LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-07 11:43

Låter som en bra idé.
Det lär ju inte vara någon som har så bråttom att de inte kan vänta på bästa möjliga lösning. :)

Dessvärre har jag inget bättre att komma med än det. :oops:

braljud

Inläggav braljud » 2008-05-07 12:01

rikkitikkitavi skrev:
Bullit skrev:
rikkitikkitavi skrev:ja, men 47 K, 1K samt 220 pF kondensatorn behövs det en av (på varje sida av kortet) . 9K motståndet behövs det 3 st av. Så
Kommentarer?

Aha.... då förstod jag fel igen :oops:

Trodde det blev 47K på en sida, sedan 1K -> 220pF -> 9K innan varje LM3886.

jag funderade lite igen, var kanske lite förhastad här.

Vi borde vänta på lite flera kommentarer här.

Förbättra så mycke ni vill jag väntar gärna på en ännu bättre produkt

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-07 12:26

Bullit skrev:Fast efter att ha läst igenom svaren igen så borde detta vara korrekt då?

Bild

Ja, det där ser mycket bra ut. En sak man kan tänka på när man hanterar radiofrekvenser (vilket ingångsfiltret ju skall göra) är att våglängderna är korta. De blir i själva verket kortare för varje år, om man ser till hur de fördelar sig i etern alltså. 3G-nätets väglängder är verkligen korta, och dem finns det mycket av.

Kontentan av det är att man bör hålla vissa loopar små, och när det gäller de första tre komponenterna bör de sitta på nära ingången som möjligt. Signalen bör dessutom "landa hårt" layoutmässigt på kondensatorn, som man brukar säga i elektronikersammahang, alltså på så vis att tilledningarna erbjuder minimal induktans. Det ritar man ibland såhär schemamässigt:

Bild

Observera att det är lika viktigt att returjordkabeln mellan kondensatorns undersida och ingångskontaktens jord är kort, som att det är kort kabel (/stip) mellan "V:et" och kondensatorns ovansida, såsom det ser ut på ritningen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 13:48

Jag håller på att konvertera om kortet till icke-inventerad istället för att slippa dessa problem... antar att ingen har något emot detta :)

Storleken blir samma. Några få komponenter tillkommer, inget dyrt dock. Priset blir givetvis samma.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-07 14:08

Bild

Denna fast med DC-servo? Enligt AN-1192?

Då kan man ta bort kondensatorn med "Stor"

(jag lånar helt fräckt bilden från Ingvars katalog på faktiskt).

edit:
Och då är det kutym att man hänvisar till var man fick orginalet.
smartasses :)

Inget Ikea alltså.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2008-05-07 16:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-07 14:47

Ingvars katalog??

Har han beskrivningar på förstärkarkretsar i den?

/Peter

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 14:47

Jupp. Så slipper vi bråket om ingångsimpedansen :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-07 15:11

Bullit skrev:Jupp. Så slipper vi bråket om ingångsimpedansen :)

Hmm..

Kan man inte bygga korten så att man för varje förstärkare kan välja om man vill bygga inverterat eller ej, och om man vill använda DC-servo eller STOOOOR konding. Det verkar ju inte trångt på kortet, precis.
Utrymmet för dc-servot kan då upptas av stor konding när det är valet.

Jag köper korten därför att jag vill slippa göra en layout och etsa, för just 3886-an. Sen kommer jag att lägga veroboard med buffertar osv framför.

Det ska inte bli nån stereoförstärkare av detta, utan saker för mätningar. Ett kort klarar då ett antal olika situationer om man bestyckar det lite klurigt. Och vid mätningar vill man inte ha 300 W annat än i speciella tillfällen.

Om igen: vilken krets eller vilka kretsar är det ursprungliga kortet byggt för??? Visa schema med explicita kommentarer, tack!

Jag börjar bli lite orolig, annars.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-07 15:26

Piotr skrev:Ingvars katalog??

Har han beskrivningar på förstärkarkretsar i den?

/Peter

Nej, inte den jag fick förra veckan och ingen av de andra jag har fått heller.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 15:29

n3mmr skrev:

Hmm..

Kan man inte bygga korten så att man för varje förstärkare kan välja om man vill bygga inverterat eller ej, och om man vill använda DC-servo eller STOOOOR konding. Det verkar ju inte trångt på kortet, precis.

Jag köper korten därför att jag vill slippa göra en layout och etsa, för just 3886-an. Sen kommer jag att lägga veroboard med buffertar osv framför.

Det ska inte bli nån stereoförstärkare av detta, utan saker för mätningar. Ett kort klarar då ett antal olika situationer om man bestyckar det lite klurigt. Och vid mätningar vill man inte ha 300 W annat än i speciella tillfällen.

Om igen: vilken krets eller vilka kretsar är det ursprungliga kortet byggt för??? Visa schema med explicita kommentarer, tack!

Kan kan man, men det blir en hel del pillande och jumprar för olika alternativ. Då är det bättre att cadda 2 olika kort.

Om du inte ska använda det till förstärkare, vilket kortet egentligen är tänkt för, utan kan nöja dig med en inverterad layout utan zobel, alltså kortet på första sidan av tråden, så kan jag skicka dom korten till dig redan imorgon. Dock bara 8 st.

Kretsarna som kortet är byggt för är LM3886 i inverterad konfiguration med LF411 som DC-servo-op.

Om du inte vill ha några kort så säg bara till så stryker jag dig ifrån listan och för tillbaka dina pengar. Tråkigt att det inte blev som du trodde men jag antog att alla var på det klara med att detta handlade om audio-grejer.

Mvh Carl-Johan.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-05-07 16:34

Ingvars katalog??

IKEA? :D
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-07 18:12

jonasz skrev:
Ingvars katalog??

IKEA? :D

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 18:21

Nu börjar det likna något. Gjorde om cadden från början, kanske lika bra. Fick även plats med DC-blokerande konding. Storleken är en halvcentimeter bredare bara.

Bild

Är inte helt färdig ännu. Jord och lite småkrafs kvarstår.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-07 18:36

jag har inget emot en icke-inverterande koppling , det är mina ögon exakt lika bra som inverterande, tom bättre då man har en högre inimpendans.

men schema :) ?

en kommentar: ledningen från utgången på LM3886 till R1-R3 ser lite tunn ut ...

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 18:45

rikkitikkitavi skrev:jag har inget emot en icke-inverterande koppling , det är mina ögon exakt lika bra som inverterande, tom bättre då man har en högre inimpendans.

men schema :) ?

en kommentar: ledningen från utgången på LM3886 till R1-R3 ser lite tunn ut ...

Schema kommer. Håller på att städa upp i det. Dyker upp senare ikväll. Ledaren till R1-R3 är redan åtgärdad :)

Kommentera ihjäl er nu, jag vill inte leverera en produkt som folk blir missnöjda med så alla får hjälpas åt :) Sticker till Rumänien i joobet på måndag och blir borta i minst 3 dagar, hoppas på att lägga beställningen innan dess!

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-05-07 18:54

Carl-Johan: Fick du mitt PM? :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 18:59

jonasz skrev:Carl-Johan: Fick du mitt PM? :)

Japp! Har bara inte uppdaterat listan än. Men du är med :)

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 19:20

Nya schemat, ursäkta röran men jag hade inte tid att göra det snyggt...

http://www.leetmaa.se/misc/g1.pdf

Och det råkar vara i A3-format :oops:

OBS! Opamparna ska vara LF411 så att ni vet. Vissa kondingar har inget värde i schemat, det är elyterna samt dc-block-kondingen. 100uF polariserade samt 0,47-1uF bipolära...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-07 19:23

Alla visade schemata i ära, men är inte detta det mest generellt användbara:

Bild

De röda komponenterna/värdena gäller alltså för den "bortre" brygghalvan.

Och vill man behålla en gain om 28,3 ggr (=THX) för förstärkaren i bryggat skick, så gäller
förstås inte 283 k som feed bakc-resistans, utan 141,5 k för den närmare brygghalvan. ;))

Ursäkta att jag alla lägger mig i. :oops: Säg till om jag skall sluta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-07 19:37

Du får gärna lägga dig i :wink:

Men nu är korten omgjorda till icke-inverterat, sedan bryggar jag mina kort med DRV134 och är nöjd med det, samt att jag inte har tänkt att THX-verifiera korten. Det är ju faktiskt fritt val att välja gain själv, värdena i schemat är fortfarande bara rekommendationer.

Allt jag vill erbjuda är ett generellt kort för 3 LM3886 i parallel, som kan användas "stand-alone" eller bryggade, vilket redan första generationen gör utmärkt...

Hoppas att jag inte låter för kort i tonen nu. Inte meningen :)
Senast redigerad av Bullit 2008-05-07 19:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-07 19:38

Bullit skrev:Kommentera ihjäl er nu, jag vill inte leverera en produkt som folk blir missnöjda med så alla får hjälpas åt :) Sticker till Rumänien i joobet på måndag och blir borta i minst 3 dagar, hoppas på att lägga beställningen innan dess!

En tanke.. skulle vara riktigt nice om det gick att klämma in möjligheten till att köra de tre LM3886 som separata steg. Dvs. att möjligheten skulle finnas att med två kort välja mellan 6 kanaler, 2 kanaler eller en bryggad kanal. ;)

Borde vara fullt möjligt med lite knåpande.

Sorry for being so jobbig! :oops:

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-07 19:46

Två saker:

-Jag tror det är bra med den icke-inverterade varianten om det inte sitter någon buffert på ingången.

-Man bör se till att de båda ingångarna på 3886-an ser samma resistans, så att offseten pga biasströmmen på ingångarna ger offset på utgången. Med en biasström på 1 µA och en drivimpedans på 283k på ena ingången som i Ingvars ritning (med öppen ingång, då) så blir offsetspänningen 283k * 1µ = 0,283V. Det hela talar emot att ha stora resistanser i återkopplingsslingan.

-Jag vill samtidigt tjata lite om att få stabbar på kortet till strömförsörjningen av opamparna... Det verkar jobbigt att behöva bygga ett kort till för det.

...blev det tre? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-05-07 21:54

Hur kopplar man bryggat då man har 2st icke-inverterade kort?
Behöver man då en inverterande OP-amp på ett extra-kort eller finns det något smartare sätt att koppla?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-07 22:11

man har en krets som ger en äkta differntiell signal ut, det finns enkla kretsar för det. DRV134 har nämnts. SSM2142 på elfa är ett annat alternativ.

Annars kan man bygga med en dubbel OP och 8 st matchade motstånd.

Så hade ialla fall jag byggt, även om det kanske finns enklare sätt med smarta kopplingar. Jag föredrar identiska effektsteg helt enkelt.

Svante:

biasström * resistanser = offset, men den läggs ju till den ingångs-offset och bör väl därför kompenseras av DC-servot?

Det hade varit trevligt med spänningsstabbar, men de klarar med nöd och näppe matningen till LM3886 (max 35V på 78/79XX serien) och därför kan inte alla använda dem.

Dessutom är det frågan ifall de får plats. Priset är beroende på arean på kortet så det kanske inte ryms i nuvarande budget.

Bullit:
jag gillar icke-inverterande. Man kan utan att bygga om kretskortet och köra det UTAN DC-servo och ha en kondensator i återkopplingsslingan istället ner mot jord.

Piotr:
Det är lätt att bygga om för individuella steg.
Du behöver inte utgångsmotståndet vilket ger dig en möjlighet att löda dit en kabel och det enda du måste göra är att dela på kretskortsbanan för ingången (och ta bort motståndet på + in , där får du koppla in din tråd med insignal) Visst, det blir kabelsallad...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-08 00:08

rikkitikkitavi skrev:Svante:

biasström * resistanser = offset, men den läggs ju till den ingångs-offset och bör väl därför kompenseras av DC-servot?

Ahaja... Jo, det där blev visst andra gången jag gjorde bort mig med offsetkompenseringen. Förut skrev jag att offseten delades ner av 215k/1k, men det gör den ju inte heller.

Det är svårt att tänka i loopar, det går liksom runt i huvudet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-08 00:54

Svante skrev:Två saker:

-Jag tror det är bra med den icke-inverterade varianten om det inte sitter någon buffert på ingången.

Med det schema jag visade blir ingångsimpedansen 10 kohm. Det renderar näppeligen krav på ingångsbufftert. :?

Tvärtom kan det drivas av ALLA försteg som man kan föreställa sig. :)

Gränsfrekvensen har stor marginal till audioområdet. 220 pF är ju över 37 kohm vd 20 kHz. Det betyder att man även med oändligt mjuk drivning (säg över 200 Mohm eller varför inte en ren strömmatning) får en övre gränsfrekvens mer än två oktaver över audioomårdet. Med styv drivning (mindre än 200 ohm) blir övre gränsfrekvensen uppåt 800 kHz.
Ingen rimlig drivning (säg max 1000 ohm) kommer att resultera i sämre bandbredd än 400 000 Hz, vilket jag tycker är fullt tillräckligt för slutsteg (brukar betyda mer än en oktavs marginal till detektion i F/E-lyssning om avrullningen är av första ordningen).

Kort sagt: Det synes mig som om förstärkaren inte kommer att vara en svår belastning för den drivande förstärkaren (försteget). :)

Svante skrev:-Man bör se till att de båda ingångarna på 3886-an ser samma resistans, så att offseten pga biasströmmen på ingångarna ger offset på utgången. Med en biasström på 1 µA och en drivimpedans på 283k på ena ingången som i Ingvars ritning (med öppen ingång, då) så blir offsetspänningen 283k * 1µ = 0,283V. Det hela talar emot att ha stora resistanser i återkopplingsslingan.

Njae, det där tar ju DC-servot hand om. ;) Den säkerställer att DC-nivån på utgången kommer att hållas under kontroll - oavsett gain och drivimpedans! :)

Svante skrev:-Jag vill samtidigt tjata lite om att få stabbar på kortet till strömförsörjningen av opamparna... Det verkar jobbigt att behöva bygga ett kort till för det.

Det håller jag helt med om, men kan tycka att det räcker med Zenerstabbning (shunt) om man vet att det bara är operationsförstärkaren som kommer att drivas. Fast om en riktig stabb är billigare än seriemotstånd och zenerdiod är det kanske ingen vits med det.

Håller alltså helt med dig Svante, om att det borde vara en sjävklarhet att ett kort som inhyser kretsar som behöver olika drivspänningar men som man med stor säkerhet kan säga kommer att drivas av samma transformators lingningarn (alltså där de lägre spänningarna kommer att serieregleras ned till rätt nivå) hos de allra flesta - även inkluderar stabbarna!

Vill till sist erindra om två av poängerna med det föreslagna schemat - nämligen att man kan använda precis samma kort för alla positioner, och att man slipper bryggkopplingsenheter utan kan koppla ihop en bryggkoppling direkt från det man har - mindre elektronik = kortare signalväg.

Om man däremot lämnar den inverterande kopplingen (som även har distorsionsfördelar) så förlorar man de möjligheterna. :( Det skulle jag int råda till. Inverterat är bäst i det här fallet.

När det gäller att ha en gain om 28,3 gånger så skrev jag inom en parentes "=THX", men jag måste förtydliga mig:
Det blir inte ett THX-godkänt slutsteg bara för att gain är 28,3 gånger ;), med: Det gör att det är kompatibelt gain-mässigt. ALLA slutsteg som är det kan man kombinera och byta med varandra utan att behöva ställa om några nivåer. :P Rätt najs!

Det kan alltså vara en fördel och det är därför jag rekommenderar att man siktar på just den förstärkningen. Den medger även att man kan använda i princip ALLA tänkbara försteg, inklusive i nödfall ett helt passivt (i varje fall med förstärkare på upp till 400 W, om matningen är en CD-spelare med 2 V RMS vid full utstyrning, vilket ju är någon sorts standard).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-08 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-08 09:42

Bullit skrev:
n3mmr skrev:

Hmm..

Kan kan man, men det blir en hel del pillande och jumprar för olika alternativ. Då är det bättre att cadda 2 olika kort.

Om du inte ska använda det till förstärkare, vilket kortet egentligen är tänkt för, utan kan nöja dig med en inverterad layout utan zobel, alltså kortet på första sidan av tråden, så kan jag skicka dom korten till dig redan imorgon. Dock bara 8 st.

Kretsarna som kortet är byggt för är LM3886 i inverterad konfiguration med LF411 som DC-servo-op.

Om du inte vill ha några kort så säg bara till så stryker jag dig ifrån listan och för tillbaka dina pengar. Tråkigt att det inte blev som du trodde men jag antog att alla var på det klara med att detta handlade om audio-grejer.

Mvh Carl-Johan.

Det handlar naturligvis om audiomätningar..

Så, audio ska det vara, stabilt enkelt och lätthanterligt.

Det blir nog som jag trodde, på ett ungefär.

Men för mig spelar det absolut ingen roll vad det blir för inimpedans
(inom rimliga gränser) eller så.

Min kommentar handlade mer om att komma till skott...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-08 09:50

Bullit skrev:Du får gärna lägga dig i :wink:

Men nu är korten omgjorda till icke-inverterat, sedan bryggar jag mina kort med DRV134 och är nöjd med det, samt att jag inte har tänkt att THX-verifiera korten. Det är ju faktiskt fritt val att välja gain själv, värdena i schemat är fortfarande bara rekommendationer.

Allt jag vill erbjuda är ett generellt kort för 3 LM3886 i parallel, som kan användas "stand-alone" eller bryggade, vilket redan första generationen gör utmärkt...

Hoppas att jag inte låter för kort i tonen nu. Inte meningen :)

Oj vad kort i tonen du vart!! :-)

Nä, det här är OK.

Jag är med!

15-voltsstabbar på kortet??? Nej, nej, slå mig inte!!!!
:-)

Dessa kort kommer att användas i lådor med separata 15-V stabbar på annat håll, så det är OK för mig.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-08 11:25

lum skrev:På digikey går 100 LM3886 bara på $358.15 blir runt 22kr styck då. Dock kan man åka på tullavgift.

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... LM3886T-ND

Man skulle kunna kombinera med köp av andra komponenter. De brukar ha ok priser har jag för mig.

Jag har kollat lite priser nu:

Man verkar inte kunna beställa direkt från digikey i dollar, utan webbutiken switchar över till €.

Priset blir därefter samma i € som i dollar, dvs 50% högre.
Ungefär 3,5 €/st ex moms.

Jag har kontaktat Digikey men det verkar som om de helt enkelt sätter ett högre pris på export av komponenter till Europa, bara för de kan.
:evil: :evil: :evil:

(sist jag råkade ut för det av reservdelar till en fabrik sa jag till leverantör att han inte behövde bry sig mer om oss... )

Så , det betyder RS-components eller liknande.

Dock finns Futurlec.com i Thailand som har ett pris på ca 25 SEK/st vid > 100, ink moms (beräknat) .

Prisskillnaden blir ca 15 spänn st, men de leverar även i mindre partier (dock blir priset ngt högre) Jag har ingen aning om deras pålitlighet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-08 12:23

Man får nog kolla upp futurlec.com ordentligt innan köp. Halvledarplagiat är som bekant vanligt i den delen av världen.

Kanske man kan beställa några stycken och slakta dom för att kolla om det är riktiga LM?

Som sagt, jag kan ta inköp från RS-components, Farnell samt Elfa.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum