Blindtest i kommande HiFi PLUS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 00:55

Sorry Boss!
Style skrev:"och får man fråga på om det var på mödernets sida som apan fanns?"

:lol:
Idag var styrman nykter - svarade A* rätt nu?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 00:58

Slartibartfast skrev:GUD BEVARE OT INLÄGG!!!

... and God Bless the US of A*!

Mvh A*
(Läste MikrofonKåt innan den kom ut (i bokhandeln) o den är faktiskt.se mkt, mkt bra samt rolig med CP-Granar & Co... läs den)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-03 06:54

Fanns juh en länk om en artikel i MOLT där man hade hört skillnad på kablar i blindtest.
Tycker det verkar enklare att folk som är oroliga att testen skall vara felgjord etc. ringer tidningen och varnar dom så kan man styra upp det till att bli riktigt.
Att vara varken positiv eller negativ i förväg till resultatet av testen verkar lite onödigt.
Däremot att någon gör ett försök är väl bra, men om denna tidning inte kan höra någon skillnad så bevisar juh det bara att det gäller hos och av dom. Inget kvitto på att det alltid gäller. Motsatsen gäller juh också förstås.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 11:05

Harryup skrev: Att vara varken positiv eller negativ i förväg till resultatet av testen verkar lite onödigt.

- Precis vad A*nsåg med :)!

Harryup skrev:, men om denna tidning inte kan höra någon skillnad så bevisar juh det bara att det gäller hos och av dom.

- Precis som att när A* igårkväll åt 4kg kaffe o blev konstig så bevisar ju detta enbart att:
1 A* blev konstig, 2 av att äta 4kg kaffe just o 3 på just den plats A* då befann sig!
Är inte alls säkert A* idag blir konstig om A* äter 4kg kaffe, i synnerhet om detta kaffe-ätande
sker på en annan plats! (än gårdagens kaffe-ätande (A* har redan börjat (äta (kaffe))))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-03 11:27

A*- dessutom är det ju inte samma 4 kg kaffe. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-03 11:56

Om jag skall vara ärlig så tror inte jag att diskussionen om blindtester, höra skillnad etc någonsin tar slut.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-03 12:51

mats skrev:Om jag skall vara ärlig så tror inte jag att diskussionen om blindtester, höra skillnad etc någonsin tar slut.

Nähä, men om du ska vara oärlig då? Passa på, tråden har ju ändå urartat...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 13:08

Hej!

A* passar på att vara oärlig med o säga att man får aldrig slarva med hifikablaget!
Esoteriskt hifikablage är betydande del utav varje hifianläggning, inte minst för den
billig anläggningen där i synnerhet det esoteriska hifinätkablaget är viktigt att inte
slarva med (inte slarva betyder bara det ska vara (väldigt) dyrt 8)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 13:58

Hej Nl!
Nattlorden skrev:A*- dessutom är det ju inte samma 4 kg kaffe. :wink:

- Precis :D! Så huur många ggr A* än äter 4kg kaffe o blir konstig betyder detta ingenting
gällande huruvida en annan människa blir konstig av o äta 4kg kaffe, det bevisar enbart att:
1. A* blev konstig av att äta 4 kg kaffe, 2. just då o 3. på just den plats A* då befann sig!
Dessutom är det ju, 4. inte ens samma 4 kg kaffe, som Nl mkt riktigt påpekade!

Inte ens om 100,000-tals studie-individer under kontrollerade former vid 1000-tals separerade tillfällen
samt platser var och en åt 4 kg kaffe o det visade sig att samtliga studie-individer vid samtliga tillfällen
på samtliga platser blev konstiga skulle det ha någon betydele! Det betyder ingenting för huruvida en
annan kaffe-ätande människa i trygg hemmiljö, med eget bekant ät-kaffe som han är trygg med skulle
bli konstig av att äta 4kg kaffe, det beror helt på o enda sättet o verkligen veta är att testa (4 kg Kaffe)!

Mvh A*

- Det gäller bara o våga leva o inte stänga in sig i en låtsasvärld där man faktiskt.se bara är herre över sit kaffe-ätande (4 kg) som
då ska lösa alla ens problem. Vilken besvikelse det måste bli den dagen då det bli dags o ta farväl till både bryggKaffe o pulverKaffe! -

Användarvisningsbild
Rebo

Inläggav Rebo » 2004-09-03 14:00

I Elektronikvärden har det publiserats ett blindtest på kablar. De åkte hem till lite olika audiofiler, så de fick blindtesta kablar hemma i sin egen stereo. I alla fall utom ett så kunde ägaren inte höra nån skillnad mellan kablarna.

Det var i fallet Lampsladd vs en PAD vätskeskärmad kabel som ägaren lyckades peka ut en kabel i ca 70% av fallen. I detta fall var det dock lampsladden som blindtestaren tillskrev de positiva egenskaperna.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 14:17

Hej Rebo

Nehej du Rebo det där kan du glömma för så var det inte alls då det nämligen var så att...
Jorma skrev:Det var i Radio&Television och om man är ute efter att inte få höra några skillnader på kablar så finns
det olika sätt att göra detta på. Ett är att koppla upp några signalkablar på en apparat med flera
utgångar som det finns signal på samtidigt och zappa mellan dessa. Då kommer garanterat ingen
att höra skillnader på kablar. // Det finns flera sätt att sabba ett sådant test på för den som vill
bevisa att det inte är någon skillnad på kablar. Och det var precis det den tidningen var ute efter.

... 8O 8O?? (Så det så 8)!))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-03 14:37

Audiomanikern skrev:Inte ens om 100,000-tals studie-individer under kontrollerade former vid 1000-tals separerade tillfällen
samt platser var och en åt 4 kg kaffe o det visade sig att samtliga studie-individer vid samtliga tillfällen
på samtliga platser blev konstiga skulle det ha någon betydele! Det betyder ingenting för huruvida en
annan kaffe-ätande människa i trygg hemmiljö, med eget bekant ät-kaffe som han är trygg med skulle
bli konstig av att äta 4kg kaffe, det beror helt på o enda sättet o verkligen veta är att testa (4 kg Kaffe)!

Är det inte så att det är själva pressen och nervositetet som skulle göra folk konstiga enligt ovan?
Om man därför själv äter 4 kg kilo kaffe i lugn och harmonisk hemmiljö och därefter genast äter 4 kg till, fast av en annan sort, så känner vem som helst skillnad på smaken, så vida men inte hör jävligt dåligt då.

Eller har jag fattat innehållet i den här tråden fel?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-03 14:41

Hej,

Spännande om de kör BT på kablarna (eller annan utrustning).

Meningslöst att förutspå utgången eller eventuella fel och brister på testet redan nu. Giv er till tåls och diskutera när blaskan kommer ut.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2004-09-03 15:21

...och även fast man skulle spy som en räv av fyra-kilo-kaffe-ätande så är ju detta en högst subjektiv reaktion - det är väl inte alls säkert att man upplever de fyra kilona kaffe på samma sätt nästa gång man mumsar i sig :? !?

Det går helt enkelt inte att vara objektiv om nånting så oerhört komplext som fyra-kilo-kaffe-ätande. Det fattar ju vem som helst som tänker längre än gymnasiefysiken! :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-03 16:32

Ska bli spännande att läsa blaskan. Hoppas de genomför testet på ett adekvat sett. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-09-03 16:33

Det var i fallet Lampsladd vs en PAD vätskeskärmad kabel som ägaren lyckades peka ut en kabel i ca 70% av fallen. I detta fall var det dock lampsladden som blindtestaren tillskrev de positiva egenskaperna.

Där slog de (dyrkabelförspråkarna) knock out på sig själva! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-03 17:16

A* - nix, det enda som bevisas är att den som äter 4kg kaffe är konstig till att börja med. :lol: :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 19:00

Hej!

Jo, A*lla som ej kan hålla nere sitt kaffe-ätande till hekton är helt klart knäppofläppo!

(Är det f.ö. ngn som noterat att denna tråds smarte samt sunde skapare saknas :wink:? (då
honom istället befinna sig uti tråden ovanför/nedanför!))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Blindtest i kommande HiFi PLUS

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 20:29

Hej igen!

Förresten A*ngående:
Jorma skrev:Mina No.1 kablar är på test hos HIFI+ //
, så det ska bli spännande att se vilka kablar dom ska blindtesta med 8)

- Har Jorma själv gjort något blindtest någon gång? Vet ju din fru prickat in 10 av 10 utifrån...
köket men har Jorma prickat in, TjA* 7 av 10 ifrån... lyssningsrummet´s sweetspot ngn gång 8)?
Om?, vad testades i.s.f. Nät, signal? högtalarkablage? eget eller andras? Hur gick du då tillväga?
Kunskapen om hur man inte ska utföra ett blindtest innehas uppenbarligen:
Jorma skrev:Det var i Radio&Television och om man är ute efter att inte få höra några skillnader
på kablar så finns det olika sätt att göra detta på. //
Det finns flera sätt att sabba ett sådant test på för den som vill bevisa att det inte
är någon skillnad på kablar. Och det var precis det den tidningen var ute efter.

- så kunskap om hur man ska utföra ett blindtest borde ju rimligen då även den innehas!

Mvh A*

Jorma_inaktiv

Re: Blindtest i kommande HiFi PLUS

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-04 02:26

Audiomanikern skrev:Hej igen!

Förresten A*ngående:
Jorma skrev:Mina No.1 kablar är på test hos HIFI+ //
, så det ska bli spännande att se vilka kablar dom ska blindtesta med 8)

- Har Jorma själv gjort något blindtest någon gång? Vet ju din fru prickat in 10 av 10 utifrån...
köket men har Jorma prickat in, TjA* 7 av 10 ifrån... lyssningsrummet´s sweetspot ngn gång 8)?
Om?, vad testades i.s.f. Nät, signal? högtalarkablage? eget eller andras? Hur gick du då tillväga?
Kunskapen om hur man inte ska utföra ett blindtest innehas uppenbarligen:
Jorma skrev:Det var i Radio&Television och om man är ute efter att inte få höra några skillnader
på kablar så finns det olika sätt att göra detta på. //
Det finns flera sätt att sabba ett sådant test på för den som vill bevisa att det inte
är någon skillnad på kablar. Och det var precis det den tidningen var ute efter.

- så kunskap om hur man ska utföra ett blindtest borde ju rimligen då även den innehas!

Mvh A*

Vad fattas díg A. Är du inspärrad någonstans och måste spy din galla över att inte bli utsläppt över någon som du ser är fågelfri.
Jag är fri att utföra mina tester precis som jag behagar efter eget tycke och det ska inga maniker försöka att ändra på. :wink:
För det finns inga maniker inspärrade eller ej som klarar av.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-09-04 06:38

Lite angående tester....

Jag är fri att utföra mina tester precis som jag behagar efter eget tycke och det ska inga maniker försöka att ändra på.

Førvisso avslutas det saxade med en smiley, men om vi ser lite mer allvarligt på det, så ær det ju så att tester inte kan få ske efter eget godtycke hur som helst. I alla fall inte om man vill jæmføra resultaten med vad andra fått før resultat. Då ær det synnerligen viktigt att man testar med samma kriterier mm. Och just dærfør så finns det en drøs olika testnormer mm. som skall uppfyllas.

Se bara på bilindustrin och deras krav på effektmætning av motorer och avgasrening mm.

Personligen så anser jag, att om någon inte vill testa efter de normer som ær vedertagna och aktuella, så finns det ofta en anledning. Kanske man vill testa på sitt eget sætt, så man får de resultat man vill.....?

Dr Tinnitus

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-04 07:19

Dr_Tinnitus skrev:Lite angående tester....

....Personligen så anser jag, att om någon inte vill testa efter de normer som ær vedertagna och aktuella, så finns det ofta en anledning. Kanske man vill testa på sitt eget sætt, så man får de resultat man vill.....?

Dr Tinnitus

En solklar poäng! Alla tester som sker enbart för ens egen skull och inte för att delge någon annan ett resultat, får naturligtvis utföras såsom den personen behagar. Att anse något annat är vansinnigt.

Men det är minst lika vansinnigt, eller snarare oärligt och respektlöst, att använda detta godtycke för tester avsedda för att delges till andra! Åtminstone om man låter påskina att resultatet skulle vara någat annat än godtyckligt och oanvändbart för andra som vägledning. Skitfult tycker jag.... :twisted:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-04 08:06

Världen är en stor j*vla konspiration. Massor med elaka och vinstfixerade människor. Om alla bara f/e-testade sina förstärkare och bilar innan dom släpptes i produktion så vore allt bra mycket bättre. Åtminstone för oss idealister. Synd att så få har fattat det.

Obs ironi och en gnutta självkritik.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-04 08:12

Flint skrev:....
Obs ironi och en gnutta självkritik.

Jo, det var ju självkritiskt sagt... :wink:

Jag fattar att du inte håller med. Så synd...

OBS: Ironi och en smula självkritik. (OBS, det sista var heller inte ärligt menat, det var bara ironi och en smula självkritik.....) OBS.... :wink:

Om jag skall sluta vara ironisk, (såsom du var Flint), så skiter jag fullständigt i om folk F/E-testar, blindtestar eller inte. Det som stör mig, är när folk lägger fram en fullständigt personlig åsikt som något allmängiltigt. För personliga åsikter är inte allmängiltiga, då skulle dessa inte vara personliga :wink: .

Men denna debatt har vi ju gått igenom ett flertal gånger så bye Flint.

Ps. Du verkar störa dig på min 'idealism'. Jag vet inte varför eller om det är så, men kanske förknippar du idealism med något negativt? Ds.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-04 08:46

markih
Vi kanske ska prata utan ironi ett tag.

Hur vill du ha det?
Hur ska HiFi-marknaden se ut?
Hur ska reklamen fungera?
Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-04 08:47

Bra Frågor Flint :)

Jag tackar för passningen och skall fundera lite. Återkommer strax...

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-04 10:20

1: "Hur vill du ha det?"
Jag vill ha bättre valmöjligheter!
Det får gärna finnas produkter av alla sorter för, men för de områden som är svåra för mig som privatperson och konsument att påverka vill jag se ett bättre samarbete mellan de parter som har möjlighet till förändring och förbättring. Rent konkret skulle detta innebära bättre generell ljudkvalitet på inspelningar och om nya system-lösningar presenteras så skulle de innebära större potential till ökad prestanda. Tekniken skall på papperet inte sätta begränsningarna och den existerande tekniken får gärna utnyttjas till fullo.

2: "Hur skall HiFi-marknaden se ut?"
Svår fråga... Jag önskar dock balanserade motvikter till reklamen och marknadsföringen. Handlare och butiker får köra den stil som passar dem (och kunderna). Personligen gillar jag kompetens och respektfullt bemötande. Jag gillar inte att bli utsatt för förenklingar. Den erfarenhet jag har är väl att handlare i allmänhet är rätt ok. De gör ofta sitt jobb.

Däremot tycker jag att HiFi-tidningar och journalister har ett stort ansvar som de sällan axlar på det sättet jag vill. De kör med förenklingar/schabloner i sina resonemang och vill inte beröra svåra frågeställningar. De använder en 'entusiastisk stil', vilket är i viss mån verkar oförargeligt men också ett relativt säkert sätt att slippa ta ansvar för vad de förmedlar. Läsare som har varit med ett tag lär sig att sålla, men denna kunskap har ibland varit dyrköpt, både i tid, intresse och pengar. Det tillkommer också nya oerfarna läsare hela tiden, varför detta beteende kan fortgå utan att själva grunden för beteendet upphör att existera.

3: "Hur skall reklamen fungera?"
Den får se ut precis hur som helst, så länge det finns en kritiskt och ärligt granskande motvikt. Vem vilka som skall axla denna roll är dock den svåra frågan. I grunden ligger detta ansvar på varje individ, men om kunniga HiFi-skribenter ville försöka axla rollen så vore detta helt ok för mig. Jag tycker att det viktiga är ändå att HiFi-journalister inte tar rollen som guide och samtidigt lämnar kritiken därhän. Givetvis är denna synpunkt helt subjektiv och jag kanske är ensam om den?

4: "Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?"
MedelSvensson bryr sig nog inte, men fick jag önska så skulle de fästa mer vikt vid ljudupplevelser. Bildupplevelser verkar de flesta människor ha anammat och där har väl utvecklingen gått mer framåt också? Det vore trevligt om ljudkvaliteten ingick mer i diskussionen när man producerar skivor, än det verkar göra idag.

HiFi-bergeppet i ordets betydelse kunde också diskuteras. Kanske införande av My-Fi som komplement till Hi-Fi, för att tydliggöra valmöjligheterna och inte blanda äpplen och päron? Ungefär som att inte blanda samman olika religioner...

Mvh Mårten

Ps. Jag är öppen för debatt. Ds.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-09-04 13:02

Jag håller med Markih i stort, men skulle vilja göra lite tillägg angående hifijournalistiken, som enligt mig en den största korrupta faktorn i branschen. Det finns en stor diskrepans mellan ord och handling tycker jag. Hifijournalisterna försöker ge sken av att de är på vår (konsumenternas) sida, medans de i själva verket är beroende av annonsörernas pengar för sitt levebröd. Detta visar sig bl a i att produkter som riskerar att sågas inte recenseras alls! Om journalisterna är på min sida (som de ju SKA vara), så vill jag förstås veta såväl vilka produkter som är bra, och vilka som är dåliga. Jämför med en sant oberoende tidning som Råd & Rön, som sysslar med sann konsumentjournalistik. Så gott som alla hifitidskrifter framstår som tjocka reklamblad som man får betala för vid jämförelse.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-04 13:36

Så bra att forumen finns, så att vi kan såga varandras prylar! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-04 14:16

Det var som tusan vad många maniker det fanns här.

Vem ska bestämma vilka normer jag ska testa efter.

LTS?
ABX?

Nej, det är jag själv som bestämmer hur jag testar mina grejer och den här tråden handlade väl ursprungligen om HIFI+ blindtest.
Dom har jag inte en aning om hur dom kommer att gå tillväga,

Men det blir ju ett offentligt test som kommer att läsas av folk som normalt kanske inte läser den tidningen och där kommer det att komma krav och påpekanden på att testet utförts på fel sätt oavsett hur dom än har lagt upp det.

För det finns inga lagastadgade eller normerade tester som jag kan anse vara likriktare för sådana tester vad det gäller hifi.
Hade kraven på hifiutrustning varit lika höga som för tex, medicin var skulle gränserna dras isåfall för vad som skulle varit tillåtet att sälja utan dessa nogranna tester?Hur mycket mer hade hifiutrustning kostat?
Ett rätt utfört ABXtest tex. svänger man inte ihop hur som helst.
Det är bara större bolag och universitet som skulle ha dom resurser som krävs. Små bolag skulle inte finnas i den utsräckning som det finns idag och mångfalden skulle minska.

Skulle jag öka min försäljning av kablar om jag gjorde dessa tester som det snackas om här? Nej, tvärtom om testerna som tar tid och kostar pengar ökar priset vilket det naturligtvis gör om man nu inte jobbar dygnet runt utan att ta betalt.
Jag kommer aldrig att kunna bevisa något på ett sådant sätt att alla skulle vara nöjda med testutförandet hur jag än skulle försöka.
Det kommer alltid att finnas folk som inte godkänner det ena eller det andra sättet så jag fortsätter att testa på samma sätt som jag vet att mina kunder testar.
Medelst lyssning hemma i vardagsrumssoffan och utvecklar mina prylar efter vad jag hör och vill ha själv. Om det inte duger åt vissa, så är han precis som jag fågelfrí att välja något annat.

Vi lever inte i en totalitär stat, men det kan nästan verka så att en del vill ha detta.
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2004-09-04 14:26, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi