En mycket intressant blindtest- Lowend versus Highend

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 18:54

Användarvisningsbild
Nietsky

Inläggav Nietsky » 2008-05-05 19:01

men visst är fe-testet suveränt.att man enligt ingeohman kan ta vilken siba anläggning som helst för sig 800spänn och använda som referens vid själva fe lyssningen och höra alla tänkbara fel på fel byggda skit grejer för 100-tusentals kronor.det imponerar. ingoehman har ju poängterat att referens anläggningen inte spelar någon som helst roll i samman hanget. genialt

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-05-05 19:03

Och???

Var é brudarna?
:roll:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-05 19:07

Nietsky skrev:men visst är fe-testet suveränt.att man enligt ingeohman kan ta vilken siba anläggning som helst för sig 800spänn och använda som referens vid själva fe lyssningen och höra alla tänkbara fel på fel byggda skit grejer för 100-tusentals kronor.det imponerar. ingoehman har ju poängterat att referens anläggningen inte spelar någon som helst roll i samman hanget. genialt

Välkommen! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-05 19:21

screen skrev:IÖ skrev:

Men man kan ändå diskutera om det inte trots allt är ganska vanligt med apparater så är så bra att deras färgningar är försumbara jämfört med fel som tyvärr lämnas både oåtgärdade och utan reflexion, i många anläggningar.

Jamen detta är ju och har väl alltid varit intressant att få ta del av d.v.s. kan inte du ange en radda sånna som s.a.s. duger trots allt?

Det tjatas bara om de av LTS angivna objekten som blivit "godkända", men det (med tanke på vad som igentligen i övrigt krävs som du så fint skriver) borde då finnas många godartade slutsteg och kompletta förstärkare som skulle gagna omgivningen om dessa trots sina (om än små/mindre) brister blev kända som någorlunda användbara?

Men nähä...inte denna gången heller då förstår jag... :wink:

Såja...såja...inte hetsa upp oss nu... :D

Jag duckar...

Mvh Björn//

Det skulle jag också vara intresserad av. Det vore ju perfekt om någon testad förstärkare hade just den färgning jag är ute efter :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-05 19:26

Vi är helt överens fram till detta stycket nedan. Jag skall försöka att inte tolka det bokstavligt utan ge ett generellt svar så som du eftersökte.

Bill50x skrev:Säg nu, med för diskussionens skull ett MYCKET förenklat exempel, att den använda testsetupen inte klarar av någon signal över 20kHz. Om man då testar en apparat som visar sig färga något lite jämfört med en annan liknande apparat som inte hörs alls, ja då anses den senare givetvis som bättre. Bättre i avseendet mindre färgande. Men OM man skulle testa dessa båda apparater mot varandra i en setup som klarar 100kHz så kanske apparat ett, TROTS sin hörbara färgning ändå presterar ett sammantaget bättre ljud - därför att den har ett högre frekvensomfång.

Här börjar du helt plötsligt att jämföra två apparater med varandra. Så vitt jag vet så är inte F/E-lyssning den typen av test. Vill man göra jämförande (apparater emellan) test, så får man nog välja en annan metodik.

Fallet ovan måste delas upp i två skilda tester. (Eftersom man inte testar apparater mot varandra).

Första apparaten skulle i så fall detekteras. Med all rätt, den gick ju att höra i F/E-lyssningen.

Andra apparaten skulle inte detekteras och därmed anses vara transparent. (eller egentligen utan fel, med den utrustning man använde, vid just det tillfället) Inte därmed sagt att den låter subjektivt bättre.

Var i dessa tester "maskeras" några "positiva sidor"? I andra fallet maskeras ju ett fel, men en transparent apparat (bra apparat enligt de som eftersöker en sådan) lider ju inte av detta.

/TygelBy

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 19:39

Dunderklumpen skrev:
Nietsky skrev:men visst är fe-testet suveränt.att man enligt ingeohman kan ta vilken siba anläggning som helst för sig 800spänn och använda som referens vid själva fe lyssningen och höra alla tänkbara fel på fel byggda skit grejer för 100-tusentals kronor.det imponerar. ingoehman har ju poängterat att referens anläggningen inte spelar någon som helst roll i samman hanget. genialt

Välkommen! :)
[ironi]Ett mycket insiktsfullt första inlägg.[/ironi]

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-05 19:41

Så om man vill plocka ut 200W ur en 800Kr Sibagrunka så hör man "¤"#¤"# om både F och E, om E är ett Bryston 14B-sst eller nåt. Det borde vara lättare att detektera nåt om man gör tvärtom, dvs om F låter fint. :roll:
Referensen borde ju vara så bra som möjligt av flexibilitetsskäl.
En sibagrunka för 800 är nog inte så bra.

väl?

mvh

edit: jag lånade lite text från lts.a.se om F/E hoppas det är ok?

"Vid test av förstärkare är det ytterligare en fördel att kan
man testa dessa vid hög volym, utan att lyssningen blir
ansträngande hög. På så vis blir det lätt att detektera fel
som uppkommer vid högre signalnivåer. Även det
omvända gäller, man kan testa förstärkarens
småsignalbeteende med förhöjd verklig lyssningsnivå."

Det verkar väl rimligt Njet-sky?
Senast redigerad av Pinnick 2008-05-05 19:57, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 19:48

Det där förstainlägget påvisar inte särskillt god insyn i hur F/E fungerar, och jag tror inte skribenten är särskillt intresserad av att ta reda på det heller.

Men har han tur så finns möjlighet att han blir poppis bland de som söker kritisera just Ingvar Öhman i tid och otid. Jag tror man skall se inlägget med den utgångspunkten. Det är det som är syftet. Hela texten är ju skrivit med en ironisk och nedvärderande attityd, istället för att påvisa intresse av att förstå, och ställa frågor om vad som avses.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-05-05 19:53

Kaffekoppen skrev:Det där förstainlägget påvisar inte särskillt god insyn i hur F/E fungerar, och jag tror inte skribenten är särskillt intresserad av att ta reda på det heller.

Men har han tur så finns möjlighet att han blir poppis bland de som söker kritisera just Ingvar Öhman i tid och otid. Jag tror man skall se inlägget med den utgångspunkten. Det är det som är syftet.

Det kanske är Maverick som är sugen på att gnabbas lite igen? :lol:

Edit: såg att han var aktiv fortfarande.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-05 20:03

Pinnick skrev:Så om man vill plocka ut 200W ur en 800Kr Sibagrunka så hör man "¤"#¤"# om både F och E, om E är ett Bryston 14B-sst eller nåt. Det borde vara lättare att detektera nåt om man gör tvärtom, dvs om F låter fint. :roll:

väl?

mvh

Finns väl ingen anledning att försöka plocka ut 200W ur ett
billigt Sibasteg. Om du efterlyssnar ett "Bryston 14B-sst "(E)
så borde det väl låta ganska så lika som enbart Sibasteget (F).

Eller ? :)

ps. såg just ditt tillägg som välan verkar rimligt ds.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-05 20:03

Eftersom vi är så långt från topic kan jag passa på att meddela att jag börjar bli lite hungrig nu.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-05 20:06

Kevin_Mitnick skrev:Det kanske är Maverick som är sugen på att gnabbas lite igen? :lol:

Edit: såg att han var aktiv fortfarande.

Tror nog mer på ett riktigt omrörande medelst stenslev allternativ. :D

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-05 20:07

KarlXII skrev:Eftersom vi är så långt från topic kan jag passa på att meddela att jag börjar bli lite hungrig nu.

Precis, jag hugger just nu in på en låda bestående av stekt fläskfilé gratäng, potatismos, grädde, curry och ost. :oops: fel tråd sorry-

Vh Christer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 20:07

Jag vill ha lite råd. Jag tror jag skulle behöva ett billigt 6-kanalssteg, det behöver inte klara F/E då det skall användas till att driva 6 ambienshögtalare i en mycket anspråkslös hembioanläggning.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 20:08

Tengil skrev:
KarlXII skrev:Eftersom vi är så långt från topic kan jag passa på att meddela att jag börjar bli lite hungrig nu.

Precis, jag hugger just nu in på en låda bestående av stekt fläskfilé gratäng, potatismos, grädde, curry och ost. :oops: fel tråd sorry-

Vh Christer
Kan man få receptet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-05 20:11

Jag tror att SIBA för 800:- inte är lämpligt i sammanhanget och att t.ex strömförsörjningen har större betydelse än att det funkar med vilket skit som helst. Har du gjort några blindtester på sista tiden? Hur bra kan en 3020 bli, t.ex?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-05 20:13

Laila skrev:
Pinnick skrev:Så om man vill plocka ut 200W ur en 800Kr Sibagrunka så hör man "¤"#¤"# om både F och E, om E är ett Bryston 14B-sst eller nåt. Det borde vara lättare att detektera nåt om man gör tvärtom, dvs om F låter fint. :roll:

väl?

mvh

Finns väl ingen anledning att försöka plocka ut 200W ur ett
billigt Sibasteg. Om du efterlyssnar ett "Bryston 14B-sst "(E)
så borde det väl låta ganska så lika som enbart Sibasteget (F).

Eller ? :)

ps. såg just ditt tillägg som välan verkar rimligt ds.

Ja just det ! Men det blir ju svårt att försöka höra om Brystonsteget "spelar" transparent om det låter uselt ur bägge....... Kan jag tänka mig iaf? Låter det precis lika uselt? Sen hänger ju nog inte Siban med så länge heller vilket gör att man inte vet hur 14bsst kommer att låta vid högt effektuttag helt enkelt eftersom inte siba-referensen kan spela så högt.

Kaffek, Rotel 985 säljs för 3,nånting på Hm.com fortf tror jag? Det är la billigt. http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=8295
fast det var bara 5 kanaler såg jag. :(

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-05 20:16

Kaffekoppen skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer
Kan man få receptet?

Du har snart pm :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-05 20:17

Kaffekoppen skrev:Jag vill ha lite råd. Jag tror jag skulle behöva ett billigt 6-kanalssteg, det behöver inte klara F/E då det skall användas till att driva 6 ambienshögtalare i en mycket anspråkslös hembioanläggning.

Är det inte det du ska ha kretskorten till? 8O

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-05 20:17

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-05 20:18

Tengil skrev:
Kaffekoppen skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer
Kan man få receptet?

Du har snart pm :)

Dra ett till mig också! Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 20:21

KarlXII skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag vill ha lite råd. Jag tror jag skulle behöva ett billigt 6-kanalssteg, det behöver inte klara F/E då det skall användas till att driva 6 ambienshögtalare i en mycket anspråkslös hembioanläggning.

Är det inte det du ska ha kretskorten till? 8O
Man kan ju ha dem till 6 basmoduler med :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-05 20:28

Tramsiga inlägg om mat. ;)

Fast nerobollar vore iofs gött. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-05 20:29

Har ett sådant på väg hem till mig (Rotel) som jag köpte på Tradera men under budgivningens tid fann jag ett annat som jag hellre vill ha... 30 watt per kanal typ (och går att brygga parvis, volym för varje stereopar) så det är inte samma som du tipsade om tidigare (den säljaren var knäpp och lyckades aldrig få iväg stärkaren till mig...)

Om du är intresserad kan du PM´a :-)

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-05 20:32

Pinnick !

Vad menas "nerobollar"= brända bollar ? :wink:
Senast redigerad av Laila 2008-05-05 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-05 20:33

Som referens ..... :lol: :lol:

Somliga verkar fortfarande tro att man jämför två olika förstärkare med varandra.

Men men, inte så konstigt kanske, det är ju vad rätt många försöker sig på när dom skall "avgöra" vilken apparat som låter "bäst". :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 20:35

Bill50x skrev:

Har ett sådant på väg hem till mig (Rotel) som jag köpte på Tradera men under budgivningens tid fann jag ett annat som jag hellre vill ha... 30 watt per kanal typ (och går att brygga parvis, volym för varje stereopar) så det är inte samma som du tipsade om tidigare (den säljaren var knäpp och lyckades aldrig få iväg stärkaren till mig...)

Om du är intresserad kan du PM´a :-)

/ B
Du har PM! Det är väl antagligen RB-976?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-05 20:38

Laila skrev:Pinnick !

Vad menas "nerobollar"= brända bollar ? :wink:

Uuhh såna chokladbollar med kokos eller pärlsocker man äter smeten av. Liknar romerska kanonkulor från Neros tid. Jag vet inte. ;)
Chococoscobollar kanske man kan säga då :)
nuere fikadax. Det blev lite mcgyver av inlägget.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-05 20:49

TygelBy skrev:
Bill50x skrev:Säg nu, med för diskussionens skull ett MYCKET förenklat exempel, att den använda testsetupen inte klarar av någon signal över 20kHz. Om man då testar en apparat som visar sig färga något lite jämfört med en annan liknande apparat som inte hörs alls, ja då anses den senare givetvis som bättre. Bättre i avseendet mindre färgande. Men OM man skulle testa dessa båda apparater mot varandra i en setup som klarar 100kHz så kanske apparat ett, TROTS sin hörbara färgning ändå presterar ett sammantaget bättre ljud - därför att den har ett högre frekvensomfång.

Här börjar du helt plötsligt att jämföra två apparater med varandra. Så vitt jag vet så är inte F/E-lyssning den typen av test. Vill man göra jämförande (apparater emellan) test, så får man nog välja en annan metodik.

Fallet ovan måste delas upp i två skilda tester. (Eftersom man inte testar apparater mot varandra).

Första apparaten skulle i så fall detekteras. Med all rätt, den gick ju att höra i F/E-lyssningen.

Andra apparaten skulle inte detekteras och därmed anses vara transparent. (eller egentligen utan fel, med den utrustning man använde, vid just det tillfället) Inte därmed sagt att den låter subjektivt bättre.

Var i dessa tester "maskeras" några "positiva sidor"? I andra fallet maskeras ju ett fel, men en transparent apparat (bra apparat enligt de som eftersöker en sådan) lider ju inte av detta.

Jag menade inte att man i testen jämför två apparater med varandra utan, precis som du själv skriver, man delar upp testen i två delar. Men det hindrar ju inte att man sedan jämför resultaten/utfallet av de olika testerna.

Jag uttrycker mig otydligt men vet inte hur jag skulle kunna beskriva det så mycket bättre. Men, låt oss för diskussionens skull anta att en apparat som har ett frekvensomfång 100 kHz har positiva fördelar jmf med en som "bara" klarar 20k. Utan att förivra oss i detaljer, säg att det låter "luftigare". I 20kHz setupen kommer apparaten som klarar 100kHz inte att låta "luftig" eftersom den övriga utrustningen inte klarar detta. Den kommer låta lika "oluftig" som den andra apparaten PLUS en hörbar färgning. En hörbar färgning man kanske skulle acceptera om man fick "luftigheten" (i en anläggning som klarar detta).

Tidigare, i den analoga världen, var ju ofta ett utsträckt frekvensomfång (uppåt) många gånger liktydigt med ökat brus. I en anläggning med högt brus skulle apparaten med bra diskant vara den bättre återgivaren, i en anläggning med lågt egenbrus kanske trots allt apparaten med sämre diskant, men lägre brus, ändå vara den bättre apparaten. TROTS sin färgning med avrullad diskant.

Alltså, i en anläggning som begränsar frekvensomfånget kan apparater med utsträckt omfång inte briljera, helt enkelt därför att det inte hörs. Vad man hör är om sagda apparat har något tillkortakommande inom något annat område.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi