Det lär ju inte vara någon som har så bråttom att de inte kan vänta på bästa möjliga lösning.

Dessvärre har jag inget bättre att komma med än det.

Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:Bullit skrev:rikkitikkitavi skrev:ja, men 47 K, 1K samt 220 pF kondensatorn behövs det en av (på varje sida av kortet) . 9K motståndet behövs det 3 st av. Så
Kommentarer?
Aha.... då förstod jag fel igen
Trodde det blev 47K på en sida, sedan 1K -> 220pF -> 9K innan varje LM3886.
jag funderade lite igen, var kanske lite förhastad här.
Vi borde vänta på lite flera kommentarer här.
Bullit skrev:Fast efter att ha läst igenom svaren igen så borde detta vara korrekt då?
Bullit skrev:Jupp. Så slipper vi bråket om ingångsimpedansen
Piotr skrev:Ingvars katalog??
Har han beskrivningar på förstärkarkretsar i den?
/Peter
n3mmr skrev:Bullit skrev:Jupp. Så slipper vi bråket om ingångsimpedansen
Hmm..
Kan man inte bygga korten så att man för varje förstärkare kan välja om man vill bygga inverterat eller ej, och om man vill använda DC-servo eller STOOOOR konding. Det verkar ju inte trångt på kortet, precis.
Utrymmet för dc-servot kan då upptas av stor konding när det är valet.
Jag köper korten därför att jag vill slippa göra en layout och etsa, för just 3886-an. Sen kommer jag att lägga veroboard med buffertar osv framför.
Det ska inte bli nån stereoförstärkare av detta, utan saker för mätningar. Ett kort klarar då ett antal olika situationer om man bestyckar det lite klurigt. Och vid mätningar vill man inte ha 300 W annat än i speciella tillfällen.
Om igen: vilken krets eller vilka kretsar är det ursprungliga kortet byggt för??? Visa schema med explicita kommentarer, tack!
Jag börjar bli lite orolig, annars.
rikkitikkitavi skrev:jag har inget emot en icke-inverterande koppling , det är mina ögon exakt lika bra som inverterande, tom bättre då man har en högre inimpendans.
men schema?
en kommentar: ledningen från utgången på LM3886 till R1-R3 ser lite tunn ut ...
Bullit skrev:Kommentera ihjäl er nu, jag vill inte leverera en produkt som folk blir missnöjda med så alla får hjälpas åtSticker till Rumänien i joobet på måndag och blir borta i minst 3 dagar, hoppas på att lägga beställningen innan dess!
rikkitikkitavi skrev:Svante:
biasström * resistanser = offset, men den läggs ju till den ingångs-offset och bör väl därför kompenseras av DC-servot?
Svante skrev:Två saker:
-Jag tror det är bra med den icke-inverterade varianten om det inte sitter någon buffert på ingången.
Svante skrev:-Man bör se till att de båda ingångarna på 3886-an ser samma resistans, så att offseten pga biasströmmen på ingångarna ger offset på utgången. Med en biasström på 1 µA och en drivimpedans på 283k på ena ingången som i Ingvars ritning (med öppen ingång, då) så blir offsetspänningen 283k * 1µ = 0,283V. Det hela talar emot att ha stora resistanser i återkopplingsslingan.
Svante skrev:-Jag vill samtidigt tjata lite om att få stabbar på kortet till strömförsörjningen av opamparna... Det verkar jobbigt att behöva bygga ett kort till för det.
Bullit skrev:n3mmr skrev:Bullit skrev:Jupp. Så slipper vi bråket om ingångsimpedansen
Hmm..
Kan man inte bygga korten så att man för varje förstärkare kan välja om man vill bygga inverterat eller ej, och om man vill använda DC-servo eller STOOOOR konding. Det verkar ju inte trångt på kortet, precis.
Utrymmet för dc-servot kan då upptas av stor konding när det är valet.
Jag köper korten därför att jag vill slippa göra en layout och etsa, för just 3886-an. Sen kommer jag att lägga veroboard med buffertar osv framför.
Det ska inte bli nån stereoförstärkare av detta, utan saker för mätningar. Ett kort klarar då ett antal olika situationer om man bestyckar det lite klurigt. Och vid mätningar vill man inte ha 300 W annat än i speciella tillfällen.
Om igen: vilken krets eller vilka kretsar är det ursprungliga kortet byggt för??? Visa schema med explicita kommentarer, tack!
Jag börjar bli lite orolig, annars.
Kan kan man, men det blir en hel del pillande och jumprar för olika alternativ. Då är det bättre att cadda 2 olika kort.
Om du inte ska använda det till förstärkare, vilket kortet egentligen är tänkt för, utan kan nöja dig med en inverterad layout utan zobel, alltså kortet på första sidan av tråden, så kan jag skicka dom korten till dig redan imorgon. Dock bara 8 st.
Kretsarna som kortet är byggt för är LM3886 i inverterad konfiguration med LF411 som DC-servo-op.
Om du inte vill ha några kort så säg bara till så stryker jag dig ifrån listan och för tillbaka dina pengar. Tråkigt att det inte blev som du trodde men jag antog att alla var på det klara med att detta handlade om audio-grejer.
Mvh Carl-Johan.
Bullit skrev:Du får gärna lägga dig i![]()
Men nu är korten omgjorda till icke-inverterat, sedan bryggar jag mina kort med DRV134 och är nöjd med det, samt att jag inte har tänkt att THX-verifiera korten. Det är ju faktiskt fritt val att välja gain själv, värdena i schemat är fortfarande bara rekommendationer.
Allt jag vill erbjuda är ett generellt kort för 3 LM3886 i parallel, som kan användas "stand-alone" eller bryggade, vilket redan första generationen gör utmärkt...
Hoppas att jag inte låter för kort i tonen nu. Inte meningen
lum skrev:På digikey går 100 LM3886 bara på $358.15 blir runt 22kr styck då. Dock kan man åka på tullavgift.
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... LM3886T-ND
Man skulle kunna kombinera med köp av andra komponenter. De brukar ha ok priser har jag för mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster