just anläggning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-14 15:00

Mycket trevlig tråd detta. Hatten av för ett snyggt och välbalanserat bygge! Attan jag missade lyssnings tillfället... Här får man vara mer alert ;-)
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-16 00:06

Tack för vänliga ord om mitt lilla bygge, du är välkommen om du/ni har vägarna förbi någon gång, pm´a mig några dagara innan bara.

Vh Christer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-23 19:01

har du någon bild på den senaste modifieringen i taket ?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-04-23 19:44

Bara en liten reflektion angående "stjärnan" i taket (reglarna). Tanken är att diffusera ljudvågor men med tanke på reglarnas form så diffuseras rimligtvis endast ett mindre spektrum av frekvensområdet.
Min fråga blir då; blir det inte lite konstigt att bara diffusera detta utvalda spektrum och varför just det frekvensområdet?

Min tanke är inte att klaga utan jag vill bara ha reda på varför.

Förövrigt får jag gratulera till ett trevligt och seriöst lyssningsrum :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-23 19:58

Callisto "stjärnan" avser surroundkanalerna, åtta till antalet. Ingvar sade att det är bra om man även kan diffusera bakkanalerna, men att det var lite överkurs.
Men när man ändå höll på så fixade jag det också.

Profbd, bilder kommer, jag har inte fått den sista ytabsorbenten för taket vid duken.

Vh Christer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-23 20:02

det går inte så snabbt här heller

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-04-23 20:08

Tengil skrev:Callisto "stjärnan" avser surroundkanalerna, åtta till antalet. Ingvar sade att det är bra om man även kan diffusera bakkanalerna, men att det var lite överkurs.
Men när man ändå höll på så fixade jag det också.

Profbd, bilder kommer, jag har inte fått den sista ytabsorbenten för taket vid duken.

Vh Christer

Egentligen handlar det väl mer om en extra reflekterande yta och inte om en diffusor eftersom regeln inte diffuserar i egentlig mening. Med tanke på att du har rundstrålande högtalare verkar det som att den "extra reflektionen" inte påverkar vidare mycket med tanke på den lilla ytan (regeln).
Hur stor skillnad upplever du med "stjärnan" (bortsett från placebo :) :wink: )

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-23 20:53

Diffuseringen i taket generellt gav en behagligare diskantåtergivning framförallt på programmaterial som inte var så bra inspelad. Där var skillnaden ganska stor, när det gäller bakkanaler så använder jag dem framförallt när jag kollar på film, och det är ju inte så mycket mer än rumsinformation och lite effekter och panoreringar, jag kan inte ta gift på att jag hört någon betydande skillnad efter montering av "solfjädern".

Nu när det mesta är på plats, så låter det fantastikt bra, det är en fröjd att lyssna på musik och kolla på film, just film har jag inte "lyssnat" på i ett akustikreglerat rum tidigare, förutom hos ingvar, men det var ju bara korta snuttar.

En liten anekdot som handlar om ljudtryck, det är lätt att höja ganska mycket när inte distortion gör sig gällande, för några lördagar sedan satte jag mig ned med en liten whisky och ställde den på tygfotpallen framför mig. När jag skulle ta en liten sipp hittade jag inte glaset, när jag reste mig och kollade runt, så hittade jag det under soffan, ren bas som sagt.

Vh Christer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-23 21:02

En liten anekdot som handlar om ljudtryck, det är lätt att höja ganska mycket när inte distortion gör sig gällande, för några lördagar sedan satte jag mig ned med en liten whisky och ställde den på tygfotpallen framför mig. När jag skulle ta en liten sipp hittade jag inte glaset, när jag reste mig och kollade runt, så hittade jag det under soffan, ren bas som sagt.

och detta med bara fyra bamoduler :lol: :lol:
alkohålmissbruk var det lagawullin?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-23 21:07

profbd skrev:

och detta med bara fyra bamoduler :lol: :lol:
alkohålmissbruk var det lagawullin?

Det var lite brukswhiskey "famous grouse".

Vh Christer

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-04-23 21:13

Ytabsorbenter på gång. Skickades igår (-:
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-23 21:23

EA_73 skrev:Ytabsorbenter på gång. Skickades igår (-:

Aha "noppenschaum" som vi säger öster om rödby. Grymt

Vh Christer

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-04-24 19:26

Gött mos. Noppenschaum i garaget. Ser dj-ligt lovande ut till det priset. Kommer att göra underverk i ditt tak med tysk dämp :D ning

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-24 19:47

köpte ni några skivor med tysk umpa bumpa?

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-04-24 20:08

Japp. Plockade hem 20 skivor 200x100cm ytabsorbent från Tyskland. Tjockklek 6 cm. Topparna är 4,5 cm höga och botten är 1,5 cm tjock.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-04-29 21:40

Jag råkar veta att det sitter ytabsorbenter i taket. :D Vill ngn se bilder :?:

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-29 21:43

EA_73 skrev:Jag råkar veta att det sitter ytabsorbenter i taket. :D Vill ngn se bilder :?:

nä ush och tvi :wink:
klart vi vill se bilder :P

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-04-29 21:53

Britt-Gunnar skrev:
EA_73 skrev:Jag råkar veta att det sitter ytabsorbenter i taket. :D Vill ngn se bilder :?:

Då får Tengil släppa virren och börja jobba lite med kameran :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-29 21:58

EA_73 skrev:
Britt-Gunnar skrev:

Då får Tengil släppa virren och börja jobba lite med kameran :)

Oki, men nu har lillan somnat och frun vill kolla film, så de kommer senare ikväll/natt kanske imorgon :wink:

Vh Christer

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-05-01 09:30

Bilder på absorbenter i tak.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-05-03 00:11

ah gråa stalaktiter :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-05-05 20:08

Tengil: Hur funkar det att hålla en svart matta ren? Tittar man på bilderna så ser det ut som att all smuts och damm syns väldigt tydligt på en sådan matta. Några tankar kring detta?

/Från en som funderar på att köpa en likadan....

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-05 20:12

steveo1234 skrev:Tengil: Hur funkar det att hålla en svart matta ren? Tittar man på bilderna så ser det ut som att all smuts och damm syns väldigt tydligt på en sådan matta. Några tankar kring detta?

Svart matta liknar en svart bil, alltså det finns inget snyggare än när den är ren.Jag har inga problem med den, den är lätt att dammsuga och den är skön att gå på och snygg att se på.

Vh Christer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-05-05 20:26

Tengil skrev:
steveo1234 skrev:Tengil: Hur funkar det att hålla en svart matta ren? Tittar man på bilderna så ser det ut som att all smuts och damm syns väldigt tydligt på en sådan matta. Några tankar kring detta?

Svart matta liknar en svart bil, alltså det finns inget snyggare än när den är ren.Jag har inga problem med den, den är lätt att dammsuga och den är skön att gå på och snygg att se på.

Vh Christer

Alrighty. Så, sålänge man sköter den väl, dvs inte spiller på den och dammsugar den några gånger i veckan så är man "home safe" ?

Dags att mäta upp rummet och lägga en beställning isåfall.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-05 20:33

steveo1234 skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer

Alrighty. Så, sålänge man sköter den väl, dvs inte spiller på den och dammsugar den några gånger i veckan så är man "home safe" ?

Dags att mäta upp rummet och lägga en beställning isåfall.

Absolut, lättskött och gör underverk för rummet, du har väl sett tråden där vi (EA-73 och jag, även Neil har beställt från taeppeland i helsingör). Mikael heter han du skall prata med, mattan heter ege symphony.

Vh Christer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-05-08 17:24

hur upplever du skillnaderna nu efter de senaste modden?
hur blev bilden när du slapp ströljus från taket?
jag får nog ta mig en titt på ditt rum igen

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-08 18:24

profbd skrev:hur upplever du skillnaderna nu efter de senaste modden?
hur blev bilden när du slapp ströljus från taket?
jag får nog ta mig en titt på ditt rum igen

Jag är hemma ljudmässigt och bildmässigt (förutom kalibrering av projen). Jag har dessutom sytt på en tunn filt på det två yttersta våderna på draperierna, de som täcker (cd skåpen i plåt) jag gjorde likadant på andra sidan med det två våderna som täcker de mesta av filmerna.
Nu har jag inte blindtestat 8) men jag är jättenöjd med efterklang och har inga fladderekon.

Du är alltid välkommen förbi och kika, jag skall komma och kolla på dina prylar oxå, jag får ta med EA-73. Han är hos Iö idag och hämtar högtalaringredienser(han har gjort lådor själv) och han skall även ta med min vinylsvarv som har varit hos Ingvar på upphottning.

Edit (vinylsvarven låg kvar i soffan), så det blir nästa gång :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-07 07:55

Jag bumpar upp denna tråd med lite nyheter, igår hade jag besök av Ludvig från componentforum, han hjälpte mig att kalibrera projen.

Jag kan verkligen rekommendera att lägga lite av krutet på denna åtgärd, resultatet blev verkligen kanonbra :D

Vh Christer

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-07-07 10:51

Hej

Kul at höra att det blev så bra. Det får bli en rulle i det närmaset så man får känna på hur det ska se ut :D

Användarvisningsbild
Ludvig_S

Inläggav Ludvig_S » 2008-07-07 20:59

Tengil skrev:Jag bumpar upp denna tråd med lite nyheter, igår hade jag besök av Ludvig från componentforum, han hjälpte mig att kalibrera projen.

Jag kan verkligen rekommendera att lägga lite av krutet på denna åtgärd, resultatet blev verkligen kanonbra :D

Vh Christer

Kunde inte låta bli att regga mig här nu när jag har varit och hälsat på Christer. Jag är imponerad djupt in i själen av den upplevelse som finns att få där.

Bara att åka hem och börja skruva lite mer på sina egna högtalare :wink:

Tack för senast!

/L

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi