LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
legoart

Inläggav legoart » 2008-05-05 19:19

Mina pengar skall vara på väg.

Tack igen för arbetet du lagt ner som gynnar oss alla :)

ps. Du har inte tänkt designa en fin DAC också ;) ds.

//Niklas

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-05 20:14

Ja, jag blir ju skitsugen fast jag inte ens har varken behov eller riktig koll på vad det är. :lol:

Ett par frågor:

Behöver man ett kort eller två per kanal?

Vad ska ni ha alla kort till?

Blir det något gruppköp på komponenter och nätagg också? Isåfall blir det ju otroligt bra det här...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-05 20:21

Ett kort kan leverera upp till ca 80W i 8 ohm, 150 W i 4 ohm vid maximal matningspänning (ca 40V)

Det är upp till dig att kombinera ett kort, eller parallell/bryggkopplade kort beroende på lasten.

Tex 1 kort kan ge 80 W i en 8 ohms last.
Två bryggkopplade kan ge 300 W i en 8 ohms last.
Fyra parallell/bryggkopplade kan ge 600 W i 4 ohms last

sedan kan man välja hur många LM3886 man monterar beroende på lasten/matningspänning

Vad man skall med alla korten till? tja, bra å ha :) ?

Jag räknar med 4 st kort till en bryggad stereosub förstärkare.
Lägg sedan på 4 st kort till en 2 - kanals stereoförstärkare .

Därefter kanske 3 kort till 3 kanaler till, dock ej fullbestyckade.

Summa 11 kort.

Det är vad jag räknar med . Vad jag hinner bygga är en annan sak :)

Kylflänsar, trafos och Rifa Elektrolyter har jag så det räcker.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-05-05 20:43

Jag ska bygga två duoblock, alltså två stereoförstärkare med varsitt elektroniskt delningsfilter.
Varje förstärkare driver en bas (ob51) och en mellanreg + disk (oa51) dom kommer att sitta nära högtalarna, alltså en vänster och en höger.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 20:44

Jag är ju rätt loss på det här :)

Skulle någon kunna ge en vettig komponentlista så kan jag ägna lite tid till att sondera terrängen.

Jag har nån kinesisk firma som kan tänka sig leverera trafo och kondingar, men jag vet ju inte vad som behövs 8O

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-05 20:47

En ensam LM3886 klarar att driva 4-8ohm lite beroende på spänningen från nätdelen.

Man bör alltså utan vidare kunna parallellkoppla 3-4 st vanliga "8ohm" element till en sådan här 3xLM3886 lösning... detta eftersom strömmen som varje krets känner av blir en tredjedel av vad den skulle känna om den inte hade två polare vid sin sida.

Det kan vara trevligt! :)

Bryggar man den med hög matningsspänning bör man hålla sig till 8ohm men där petar den alltså ut uppåt 300W!!

Det kan också vara trevligt! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-05 20:51

Kaffekoppen skrev:Jag är ju rätt loss på det här :)

Jag har nån kinesisk firma som kan tänka sig leverera trafo och kondingar, men jag vet ju inte vad som behövs 8O

Det beror ju på vilken effekt du vill ha.. vilken impedans du kommer driva osv.

Frågan är i vilken grad alla glada DIY:are kommer bygga för liknande behov.

Det borde gå att få rejält bra priser om man samkör ett köp med samma delar. Å andra sidan kommer man upp i ett ganska rejält belopp så man kan säkert få rätt bra pris även om det blir lite olika trafos osv.

Lär ju kunna bli delar för två - trehundra tusen kronor!! 8O

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-05 21:09

http://user.faktiskt.io/rikkitikkitavi/BOM.xls

handlingslista med mina kommentarer. Kom gärna med flera kommentarer och tips.

Det är endast schemat.

Vad gäller övrigt som dyra grejor som glättningskondingar, trafos, chassi, kylflänsar:

Samköp fungerar bäst om man dimensionerar stort, men inte extremt.
Tack vare mängdrabatt blir det ändå billigt om man dimensionerar för 4 ohms last, men endast kör i 8 ohm.

Trafos kan köpas med multipla sekundärspänningar för lite extra (22, 24, 28 V tex)

Elektrolyter lämpligen med > 50V tålighet för alla behov. Högre spänningstålighet ger också bättre rippeltålighet men ngt större storlek (vilket i sig inte är ett krav på en så pass stor förstärkare)

Kylflänsar efter enkelmodulstorlek, kanske modulära alternativt köpes på metervara och kapas efter behov.

Det blir dock som Piotr säger mycket pengar att hantera. Vågar vi det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 21:28

Handlar man allt på en gång* torde man kunna ordna att det blir en fastslagen rabattsats för alla som beställer, även om de får packetera och sända till olika adresser. Var och en betalar direkt till leverantören.

Så har jag ordnat gruppköp förr när det handlar om större summor.

Lättast att få bra pris är det om man då väljer ett fåtal olika variationer på komponenterna.

* inom ett bestämt tidsfönster

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-05 21:50

Uppdaterat längre ner.
Senast redigerad av Bullit 2008-05-06 19:35, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Niklase

Inläggav Niklase » 2008-05-06 01:06

Jag hänger på och tar 4 st kort.
Jag blev lite biten nu när jag fick min GC (LM3875) i en låda och det spelar på.
Och nåt ska man ju pilla med i sommar :)

Jag betalar in imorrn när jag är där internetbankdosan är.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-06 14:29

Javafan.
Kan inte stå emot denna stampede och åker med på fyra kort. :P

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2008-05-06 14:53

Svante skrev:
På så sätt slipper du den ekonomiska risken. Du kan ju fråga Ola hur länge det dröjde innan han fick betalt för mina tröjor... :oops:

Jag tror jag råkade ge Ola en hundralapp för mycket för mina tröjor, så jag har betalat din ränta, det är lugnt ;-)
/Björn

"Djupmätare"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-06 15:49

Hej alla!

Har just upptäckt den här tråden, och om jag förstått Bullit rätt (i hans inlägg ons apr 30, 2008 12:23 pm) så är detta schemat för den aktuella konstruktionen (eller är det Jeff Rowlands?):

Bild

Noteringar för den som tänker bygga, som jag kan tänka mig kan vara till nytta och glädje för någon är dessa:

1. Ingångsimpedansen är väldigt låg, minst tio gånger lägre än de flesta effektförstärkare (10 - 20 kohm) och faktiskt till och med lägre än utimpedansen från vissa förstegsutgångar. Det kan vara olyckligt, inte minst på grund av att det påverkar förstärkningen som alltså kan sjunka från avsedda 20 ggr till under 10 ggr. Det är inte säkert att det räcker med alla kombinationer av apparater, för att styra ut förstärkaren fullt.

2. Det tycks saknas ett seriöst ingångsfilter, vilket är en bra grej att ha om man vill slippa problem med RF-instrålning. Förvisso finns en schunt kondensator över ingångarna, men det skyddar inte mot common mode störningar, vilket kan vara ett väl så stort problem i det radiofrekventa området.

3. Valet av operationsförstärkare för DC-servot är kanske inte helt optimalt med tanke på att huvudsyftet är att undvika tvärströmmar mellan parallellkopplade förstärkare. Tillräckligt bra blir det säkert med tanke på den där 0,2 ohmsmotstånden, men det finns ju operationsförstärkare som är mera lämpade för syftet.

Flera av de ovanstående anmärkningarna kan mycket väl vara att ropa varg för det praktiska fallet, och kanske några av dem desutom redan är nämnda (jag har inte läst igenom tråden). Men jag tänkte att OM någon får problem så kan det vara bra att ha en lista på saker som man kan fundera på.

Kan nämna en annan sak (som kanske också redan är nämnd i tråden) och det är att man kan bryggkoppla förstärkaren utan att introducera någon speciell elektronik för det, genom att helt enkelt driva hälften av förstärkana från den andras utgång, och byta ingångsmotståndet från 1 kohm till 20 kohm.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 16:26

tack för kommentarerna Ingvar. Ju flera som engagerar sig, desto större succe blir detta. Det är redan nästan 200 st potentiella förstärkare som kan byggas :)

1) har tidigare nämnts, men det tål att upprepas.
Föregående stegs drivförmåga och utgångsimpendans får stor påverkan på frekvensgång och utsignalen.

Lämpligen ökas 20k/1k motstånden så att ingångsimpendansen blir tillräckligt stor. Det beror på antalet paralllellkopplade kretsar och föregående stegs egenskaper. 20 k motståndet får inte bli för stort då det kan ge instabilitet (och sämre distortion vid onödigt hög förstärkning samt sämre bandbredd) . Min känsla är inte > 200 k men det måste verifieras.

2) Du menar att montera en kondensator före 1 K motståndet ner mot jord?

3) Ngn form av JFET med låg ingångsbiasström är nödvändigt. Min tidigre rekommendation om OP07 är att kasta pärlor till svinen då 2.2Mohm och biasströmmen ger mera offsetspänning än OPns egen offset.

4)
Jag har för mig att jag läst på forumet att någon menar att LM3886 uppvisar instabilitet vid förstärkning < 10 ggr.

Att koppla som du föreslår innebär just att förstärkningen är 1 ggr för den andra förstärkaren (20K/20K) och därför måste detta studeras noggrannare eller så kompenseras LM3886. Stegen kommer då också uppvisa något olika egenskaper då förstärkningen är olika.

Principen är dock mycket elegant :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-06 16:32

Hmm, efter Ingvars inlägg inser jag en sak. Är det inte så att LM3886 bara utlovar stabilitet ner till 20 ggr förstärkning (jag kan minnas fel)? Vad händer med en utimpedans på 1 kohm från det drivande steget? Jo förstärkningen blir 10 ggr. Ännu värre blir det med öppen ingång. Blir det verkligen stabilt detta, om man rycker ur ingångskontakten?

Jag hade iofs också velat ha ett par spänningsstabilisatorer på kortet för att ta ner matningsspänningen till opamparna så man slipper bygga den externt, men det kanske finns nån tanke med att låta bli det?

Offsetspänningen på OPn spelar inte så stor roll dock eftersom den delas ner av 215/1k. Jag rös lite inför det stora motståndet till integratorn som ger lite offset pga biasström, men när jag räknade bled det inte så mycket i slutänden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-06 16:49

Ja, nu blir det 8 kort till. Sätt upp 12 till mig. :oops:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-05-06 16:56

Svante skrev:Hmm, efter Ingvars inlägg inser jag en sak. Är det inte så att LM3886 bara utlovar stabilitet ner till 20 ggr förstärkning (jag kan minnas fel)? Vad händer med en utimpedans på 1 kohm från det drivande steget? Jo förstärkningen blir 10 ggr. Ännu värre blir det med öppen ingång. Blir det verkligen stabilt detta, om man rycker ur ingångskontakten?

Jag hade iofs också velat ha ett par spänningsstabilisatorer på kortet för att ta ner matningsspänningen till opamparna så man slipper bygga den externt, men det kanske finns nån tanke med att låta bli det?

Offsetspänningen på OPn spelar inte så stor roll dock eftersom den delas ner av 215/1k. Jag rös lite inför det stora motståndet till integratorn som ger lite offset pga biasström, men när jag räknade bled det inte så mycket i slutänden.

10 ggr är det såvitt jag minns. Det är lite synd att man "alltid" väljer inverterande koppling. Min tanke var ändå att brygga den med en buffert innan varje steg så för min del är det okritiskt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-06 17:01

UrSv skrev:10 ggr är det såvitt jag minns. Det är lite synd att man "alltid" väljer inverterande koppling. Min tanke var ändå att brygga den med en buffert innan varje steg så för min del är det okritiskt.

Ok... Så drivimpedans < 1kohm rekommenderas alltså, och ingen öppen ingång.

Jag har för mig att man väljer inverterande koppling eftersom någon mätte högre dist med icke inverterande koppling. Var det inte så?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-05-06 17:05

Svante skrev:
UrSv skrev:10 ggr är det såvitt jag minns. Det är lite synd att man "alltid" väljer inverterande koppling. Min tanke var ändå att brygga den med en buffert innan varje steg så för min del är det okritiskt.

Ok... Så drivimpedans < 1kohm rekommenderas alltså, och ingen öppen ingång.

Jag har för mig att man väljer inverterande koppling eftersom någon mätte högre dist med icke inverterande koppling. Var det inte så?

Jag tror inte det mättes upp utan som jag minns det var det i Gainklonens linda så att man refererade till allehanda appnotes att disten kunde bli lägre vid inverterande koppling och vips var det en världssanning att den kopplingen lät otroligt mycket bättre.

Jag har en knippe DRV134 som jag tänkte kunde komma till användning.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-06 18:24

KarlXII skrev:Ja, nu blir det 8 kort till. Sätt upp 12 till mig. :oops:
Ja, man hamnar liksom där :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 18:29

Svante skrev:Hmm, efter Ingvars inlägg inser jag en sak. Är det inte så att LM3886 bara utlovar stabilitet ner till 20 ggr förstärkning (jag kan minnas fel)? Vad händer med en utimpedans på 1 kohm från det drivande steget? Jo förstärkningen blir 10 ggr. Ännu värre blir det med öppen ingång. Blir det verkligen stabilt detta, om man rycker ur ingångskontakten?

men om du har öppen ingång, dvs inget anslutet blir väl förstärkningen en gång endast? (1 kohm motståndet är i serie med ett oändligt motstånd)
därför är det lämpligt att ha en konding före 1 k ner till jord, samt en konding parallellt över 20 k motståndet så förstärkningen är väldefinerad för riktigt höga frekvenser.

Men kombinationen 20k/1k kräver en potent försteg eftersom det lastas med 330 ohm, och säkert själv har en utgångsimpendans som är rätt hög. I princip krävs en hörlursförstärkare eller något liknande.

sant att offsetspänningen delas ner, men så gör ju också den korrigerande offsetspänningen från OP med lika mycket?
JAg tycker det blir bättre med ett externt kort för spänningsstabbarna.

Det är bara några få som klarar 35V+ in (7815 och de typerna är på gränsen mao) och därför kanske man får göra en diskret förregulator, Vips är kortet dubbelt så stort.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2008-05-06 19:29

Mina pengar är också på väg.
H/S

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 19:34

Hej IngOehman och tack för ett bra ifrågasättande inlägg.

Jag kan börja med att säga att jag inte har skrivit en fullständig beskrivning på kortet samt att jag inte pga jobb har hunnit att lägga upp en BOM, samt att jag tyvärr inte har postat senaste schemat.

Schemat är väl inte Jeff Rowlands men inspirationen kommer lite därifrån. Kopplingen för DC-servot kommer t.ex ifrån Nationals AN-1192 och är skapt för denna typen av applikationer. Resten av schemat är "normal" inkopplingsstandard för LM3886 och går väl inte att göra så mycket mer annorlunda annat än icke inverterad koppling. Att jag valde inverterad är för att jag tycker att det låter bäst.

För att svara lite på dina frågor:

1: Rikkitikitavi har redan påpekat detta och det har diskuterats. Värdena i schemat "fungerar" och dom har fungerat bra för mig i en månad, både med och utan förförstärkare. Givetvis kan dessa värden ändras och kanske bör ändras. Se även svar 2.

2: Jag använder till mina kort en 4,7uF polypropolen-konding på ingången samt ett 47Kohm till jord. Dessa är dock inlödda på en exprimentplatta och jag har i den senaste verisionen, om man tittar på bilden i ett tidigare inlägg (sidan 4, horisontella motstånden bredvid 3-poliga kontakten), caddat in motståndet. Har valt att inte lägga kondingen på kortet då den tar upp stor plats men den står med i min påbörjade bom. Detta ger en "lower -3dB cutoff" på 3,4Hz samt en ingångsimpedans på 47k enligt Nationals Overture Design Guide

3: Min lathet slår till igen. Jag kör med TL071 och andra OP-ampar går bra med, t.ex Nationals LF411 som är rekommenderad för uppgiften. Att det står OP134 är för att jag valde första bästa OP-amp som dök upp. My bad.

Jag uppskattar dina noteringar och hoppas att du och flera fortsätter att kommentera så att det blir så bra som mjligt för alla inblandade.

Mvh Carl-Johan.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 19:36

Uppdaterat se sidan 6...
Senast redigerad av Bullit 2008-05-06 23:06, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 19:41

En sak till jag insåg vid lite eftertanke, man kan fundera på att installera ett motstånd före 1 K ner mot jord parallellt med en liten kondensator. Värdet är lämpligen 5 ggr " 1K" motståndet .

Det ger förstärkarens ingång jordpotential då den hänger i luften vilket bidrar till ökad stabilitet.

Här är ett bygge som är i princip likadant (varifrån jag antar Bullit hämtat inspiration)

http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm

Man kan köra kretsen i icke inverterat konfiguration också.

Klarar man sig med att köra utan servon är det rätt så enkelt (ersätt R7-R9 med kondensator samt löd dig byglar från ingången till varje In1+-IN2+ (kan göras via OP förstärkarna mm )

Kapa kopparbanan på undersidan som går genom från R7-R9 mitt i jordplanet (som är utgången ) till - ingången på LM3886 och löd dit R7-R9 nu istället . Man torde få plats med en rätt stor kondensator i R7-R9s position så man kan få en bra frekvensgång neråt också.
IN jordas därefter.

Iom kondensatorn begränsar förstärkningen vid DC till 1 ggr kommer offsetspänningen från varje LM3886 att hålla sig inom några tiotal mV , vilket i serie med R1-R3 ger en ström på kanske 150 mA maximalt mellan kretsarna. (60 mV / 0,4 ohm = 150 mA)

Den obalansen är försumbar då man betänker att kretsarna kanske lämnar 2.5 A var vid max last.

(kom ihåg att 0,1% tolerans på R4-R9 ger upp till 0,5 A skillnad i utström vid maximal utsignal)

Man kan också öka R1-R3 till ca 0,3 ohm vilket reducerar offsetströmmarna ytterligare, och utimpendansen är fortfarande < 0.1 ohm.

Möjligen man kan göra det bättre än så här, men då måste man titta lite på kortet. Inget är omöjligt att patcha!
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2008-05-06 19:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 19:49

rikkitikkitavi skrev:En sak till jag insåg vid lite eftertanke, man kan fundera på att installera ett motstånd före 1 K ner mot jord parallellt med en liten kondensator. Värdet är lämpligen 5 ggr " 1K" motståndet ...

Du skrev det samtidigt som jag postade mitt svar va :)

Bullit skrev:... 2: Jag använder till mina kort en 4,7uF polypropolen-konding på ingången samt ett 47Kohm till jord. Dessa är dock inlödda på en exprimentplatta och jag har i den senaste verisionen, om man tittar på bilden i ett tidigare inlägg (sidan 4, horisontella motstånden bredvid 3-poliga kontakten), caddat in motståndet. Har valt att inte lägga kondingen på kortet då den tar upp stor plats men den står med i min påbörjade bom. Detta ger en "lower -3dB cutoff" på 3,4Hz samt en ingångsimpedans på 47k enligt Nationals Overture Design Guide...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 19:58

Bullit skrev:
Du skrev det samtidigt som jag postade mitt svar va :)

mmm :)
har lagt ner en del tankemöda på detta nu , hoppas det uppskattas :)

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-06 20:02

rikkitikkitavi skrev:mmm :)
har lagt ner en del tankemöda på detta nu , hoppas det uppskattas :)

Hehe japp. All hjälp är hjärtligen välkommen!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-06 20:04

du skulle inte kunna posta bilder på kretskortet från båda sidorna?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum