..., dom som lyssnar på musik och dom som lyssnar på högtalare.
mongo skrev:Dahlqvist skrev:celef skrev:ny dome är ju tufft
Ja det är det. Men det är endast ett problem med de tidiga exemplaren. Senare leveranser har den hårdare mittdomen monterad från fabrik. Man kan kolla själv genom att känna på den. Om den är mycket mjuk så är det den gamla modellen och man kan då med fördel byta till den nya, hårda domen.
/D
Dessa har den gamla..., vad blir skillnaden vid byte?
phon skrev:mongo skrev:
Sen kan man ju dela in folket här i 2 läger..., dom som lyssnar på musik och dom som lyssnar på högtalare.
Lite galen indelning där?
Grupperna är väl:
1. Dom som lyssnar på musik.
2: Dom som lyssnar på musik plus högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 238 gäster