Moderator: Redaktörer
hassez skrev:BACH skrev:Är det här något man gör främst för att man tycker att det är kul, eller för att det skulle bli mycket billigare än att köpa en färdig förstärkare![]()
LM3886 har ju diskuterats i ett antal trådar och dom flesta tycks vara överens om att den låter mycket bra och det är ju KUL.
Dessutom blir det troligen betydlig billigare än motsvarande kommersiella förstärkare, det är också KUL.
Sen är det ju KUL att bygga något själv, då kan man ju få sin egen design på lådan också.
Vill man ha en billig låda så kan man köpa en brödburk av plåt, man kan säkert hitta en på loppis.
Jag ser hellre att vi tänker till riktigt före än efter!Bullit skrev:Jag måste som sagt va till Rumänien i tjänsten nästa vecka. Jag åker på måndag runt 14 och kommer antagligen hem på fredag eftermiddag. Det skulle vara skönt för mig och antagligen för er att ha lagt beställningen innan jag åker, alltså senast söndag helst.
Mvh Carl-Johan Leetmaa
IngOehman skrev:Nu är jag högeligen förbryllad.![]()
Vh, iö
Skulle en LF411 dra 150 mA!??? Snarare drygt en hundradel.
Och sedan när skulle en enkel zenerstab (av shunttyp) vara instabil, eller variera mycket med matningsspänningen??? Dimensionera för 30 mA vid nominella spänning - seriemotståndet blir alltså (U-15)/0,03 volt (där U är den ena matningsspänningen till 3886) och variationen blir minimal. Mindre än en halv watt kommer att utvecklas i zenerdioden, medan seriemotståndet måste tåla något mera.
I övrigt noterar jag att konstruktionen fortfarande saknar ett effektivt HF-filter på ingången som skyddar förstärkaren från instrålning (även i common mode), samt att det inte finns någon möjlighet att man en enkel justering av komponentvärden göra en bryggad version.
Ett annat potentiellt problem är att man vid öppen ingång kommer att drabbas av kraftig offset på utgången (och potentiell förstärkarbrand i samband med parallellkopplingar) eftersom DC-servot nog inte kommer att fungera alls i det fallet, utan kommer att klippa innan offset-effekterna är bekämpade.
Det är inte helt lyckat med effektförstärkare som brinner då man drar ut interconnectsladden, eller helt enkelt stänger av försteget. Eller finns det någon garanti för att den alltid är lågohmigt driven då de är påslagen?
Vh, iö
Skulle en LF411 dra 150 mA!??? Snarare drygt en hundradel.
IngOehman skrev:Och sedan när skulle en enkel zenerstab (av shunttyp) vara instabil, eller variera mycket med matningsspänningen??? Dimensionera för 30 mA vid nominella spänning - seriemotståndet blir alltså (U-15)/0,03 volt (där U är den ena matningsspänningen till 3886) och variationen blir minimal. Mindre än en halv watt kommer att utvecklas i zenerdioden, medan seriemotståndet måste tåla något mera.
IngOehman skrev:I övrigt noterar jag att konstruktionen fortfarande saknar ett effektivt HF-filter på ingången som skyddar förstärkaren från instrålning (även i common mode), samt att det inte finns någon möjlighet att man en enkel justering av komponentvärden göra en bryggad version.
IngOehman skrev:Ett annat potentiellt problem är att man vid öppen ingång kommer att drabbas av kraftig offset på utgången (och potentiell förstärkarbrand i samband med parallellkopplingar) eftersom DC-servot nog inte kommer att fungera alls i det fallet, utan kommer att klippa innan offset-effekterna är bekämpade.
Det är inte helt lyckat med effektförstärkare som brinner då man drar ut interconnectsladden, eller helt enkelt stänger av försteget. Eller finns det någon garanti för att den alltid är lågohmigt driven då de är påslagen?
Vh, iö
Bullit skrev:
Kan kan man, men det blir en hel del pillande och jumprar för olika alternativ. Då är det bättre att cadda 2 olika kort.
Piotr skrev:Vadan utgångsfilter? Har det diskuterats redan?
Vore ju smidigt att ha det på kortet.
Håller med IÖ för övrigt.. ett RF filter på ingången vore passande.
Vidare så kan det väl uppstå problem med C16 och C16? Här är det ju fråga om full återkoppling för höga frekvenser. Vet att National ber om eftertanke och försiktighet när man använder en sådan lösning.
Ett ingångsmotstånd på 10-20kohm till jord kanske vore vettigt också.
/Peter
Bullit skrev:
Ja det förstår jag för jag hade sett helt felDen drar ju bara 1,8mA...
IngOehman skrev:I övrigt noterar jag att konstruktionen fortfarande saknar ett effektivt HF-filter på ingången som skyddar förstärkaren från instrålning (även i common mode)...
peranders skrev:Du ser ut att uppfinna hjulet på nytt. Nu börjar det likna applikationsnotenHar du sett Thomas Madsens verk?
http://www.pbase.com/tlmadsen/das_modul
Fördelen med en buffert är möjligheten till en stabil och lågohmig drivning och kunna ha vilken volympot eller signalkälla som helst. Du kan även sila HF på ett enkelt sätt.
C35, C36 förklara! Ugh, säger jag. Kondingar direkt på utgången.... med flit.
Vart tar MUTE signalen vägen? Du måste ha ett motstånd ner till V-
Som ingångsbuffert skulle jag välja något fräschare.
Bullit skrev:IngOehman skrev:I övrigt noterar jag att konstruktionen fortfarande saknar ett effektivt HF-filter på ingången som skyddar förstärkaren från instrålning (även i common mode)...
Det sitter ju för övrigt en 220pF konding på ingången oxå som du ville nu när jag tänker efter...
Bullit skrev:Ja du C35 och C36 var ett förslag ifrån andra medlemmar men visst jag plockar bort dom om det är fel.
Mute-signalen går via ett motstånd till V- om du tittar längst upp till höger i schemat.
Användare som besöker denna kategori: Fredrik_b och 11 gäster