Låten som fick mig att vakna...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wideglide

Låten som fick mig att vakna...

Inläggav Wideglide » 2008-04-30 09:44

alltså inte den på klockradion i morse då...
men den låt som fick er att inse: Faan vad coolt! Låten som fick er att inse att man kunde ha morsans grammofon till annat än att spela talskivor med Thomas Bolme som Tintins röst och fick er att kasta ut Aristocats för att ge plats åt: Just det! Låten som fick er att vakna, intressemässigt för musik!

En av mina såna uppvaknanden var när jag hörde Black Sabbaths "Sabbath Bloody Sabbath" första gången som sjuåring -73.
Jag insåg då att mina gamla idoler Gösta Linderholm och Sveriges Jazzband (med bl.a "Brittas Restaurang") som jag redan hade på vinylsingel, (som för övrigt var den enda musik jag hade bortsett från vissa sångnummer på Disneys barnvinyler) hade fått konkurrens, rejäl sådan... :D Jäklar vad fräsigt det lät med de där vassa gitarrerna och vilken tyngd i musiken... En hårdrockare var född!
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-04-30 10:49

Ska jag vara ärlig så kom jag aldrig så mycket längre i mit personliga användande av vinyl, än till Thomas Bolme´s Tintin, Agneta och Televinken, Emil i Lönneberga och just Aristocats.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-04-30 10:57

T-REX "Get It On"

Utan det bandet hade många band låtit helt annorlunda, The Ark tex.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 11:01

jag har ingen speciell låt alls. jag gick på nåt vis andra vägen. jag var intresserad av ljud och hade en gammal ihopbyggd (sån kasett,lp,radio) förstärkare och fyra bredbandshögtalare som jag experimenterade med. olika placeringar osv. Musik var det som spelades på P3, jag stängde aldrig av radion nämnligen.
Sen blev det lite större högtalare men fortfarande var musikintresset inte riktigt sås tort. Hade några LPs som jag tog från min far. Byggde några egna högtalare och skaffade ny cd osv.
Men det riktiga musikintresset tog fart när jag kom i kontakt med Linn. Det var som en aha-upplevelse. "Ah all musik är ju skithäftig" ungefär.
Numera lyssnar jag på i princip alla genres som finns. Lyssnar på allt utom det som jag tycker är dåligt. Brukar jag säga :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-04-30 12:02

Fick en skiva med Elvis i julklapp i 6-7 års åldern,som jag spelade på farsans gamla radiogrammofon,en riktig möbel var det.Men WOW det var nåt annat än Tore Skogman & storfiskar valsen m.m.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-04-30 12:16

Förmodligen någon skiva med flamingokvartetten 8O Brorsan hade många skivor med dem :?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-30 12:57

Då TV-sändningen gick med Beatles inspelning av All you need is love gick av stapeln och man såg och hörde detta live på TV 1967. Det har etsats fast i min hjärna. Det var världens första internationella broadcast och det var 17 länder som samtidigt kunde på TV ta del av denna inspelning och detta på grund av en helt ny sattelitteknologi. Det var mäktigt. Man satt som förstenad framför TVn.

Hursomhelst, det var fantastiskt att både se och höra och ta del av en historisk händelse. Jag har därefter hört att det var en tittarsiffra på 250 miljoner. Inte så illa pinkat för ett ungdomsgäng från Liverpool :)

Mick Jagger, Gary Leeds, Keith Richards, Marianne Faithfull, Eric Clapton, Jane Asher, Patti Harrison, Mike McCartney, Keith Moon, Graham Nash och Hunter Davies fick vara med i bakgrunden och klappa händerna i takt och nynna lite. :D Hyfsad bakgrundsbackupkör. För mig är det ingen tvekan om vilka som var störst. Jag växte ju upp i denna tidsanda.

Väl mött
PS

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-04-30 13:04

I belive that it was Metallicas album "Kill em all" that woke me up. Maybe the song Jump in the fire was the first single..

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-30 15:53

Den första stora upplevelsen av att "hitta hem" rent musikaliskt var nog när jag i unga år hörde Kraftwerk, "The Robots" på mono-kassettbandspelare.

"Detta skall hädanefter vara min melodi" typ :) och en syntare var född.

Lite lustigt hur man ibland upptäcker musik som man liksom längtat efter innan den ens fanns. Som när jag (pga Kraftwerk) längtade efter techno långt innan rave eller house; som tur är så finns det fler som känner likadant och dessutom lyckas realisera denna nya musik.

Så för mig har det varit en naturlig progression från Kraftwerk, till 80talets syntpop, till industrisynth, techno, IDM/ambient... musik som verkligen legat nära en inre huvudfåra. Sen har det iofs funnits avstickare till reggae och hårdrock och annat bra, men viss musik är bara ett Måste.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-04-30 17:06

Jävligt svårt att säga exakt. Precis som många före mig uttalat det. Jag väljer helt enkelt en låt från en skiva tagen från perioden när jag började köpa skivor. Låten är Would av bandet Alice in Chains. Hårdare än så blev aldrig grungen!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-04-30 20:40

Jan Johansons "Jazz på Svenska", var väll runt sju bast när jag hörde den.

Intressant att notera är att jag fortfarande håller den som en av mina absoluta favoriter.

Schiese vilken tajming och frasering den snubben hade! Och vilken känsla för feeling! :P
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-30 21:05

Likt trådskaparen är jag en -66, jag vet inte vilket år som Status Quo´s hello kom ut men det måste varit någonstans 1973. Min farbror hade precis köpt plattan och undrade om jag tillsammans med honom ville premiärlyssna på den.

Jag hade dittills haft beachboys som favoriter(vid sidan av beatles) men detta var någonting helt annat. Sedan kom ju deep purple, sabbath, nazareth och zeppelin förstås.

Nästa riktiga milstolpe var SWEET, jag hade tillsammans med syrran köpt flera SWEET plattor ihop, men jag kommer ihåg att jag köpte "give us a wink" helt själv, jag tror att jag spelade Action minst en vecka i sträck :)

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2008-05-01 00:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-30 21:18

Just det, Jan Johansons "Jazz på Svenska" har också inneburit en milstolpe. Eftersom jag är så gammal :D så får jag ha fler milstolpar :)

En annan är Bob Dylans LP John Wesley Harding och ytterligare en är Fire Music av tenorsaxofonisten Archie Shepp på skivmärket Impulse. Där gjorde jazzen sitt intrång. Jag bara säger er. Archie Shepp är inte att leka med. :) Låten är Malcolm, Malcolm - Semper Malcolm och handlar om Malcolm X.

Ytterligare en skiva är Ralph Vaughan Williams 6e symfoni med Sir Adrian Boult som dirigent, skivmärke EMI. Då kom den klassiska musiken in i mitt liv med buller och bång.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-30 22:37

petersteindl skrev:En annan är Bob Dylans LP John Wesley Harding

Jag kan inget om Dylan, men just den gillar jag. Den är hardcore tamefan. :)

Tengil - hehe, tror faktiskt ett par Sweet-singlar var de första jag köpte. Inte så representativt men åh vilka minnen :) Jag tror de kostade fem kronor styck på Hefoma.... :D

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-05-01 09:53

Jag minns fortfarande när jag låg sjuk på min 10 eller 11-årsdag och jag fick Sweet "Desulation Boulevard" och jag fick "grammofonen" framburen till sängen då jag var sängliggande... "The six teens" m.fl gick varm den dagen... Konstigaste låten tyckte jag på den tiden var "The Man With The Golden Arm"..? Spelade Sweet jazz också? Märkligt tyckte jag som barn...
Jag fick förresten rota fram min "Give Us A Wink" för ett tag sedan när vi funderade på att spela in en cover på kommande platta... Nån som minns "Cockroach"? Själv tyckte jag det var en given cover för bandet, men det blev en Kiss-låt istället...
Skicket på min Sweet-platta var allt annat än bra, speciellt låten "Action" var helt sönderspelad, hängde sig och gjorde hopp hela tiden... Tursamt hittade jag ett exemplar hos "Storhövdingen" på Dirty Music sist vi var där och hälsade på...
Kul med musikminnen ibland... :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-05-02 03:01

jag var 10 när jag köpte sex pistols never mind the bollocks
sedan länge utsliten och ersatt med ett englandsorginal plus en 180 g audiofilutgåva 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2008-05-02 12:52

Första uppvaknandet så var jag en si så där 7 år (1992 typ) och fann ABBA:s musik en nyårsafton via en dokumentär om gruppen ifråga.

Uppvaknande nummer två så var jag nog 14 år gammal och började lyssna på The Offspring när Americana-albumet var nytt (nu mer föredrar jag dock albumen före detta).

Men det tredje uppvaknandet och då jag verkligen började köpa skivor på allvar var när jag via Black Sabbath och Hammerfall ett eller ett par år senare gled in på metal, för att sen ganska snabbt börja lyssna på hårdare derivat.

Sen var jag insnöad hårdrockare i ett par år innan jag började lyssna på andra genrar igen. Idag lyssnar jag på all musik som jag tycker är bra :P

Edit: Glömde tidsreferens i tredje stycket

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-05-02 19:42

Det är aldrig försent att bli hårdrockare.. :D
Bättre sent än aldrig!
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-05-02 22:13

Bäste herr Drutt;

Det ser ut som om du bara vaknat en gång och sen malt på? Jag har sett en bild på dig som ä taget cirka 10-15 år sen. Det är lätt att känna igen dig... :wink:

Måste säga att jag har haft ett antal tillfällen då det pingat till i huvvet med nya upplevelser som får en välja stig, men utan att överge de gamla. Första pinget var i högstadiet då jag upptäckte klassiskt, då jag inte var så mkt för musik öht. Köpte den där Naxos Klassiska Favoriter vol 1, senare vol 2, och boxarna gav mig ett intresse. Vid 15-16 års ålder infann sig lite mer elektronisk musik; Antiloop, Fatboy Slim, Earthbound, Prodigy etc och höll väl på så hela gymnasiet. På högskolan hamnade man i sk dåligt sällskap och det blev synth, EBM, IDM, triphop, Bigbeat, downbeat etc då jag började med att DJ:a. Detta förde in mig ännu en gång (återupptäckande) på högstadiets och gymnasiets techno/electro inkl italodisco, eurotechno, happy hardcore, som senare blev progressiv trance. Nu köptes Röyksopps Melody AM som spelat en mkt stor roll iom fler skivinköp och upptäckandet av Boards of Canada. Nånstans 2001-2002 träffade jag jazzen med herr Miles Davis. I samma veva skaffades carlsson. Jazzintresset delades med min mor, vilket i sig var rätt intressant upplevelse att oavsett varann varit intresserade av samma sak. Det är först nu, runt 03-04 jag upptäcker AC/DC och annan bluesorienterad hårdrock ungefär då jag flyttade tillbaka till Trollhättan och började lira med avr7000, magnus2 och Tux.

Jag kan plocka nästan* vilken skiva som hellst ur samlingen och fortfarande njuta.

*Det finns givetvis skivor jag försökt glömma att de skaffades. En ursäkt jag brukar ha är att de skaffades innan jag var musikintresserad.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-05-03 09:12

Ja du, bäste herr Bull (eller är det Bill?)...
Du har rätt, en gång vaknad, aldrig mer sovande, som hårdrockare alltså... Konservativ som få i unga år missade jag nog mycket bra musik, men det tar jag igen nu...
Det är faktiskt värre än du tror med min tidlöshet, det finns skolfoto som är 27 år gamla (jag ska visa dig vid tillfälle) det som skiljer är väl lite färg på armarna och runt 10 kg...
Den gode Örjan Dahlberg (basisten du vet) har samma tendens, en gång tog han mig åt sidan på krogen och klargjorde följande:
"Folk känner sig trygga med oss i en tid av ständig förändring, vi lär aldrig ändra oss.." :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-05-03 09:27

"Sounds like a Melody" av Alphaville som en klasskamrat hade med på band till teckningslektionen och som vi spelade tillbaka sådär 15 ggr och spelade igen.

Därefter gick jag "raka spåret" still skivaffären och frågade efter skivan... fast den hade inte kommit ut är då, utan bara singeln.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-03 11:42

Några milstolpar:

I början var det hårdrock som gällde. Mest Kiss och Iron Maiden och mer för att det var vad man "skulle" lyssna på än för att man tyckte det var bra. Men så fick man med tiden några aha-upplevelser, man upptäckte låtar och skivor man verkligen gillade och spelade dem gång på gång. Creatures of the Night med Kiss var en sådan (särskilt War Machine och Love it Loud), liksom Piece of Mind med Maiden och Shout at the Devil med Mötley Crüe. Yngwie Malmsteens första var också en sådan upplevelse.

Några år senare råkade jag höra Pride (In the Name of Love) med U2 på radio och fastnade mer eller mindre direkt. Någon gång vid den här tiden hörde jag också ett par gatumusikanter spela beatleslåtar (bl.a. Help) vilket gjorde ett outplånligt intryck. Jag minns också att jag något senare såg en beatlesdokumentär på TV och förundrades över hur bra melodierna var. Lustigt nog köpte jag dock aldrig skivorna.

I tidiga tonåren blev det tillbaka till hårdrocken, fast nu i lite hårdare skepnad. Anthrax, Metallica, Megadeth, Candlemass, Meshuggah och Pantera snurrade i skivspelaren. Senare blev det Alice in Chains, Pearl Jam, Smashing Pumpkins o.s.v. Någon gång här upptäckte jag också Black Sabbath och 70-talshårdrocken och sedan breddades musiksmaken snabbt. Jag hittade en skiva med Lars Gullin bland mina föräldrars skivor en dag när jag hade tråkigt och upptäckte till min förvåning att jag tyckte det var bra - jag hade upptäckt jazzen. Nu köpte jag också äntligen beatlesskivorna och ett tag lyssnade jag nästan enbart på dem innan jag upptäckte att det fanns massor av annan fantastisk musik från 60-talet.

Idag lyssnar jag på i stort sett alla genrer. Det jag aldrig riktigt fastnat för är disco, hiphop, techno och elektronika. Klassisk musik är också ett särfall. Det finns klassisk musik som jag gillar men det är sällan jag hör något inom den genren som verkligen tilltalar mig.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-05-03 19:59

En låt som jag kommer ihåg från barndomen är "smoke on the water" den spelades när man gick i ettan! En annan låt som jag gillade var "Yellow submarine" sedan har man ju också upptäckt annan bra musik. Lyssnar på Rock, hårdrock, progressiv rock (internationell), opera, klassisk musik, visor, modern folkmusik mfl. Nä det jag inte gillar är dansband, viss disco, 80-talsballader av Chicago och liknande samt hiphop!

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-05-03 21:57

Kommer tyvärr inte ihåg mitt första"uppvaknande" men har några minnen från 9-10års åldern med vinyl, och Iron Maiden i synnerhet :P

Killers var den första skiva jag köpte själv, fast 1a "musikspisarminnet"* är från skiva nr2 Piece of Mind :P, som köptes ungefär när den släpptes ....fortfarande en av världens bästa skivor 8)

innan det var det bara "blandband"

*lustigt ord :roll:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-05-03 22:23

wideglide:

Helt klart, du är en trygg person. :wink:
Vad jag ville styra in på var; har du inte haft fler uppvaknanden än den första?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-04 00:02

Älskade i takt med Staus Quos "whatever you want" för sisådär drygt 30 år sedan.. Jag höll samma takt, vilket innebar att jag "vaknade" och fick Viklund... :lol:
Och både jag och min sängkamrat började tokskratta....

http://www.youtube.com/watch?v=krK7Q49o6uA
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-05-05 08:43

The Flower Kings - The road back home var ett av många uppvaknande för mig men nog det som var starkast. När jag hörde den låten första gången var det som om världen saktade ner och allt föll på plats, och på den banan är det sedan dess...
Tyvärr lyssnas det för lite för tillfället så världen går lite för fort just nu :(
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-05-05 12:23

Det var Exodus - Seed of hate. Gissningsvis gick jag i femman och självklart handlade det bara om hur tuff-o-ball den var, vilket jag tycker än. Satan vilken stuns och vad den låten svänger!
Som med alla andra barndomslåtar blir de kvar som favoriter eller får en annan sorts plats i hjärtat på nåt vis.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-05-05 12:34

Dunderklumpen skrev:Älskade i takt med Staus Quos "whatever you want" för sisådär drygt 30 år sedan.. Jag höll samma takt, vilket innebar att jag "vaknade" och fick Viklund... :lol:
Och både jag och min sängkamrat började tokskratta....
http://www.youtube.com/watch?v=krK7Q49o6uA

Jag vågar inte klicka på länken! 8O Får man lägga upp sånt på youtube?? :)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-05-05 14:22

Jag tog mod till mig och klickade...
Helt OT, men visst var "Whatever You Want" sista plattan som egentligen var bra? Enda utländska bandet tror jag som man direkt kan jämföra med svensk dansbandsmusik...
Tacka vet jag de gamla boogierocks-kungarna, fasen vad det svängde.. :D
Tur du valde just den låten och inte "Big Fat Mama", då hade det varit över fort med det rasande tempot... :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

Nästa

Återgå till Musikstugan