Ljudkort till sennheiser hd25

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
okke

Ljudkort till sennheiser hd25

Inläggav okke » 2008-04-22 17:26

Jag hade tänkt införskaffa ett par sennheiser hd25, och till dessa ett ljudkort. Vad ska jag ha för ljudkort och ska jag satsa på internt eller externt?(Externt kan vara att föredra ifall man i framtiden köper en bärbar)

Pristaket är 600kr(inkl frakt)

Användarvisningsbild
MrIster

Inläggav MrIster » 2008-04-23 00:41

Kan vara en fördel med externt eftersom man slipper en del störningar från resten av elektroniken i datorn. Kopplar du ett FW-kort med en liten (4-pinnars?) kontakt och extern strömförsörjning så har du nog gjort vad du kan för att eliminera skräp. Själv har jag ett Terratec Aureon FireWire och det låter riktigt bra, har stöd för ASIO också vilket jag gillar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=40483
Kostar iofs lite mer än 600:-

Ett internt kort kan läggas i en "break-out box" vilket ger markanta förbättringar enligt vissa.

Detta billiga kort har fått bra kritik för sin ljukvalitet:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=17403

Detta kort har fått mycket bra omdömen i tester och mäter avsevärt bättre än Creatives X-fi kort på många parametrar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=84274

Själv har jag precis beställt ett sådant här till min mediadator som är under uppbyggnad:
http://datorfixarna.com/catalog/product ... dbf8e7a44d

Detta externa kort från ASUS verkar mycket intressant och är dessutom litet, smidigt och snyggt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=248616

Jag kanske skulle satsa på det sistnämda alternativet i din situation. Skulle ju funka utmärkt med en laptop, kan tjänsgöra i en ev hemmabio och ASUS har fått en hel del positiv kritik för sina ljudkort.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-23 07:46

När det gäller Sennheiser HD-25 bör du uppmärksamma att det finns två olika. Det är den dyrare HD 25-1 II Artikel-Nr. 502188 som man bör sikta på.

När det gäller ljudkort internt eller ej. Det är inte så att internt montage per automatik alltid är dåligt eller sämre. Ett av de allra bästa ljudkorten, Lynx Two, är just internt monterat. Använder själv ett par internt monterade kort i PC-Card format (Digigram VXpocket V2) i mina bärbara och de plockar heller inte upp störningar. I bärbara datorer är det fråga om extrem närhet till störande kretsar. Varken Lynx eller Digigram är billiga... Att köpa begagnat är ett alternativ.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-23 09:41

MrIster skrev:Kan vara en fördel med externt eftersom man slipper en del störningar från resten av elektroniken i datorn. Kopplar du ett FW-kort med en liten (4-pinnars?) kontakt och extern strömförsörjning så har du nog gjort vad du kan för att eliminera skräp. Själv har jag ett Terratec Aureon FireWire och det låter riktigt bra, har stöd för ASIO också vilket jag gillar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=40483
Kostar iofs lite mer än 600:-

Kolla in testresultat för Lynx Two och Echo Audios Mia på denna adress;

http://audio.rightmark.org/test_results.shtml

Har mätt på Terratec firewire och det har massvis med skräp och distortion som ligger långt över de nivåer som du kan finna i de två PCI korten jag nämner ovan.

Inne i datorn eller utanför spelar mindre roll om kortet är välbyggt.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-23 09:42

okke,

kolla PM.

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-23 15:17

Auzentech kör också bra grejjor. Dock verkar det bästa kortet vara det som gått ur produktion. De nya "superkorten" bygger på creatives skit.
Men Xplosion är helt knäpptyst även på maxvolym (alltså om du inte spelar nåt, dvs inga störningar). Men som sagt X-Meridian 7.1 verkar vara det bästa (utifrån pappersspecen).
Värt att komma ihåg dock är att de kostar 1700 kr också.

Sen ska man inte sticka under stolen med att de inbyggda ljudkorten på moderkort idag håller en riktigt hög kvalité. Alltså de med HD-kretsar.

Problemet med lurar och dator, som jag ser det, är att "riktiga" hifilurar har för hög ohm för att kunna drivas ordentligt med ljudkortet. En hörlursförstärkare kan därför vara smartare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-04-23 16:26

Kraniet skrev:Auzentech kör också bra grejjor. Dock verkar det bästa kortet vara det som gått ur produktion. De nya "superkorten" bygger på creatives skit.
Men Xplosion är helt knäpptyst även på maxvolym (alltså om du inte spelar nåt, dvs inga störningar). Men som sagt X-Meridian 7.1 verkar vara det bästa (utifrån pappersspecen).
Värt att komma ihåg dock är att de kostar 1700 kr också.

Sen ska man inte sticka under stolen med att de inbyggda ljudkorten på moderkort idag håller en riktigt hög kvalité. Alltså de med HD-kretsar.

Problemet med lurar och dator, som jag ser det, är att "riktiga" hifilurar har för hög ohm för att kunna drivas ordentligt med ljudkortet. En hörlursförstärkare kan därför vara smartare.

Funderade också lite på det där med hörlursförstärkare. Känns inte riktigt som att det är värt pengarna dock.

Ja, hade ett ganska fint ljudkort på mitt moderkort men råkade på nåt sätt "bryta av" ingången till det. Värdelöst med företag utan support som inte går att få tag på så att beställa en ny del var tydligen bara att glömma.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-04-23 17:14

En sådan här kanske kan vara något?:

Bild
E-MU 0202 - 995:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=149888

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-23 20:04

jag skulle spräcka budgeten och satsa på m-audio transit
eller:

http://www.libinst.com/EMU%200202%20USB.htm
Bikinitider

Miles

Inläggav Miles » 2008-04-23 23:26

celef skrev:jag skulle spräcka budgeten och satsa på m-audio transit
eller:

http://www.libinst.com/EMU%200202%20USB.htm

Jag använder detta ljudkort som primär källa i mitt studentrum. För de småpengar det kostar har jag mycket svårt att tro att det går att hitta nåt bättre. Kortet har en fin inbyggd hörlursstärkare och låter riktigt bra även via de vanliga utgångarna till förstärkare. Ljudet upplever jag som rent och brusfritt, skillnaden är riktigt stor jämfört med det moderkort-inbyggt-ljudkort som jag tidigare använde.
Jag tror att 0202an skulle driva dina HD25 på ett utmärkt sätt.

Recension med mätningar:

http://www.digit-life.com/articles2/pro ... -0202.html

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-24 00:05

Ni som verkar kunna detta, hur skulle EMU-0202 stå sig mot mitt inbyggda ljudkort i min Macbook Pro (C2D). Jag antar att Mac:en får spö, frågan är bara hur mkt?

Tråkigt att dom alltid skall se så tråkiga ut. Kan EMU-0202 mata monitor och hörlur samtidigt? Om svaret är ja, kan man också stänga av matningen till monitorerna?

Jag drömmer om detta(inte för att jag har behovet, mest för att det är det enda snygga jag sett):

http://www.apogeedigital.com/products/duet.php

Mvh

Filip

Miles

Inläggav Miles » 2008-04-24 01:44

Fjonkalicious skrev:Ni som verkar kunna detta, hur skulle EMU-0202 stå sig mot mitt inbyggda ljudkort i min Macbook Pro (C2D). Jag antar att Mac:en får spö, frågan är bara hur mkt?

Tråkigt att dom alltid skall se så tråkiga ut. Kan EMU-0202 mata monitor och hörlur samtidigt? Om svaret är ja, kan man också stänga av matningen till monitorerna?

Jag drömmer om detta(inte för att jag har behovet, mest för att det är det enda snygga jag sett):

http://www.apogeedigital.com/products/duet.php

Mvh

Filip

Svårt att säga hur stor förbättring det skulle bli jämfört med MacBooks inbyggda kort, men en gissning är att bruset skulle bli märkbart mindre och ljudet renare. Ditt inbyggda ljudkort måste ju samsas på väldigt liten yta med en massa annan elektronik inuti datorn. Sedan beror det väl också på hur bra hörlurar du har.
Vad gäller utgångarna så är hörlursutgången en separat utgång (stor plugg 6,3 mm) på fronten med egen volymratt. Det är väldigt smidigt för mig som ofta lyssnar i lurar, i och med att jag slipper dra igång förstärkaren då.

Edit. Du kan inte stänga av matningen av ljudet till de vanliga utgångarna (monitorerna), det kommer alltid ut ljud om ljudkortet matas med signal. Men det brukar ju inte vara nåt problem eftersom monitorer normalt har av/på-knapp? Jag som kör med förstärkare stänger bara av den eller byter ingångskanal om jag bara vill lyssna i lurar.
Hörlursutgången levererar alltid ljud om det sitter ett par lurar i och kortet får signal, men i och med att den har volymkontroll kan man ju sänka den till ett minimum om man inte orkar dra ur lurarna när man inte lyssnar.

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-04-24 19:13

Funderar nu på att köpa ett echo audio MIA. Det jag dock har funderingar på är om det finns något kort med 4 kanaler så att jag kan ha olika signaler i hörluarna och högtalarna för ett vettigt pris?

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-04-29 18:59

Piotr, kolla din inkorg!

(Ursäkta bumpningen)

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-05-03 14:19

Om jag i framtiden införskaffar ett mixerbord, vad gör detta? Alltså vilka delar av ljudkortet kan mixerbordet "ersätta"?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-03 15:48

Inte mycket men det beror på mixer såklart. Med ett stereo ljudkort (2 kanaler, vänster och höger) kan du använda en mixer som en kontrollenhet där du kan styra volym samt ev tonkurva (EQ) till olika mottagare såsom högtalare och hörlurar.. alternativt olika högtalaruppsättningar i olika rum.

PM!

/Peter

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2008-05-03 16:47

Ett internt ljudkort som verkar väldigt prisvärd är Asus Xonar XD, PCI-E gränssnitt.
http://techreport.com/articles.x/14500
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-05-04 12:05

Fjonkalicious skrev:Tråkigt att dom alltid skall se så tråkiga ut. Kan EMU-0202 mata monitor och hörlur samtidigt? Om svaret är ja, kan man också stänga av matningen till monitorerna?

På första frågan: ja. På andra frågan. Hmmm... vet inte. Jag har alltid stängt av monitorerna ;-)

/Koffe

(Lycklig 0202 ägare)

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-05-05 13:04

Piotr skrev:Inte mycket men det beror på mixer såklart. Med ett stereo ljudkort (2 kanaler, vänster och höger) kan du använda en mixer som en kontrollenhet där du kan styra volym samt ev tonkurva (EQ) till olika mottagare såsom högtalare och hörlurar.. alternativt olika högtalaruppsättningar i olika rum.

PM!

/Peter

Men jag behöver fortfarande alltså två ljudkort för att kunna ha musik på två kanaler?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-05 13:25

Nja alltså ett vanligt ljudkort har alltid två kanaler.. en vänster och en höger. Annars hade man inte kunnat använda den för stereo utan enbart mono.

En vanlig musikanläggning har två kanaler och normalt sett så ligger det olika information i dessa.

Om du vill spela upp surround så måste du ha fler än de två kanalerna som är standard på ljudkort.

Kommer inte riktigt ihåg hur du tänkte använda kortet. Berätta vad du vill göra.

/Peter

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-05-05 15:11

Kommer att använda det för att mixa ihop musik(dj:a om man så vill), jag kommer alltså använda en artificiell dubbelcdspelare+mixer i datorn(specifikt traktor). Och jag vill då alltså ha en ljudkälla i hörlurarna och en annan i högtalarna(båda i stereo).

Miles

Inläggav Miles » 2008-05-06 00:54

okke skrev:Kommer att använda det för att mixa ihop musik(dj:a om man så vill), jag kommer alltså använda en artificiell dubbelcdspelare+mixer i datorn(specifikt traktor). Och jag vill då alltså ha en ljudkälla i hörlurarna och en annan i högtalarna(båda i stereo).

Ska du köra Traktor så kan du sannolikt använda din dators inbyggda kort till förlyssning i lurar, samtidigt som du kör det externa ljudkortet som "master out". Den lösningen funkade när jag testade i varje fall.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-06 01:06

okke skrev:Kommer att använda det för att mixa ihop musik(dj:a om man så vill), jag kommer alltså använda en artificiell dubbelcdspelare+mixer i datorn(specifikt traktor). Och jag vill då alltså ha en ljudkälla i hörlurarna och en annan i högtalarna(båda i stereo).

Då måste du ha två ljudkort eller ett ljudkort med fler än två kanaler.

/Peter

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-05-15 10:09

Har nu letat runt på internet efter ett externt ljudkort med >4 kanaler. Det enda jag kunde hitta på prisjakt för rimligt pris var detta: http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=12269#

Detta låter mycket intressant men ack så långt över min budget:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44503

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-15 13:48

jag har fått för mig att lexicon gör ok prylar, men det kanske är fel?
Bikinitider

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-05-15 19:31

har inte läst hela tråden men har du den bra versionen av hd25 så behöver du inget mer än sbkort för runt 300 imo, låter kanon ändå. bytte upp min till esi julia från ett sånt, tja lite hörbar skillnad till min förvåning faktiskt. researchade ljudkort i 2 månader innan jag köpte det, det är bland det absolut bästa i sitt prissegment. billigast är svenska jamshop.

interfacet är guld, speciellt om man gör musik och hoppar ofta mellan olika samplingsfrekvenser, man kan även ställa latency samples riktigt smidigt. även internt kan man man koppla allt till allt och lite till, tex mme out till asio in etc.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
okke

Inläggav okke » 2008-05-17 15:37

housemicke skrev:har inte läst hela tråden men har du den bra versionen av hd25 så behöver du inget mer än sbkort för runt 300 imo, låter kanon ändå. bytte upp min till esi julia från ett sånt, tja lite hörbar skillnad till min förvåning faktiskt. researchade ljudkort i 2 månader innan jag köpte det, det är bland det absolut bästa i sitt prissegment. billigast är svenska jamshop.

interfacet är guld, speciellt om man gör musik och hoppar ofta mellan olika samplingsfrekvenser, man kan även ställa latency samples riktigt smidigt. även internt kan man man koppla allt till allt och lite till, tex mme out till asio in etc.

Låter ju bra men är ändå mer sugen på ett externt om jag ändå ska lägga en del pengar. Har inte tänkt skaffa dubbelcdspelare alls utan köper nog en dator när jag börjar studera och använder den på spelningar istället.

Edit: Såg nu att thomann säljer terratec kortet för runt tusingen. Hittar dock inga recensioner av det på internet, någon som har nån info?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-17 17:19

Vet att vissa Terratec distar rätt mycket men om det är hörbart eller ej har jag inte kollat upp. Sannolikt är väl andra grejor i kedjan sämre hursomhaver.

/Peter

Återgå till Köpråd