Blindtest i kommande HiFi PLUS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Blindtest i kommande HiFi PLUS

Inläggav Ranefjord » 2004-09-02 20:43

http://www.hifiplus.com/preview.html

Undrar vilken typ av kabel det kommer att handla om. Ström, signal, Ht... eller alltihop? Jag kommer definitivt att köpa numret iallafall! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 21:26

Hej!

Kommer nog bara handla om varför just blindtest är ett så dåligt test(?) (som vanligt m.a.o.)

Mvh A* (dåvarande digrare diggare av hi-fi+ (dock nuvarande diggare med))

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-02 21:39

Varför så negativ A*?
Låt oss se vad de presterar.
Låt oss bli överrumplade
Dimitri

Jorma_inaktiv

Re: Blindtest i kommande HiFi PLUS

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-02 22:17

Ranefjord skrev:http://www.hifiplus.com/preview.html

Undrar vilken typ av kabel det kommer att handla om. Ström, signal, Ht... eller alltihop? Jag kommer definitivt att köpa numret iallafall! 8)

Mina No.1 kablar är på test hos HIFI+ och recensionen är sagd att vara ute i nummer 35 som är numret efter bblindtestet, men editor Roy Gregory har haft kablarna ett tag nu, så det ska bli spännande att se vilka kablar dom ska blindtesta med 8)
Det är väl inte troligt att dom har hunnit med i detta blindtest, men kul hade det varit isåfall.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 22:26

Hej!

Säkert kul dock mkt mkt dåligt för ev framtida EsoteriskHifiKabelFörsäljning 8)! (numerA* tänka
positivt o utgå därmed ifrån att hi-fi+ verkligen gjort ett riktigt blindtest (som de ämnar skriva om))

Mvh A*

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-02 22:37

Audiomanikern skrev:Hej!

Säkert kul dock mkt mkt dålig för framtida försäljning 8)! (numerA* då tänka positivt och
utgå därmed ifrån att hi-fi+ verkligen gjort ett riktigt blindtest (som de ämnar skriva om))

Mvh A*

Du tar ut det negativa i förskott manikern.
Försök att tänka positivt, det gör jag och det måste kännas bättre än att ständigt och maniskt vara negativ :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-02 22:39

Audiomanikern skrev:Hej!

Säkert kul dock mkt mkt dåligt för ev framtida EsoteriskHifiKabelFörsäljning 8)! (numerA* tänka
positivt o utgå därmed ifrån att hi-fi+ verkligen gjort ett riktigt blindtest (som de ämnar skriva om))

Mvh A*

Varför dåligt för EsoteriskHifiKabelFörsäljning? Dom har ju inte ens publicerat testen ännu.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-02 22:55

en (spekul(a*)tiv) hypotes är (a*)tt testet f(a*)tiskt.se kommer (a*)tt vis(a*) (a*)tt det är (n(a*)tt och d(a*)g) skilln(a*)d mell(a*)n (v(a*)n(förestälningar)lig(a*) och esoterisk(a*)) k(a*)bl(a*)r.

eller också är det bara vanlig falsk marknadsföring

börjar få snurr på min A* codec förövrigt. Snart kan den koda alla min inlägg och lägga till korrekt signatur

/Krasse
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 22:59

Jorma skrev:Du tar ut det negativa i förskott manikern. Försök att tänka positivt, det gör jag och det måste
kännas bättre än att ständigt och maniskt vara negativ :)

A*j aj, är ju du som tar ut det positiva i förskott jormisen! Man måste inte någonting o vidare så
kan faktiskt.se inte alla flumma runt då en del måste föra saker & ting (ex hifi) framåt så att andra
ska få möjligheten o kunna flumma runt, då detta också berikar världen (teoretiskt sätt
i.a.f.) så vad i.A*.f på sitt möjligen negativa sätt försöka frammana är o fördela DIY-resurserna på
ngt sånär realistiskt manér!

Mvh A*

(Inga problem, tar bort det självmA*nt, Mvh A*)
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-02 23:18, redigerad totalt 1 gång.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-02 23:08

Audiomanikern skrev:
Jorma skrev:Du tar ut det negativa i förskott manikern. Försök att tänka positivt, det gör jag och det måste
kännas bättre än att ständigt och maniskt vara negativ :)

A*j aj, är ju du som tar ut det positiva i förskott jormisen! Man måste inte någonting o vidare så
kan faktiskt.se inte alla flumma runt då en del måste föra saker & ting (ex hifi) framåt så att andra
(xxxxx) ska få möjligheten o kunna flumma runt, då detta också berikar världen (teoretiskt sätt
i.a.f.) så vad i.A*.f på sitt möjligen negativa sätt försöka frammana är o fördela DIY-resurserna på
ngt sånär realistiskt manér!

Mvh A*

:?:

Jorma, be om ett svar per PM istället, så slipper vi det är i tråden. MVH /Admin

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 23:24

Hej!

A*ttans, som hade en heeel A*rsenal med A*rgument på G, men A*lltså,
Sorry :oops: var inte meningen o paja tråden så vi A*vlägsnar......

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-02 23:25

Jorma: Man får ju hoppas att de blindtestat lite olika fabrikat. Så vi får väl se om dina är bland dem. :)

Egentligen är jag mer intresserad av att läsa recensionen av R3a Dulcet i samma nummer. ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-02 23:27

OBS; OT!

För att redaktörerna skall hålla koll på alla medlemmar har nu min räser fått krigsmålning:

Bild

:D :D :D

/Daniel, redaktörn bakom ratten.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-02 23:30

Har inte blindtester på kablar gjorts förr? Jag har i alla fall ett gammalt publicerat i en svensk tidning (ej Molt).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 23:34

Hej V-E!

Helt ärligt så var det nog den coolaste genomförda idén A* sett, någonsin :) :D :D!!!

(A* är ingen jurist men se upp så du inte får böter (för bilen :wink: ))

Mvh A*

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-02 23:42

Max_Headroom skrev:Har inte blindtester på kablar gjorts förr? Jag har i alla fall ett gammalt publicerat i en svensk tidning (ej Molt).

Det var i Radio&Television och om man är ute efter att inte få höra några skillnader på kablar så finns det olika sätt att göra detta på.
Ett är att koppla upp några signalkablar på en apparat med flera utgångar som det finns signal på samtidigt och zappa mellan dessa. Då kommer garanterat ingen att höra skillnader på kablar.
Detta gjorde jag själv en gång med SAT Cdfix som har RCA och XLRutgång med signal ut på bägge samtidigt. Det har förövrigt dom föesta cdspelare inklusive min nuvarande Bladelius Gondul.
Cdfixen var kopplad till en Mark Levinson 383 förstärkare som jag hade ställt ingångsnivåerna så att ljudnivån skulle liga på samma nivå. Det lät lika illa om bägge signalkablarna.
Det finns flera sätt att sabba ett sådant test på för den som vill bevisa att det inte är någon skillnad på kablar. Och det var precis det den tidningen var ute efter.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-02 23:48

Jo, metoden är väldigt viktig. Det har diskuterats här (in i minsta detalj?). Det handlar givetvis om att maximera möjligheterna. Se ABX och 'var-annan-kabel-typen-av-blindtest'. Ett slumpartat blindtest tror jag inte är någon god idé.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-09-02 23:51

Max_Headroom
Har inte blindtester på kablar gjorts förr? Jag har i alla fall ett gammalt publicerat i en svensk tidning (ej Molt).

Stämmer i samband med en artikel av Ingvar Öhman i elektronikvärlden nr5 1996, "De lömska kablarnas dans" så fanns det även en artikel av Bertil Hellsten där man lyssnade på kablar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-02 23:52

Jorma skrev:
Max_Headroom skrev:Har inte blindtester på kablar gjorts förr? Jag har i alla fall ett gammalt publicerat i en svensk tidning (ej Molt).

Det var i Radio&Television och om man är ute efter att inte få höra några skillnader på kablar så finns det olika sätt att göra detta på.

Det kan inte vara samma test. I testet i tidningen jag har liggande här någonstans så hörde man skillnad, om än bara i specialfall. Men det är ju alltid något.

Ett är att koppla upp några signalkablar på en apparat med flera utgångar som det finns signal på samtidigt och zappa mellan dessa. Då kommer garanterat ingen att höra skillnader på kablar.

Bra idé! Att ingen kommit på det här förr, eller berättat om det för någon annan. Här finns ju möjlighet att spara stora pengar, eller jobb för den delen om man som jag gör sina kablar själv (själv är bäste dräng). Man kör helt enkelt med med ett gäng utgångar med signal på hela tiden! Vaje dag! Och vips, inga skillnader. Vackert, man sparra tid, pengar och ork.
Tur att det blir dubbla utgångar på mitt kommande försteg.

AndersJ skrev:Max_Headroom

Stämmer i samband med en artikel av Ingvar Öhman i elektronikvärlden nr5 1996, "De lömska kablarnas dans" så fanns det även en artikel av Bertil Hellsten där man lyssnade på kablar.

Nä, Öhman var inte med och jag tror min tidning är äldre än så, alltså rena stenåldern (hallå, vi snackar ett annat årtusende här! Tänk vad tiden går.).
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-09-02 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 23:55

Jorma skrev:Det finns flera sätt att sabba ett sådant test på för den som vill bevisa att det inte är någon skillnad på kablar.
Och det var precis det den tidningen var ute efter.

- A*llvarlig A*nklagelse! Får man fråga hur Jorma kan veta detta? Eller var det bara lösa antaganden
samt spekulationer à la A*(som tydligen inte är ensam om att digga konspirationsteorier 8)!)
Du tar ut det negativa i förskott Jormisen. Försök o tänka positivt, det gör inte A* men
kanske? känns det bättre än o ständigt vara negativ samt flummig, vem vet? (inte A*!)

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-03 00:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-02 23:57

lömskt trick av J*, nu måste man köpa dubbel uppsättning av alla kablar för att kunna parallellkoppla så att all skillnad försvinner.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-09-02 23:59

Skulle vara kul med ett test kabel vs ingen kabel.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-02 23:59

hallå hallå modera*torer, tråden måste stängas då den bryter mot många (o)skrivna hififorumsregler
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 00:02

Style skrev:hallå hallå modera*torer, tråden måste stängas då den bryter mot många (o)skrivna hififorumsregler

- :lol: Hur menar du då? Ty A* kan bara se två o...
två är inte många ni vi dansa conga, kom igen A'llihopa
Två är inte många Nu vi dansa conga (o A* sa): Två är inte många Nu vi dansa conga!
Två är inte många Nu vi dansa conga! Två är inte många Nu vi dansa conga! Två är inte många Nu vi dansa conga!
Två är inte många Nu vi dansa conga! Två är inte många Nu vi dansa conga! Två är inte många Nu vi dansa conga!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-03 00:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-03 00:12

Audiomanikern skrev:
Style skrev:hallå hallå modera*torer, tråden måste stängas då den bryter mot många (o)skrivna hififorumsregler

- :lol: VilkA* då^`*? A* ser bara 2st?

Mvh A*

Tord, Lawrence och Fredrik kan säkert förklara

/Krasse
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 00:14

Tjabah St!

Vem är Fredrik?

Vänligen Lawrence

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-03 00:19

Fredrik Strage skriver recensioner i DN. S* kommer dock ihåg honom som ung synth-slyngel i Linköping innan han lärde sig att stava till Bla*ck Meta*l.

This post is useless without pics
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 00:26

Hej!

A* just det han ja! Fredrik S är faktiskt.se riktigt rolig! Visste inte han härstamma ifrån Linköping!

Känns lite som om denna tråd är på väg att skjuta i S*A*nk utav S* samt A*, men det
behöver ju inte vara negativt då man istället kan tänka positivt och det nog måste kännas
bättre än att ständigt vara ful och dålig och maniskt som hela tiden ska vara negativ, o så, elle?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-03 00:31

"och får man fråga på om det var på mödernets sida som apan fanns?"

med risk för att citatet inte är helt ordagrannt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-03 00:34

Jag an bara säga en sak: