Tack igen för arbetet du lagt ner som gynnar oss alla

ps. Du har inte tänkt designa en fin DAC också

//Niklas
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Jag är ju rätt loss på det här
Jag har nån kinesisk firma som kan tänka sig leverera trafo och kondingar, men jag vet ju inte vad som behövs
Svante skrev:
På så sätt slipper du den ekonomiska risken. Du kan ju fråga Ola hur länge det dröjde innan han fick betalt för mina tröjor...
Svante skrev:Hmm, efter Ingvars inlägg inser jag en sak. Är det inte så att LM3886 bara utlovar stabilitet ner till 20 ggr förstärkning (jag kan minnas fel)? Vad händer med en utimpedans på 1 kohm från det drivande steget? Jo förstärkningen blir 10 ggr. Ännu värre blir det med öppen ingång. Blir det verkligen stabilt detta, om man rycker ur ingångskontakten?
Jag hade iofs också velat ha ett par spänningsstabilisatorer på kortet för att ta ner matningsspänningen till opamparna så man slipper bygga den externt, men det kanske finns nån tanke med att låta bli det?
Offsetspänningen på OPn spelar inte så stor roll dock eftersom den delas ner av 215/1k. Jag rös lite inför det stora motståndet till integratorn som ger lite offset pga biasström, men när jag räknade bled det inte så mycket i slutänden.
UrSv skrev:10 ggr är det såvitt jag minns. Det är lite synd att man "alltid" väljer inverterande koppling. Min tanke var ändå att brygga den med en buffert innan varje steg så för min del är det okritiskt.
Svante skrev:UrSv skrev:10 ggr är det såvitt jag minns. Det är lite synd att man "alltid" väljer inverterande koppling. Min tanke var ändå att brygga den med en buffert innan varje steg så för min del är det okritiskt.
Ok... Så drivimpedans < 1kohm rekommenderas alltså, och ingen öppen ingång.
Jag har för mig att man väljer inverterande koppling eftersom någon mätte högre dist med icke inverterande koppling. Var det inte så?
Svante skrev:Hmm, efter Ingvars inlägg inser jag en sak. Är det inte så att LM3886 bara utlovar stabilitet ner till 20 ggr förstärkning (jag kan minnas fel)? Vad händer med en utimpedans på 1 kohm från det drivande steget? Jo förstärkningen blir 10 ggr. Ännu värre blir det med öppen ingång. Blir det verkligen stabilt detta, om man rycker ur ingångskontakten?
Jag hade iofs också velat ha ett par spänningsstabilisatorer på kortet för att ta ner matningsspänningen till opamparna så man slipper bygga den externt, men det kanske finns nån tanke med att låta bli det?
Offsetspänningen på OPn spelar inte så stor roll dock eftersom den delas ner av 215/1k. Jag rös lite inför det stora motståndet till integratorn som ger lite offset pga biasström, men när jag räknade bled det inte så mycket i slutänden.
rikkitikkitavi skrev:En sak till jag insåg vid lite eftertanke, man kan fundera på att installera ett motstånd före 1 K ner mot jord parallellt med en liten kondensator. Värdet är lämpligen 5 ggr " 1K" motståndet ...
Bullit skrev:... 2: Jag använder till mina kort en 4,7uF polypropolen-konding på ingången samt ett 47Kohm till jord. Dessa är dock inlödda på en exprimentplatta och jag har i den senaste verisionen, om man tittar på bilden i ett tidigare inlägg (sidan 4, horisontella motstånden bredvid 3-poliga kontakten), caddat in motståndet. Har valt att inte lägga kondingen på kortet då den tar upp stor plats men den står med i min påbörjade bom. Detta ger en "lower -3dB cutoff" på 3,4Hz samt en ingångsimpedans på 47k enligt Nationals Overture Design Guide...
Bullit skrev:
Du skrev det samtidigt som jag postade mitt svar va
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kurben och 13 gäster