Moderator: Redaktörer
Nietsky skrev:men visst är fe-testet suveränt.att man enligt ingeohman kan ta vilken siba anläggning som helst för sig 800spänn och använda som referens vid själva fe lyssningen och höra alla tänkbara fel på fel byggda skit grejer för 100-tusentals kronor.det imponerar. ingoehman har ju poängterat att referens anläggningen inte spelar någon som helst roll i samman hanget. genialt
screen skrev:IÖ skrev:Men man kan ändå diskutera om det inte trots allt är ganska vanligt med apparater så är så bra att deras färgningar är försumbara jämfört med fel som tyvärr lämnas både oåtgärdade och utan reflexion, i många anläggningar.
Jamen detta är ju och har väl alltid varit intressant att få ta del av d.v.s. kan inte du ange en radda sånna som s.a.s. duger trots allt?
Det tjatas bara om de av LTS angivna objekten som blivit "godkända", men det (med tanke på vad som igentligen i övrigt krävs som du så fint skriver) borde då finnas många godartade slutsteg och kompletta förstärkare som skulle gagna omgivningen om dessa trots sina (om än små/mindre) brister blev kända som någorlunda användbara?
Men nähä...inte denna gången heller då förstår jag...![]()
Såja...såja...inte hetsa upp oss nu...![]()
Jag duckar...
Mvh Björn//
Bill50x skrev:Säg nu, med för diskussionens skull ett MYCKET förenklat exempel, att den använda testsetupen inte klarar av någon signal över 20kHz. Om man då testar en apparat som visar sig färga något lite jämfört med en annan liknande apparat som inte hörs alls, ja då anses den senare givetvis som bättre. Bättre i avseendet mindre färgande. Men OM man skulle testa dessa båda apparater mot varandra i en setup som klarar 100kHz så kanske apparat ett, TROTS sin hörbara färgning ändå presterar ett sammantaget bättre ljud - därför att den har ett högre frekvensomfång.
[ironi]Ett mycket insiktsfullt första inlägg.[/ironi]Dunderklumpen skrev:Nietsky skrev:men visst är fe-testet suveränt.att man enligt ingeohman kan ta vilken siba anläggning som helst för sig 800spänn och använda som referens vid själva fe lyssningen och höra alla tänkbara fel på fel byggda skit grejer för 100-tusentals kronor.det imponerar. ingoehman har ju poängterat att referens anläggningen inte spelar någon som helst roll i samman hanget. genialt
Välkommen!
Kaffekoppen skrev:Det där förstainlägget påvisar inte särskillt god insyn i hur F/E fungerar, och jag tror inte skribenten är särskillt intresserad av att ta reda på det heller.
Men har han tur så finns möjlighet att han blir poppis bland de som söker kritisera just Ingvar Öhman i tid och otid. Jag tror man skall se inlägget med den utgångspunkten. Det är det som är syftet.
Pinnick skrev:Så om man vill plocka ut 200W ur en 800Kr Sibagrunka så hör man "¤"#¤"# om både F och E, om E är ett Bryston 14B-sst eller nåt. Det borde vara lättare att detektera nåt om man gör tvärtom, dvs om F låter fint.
Referensen borde ju vara så bra som möjligt av flexibilitetsskäl.
En sibagrunka för 800 är nog inte så bra.
väl?
mvh
KarlXII skrev:Eftersom vi är så långt från topic kan jag passa på att meddela att jag börjar bli lite hungrig nu.
Kan man få receptet?Tengil skrev:KarlXII skrev:Eftersom vi är så långt från topic kan jag passa på att meddela att jag börjar bli lite hungrig nu.
Precis, jag hugger just nu in på en låda bestående av stekt fläskfilé gratäng, potatismos, grädde, curry och ost.fel tråd sorry-
Vh Christer
Nietsky skrev:men visst är fe-testet suveränt.att man enligt ingeohman kan ta vilken siba anläggning som helst för sig 800spänn och använda som referens vid själva fe lyssningen och höra alla tänkbara fel på fel byggda skit grejer för 100-tusentals kronor.det imponerar. ingoehman har ju poängterat att referens anläggningen inte spelar någon som helst roll i samman hanget. genialt
Laila skrev:Pinnick skrev:Så om man vill plocka ut 200W ur en 800Kr Sibagrunka så hör man "¤"#¤"# om både F och E, om E är ett Bryston 14B-sst eller nåt. Det borde vara lättare att detektera nåt om man gör tvärtom, dvs om F låter fint.
Referensen borde ju vara så bra som möjligt av flexibilitetsskäl.
En sibagrunka för 800 är nog inte så bra.
väl?
mvh
Finns väl ingen anledning att försöka plocka ut 200W ur ett
billigt Sibasteg. Om du efterlyssnar ett "Bryston 14B-sst "(E)
så borde det väl låta ganska så lika som enbart Sibasteget (F).
Eller ?
ps. såg just ditt tillägg som välan verkar rimligt ds.
Kaffekoppen skrev:Kan man få receptet?Tengil skrev:KarlXII skrev:Eftersom vi är så långt från topic kan jag passa på att meddela att jag börjar bli lite hungrig nu.
Precis, jag hugger just nu in på en låda bestående av stekt fläskfilé gratäng, potatismos, grädde, curry och ost.fel tråd sorry-
Vh Christer
Kaffekoppen skrev:Jag vill ha lite råd. Jag tror jag skulle behöva ett billigt 6-kanalssteg, det behöver inte klara F/E då det skall användas till att driva 6 ambienshögtalare i en mycket anspråkslös hembioanläggning.
Tengil skrev:Kaffekoppen skrev:Kan man få receptet?Tengil skrev:KarlXII skrev:Eftersom vi är så långt från topic kan jag passa på att meddela att jag börjar bli lite hungrig nu.
Vh Christer
Du har snart pm

Man kan ju ha dem till 6 basmoduler medKarlXII skrev:Kaffekoppen skrev:Jag vill ha lite råd. Jag tror jag skulle behöva ett billigt 6-kanalssteg, det behöver inte klara F/E då det skall användas till att driva 6 ambienshögtalare i en mycket anspråkslös hembioanläggning.
Är det inte det du ska ha kretskorten till?
Kaffekoppen skrev:Jag vill ha lite råd. Jag tror jag skulle behöva ett billigt 6-kanalssteg, det behöver inte klara F/E då det skall användas till att driva 6 ambienshögtalare i en mycket anspråkslös hembioanläggning.
Du har PM! Det är väl antagligen RB-976?Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Jag vill ha lite råd. Jag tror jag skulle behöva ett billigt 6-kanalssteg, det behöver inte klara F/E då det skall användas till att driva 6 ambienshögtalare i en mycket anspråkslös hembioanläggning.
Har ett sådant på väg hem till mig (Rotel) som jag köpte på Tradera men under budgivningens tid fann jag ett annat som jag hellre vill ha... 30 watt per kanal typ (och går att brygga parvis, volym för varje stereopar) så det är inte samma som du tipsade om tidigare (den säljaren var knäpp och lyckades aldrig få iväg stärkaren till mig...)
Om du är intresserad kan du PM´a
/ B
Laila skrev:Pinnick !
Vad menas "nerobollar"= brända bollar ?
TygelBy skrev:Bill50x skrev:Säg nu, med för diskussionens skull ett MYCKET förenklat exempel, att den använda testsetupen inte klarar av någon signal över 20kHz. Om man då testar en apparat som visar sig färga något lite jämfört med en annan liknande apparat som inte hörs alls, ja då anses den senare givetvis som bättre. Bättre i avseendet mindre färgande. Men OM man skulle testa dessa båda apparater mot varandra i en setup som klarar 100kHz så kanske apparat ett, TROTS sin hörbara färgning ändå presterar ett sammantaget bättre ljud - därför att den har ett högre frekvensomfång.
Här börjar du helt plötsligt att jämföra två apparater med varandra. Så vitt jag vet så är inte F/E-lyssning den typen av test. Vill man göra jämförande (apparater emellan) test, så får man nog välja en annan metodik.
Fallet ovan måste delas upp i två skilda tester. (Eftersom man inte testar apparater mot varandra).
Första apparaten skulle i så fall detekteras. Med all rätt, den gick ju att höra i F/E-lyssningen.
Andra apparaten skulle inte detekteras och därmed anses vara transparent. (eller egentligen utan fel, med den utrustning man använde, vid just det tillfället) Inte därmed sagt att den låter subjektivt bättre.
Var i dessa tester "maskeras" några "positiva sidor"? I andra fallet maskeras ju ett fel, men en transparent apparat (bra apparat enligt de som eftersöker en sådan) lider ju inte av detta.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], TommyW och 29 gäster