LTS-F1

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-03 19:35

Jag vill nog påstå att högtalaren inte är konstruerad som analysverktyg, utan som musikförmedlare.

Klarar den inte det är den ju värdelös ;)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-03 20:31

celef skrev:
OK, då är jag med även om jag inte skulle uttrycka mig som att det är högtalaren som låter sämre.

jag är lite ovillig att säga att det är fel på musiken, så jag skyller hellre på

Jag har också svårt för att skylla på musiken. Det gäller däremot inte inspelningen, dvs programmaterialet som helhet. En del inspelningar är inte bra gjorda. En del inspelningar är dessutom så beskaffade att de låter illa om man inte gör ordentliga ingrepp i tonkurvan.

celef skrev:jag njuter hellre av all musik än detaljstuderar bra inspelningar, vi har alla säkert olika behov som vi tillfredställer med musiklyssningen och därmed val av högtalare

-citat borttaget-

om tonkontrollerna oftast står i annat läge än i 0-läge så är något galet i högtalarna tycker jag

Jag tycker lika vad gäller "oftast". Men, för att återknyta till mitt tidigare exempel med musik som var bättre i mina nya högtalare som faller mjukt under ca 55 Hz. De inspelningarna jag tänkte på var dels en inspelning från Chesky, dels några av D'Angelo och Eryka Badu. Vad gäller Cheskyinspelningen uppfattar jag det som stomljud (musikerna sitter och stampar takten på ett trägolv) som letat sig upp via mikrofonstativet och kommit med av misstag och detta blir väldigt påfrestande med fullregisterhögtalare. Enda sättet att komma till rätta med det är att använda filter eller en högtalare som har begränsat basområde. Väljer man det senare får man leva med att skivor med normalt inspelad bas låter anemiskt. Det samma gäller diskanten - vill man att aggressiva inspelningar skall låta mjuka så kommer inspelningar som inte låter aggressiva att bli mesigare än vad de skulle behöva göra. I värsta fall mindre verklighetslika eller med en viss brist på "fräschör".

Men återigen - jag har aldrig upplevt F1 som en särskilt "avslöjande" högtalare eller påfallande diskanthissad. Grundkaraktären är en trevlig homogenitet och brist på uppenbara brister - inte att den skulle vara särskilt bra på något. Tycker jag.

/D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-03 22:39

det är en knepig fråga debatten om dåliga inspelningar, jag tror inte att produktionen är okunniga eller använder pissiga högtalare. alla har vi hörsel och alla kan vi göra ljudbedömningar, däremot har vi väldigt olika smaker vilkan kan skapa problem, ett sound som jag tycker höjer ett musikstycke kan andra tycka är helt galet dåligt, likaså i ditt exempel med fotstampet som letar sig in i mikstativet, producenten kanske tyckte det gav en fräschör av puristinspelning medans du tycker att det gör stycket olyssningsbart - vem har rätt och vem har fel?
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-03 22:41

Lennart skrev:-Jag har själv byggt och ägt LTS-F1 och jag känner inte igen dom problem som beskivs i denna tråd? Dessa exemplar har säkert något fel som kan bottna i ett felkopplat delningsfilter eller ändringar i detta?

Använde många olika förstärkare med bra resultat och när en 208:a till slut användes så lyfte dom sig ytterliggare ett snäpp. Tror att det var "Shift" på detta forum som köpte mina?

/Lennart

Det stämmer, men nu står de i källaren.

"Skräniga" är dock verkligen ingen epitet jag skulle vilja sätta på LTS-F1, tyckte de svalde nästan allt med hull och hår utan problem. Snarare var de förlåtande...
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-03 23:28

Jag tror du har helt fel.

Jag tror nämligen att nästan all musik som görs, hur den än görs, har en dynamik på mer än 3-5db. Hur kommer det sig att det som hamnar på skivhyllan inte har mer än så då?

Nåväl, det finns det massor av trådar om - och förklaringar till varför också. Det kan iallafall konstateras att det väldigt ofta beror på andra ting än den tekniker som färdigställer alstret, utan denne följer de riktlinjer kunden, dvs beställaren skivbolaget har.

Och nog är det trots allt så att det finns rätt mycket rejält skruvade monitorer i studios runt om. Det bara är så.

celef skrev:det är en knepig fråga debatten om dåliga inspelningar, jag tror inte att produktionen är okunniga eller använder pissiga högtalare. alla har vi hörsel och alla kan vi göra ljudbedömningar, däremot har vi väldigt olika smaker vilkan kan skapa problem, ett sound som jag tycker höjer ett musikstycke kan andra tycka är helt galet dåligt, likaså i ditt exempel med fotstampet som letar sig in i mikstativet, producenten kanske tyckte det gav en fräschör av puristinspelning medans du tycker att det gör stycket olyssningsbart - vem har rätt och vem har fel?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 08:42

Jag tror du har helt fel.

det har jag säkert, jag brukar ha fel i det mesta

Jag tror nämligen att nästan all musik som görs, hur den än görs, har en dynamik på mer än 3-5db. Hur kommer det sig att det som hamnar på skivhyllan inte har mer än så då?

det vet jag inte, men jag kan gissa på för att det låter bättre så, kanske inte för alla men för dem som skruvar. varför skulle någon göra något den inte vill? jag tänker inte hoppa bungyjump bara för att andra vill det

Nåväl, det finns det massor av trådar om - och förklaringar till varför också. Det kan iallafall konstateras att det väldigt ofta beror på andra ting än den tekniker som färdigställer alstret, utan denne följer de riktlinjer kunden, dvs beställaren skivbolaget har.

jag tror inte att det där är helt sant, det där gäller nog bara löpandebandmusiken

Och nog är det trots allt så att det finns rätt mycket rejält skruvade monitorer i studios runt om. Det bara är så.

det är kanske möjligt, och man kan ju då undra varför det skruvas, knappast inte för att försämra ljudet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-04 12:08

Kanske vi skall återgå till ämnet; mongo's F1'or

Det kan ju vara något fel med högtalarna. Jag har högtalare med liknande diskant, dock ej exakt samma. Katie's röst är helt underbar och med rätt elektronik så hanteras även s-ljuden bra. Några tips:

- Kolla om båda högtalarna låter lika, spela en åtgången (om balansratt finns så vrid på den).
- Testa och håll för diskanten, med en kompis hand kanske. Låter det fortfarande mycket illa ljudande diskant? kommer nog i så fall från basen. -> kolla delningsfiltret.
- Kan det vara något löst på/i högtalaren. Kolla skruvar och anslutningspanel.
- Är diskanten försänkt i lådan, d.v.s. diskantfronten är i linje med baffeln, eller ligger den utanpå.

//Michael

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 12:26

ja vi väntar med spänning på fortsättningen

appråpå f1ans tonkurva och des linjäritet, det finns en dipp vid 2,5khz och peakar vid 15khz och 300hz, skillnad mellan dipp och peak är ca 5db

jag får nu kanske polisen och lts på mig men filtret ser ut som följer (enligt elektronikvärlden):

Kod: Markera allt
+ ------3.3ohm-----6.8uf-----+-----3.3ohm-----0.04mh------- + diskant
                             |
                           0.3mh
                             |
- ---------------------------+----------------------------- - diskant

+ -------------1.8mh-----------+--------------------------- + bas
                               |
                         8uf (4.7/3.3)
                               |
                             3.3ohm
                               |
- -----------------------------+--------------------------- - bas

edit: en komponent saknades :oops: flåt
Senast redigerad av celef 2008-05-05 08:08, redigerad totalt 1 gång.
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-04 15:12

Kolla även vilka element som sitter monterade, det bör finns typbeteckningar på dom..
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 16:44

Kolla även vilka element som sitter monterade, det bör finns typbeteckningar på dom..

jaa, det var faktiskt ett riktigt bra råd - är det en fulhögtalare måhända?
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-04 18:31

mongo skrev:Vi satt ett gäng häromkvällen och lyssnade..., efter ett par låtar kopplades mina egna hemmabyggen in parallellt. Alla närvarande ansåg att mina byggen lät betydligt bättre på allt som spelades.
F1 blir faktiskt otroligt skräniga och ettriga på det mesta. Spelas det högt blir det ännu värre.
Till och med Katie Meluas lena röst, som låter gudomligt i vanliga fall.
Ska riva dom och kolla filter och inkopplingar när jag fått byggbeskrivningen från Hifikit.

Hifi för mig är iallafall inte att sitta och växla mellan dom 2 skivorna som låter bra..., visst, absolute hits samling kidz..osv. låter bedrövligt, men det visste vi.
Det är möjligt att dom mäter bra på pappret, men vad hjälper det om ljudet upplevs kass?
Till syvene och sist är det öronen som ska bestämma.

Var och en är nöjda med sin filosofi.
LTS F1 mäter bättre än de flesta högtalare under 40000:- , men om du tycker att ditt hemmabygge låter bättre- så är det bättre- för dig.

En mätmässigt korrekt högtalare återger det som finns på inspelningen. Är inspelningsmaterialet väldigt dåligt så låter det väldigt dåligt.
Man kan konstruera en högtalare på " gehör ", ( jag har gjort några ).
Då kan man låta litet " sameness " komma in i bilden, samt försöka få de flesta inspelningar lyssningsbara. Då låter allt halvbra.
Detta har dock inget med hifi att göra alls. Men, visst är det kul att färga sina högtalare på det sätt man själv vill ?

Vill man komma närmare begreppet hifi, måste det dock till mätmässigt korrekta högtalare. Detta, om du vill ha ett " öppet fönster " mot inspelningen.
Då upptäcker man också hur många dåliga inspelningar som finns, samt hur fantastiskt verkligt goda sådana kan låta.

H. Richard.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-04 18:38

Richard: Jag tycker inte det känns som om det är inspelningarna det är fel på här egentligen. Då jag ägt ett par LTS-F1:or känns det snarare som om något är tokigt med diskanter/delningsfilter om mongo upplever det han beskriver. Jag känner inte alls igen mig, och då har jag spelat mycket taskigt inspelat material med de högtalarna.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-04 20:48

Phon skrev:

Då kanske nya lådor trots allt är en väldigt god idé. :)

Jag menar, om du kan skrynkla till tonkurvan på rätt ställen, och kanske få till lite mer distorsion i mellanregistret, plus lite fasfel i delningen så kanske dom blir helt OK att lyssna på. Inget fel i det.

Jag har massor av bekanta som vill ha det på just det viset.

Det händer då och då att när jag rätat ut nån frekvensgång och minskat disten med några tiopotenser så tycker många att det låter mycket sämre, om öronen får avgöra alltså.

Det fattas en massa ljud helt enkelt, all briljans är borta i diskanten, mellanregistret låter tråkigt och basen är lam. Inget kul att lyssna på längre. Högtalaren låter ju inget längre, det är bara den tråkiga musiken kvar.

Jag tror nog att det går att sabba till en LTS F1 så det blir drag i den också, bara man vet precis hur man vill ha den. Men den kommer nog att mäta dåligt förstås ........ :)

Mycket bra inlägg.
Detta säger väl allt.

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-04 20:50

shifts skrev:Richard: Jag tycker inte det känns som om det är inspelningarna det är fel på här egentligen. Då jag ägt ett par LTS-F1:or känns det snarare som om något är tokigt med diskanter/delningsfilter om mongo upplever det han beskriver. Jag känner inte alls igen mig, och då har jag spelat mycket taskigt inspelat material med de högtalarna.

De kan ju kanske vara felmonterade.

Lyssnarens subjektiva preferenser spelar en väldigt stor roll, dock.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-05 00:01

celef skrev:ja vi väntar med spänning på fortsättningen

appråpå f1ans tonkurva och des linjäritet, det finns en dipp vid 2,5khz och peakar vid 15khz och 300hz, skillnad mellan dipp och peak är ca 5db

jag får nu kanske polisen och lts på mig men filtret ser ut som följer (enligt elektronikvärlden):

Kod: Markera allt
+ ------3.3ohm-----6.8uf-----+-----3.3ohm-----0.04mh------- + diskant
                             |
                           0.3mh
                             |
- ---------------------------+----------------------------- - diskant

+ -------------1.8mh-----------+--------------------------- + bas
                               |
                         8uf (4.7/3.3)
                               |
- -----------------------------+--------------------------- - bas

Ojämnheterna vid 500 Hz och 2500 Hz minskar betydligt med den nya mittdomen (dammskyddet) till baselementet. Dessutom hjälper baffeln till vid 500 Hz. Nya mittdomar finns att köpa från HiFiKit.

Toppen vid 16 kHz ligger snarare vid 26 kHz, mätningen slutar inte vid 20 kHz som den ofta brukar. Du har glömt en resistans i serie med kondingen till baselementet, 8µF i serie med 3,3 ohm.

Vi följer den spännande fortsättningen. Det vore ju kul att mäta på den förmodat betydligt bättre högtalaren. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-05 08:18

Ojämnheterna vid 500 Hz och 2500 Hz minskar betydligt med den nya mittdomen (dammskyddet) till baselementet. Dessutom hjälper baffeln till vid 500 Hz. Nya mittdomar finns att köpa från HiFiKit.

ny dome är ju tufft

Toppen vid 16 kHz ligger snarare vid 26 kHz, mätningen slutar inte vid 20 kHz som den ofta brukar.

inte enligt elektronikvärldens mätning, nivån vid 20khz har sjunkit till i nivå med dippen vid 2.5khz

Du har glömt en resistans i serie med kondingen till baselementet, 8µF i serie med 3,3 ohm.

ja, jag ville inte lägga ut schema på det rätta filtret för att undvika att bli stämd av er lts'are och fängslad av polisen
Bikinitider

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-05-05 08:34

Mycket snack lite verkstad...

Har inte haft tid att kolla närmare på dom, men elementen som sitter i är rätt. Byggbeskrivningen kommer vilken dag som helst, vill nog ha den som referens först.

Sen kan man ju dela in folket här i 2 läger..., dom som lyssnar på musik och dom som lyssnar på högtalare. Vissa kanske sitter lyckliga med vetskapen om att dom har en spikrak frekvensgång..., problemet är ju att dom fallerar även på erkänt bra inspelningar.

Varför ska man rata 90% av skivsamlingen bara för att högtalarna får det att låta illa? Eller helt enkelt byta musiksmak?

Jag är ganska övertygad om att det föreligger ett fel nånstans i högtalarna. Gissar på en "bortglömd" dämpning till diskanten.
Tänker inte betygsätta dessa förrens allt är kollat.
Inte så dum som du tror

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 09:25

mongo,

rätt sunkig inställning du för fram!

Bara för att det finns de som inte alls känner igen sig i din beskrivning över hur högtalarna låter, betyder inte det att de lyssnar på högtalaren och inte musiken, eller hur? Rätt konstig slutsats.

Det finns ingen som vet hur det ser ut hemma hos dig, eller ens har dina öron, så jag kan iallafall berätta hur jag hade agerat om jag var du:

Du verkar övertygad om att högtalarna inte alls duger för dig. Det framstår så, trots att du tänker verifiera att de är helt okej. Hade jag haft din övertygelse hade jag inte orkat anstränga mig ett dugg. Hade jag haft din känsla så hade högtalarna sålts vidare. Det lär inte vara så svårt, och då kanske de kommer till någon som uppskattar dem mer.

Själv har jag aldrig hört dem på andra ställen än hos Hifikit, men bara så kort så jag inte kan uttala mig om dina upplevelser stämmer.

Mitt råd: sälj skiten ;)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-05 10:26

mongo skrev:Sen kan man ju dela in folket här i 2 läger..., dom som lyssnar på musik och dom som lyssnar på högtalare. Vissa kanske sitter lyckliga med vetskapen om att dom har en spikrak frekvensgång..., problemet är ju att dom fallerar även på erkänt bra inspelningar.

Varför ska man rata 90% av skivsamlingen bara för att högtalarna får det att låta illa? Eller helt enkelt byta musiksmak?

Jag har själv haft ett par F1 i 8 år och lyssnat på allt från Astrud Gilberto till Psychore. Jag har inte upplevt de problem du beskriver från högtalarna. Svårare än så är det inte. Jag sitter inte och gottar mig åt linjäriteten, det fiffiga spridningsegenskaperna eller frekvensomfånget i sig. Det låter bra helt enkelt. Tycker jag. Däremot har det ibland låtit illa från min förstärkare när jag krämat på för mycket. Jag har inte bytt musiksmak pga mitt högtalarval: det vore inte så bra eftersom min blygsamma skivsamling kostat mig betydligt mer än mina nuvarande högtalare.

Tycker för övrigt det var onödigt att såga folk som du gjorde bara för att de gillar en högtalare som du inte gillar.

Mätningar på dina ex av F1 och dina hemmabyggen vore intressant. Jämförande kurvor (för F1) finns ju att tillgå i Musik & Ljudteknik och Elektronikvärlden.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-05 10:30

celef skrev:ny dome är ju tufft

Ja det är det. Men det är endast ett problem med de tidiga exemplaren. Senare leveranser har den hårdare mittdomen monterad från fabrik. Man kan kolla själv genom att känna på den. Om den är mycket mjuk så är det den gamla modellen och man kan då med fördel byta till den nya, hårda domen.

/D

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-05-05 10:38

Kaffekoppen skrev:mongo,

rätt sunkig inställning du för fram!

Det finns ingen som vet hur det ser ut hemma hos dig, eller ens har dina öron,
;)

Får nog förtydliga lite...
För det första har jag ett helt normalt bostadsrum, som dessa högtalare ju är konstruerade för..., dessutom ska dom kunna återge icke helt perfekta inspelningar, helt enligt reklamen.

Vi är 5-6 st hifiintresserade som efter lyssning tycker samma sak, ganska intressant.
Vi har jämnfört med Monitor Audio silver, Energy C-5, Proac kloner och mina hemmabyggen.
Ingen av dessa uppvisar samma tendenser.
Därför tror jag att fel föreligger...
Tror vi ska fortsätta diskussionen efter genomgången....
Visar det sig att dom är korrekta hamnar dock saken i annat läge...
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-05 10:39

jag har förstått att baskonen är gjord av pp, vad använder man för lim till det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-05 10:52

celef skrev:det är en knepig fråga debatten om dåliga inspelningar, jag tror inte att produktionen är okunniga eller använder pissiga högtalare. alla har vi hörsel och alla kan vi göra ljudbedömningar, däremot har vi väldigt olika smaker vilkan kan skapa problem, ett sound som jag tycker höjer ett musikstycke kan andra tycka är helt galet dåligt, likaså i ditt exempel med fotstampet som letar sig in i mikstativet, producenten kanske tyckte det gav en fräschör av puristinspelning medans du tycker att det gör stycket olyssningsbart - vem har rätt och vem har fel?

Inspelningar låter som de låter. Man får lära sig att "lyssna igenom" felen. MEN, ibland kan man hitta vanliga hederliga tonkurvefel som det är svårt att acceptera att de är medvetna men som är lätta att förklara med brister i monitorutrustningen. Jag tycker inte man på förhand kan UTESLUTA att det ibland blir fel. Därför kan man heller inte utesluta att det IBLAND låter obehagligt från inspelningen trots att inte teknikerna eller musikerna avsåg det. För dessa tillfällen tycker JAG det verkar rimligast att ta till någon form av elektronisk tonkurvekorrigering för att inversera felet om det är inverserbart. Har man inversen för ett specifikt tonkurvefel inbyggt i högtalaren drabbar det ju alla inspelningar, även de som inte har något fel att inversera.

Vad gäller exemplet som jag refererade till var det inget fräscht alls över det och jag tror inte det är medvetet: det är ett mycket lågfrekvent buller som knappt hörs, men det känns och man mår nästan lite illa med fullregisterhögtalare. Jag som faktiskt har hört stycket antar alltså att det är en miss. Detta antagande bygger jag på att ljudet ligger omotiverat högt i nivå och att övriga låtar på skivan inte uppvisar detta ljud. Det verkar dessutom vara ett stomljud och inte luftburet: ingen som var i studion hörde det. Det är till och med uppenbart att man flytta runt stativet mellan låtarna (eller musikerna) eftersom ljudbilden ändras. Summasumarum: att förutsätta att alla inspelningar saknar oavsedda fel tycker jag verkar vara en smula oklokt.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-05 10:58

celef skrev:jag har förstått att baskonen är gjord av pp, vad använder man för lim till det?

Kontaktlim. IÖ föreslog Hermatite. Man använder det dock inte som kontaktlim utan som ett vanligt lim, dvs. man stryker lim på kanten av domen och sätter fast den direkt. Originallimmet verkar dock vara någon form av vattenbaserat PVA-lim. När man väl får tag i domen är det ganska lätt att få bort den om den är limmade med originallimmet. Det gäller dock inte för kontaktlimmet.

/D

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-05-05 11:28

Dahlqvist skrev:

Ja det är det. Men det är endast ett problem med de tidiga exemplaren. Senare leveranser har den hårdare mittdomen monterad från fabrik. Man kan kolla själv genom att känna på den. Om den är mycket mjuk så är det den gamla modellen och man kan då med fördel byta till den nya, hårda domen.

/D

Dessa har den gamla..., vad blir skillnaden vid byte?
Inte så dum som du tror

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 11:29

Den mjuka domen krackelerar vid högre ljudtryck vilket drastiskt försämrar spridning och dist.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-05 12:20

mongo skrev:
Sen kan man ju dela in folket här i 2 läger..., dom som lyssnar på musik och dom som lyssnar på högtalare.

Lite galen indelning där? :)
Grupperna är väl:

1. Dom som lyssnar på musik.
2: Dom som lyssnar på musik plus högtalare.

Den först gruppen försöker lyssna på det som är inspelat, bara musiken alltså.

Den andra gruppen försöker lyssna på det som är inspelat, plus det tillskott av ljud (eller oljud) som högtalare och annan utrustning kan tänkas lägga till.

LTS F1 är väl tänkt att höra till den första gruppen. Hur bra den är på det vet jag inte, men antagligen bättre än många andra högtalare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-05 13:16

mongo skrev:
Dahlqvist skrev:

/D

Dessa har den gamla..., vad blir skillnaden vid byte?

Vid kraftiga ljudtryck i basområdet kan domen inverteras. Det är inte vanligt men det kan hända. Det är den grundläggande anledningen. En god bieffekt av bytet är att dipparna vid 500 Hz och 2500 Hz minskar. Nackdelen är att vågigheten över 2500 Hz blir större. Det gör dock inte något eftersom lågpassfiltret minskar verkan av dessa oroligheter. Totalt sett är det bara positivt att byta även om effekterna inte är direkt enorma. Billigt och lätt att göra om man följer instruktionerna. Men det vet man först när man har gjort det...

/D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-05 13:22

phon skrev:
mongo skrev:
Sen kan man ju dela in folket här i 2 läger..., dom som lyssnar på musik och dom som lyssnar på högtalare.

Lite galen indelning där? :)
Grupperna är väl:

1. Dom som lyssnar på musik.
2: Dom som lyssnar på musik plus högtalare.

Jag delar in folket här i två läger enligt:

1) De som delar in folket här i två läger
2) De som inte gör det

:D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-05 15:29

:lol: :lol:

Point taken!

Själv lyssnar jag bara på högtalare, musiken är så störande.

Sinustoner, pip och blirp, lite brus och nåt svep emellanåt.
Det är grejer det! 8)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum