Richard skrev:Detta är brännbart stoff.
Det börjar lukta svavel om jag utvecklar detta- tyvärr.
H. richard.
Svavla på då förtusan ! (jag som frågeställare tål det i alla fall
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:
Nä, jag är inte genuint orolig. Jag tycker dock att f/e-lyssningen alltför ofta framställs som den enda rätta metoden om man vill ha "korrekta" apparater. Och det är inte alls IÖ som släpar fram metoden i tid och otid men det är han som med långa inlägg huvudsakligen går i svaromål.
Mina användningar är av teoretisk art, som jag skrev är jag egentligen inte så intresserad av metoden eftersom jag personligen inte kommer ha någon nytta av den.
Jag antar att du vill ha ett subjektivt fint ljud, och då passar f/e- metoden lika dåligt som alla andra metoder.
Det enda f/e metoden gör är att påvisa om objektet färgar musiken hörbart eller inte, samt hur det färgar.
Hur färgningen är kan ju vara värdefullt om man gillar denna färgning.
Då kan man ju välja apparater som drar åt det hållet.
Jag antar att du är inbegripen att det inte finns andra färgningar , som inte kan höras i f/e testen ?
" Tunedem" och dylika subjektiva " lyssna och känn" metoder går alldeles utmärkt att mäta med f/e-metoden. Det som är gemensamt för dessa subjektiva metoder är att effekterna av det man trodde var, förvinner helt vid f/e testen. Ofta, dessutom till de " tunedem-godkändas" nackdel. Troligen beror det på att ljudet aldrig kan bli bättre än fullt genomsläpp och en apparat som klarar det hyfsat sopar mattan med allsköns färgande apparater- oavsett hur " trevligt" de kan låta.
Prova själv.
H. Richard.
Richard skrev:Moment-23 skrev:nolimitsoya skrev:Moment-23 skrev:Metoden skulle ju med fördel kunna användas även för att detektera olika förstärkares beteende. Tex skulle en förstärkare som anses svänga vara intressant att undersöka mot före signalen och då kanske kunna få en bild av vad det där svänget egentligen är, det borde ju rimligen vara stärkarens eget ljud minus före signalen.
Problemet blir ju att stora delar av det man lyssnar på när nyttosignalen är bortplockad kanske inte hade hörts om den funnits kvar; Hur vet man då vilka oljud som är ohörbara, och vika som inte är det? Prova med en komprimerad ljudfil och losslessdito.
Jag ser det som ett komplement till F/E och är det så att viss information inte hörs när nyttosignalen finns med så är det också intressant. Tex så kanske förstärkaren färgar så att basen blir framträdande och det kanske döljer mellanregistret till viss del. Men hur stor del vet man inte om man inte kan separera signalerna åt.
Man skulle tex kunna växla mellan skillnadssignalen och föresignalen för att utröna om ljudet ändrar karaktär.
Och är förstärkaren så pass transparent att skillnadssignalen blir i det närmaste tyst, ja då är det ju inget snack om att förstärkaren verkligen är transparent. Detta kan då användas för att komplettera resultatet från F/E lyssningen.
Som jag personligen ser det, är diskussionen om f/e testens förträfflighet/undermålighet smått akademisk. Det finns ju ingen bättre metod, om du vill kolla upp vilka apparater som färgar ljudet minst.
Detta gäller både "tunedem" och " absolut transparens ".
Enligt min erfarenhet är en apparat som exelerar i f/e testet också väldigt bra om man använder den subjektiva " tunedemetoden".
( detta kräver dock också rimligt korrekta högtalare- inte sådana som konstruerats för att låta färgade med en ofärgad förstärkare. En del skotska högtalare faller alltså bort här..)
H. Richard.
Richard skrev:Åsikten baseras på mina egna åsikter, samt insikten om att apparater alltid försämrar musiken.
Det är ju inget fel i att diskussionen är akademisk- det har du ju rätt i.
Bill50x skrev:Men, jag är ännu inte övertygad om att F/E ensamt grejar den jämförelsen. Metoden har sina begränsningar och även om den i praktiken ändå ger ett bra resultat är den inte fullkomlig.
Moment-23 skrev:Jag ser möjligheten till att lyssna på skillnadssignalen som ett komplement till f/e. Och handlar det om att man är ute efter ett visst sound så funkar f/e samt lyssning på skillnadssignalen båda två utmärkt för ändamålet.
Laila skrev:Som jag har förstått det hela så tillför inte "skillnads-signal-lyssning"
något som inte F/E- lysning "fixar" ?
nolimitsoya skrev:Moment-23 skrev:Jag ser möjligheten till att lyssna på skillnadssignalen som ett komplement till f/e. Och handlar det om att man är ute efter ett visst sound så funkar f/e samt lyssning på skillnadssignalen båda två utmärkt för ändamålet.
Men det gör det ju inte om inte skillnadssignalen kan tala om hur den upplevs tillsammans med nyttosingnalen, och det gör den ju inte. Provade du med två ljudfiler där den ena var bitreducerad, och skulle du isf säga att du upplever losslessfilen som den bitreducerade plus skillnadsljuden?
Moment23 skrev:Om vi tar ditt exempel så skulle skillnadsljudet [förmodligen] vara utklingningar från losslessfilen...
Jag har samma insikt som du, apparater kan bara försämra musiken - i olika grad och på olika sätt.
Det har jag tjatat om i flera år. Apparater försämrar alltid ljudet på något sätt och val av apparat innebär alltså en kompromiss - och en prio VILKA(EN) brist(er) man enklast kan acceptera. Denna prio beror då på vilka preferenser man har, vilken musik man lyssnar på och i slutänden vad man är villig att betala i form av pengar, utrymme, gräl med frun (hifi verkar tyvärr mest vara ett manligt intresse) osv.
Om man då logiskt, "akademiskt" kan resonera sig fram till att F/E bara kan avslöja vissa färgningar men inte alla, beroende på hur testsetupen ser ut, hur ska man då förhålla sig till metoden? Alltså, OM det fanns en anläggning som var helt perfekt, ja DÅ kanske man kan koppla in ytterligare en apparat och lyssna på F/E. Men det finns ingen perfekt anläggning.
Vi vet också att apparater påverkar varandra. Ett slutsteg är inte konstruerat att sitta efter ett annat slutsteg som är dämpat på utgången och kringgärdat med ett antal kontakter för omkoppling. Så när vi kopplar in en extra apparat i en kedja (testsetup) HUR vet vi vad det egentligen är vi lyssnar på? Om det hörs någon skillnad, VAD i setupen är det som orsakar denna skillnad? Är det apparaten i sig eller kringliggande kablage och omkopplare? Tja, rent logiskt borde det inte vara omkopplarna och kontakterna, för dom VET vi ju att dom inte påverkar. Jo, men hur vet vi det? Mätningar? Erfarenhet?
Men, då är vi ju tillbaka till subjektivt tyckande. Vi VET ju att kablar och kontakter inte påverkar, alltså måste det vara apparaten. Eller hur? Och om det är mätningar som säger att kablar/kontakter inte påverkar, varför mäter vi då inte setupen istället för att lyssna på opålitliga öron?
Problemet blir ännu tydligare om man nu mäter en kabel och inser att den inte "kan" påverka. Samma sak med omkopplarna. Och så mäter man exvis förstärkaren, inser att alla mätdata visar på dist under hörbarhetsgränsen (de flesta förstärkare anses ju vara "tillräckligt" bra så länge de inte drivs över tillgänglig effekt). Nåväl, trots allt detta så hörs de allra flesta förstärkare i en f/e-lyssning. Ser du motsägelsen här?
I en grumlig vätska ser man inte små partiklar, det gör man i rent vatten. I en anläggning med "grumlig" återgivning hör man inte det som hörs i en "klar" anläggning. Även om skillnaden är densamma.
Återigen, om nu F/E ä så suveränt, varför inte istället mäta en signal före och efter och jämföra resultatet? Eller extrahera skillnaden och lyssna/värdera denna med samma koncept som Walker propagerade för?
/ B
enJohn skrev:- Det är inte ett påhopp när man kommer med metodkritik.
Moment-23 skrev:Laila skrev:Som jag har förstått det hela så tillför inte "skillnads-signal-lyssning"
Det tycker jag nog att den gör. Den visar den verkliga skillnaden, som kanske är svår att kvantifiera när före jämförs mot efter. Sedan tycker jag att det är intressant att kunna göra jämförelsen med vad som finns i skillnadsljudet som inte hörs i jämförelsen mellan före och efter. Man kanske med tillräckligt stort underlag då kan dela in olika färgningar, hur de kan eller inte kan uppfattas via f/e samt att det ev. kan ge hintar om vad i konstruktionen som kan vara orsak till fenomenen.
Sånt tycker i alla fall jag är kul
Kaffekoppen skrev:Moment-23 skrev:Laila skrev:Som jag har förstått det hela så tillför inte "skillnads-signal-lyssning"
Det tycker jag nog att den gör. Den visar den verkliga skillnaden, som kanske är svår att kvantifiera när före jämförs mot efter. Sedan tycker jag att det är intressant att kunna göra jämförelsen med vad som finns i skillnadsljudet som inte hörs i jämförelsen mellan före och efter. Man kanske med tillräckligt stort underlag då kan dela in olika färgningar, hur de kan eller inte kan uppfattas via f/e samt att det ev. kan ge hintar om vad i konstruktionen som kan vara orsak till fenomenen.
Utveckla gärna din tankegång. Jag förstår inte riktigt...
Moment-23 skrev:Kaffekoppen skrev:Moment-23 skrev:Laila skrev:Som jag har förstått det hela så tillför inte "skillnads-signal-lyssning"
Jag ska försöka. Det mesta är idéer som bara nyligen dykt upp i skallen![]()
Jag tror att det skillnadsljud som kan tas fram skulle kunna vara ett bra komplement till f/e då det är den faktiska verkliga skillnaden mellan signalerna och den kan innehålla mer info än det som kan uppfattas via f/e lyssningen om den lyssnas på separat. Tex så skulle det kunna vara så att viss färgning, tex en accentuerad bas till viss del "dränker" mellanregistret. Om du då kan synka ljudspåren och lyssna på före signalen och parallellt på skillnadsljudet (tex via en dator där de olika ljuden finns i olika fönster i ljudprogrammet så att du ser båda kurvorna) så ser du exakt var färgningen förstör och i vilken omfattning.
Det blir då lättare att karaktärisera och kvantifiera färgningen.
Har man sedan gjort ett stort antal f/e lyssninger med skillnadslyssning som komplement så kanske man kan skönja ett mönster, dvs hur färgnignarna ser ut hos olika apparater, olika märken och kanske man får en ledtråd till vad som kan vara orsaken. Jag tycker tex att det kan vara intressant att få bekräftat om en viss tillverkare vill "designa" ljudet på ett viss sätt eller om det färgar som det gör för att förstärkaren är dåligt/felaktigt konstruerad.
Moment-23 skrev:Jag tror att det skillnadsljud som kan tas fram skulle kunna vara ett bra komplement till f/e då det är den faktiska verkliga skillnaden mellan signalerna och den kan innehålla mer info än det som kan uppfattas via f/e lyssningen om den lyssnas på separat. Tex så skulle det kunna vara så att viss färgning, tex en accentuerad bas till viss del "dränker" mellanregistret. Om du då kan synka ljudspåren och lyssna på före signalen och parallellt på skillnadsljudet (tex via en dator där de olika ljuden finns i olika fönster i ljudprogrammet så att du ser båda kurvorna) så ser du exakt var färgningen förstör och i vilken omfattning.
Moment-23 skrev:Det blir då lättare att karaktärisera och kvantifiera färgningen.
Har man sedan gjort ett stort antal f/e lyssninger med skillnadslyssning som komplement så kanske man kan skönja ett mönster, dvs hur färgnignarna ser ut hos olika apparater, olika märken och kanske man får en ledtråd till vad som kan vara orsaken. Jag tycker tex att det kan vara intressant att få bekräftat om en viss tillverkare vill "designa" ljudet på ett viss sätt eller om det färgar som det gör för att förstärkaren är dåligt/felaktigt konstruerad.
Kaffekoppen skrev:Så du anser inte att mätningar räcker som information?Moment-23 skrev:Kaffekoppen skrev:Moment-23 skrev:Laila skrev:Som jag har förstått det hela så tillför inte "skillnads-signal-lyssning"
Jag ska försöka. Det mesta är idéer som bara nyligen dykt upp i skallen![]()
Jag tror att det skillnadsljud som kan tas fram skulle kunna vara ett bra komplement till f/e då det är den faktiska verkliga skillnaden mellan signalerna och den kan innehålla mer info än det som kan uppfattas via f/e lyssningen om den lyssnas på separat. Tex så skulle det kunna vara så att viss färgning, tex en accentuerad bas till viss del "dränker" mellanregistret. Om du då kan synka ljudspåren och lyssna på före signalen och parallellt på skillnadsljudet (tex via en dator där de olika ljuden finns i olika fönster i ljudprogrammet så att du ser båda kurvorna) så ser du exakt var färgningen förstör och i vilken omfattning.
Det blir då lättare att karaktärisera och kvantifiera färgningen.
Laila skrev:Moment-23 skrev:Jag tror att det skillnadsljud som kan tas fram skulle kunna vara ett bra komplement till f/e då det är den faktiska verkliga skillnaden mellan signalerna och den kan innehålla mer info än det som kan uppfattas via f/e lyssningen om den lyssnas på separat. Tex så skulle det kunna vara så att viss färgning, tex en accentuerad bas till viss del "dränker" mellanregistret. Om du då kan synka ljudspåren och lyssna på före signalen och parallellt på skillnadsljudet (tex via en dator där de olika ljuden finns i olika fönster i ljudprogrammet så att du ser båda kurvorna) så ser du exakt var färgningen förstör och i vilken omfattning.
Jo, men en skillnadssignal som inte går att detektera i en
F/E- lyssning blir ju relativt ointressant om målet med F/E-
lyssningen är att undersöka om en apparat påverkar signalen
på ett hörbart sätt eller ej
Laila skrev:Moment-23 skrev:Det blir då lättare att karaktärisera och kvantifiera färgningen.
Jo, men det kan ju knappast vara LTS:s uppgift här i världen
att "avslöja" om vissa tillverkare medvetet "tveekar" sina
apparater eller ej. Att leta reda på apparater som ej färgar
signalen hörbart kan väl vara en nog så grannlaga "mission"
gissar jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster