Moderator: Redaktörer
MrIster skrev:Kan vara en fördel med externt eftersom man slipper en del störningar från resten av elektroniken i datorn. Kopplar du ett FW-kort med en liten (4-pinnars?) kontakt och extern strömförsörjning så har du nog gjort vad du kan för att eliminera skräp. Själv har jag ett Terratec Aureon FireWire och det låter riktigt bra, har stöd för ASIO också vilket jag gillar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=40483
Kostar iofs lite mer än 600:-
Kraniet skrev:Auzentech kör också bra grejjor. Dock verkar det bästa kortet vara det som gått ur produktion. De nya "superkorten" bygger på creatives skit.
Men Xplosion är helt knäpptyst även på maxvolym (alltså om du inte spelar nåt, dvs inga störningar). Men som sagt X-Meridian 7.1 verkar vara det bästa (utifrån pappersspecen).
Värt att komma ihåg dock är att de kostar 1700 kr också.
Sen ska man inte sticka under stolen med att de inbyggda ljudkorten på moderkort idag håller en riktigt hög kvalité. Alltså de med HD-kretsar.
Problemet med lurar och dator, som jag ser det, är att "riktiga" hifilurar har för hög ohm för att kunna drivas ordentligt med ljudkortet. En hörlursförstärkare kan därför vara smartare.
En sådan här kanske kan vara något?:
celef skrev:jag skulle spräcka budgeten och satsa på m-audio transit
eller:En sådan här kanske kan vara något?:
http://www.libinst.com/EMU%200202%20USB.htm
Fjonkalicious skrev:Ni som verkar kunna detta, hur skulle EMU-0202 stå sig mot mitt inbyggda ljudkort i min Macbook Pro (C2D). Jag antar att Mac:en får spö, frågan är bara hur mkt?
Tråkigt att dom alltid skall se så tråkiga ut. Kan EMU-0202 mata monitor och hörlur samtidigt? Om svaret är ja, kan man också stänga av matningen till monitorerna?
Jag drömmer om detta(inte för att jag har behovet, mest för att det är det enda snygga jag sett):
http://www.apogeedigital.com/products/duet.php
Mvh
Filip
Fjonkalicious skrev:Tråkigt att dom alltid skall se så tråkiga ut. Kan EMU-0202 mata monitor och hörlur samtidigt? Om svaret är ja, kan man också stänga av matningen till monitorerna?
Piotr skrev:Inte mycket men det beror på mixer såklart. Med ett stereo ljudkort (2 kanaler, vänster och höger) kan du använda en mixer som en kontrollenhet där du kan styra volym samt ev tonkurva (EQ) till olika mottagare såsom högtalare och hörlurar.. alternativt olika högtalaruppsättningar i olika rum.
PM!
/Peter
okke skrev:Kommer att använda det för att mixa ihop musik(dj:a om man så vill), jag kommer alltså använda en artificiell dubbelcdspelare+mixer i datorn(specifikt traktor). Och jag vill då alltså ha en ljudkälla i hörlurarna och en annan i högtalarna(båda i stereo).
okke skrev:Kommer att använda det för att mixa ihop musik(dj:a om man så vill), jag kommer alltså använda en artificiell dubbelcdspelare+mixer i datorn(specifikt traktor). Och jag vill då alltså ha en ljudkälla i hörlurarna och en annan i högtalarna(båda i stereo).
housemicke skrev:har inte läst hela tråden men har du den bra versionen av hd25 så behöver du inget mer än sbkort för runt 300 imo, låter kanon ändå. bytte upp min till esi julia från ett sånt, tja lite hörbar skillnad till min förvåning faktiskt. researchade ljudkort i 2 månader innan jag köpte det, det är bland det absolut bästa i sitt prissegment. billigast är svenska jamshop.
interfacet är guld, speciellt om man gör musik och hoppar ofta mellan olika samplingsfrekvenser, man kan även ställa latency samples riktigt smidigt. även internt kan man man koppla allt till allt och lite till, tex mme out till asio in etc.