LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-08 13:45

Uppdaterat längre ner...
Senast redigerad av Bullit 2008-05-21 12:41, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-08 14:32

länken fungerar inte...
mvh rickard

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-08 14:47

rikkitikkitavi skrev:länken fungerar inte...
mvh rickard

Nu gör det :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-08 14:52

Betalning på väg från Piotr.

Jag råkade skicka lite för mycket pengar och av nån lustig händelse
så råkar summan precis täcka 10 kort till skillnad från de 8 jag tidigare bokat mig för. :wink:

10 kort it is! 8)

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-08 18:05

Sådärja, överfört. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
klamm

Inläggav klamm » 2008-05-08 19:11

10 till mig med - betalning gjord. Är det för sent så är det och då kan du väl ta en Rumänsk öl för perngarna :-) !

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-08 22:21

218 kort 8O
that is a power group buy!

tom med peranders 10% regel (att 10% blir färdigställt) betyder det ett större antal självbyggen :)

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-08 22:29

Hej alla. Dags för en lägesrapport nu då.

Intresset för korten blev otroligt mycket större än vad jag trodde och jag kunde aldrig ana att jag skulle sitta med en beställning på över 200 kort! Jättekul :)

Jag anser att layouten är färdig och jag ber ALLA att titta över schema och layout en sista gång. Några spänninsgstabbar för 15-volten blir tyvärr ingen verklighet då det skulle öka storleken på korten och därmed även öka kostnaden. Varje LF411 kräver 150mA ca och därmed krävs t.ex en 7815 och en 7915 i TO220-kapsel med kringkomponenter. Zenerdioder är heller inget alternativ då jag inte anser att det inte är tillräckligt stabila och dom är väldigt beroende av matningsspänningen vilken kan variera beroende på belastning på korten mm.

Jag måste som sagt va till Rumänien i tjänsten nästa vecka. Jag åker på måndag runt 14 och kommer antagligen hem på fredag eftermiddag. Det skulle vara skönt för mig och antagligen för er att ha lagt beställningen innan jag åker, alltså senast söndag helst. Därför ber jag er alla att kolla igenom layouten och schemat en sista gång så att jag hinner göra några ändringar ifall det skulle behövas.

Layout: http://www.leetmaa.se/misc/layout.pdf
Schema: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-G1.pdf

Mvh Carl-Johan Leetmaa

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-09 00:48

Nu är jag högeligen förbryllad. :o :?

Skulle en LF411 dra 150 mA!??? Snarare drygt en hundradel.

Och sedan när skulle en enkel zenerstab (av shunttyp) vara instabil, eller variera mycket med matningsspänningen??? Dimensionera för 30 mA vid nominella spänning - seriemotståndet blir alltså (U-15)/0,03 volt (där U är den ena matningsspänningen till 3886) och variationen blir minimal. Mindre än en halv watt kommer att utvecklas i zenerdioden, medan seriemotståndet måste tåla något mera.

I övrigt noterar jag att konstruktionen fortfarande saknar ett effektivt HF-filter på ingången som skyddar förstärkaren från instrålning (även i common mode), samt att det inte finns någon möjlighet att man en enkel justering av komponentvärden göra en bryggad version.

Ett annat potentiellt problem är att man vid öppen ingång kommer att drabbas av kraftig offset på utgången (och potentiell förstärkarbrand i samband med parallellkopplingar) eftersom DC-servot nog inte kommer att fungera alls i det fallet, utan kommer att klippa innan offset-effekterna är bekämpade. :(

Det är inte helt lyckat med effektförstärkare som brinner då man drar ut interconnectsladden, eller helt enkelt stänger av försteget. Eller finns det någon garanti för att den alltid är lågohmigt driven då de är påslagen?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-09 01:08

Vadan utgångsfilter? Har det diskuterats redan?

Vore ju smidigt att ha det på kortet.

Håller med IÖ för övrigt.. ett RF filter på ingången vore passande.

Vidare så kan det väl uppstå problem med C16 och C16? Här är det ju fråga om full återkoppling för höga frekvenser. Vet att National ber om eftertanke och försiktighet när man använder en sådan lösning.

Ett ingångsmotstånd på 10-20kohm till jord kanske vore vettigt också.

/Peter

Användarvisningsbild
Danka

Inläggav Danka » 2008-05-09 01:19

Kanske inte riktigt passar in här, men går det att göra en budget variant av denna? Dvs. vad händer om man sparar in och kör snikvariant på alla komponenter?

Riktigt intressant tråd!

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-05-09 01:32

hassez skrev:
BACH skrev:Är det här något man gör främst för att man tycker att det är kul, eller för att det skulle bli mycket billigare än att köpa en färdig förstärkare :?:

LM3886 har ju diskuterats i ett antal trådar och dom flesta tycks vara överens om att den låter mycket bra och det är ju KUL.
Dessutom blir det troligen betydlig billigare än motsvarande kommersiella förstärkare, det är också KUL.
Sen är det ju KUL att bygga något själv, då kan man ju få sin egen design på lådan också.
Vill man ha en billig låda så kan man köpa en brödburk av plåt, man kan säkert hitta en på loppis.

Det var absolut inte meningen att låta negativ, så uppfatta det inte så, det var bara en fråga helt enkelt. :)

Jag kan mycket väl förstå att man kan tycka att det kan vara kul.

Men jag vet inte om jag har varken tid eller råd att göra det bara för att det är kul.

Dels har jag väldigt ont om tid nu, och så har jag inte direkt fett med pengar heller, korten är inte dyra, men frågan är ju vad totalkostnaden blir.

Vh :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-09 01:52

Bullit skrev:Jag måste som sagt va till Rumänien i tjänsten nästa vecka. Jag åker på måndag runt 14 och kommer antagligen hem på fredag eftermiddag. Det skulle vara skönt för mig och antagligen för er att ha lagt beställningen innan jag åker, alltså senast söndag helst.
Mvh Carl-Johan Leetmaa
Jag ser hellre att vi tänker till riktigt före än efter!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-09 01:54

IngOehman skrev:Nu är jag högeligen förbryllad. :o :?Vh, iö

Bättre att reda ut frågetecknen då!

Du verkar ha duktigt med ideer Ingvar, hur skulle det vara om du kunde ge ett förslag och argumentera för det fullt ut?

Det skulle nog uppskattas!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-09 08:47

Jag håller med. Detta bör utredas!
Ingvars FUD-missiler (;))är ett klart orosmoln på den så ljusa audiohorisonten. RF är ju inte kul att få in. :(

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-09 08:56

IngOehman skrev:Nu är jag högeligen förbryllad. :o :?

Och sedan när skulle en enkel zenerstab (av shunttyp) vara instabil, eller variera mycket med matningsspänningen??? Dimensionera för 30 mA vid nominella spänning - seriemotståndet blir alltså (U-15)/0,03 volt (där U är den ena matningsspänningen till 3886) och variationen blir minimal. Mindre än en halv watt kommer att utvecklas i zenerdioden, medan seriemotståndet måste tåla något mera.

I övrigt noterar jag att konstruktionen fortfarande saknar ett effektivt HF-filter på ingången som skyddar förstärkaren från instrålning (även i common mode), samt att det inte finns någon möjlighet att man en enkel justering av komponentvärden göra en bryggad version.

Ett annat potentiellt problem är att man vid öppen ingång kommer att drabbas av kraftig offset på utgången (och potentiell förstärkarbrand i samband med parallellkopplingar) eftersom DC-servot nog inte kommer att fungera alls i det fallet, utan kommer att klippa innan offset-effekterna är bekämpade. :(

Det är inte helt lyckat med effektförstärkare som brinner då man drar ut interconnectsladden, eller helt enkelt stänger av försteget. Eller finns det någon garanti för att den alltid är lågohmigt driven då de är påslagen?

Vh, iö

LF411 drar ca 1.5 mA enligt databladet. Totalt ca 5 mA.

Det är en god ide med zener+ motstånd, detta eftersom jag påpekat flera gånger tidigare kommer inte stabkretsar att fungera pga matningsspänningen är på gränsen. Om man nu vill ha detta på kortet.
Två motstånd och två Zeners borde få plats (och gärna två kondingar typ 47 uF också ) men det är något jag själv annars tråcklar dit. (ytmonterat tex)

HF filter är bra. Jag tänker bygga in det själv om det inte finns där mha patchade komponenter (kan tom löda dit lite ytmonterat)

Bryggning kanske görs med en differentiell driver i de flesta fall. Så avser jag att göra då det endast blir en förstärkarevariant att hålla reda på (så man inte blandar ihop)

Jag anser att man måste jorda ingången mha mostånd också just för det fallet man tar öppen ingång så inte ingången flyter.
Risken ligger inte hos LM3886 som är väl skyddad ,speciellt vid DC (inte hf vilket självsvängning visat) , men hög DC på utgångne kommer döda högtalarelement (speciellt diskanter om man kör aktiv delning UTAN seriekondensator)

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-09 09:14

IngOehman skrev:Nu är jag högeligen förbryllad. :o :?

Ja det förstår jag för jag hade sett helt fel :oops: Den drar ju bara 1,8mA...

IngOehman skrev:Och sedan när skulle en enkel zenerstab (av shunttyp) vara instabil, eller variera mycket med matningsspänningen??? Dimensionera för 30 mA vid nominella spänning - seriemotståndet blir alltså (U-15)/0,03 volt (där U är den ena matningsspänningen till 3886) och variationen blir minimal. Mindre än en halv watt kommer att utvecklas i zenerdioden, medan seriemotståndet måste tåla något mera.

Vad jag menade var att beroende på vilken spänningsmatning varje enskild person bestämmer sig för (U) så kommer resultatet efter zenerdioden att variera.

IngOehman skrev:I övrigt noterar jag att konstruktionen fortfarande saknar ett effektivt HF-filter på ingången som skyddar förstärkaren från instrålning (även i common mode), samt att det inte finns någon möjlighet att man en enkel justering av komponentvärden göra en bryggad version.

C7, C15 och C23 - 220pF, från databladet på LM3886: "Reduces the gain at high frequencies to avoid quasi-saturation oscillations of the output transistor. The capacitator also supresses external electromagnetic switching noice caused by flourecentlamps." Visserligen inte på ingången men men...

Korten har aldrig varit avsedda för att bryggkopplas genom enkel justering av komponentvärden. Det är något som du har fått för dig. Jag skrev tidigare att dom ska bryggas med extern elektronik som t.ex en DRV134 eller ett Lundhal-trafo.

IngOehman skrev:Ett annat potentiellt problem är att man vid öppen ingång kommer att drabbas av kraftig offset på utgången (och potentiell förstärkarbrand i samband med parallellkopplingar) eftersom DC-servot nog inte kommer att fungera alls i det fallet, utan kommer att klippa innan offset-effekterna är bekämpade. :(

Vh, iö

Nej det finns inte och det ska jag se över genast.

Mvh Carl-Johan

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-09 09:18

Bullit skrev:
Kan kan man, men det blir en hel del pillande och jumprar för olika alternativ. Då är det bättre att cadda 2 olika kort.

Mitt QRP01 kort gjorde jag superuniversal. Man behöver inte ha en massa jumprar, man kan helt enkelt ha flera platser för komponenterna.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-09 09:18

Piotr skrev:Vadan utgångsfilter? Har det diskuterats redan?

Vore ju smidigt att ha det på kortet.

Håller med IÖ för övrigt.. ett RF filter på ingången vore passande.

Vidare så kan det väl uppstå problem med C16 och C16? Här är det ju fråga om full återkoppling för höga frekvenser. Vet att National ber om eftertanke och försiktighet när man använder en sådan lösning.

Ett ingångsmotstånd på 10-20kohm till jord kanske vore vettigt också.

/Peter

C16 och C16?

Beträffande C16 (100pF) så är det inget som jag kommer att använda och jag lade till den för att den efterfrågades. I komponentlistan kommer den att stå som alternativ komponent som man får välja att sätta dit själv på eget bevåg.

Ett ingångsmotstånd för att förhindra att förstärkaren börjar självsvänga med öppen ingång ska givetvis dit! Har vi något rekommenderat värde på detta?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-09 09:27

Bullit skrev:

Ja det förstår jag för jag hade sett helt fel :oops: Den drar ju bara 1,8mA...

no sweat...

Zeners:
Ingvar har rätt här. Man ändrar resistorns värde beroende på matningsspänningen till kortet, zenern har en fast spänning (inom tolerans och diverse ) Nu är det inte så dödligt för rippel är multiplar av 50 Hz, och LF411 har god undertryckning av detta i matningen. HF tar ju avkopplingen hand om.

Jag hade gärna sett möjligheten till två zeners och två resistorer, möjligen med lite kondingar parallelt på zener också. Men bara om det får plats på kortet.

Enligt ursprunglig spec är det så att korten bryggkopplas mha diffentiell driver. Tror det är ok med alla som köper eftersom det varit underförstått.

Jag skulle vilja passa på att tack alla som utan egenintresse kommer med kommentarer och synpunkter i projektet här. Det är kul att ni hjälper till :)

Och också ett stort tack till Bullit som lägger ner tid , ork och dessutom gör detta möjligt :)

Det är sann DIY anda!

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2008-05-09 09:32

14st kort + frakt + lite tackförhjälpen betalat! :)

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-09 10:06

IngOehman skrev:I övrigt noterar jag att konstruktionen fortfarande saknar ett effektivt HF-filter på ingången som skyddar förstärkaren från instrålning (även i common mode)...

Det sitter ju för övrigt en 220pF konding på ingången oxå som du ville nu när jag tänker efter...

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-09 12:12

Efter förslag ifrån Peranders så har jag nu ändrat ingångarna till att ha en bufferkrets istället som i AN-1192. Nytt schema: http://www.leetmaa.se/misc/buffer.pdf

IC7/8 längst ner till vänster. Layouten ligger med där oxå...

Detta borde väl även lösa problemet med öppen ingång?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-09 13:19

Du ser ut att uppfinna hjulet på nytt. Nu börjar det likna applikationsnoten :D Har du sett Thomas Madsens verk?
http://www.pbase.com/tlmadsen/das_modul

Fördelen med en buffert är möjligheten till en stabil och lågohmig drivning och kunna ha vilken volympot eller signalkälla som helst. Du kan även sila HF på ett enkelt sätt.

C35, C36 förklara! Ugh, säger jag. Kondingar direkt på utgången.... med flit.

Vart tar MUTE signalen vägen? Du måste ha ett motstånd ner till V-

Som ingångsbuffert skulle jag välja något fräschare.

Tips 1: Lägg till en SO08 opamp (på alla positioner) också. Det är himla käckt att kunna löda in en ytmonterad opamp direkt, dessutom slipper du eventuella kontaktproblem med en adapter. Se bild nedan.
Bild

Tips 2: Lägg avkopplingskondingar i 1206, typ 10-100 nF/63-100 VDC X7R eller så. Dessa kan du lägga under plastkondingarna om så önskas. Ytmonterade avkopplignskonding direkt vid kreten och jordat i jordplan är mums. Väldigt enkelt nu när du har gott om plats och dubbelsidigt kort.
Senast redigerad av peranders 2008-05-09 17:31, redigerad totalt 1 gång.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-09 13:40

peranders skrev:Du ser ut att uppfinna hjulet på nytt. Nu börjar det likna applikationsnoten :D Har du sett Thomas Madsens verk?
http://www.pbase.com/tlmadsen/das_modul

Fördelen med en buffert är möjligheten till en stabil och lågohmig drivning och kunna ha vilken volympot eller signalkälla som helst. Du kan även sila HF på ett enkelt sätt.

C35, C36 förklara! Ugh, säger jag. Kondingar direkt på utgången.... med flit.

Vart tar MUTE signalen vägen? Du måste ha ett motstånd ner till V-

Som ingångsbuffert skulle jag välja något fräschare.

Hej igen PA.

Ja du C35 och C36 var ett förslag ifrån andra medlemmar men visst jag plockar bort dom om det är fel.

Mute-signalen går via ett motstånd till V- om du tittar längst upp till höger i schemat.

Mvh Calle

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-09 15:36

Bullit skrev:
IngOehman skrev:I övrigt noterar jag att konstruktionen fortfarande saknar ett effektivt HF-filter på ingången som skyddar förstärkaren från instrålning (även i common mode)...

Det sitter ju för övrigt en 220pF konding på ingången oxå som du ville nu när jag tänker efter...

IÖ ville ha en konding till jord!! Mellan ingångarna.... mja, har sina brister det!

En del av HF-störningarna är detektion p g a olinjäritet mellan ingång och substrat. Det tas inte bort med din konding.

Men...... Det behöver du inte bry dig om!!!! Man kan hänga såna kondingar ändå.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-09 17:26

Enligt National så var anledningen en annan, vliket går att läsa i AN-1192.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-09 17:31

Bullit skrev:Ja du C35 och C36 var ett förslag ifrån andra medlemmar men visst jag plockar bort dom om det är fel.

Mute-signalen går via ett motstånd till V- om du tittar längst upp till höger i schemat.

1 Om man har normala kunskaper i elektronik: Vad är bra ur de flesta perspektiv, stegsvar, stabilitet, dist mm? Kapacitiv last eller ej? Det finns nog ingen som förestråkar en konding direkt på utgången på en lågohmig utgång.

Tänk på att varje krets ska ha minst 1 mA i mute ström. Matningsspänning/3 mA minst ger ditt motståndsvärde.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-09 23:15

"Ju fler kockar" destå sämre soppa" heter det ju, I det häringa fallet
undrar jag om inte "fler kockar" kan tillföra "mer lök på laxen".

Föreslår därför att vänta med den slutgiltiga "lösningen"
tills "de vise"sagt sitt. Mao. hellre att det tar nägra veckor
extra än att det blir en halvbra lösning. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-09 23:51

Jo, det börjar bli lite risk för många kockar nu, vi får inte glömma att det ändå är Bullit som bestämmer här. Det finns också en risk att man försöker förena alla tänkbara önskemål och slutar med ett bautaprojekt som är mycket större än det man ville ha från början.

Samtidigt är det förstås kul med all input från alla kloka faktistianer. Men Bullit bestämmer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum