Nybyggd Lipton Class-"Thé" förstärkare (Bilder)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TygelBy

Nybyggd Lipton Class-"Thé" förstärkare (Bilder)

Inläggav TygelBy » 2008-05-02 23:21

Precis färdig med min nya förstärkare. En "Class Thé" stärkare kallar jag det. Den första i sitt slag?? :lol:

Bild
Här är framsidan. Nyckeln fanns inte från början, den satte jag dit för att slå på/av förstärkaren (Vridströmställare).

Bild
Klocknyckeln kan ju få en att tro att man skall dra upp den på något sätt, men den har jag satt dit som volymkontroll (Alps "Blue Velvet" Pot)

Bild
Baksidan med bara nätbrunn, polskruvar och 3,5mm stereo-jack som signalingång. Så minimalistiskt som möjligt eftersom den skall vara diskret, och bara kommer att användas med en bärbar cd-spelare.

Bild
Så här ser det ut om man öppnar locket...

Bild
...lite närmare.

Bild
Den inre "kontrollpanelen" med mute-switch (med tillhörande röd diod-indikering) och säkringshållare. Jag har säkrat både primär- och sekundär-sidan(varför vet jag inte :oops: ). Ringkärnetrafon är på 300VA med 2x21V på sekundärsidan.

Bild
Själva stärkaren. En liten Tripath förstärkare från 41hz.com, Amp10. 2x50W i 8 Ohm med minimal THD. 2x100W i 8 Ohm med lite mer dist... :wink:

Den funkar faktiskt riktigt bra! Kanske inte vidare transparent, men den har ett härligt, detaljerat, varmt och mysigt sound (lite "rörigt"). Jag tror att mor min kommer att uppskatta den. Hon har precis möblerat om, och tyckte det såg förfärligt ut med en stor HK integrerad ståendes på skänken i vardagsrummet. Thé-lådan är hennes egen. Hon fick välja kabinett helt själv.

Vad tycker ni?

/TygelBy

PS. Jag vet, HF-strålning bla bla..., eftersom min låda inte är skärmad till min switchande förstärkare. Än så länge har jag inte stött på några problem (peppar peppar ta i...), och den som skall ha den har ju inga ultra höga HiFi-krav precis.
DS.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-05-02 23:31

Åhhh vad HÄRLIGT! (hittar inget bättre ord)

Kul med bilder också, har du några från själva byggandet?

//DC

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-02 23:39

Ceder skrev:Åhhh vad HÄRLIGT! (hittar inget bättre ord)

Kul med bilder också, har du några från själva byggandet?

//DC

Tack för de snälla orden!

Tyvärr inga byggbilder. Jag blev så exalterad när jag hämtade ut paketet, och ville sätta igång med en gång. Tanken på byggbilder fanns helt enkelt inte i mitt huvud just då. Synd kanske. Ni får hålla till godo med bilder på den färdiga stärkaren.

/TygelBy

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-03 00:07

Man blir liksom glad....

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-05-03 08:46

Ler brett, f*n va grymt!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-03 19:40

Er glädje och era leenden fyller minsann på inspirations-källan inför nästa projekt!
Tack!

Förstärkaren uppskattades även av den som skall använda den. Den passade in riktigt bra, och lät härligt i det vardagsrummet också. Jag blev bara tvungen att slänga upp ett par(tre) bilder för att visa hur bra det blev också.

Så här såg det ut före...
Bild

...och så här efter.
Bild

Vilken skillnad! Ger ett helt annat intryck av hörnan där prylarna står. Det är t.o.m. snyggt med locket öppet! :D
Bild

Mor min blev nöjd och belåten iallafall, och det var ju det som var huvudsaken.

/TygelBy

[/b]

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-03 22:08

Stående ovationer!!!

VM i Stealth audio, vinnare......... *drumroll*!!

TygelBy!

:D

/Peter

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-05-03 22:22

Råläcker!
Ett tydligt exempel på smakfull och fyndig användning av vardagsprylar, jag gillade speciellt det där med nycklarna, helläckert.
Undrar vad Du kan göra med en cigarrlåda?

MVH
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-03 22:26

Håller med föregående talare! helt fantastiskt! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-03 23:10

mycket läckert, är volymkontrollen nyckeln?

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-03 23:17

Britt-Gunnar skrev:mycket läckert, är volymkontrollen nyckeln?

Där är två nycklar, den i fronten (typ dörrnyckel) är power on/off, och den på sidan (typ klocknyckel) är volymkontrollen.

/TygelBy

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-04 23:49

Omåttligt fräck!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-05-05 08:38

När startar serieproduktionen :D
Mycket imponerande och kul ide må jag säga
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-05 08:48

Inspirerande! Och kul att så många tycker att sånt här är kul :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-05 09:08

Najs!

När kommer Zoegas Cd-player? 8)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-05-05 13:57

Väldigt snyggt. Frågan blir ju bara, vad ska du göra med cdspelaren?

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-05 14:18

Tack alla för att ni tar er tid att kommentera. Lite stolt blir man ju... 8) har säkert växt flera cm de senaste dagarna. :D

landa skrev:Väldigt snyggt. Frågan blir ju bara, vad ska du göra med cdspelaren?

Ja, nu blev det ju lite trångt i lådan tyvärr, men min första tanke var att göra ett fack för CD-spelaren i locket för att gå helt i "Stealth mode" så att säga. (Tack Piotr för det uttrycket! :D Det blev ju ytterligare lite coolare när stilen fick ett eget namn!)

Nu blev det inte så, men det finns faktiskt en liten låda i bänken den står på (innanför skåpsdörren), dit jag förmodligen kommer att förpassa hennes CD-spelare i framtiden. Ett litet hål i bakstycket på skåpet skulle räcka för att få ut signalkabeln. Skivorna står i det skåpet, så man måste ju ändå öppna när man skall byta musik...

/TygelBy

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-05-05 21:20

Underbar! :)
11010000

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-05 21:52

Haha - supercool! Mer sådant :D

Jag har en cigarrlåda som kanske skulle duga till ett försteg?

/ B

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-05-06 21:54

Mycket elegant , stilrent och minimalistiskt.

Får man fråga vad materialkostnaden landade på?

Vilka högtalare kör du med?

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-06 22:19

Falken skrev:Mycket elegant , stilrent och minimalistiskt.

Får man fråga vad materialkostnaden landade på?

Vilka högtalare kör du med?

Falken

Allt i allt landade det på dryga 1600:- utan lådan (som redan fanns), så det är inga dyra prylar.

Där den står nu driver den ett par Bose Accoustimass 5. Riktade så att de ger ett skönt 'lounge-ljud' i bakgrunden. Låter hyffsat bra även om man skulle vilja spela lite högre, men det är ju ingen audiofil setup precis.

Innan jag lämnade iväg den så provspelade jag den här hemma med ett antal olika högtalare. Allt ifrån piP till hemmabyggen. Det lät bra med det mesta. :)

/TygelBy

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2008-05-06 22:42

Jäkligt tjusigt TygelBy!

För att knyta an till tråden jag nyss skapade...
Var hittar jag transformator och volympot? Jag känner bara till Elfa och det känns som deras priser är så kallade rövarpriser.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-06 23:04

Tomas skrev:Jäkligt tjusigt TygelBy!

För att knyta an till tråden jag nyss skapade...
Var hittar jag transformator och volympot? Jag känner bara till Elfa och det känns som deras priser är så kallade rövarpriser.

Min pot köpte jag här, och min trafo här.

Trafon går att hitta betydligt billigare på andra sidan Atlanten, jag hade bara inte tid att vänta. Sök på nätet så hittar du...

/TygelBy

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-06 23:15

Tomas skrev: Jag känner bara till Elfa och det känns som deras priser är så kallade rövarpriser.

Dom ligger ofta lite högre än andra. handlar ofta där ändå. Butiken är bra samt välsorterad och personalen mycket tevlig och hjälpsam. Dom är väldigt bra att ha och göra med. Aldrig nå tjafs eller problem med byten osv.

Köpte en batterieliminator där till mitt gamla ljudkort (direktimport från USA). Det funkade inte och jag visste inte vad det berodde på. Klippte sladden till batterieliminatorn (om det var för att utesluta glappkontakt eller vad det nu var) men fick det ine att funka.

Tog in ljudkortet till butiken och då fick jag följa med in i deras lab/verkstad. Vi kopplade upp ljudkortet till ett labaggregat och konstaterade att det funkade och vilken ström det drog. Det visade sig att med en kraftigare batterieliminator så funkade kortet. Förmodligen drog ljudkoret en högre ström momentant vid uppstart och då den inte fick vad den behövde så stängde den av (tror det var så).

Dom tog tillbaka den "förstörda" batterieliminatorn som de ju inte kunde sälja då jag klippt av sladden.. och gav mig full ersättning för vad den kostade..köpte sedan en ny som funkade bra.

Har fått byta grejor efter att bytestiden gått ut. Flera gånger har jag fått små saker gratis. Som tex. när jag fått fel artikel nån gång.. då har jag kommit tillbaka till butiken och rett ut det hela.. dom kilar in på lagret och hämtar den rätta artikeln men dom har ofta lämnat den gamla artikeln till mig "äh, orkar inte gå tillbaka och lägga in det i hyllan.. ta den du om du har användning för den".

Ohps.. sorry för OT! :oops:

/Peter

Återgå till DIY-forum