LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-10 00:52

Ord !

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-10 14:56

peranders skrev:Enligt National så var anledningen en annan, vliket går att läsa i AN-1192.

Jomen, men nu refererade Bullit till IÖ.

Jaja. Vem bryr sig.

Jag hoppas att detta snart blir färdigt.

Jag tycker att det är bra om det finns lite fler anslutningsmöjligheter för extra komponenter, men det gör inget om det inte blir mer än minimum.

T ex....
Skulle det vara plats berett för ett extra motstånd och en extra konding (på ca 100pF) till jord innan man kommer fram till 1k-motståndet till +ingången.. Schysst! Om inte: Veroboard är min vän.
Samma resonemang om alla andra delar.

T ex... om jag inte vill använda buffertar, så kanske jag kan skära lite banor och får in +-15V till DC-servot.

Eller platsen för DC-servona kan blir kondingar från Rfb-jord till jord.

Så, var inte så bekymrad! Kör!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-10 16:13

Tänkte börja med att säga att jag börjar hålla med Svante.

Och som en av de kockar som blandat sig i sist, borde jag kanske inte
skriva något mera, så då gör jag inte det. ;)

Kanske jag inte borde ha skrivit något alls i den här tråden, eftersom
jag ju inte har för avsikt att ta ansvar för konstruktionen. ;) Men jag
kände ändå att man kan ha ett ansvar att i varje fall säga något, om
man ser något som kunde vara av värde att nämna. Så då skrev jag
något. Men sen är det ju upp till den som tagit initiativet att göra vad
helst som önskas med det jag nämnt.

Men, när jag såg det nedanstående från KK inser jag att inte allt jag
skrivit har setts av alla, så då kan jag ju kanske i varje fall repetera
det jag skrivit tidigare...

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Nu är jag högeligen förbryllad. :o :?Vh, iö

Bättre att reda ut frågetecknen då!

Du verkar ha duktigt med ideer Ingvar, hur skulle det vara om du kunde ge ett förslag och argumentera för det fullt ut?

Det skulle nog uppskattas!

Det var det jag upplevde att jag gjorde när jag skrev det som jag skrev
på sidan 7 i denna tråd.

Bland annat så här skrev jag:

IngOehman skrev:Alla visade schemata i ära, men är inte detta det mest generellt användbara:

Bild

De röda komponenterna/värdena gäller alltså för den "bortre" brygghalvan.

Och vill man behålla en gain om 28,3 ggr (=THX) för förstärkaren i bryggat skick, så gäller
förstås inte 283 k som feed bakc-resistans, utan 141,5 k för den närmare brygghalvan. ;))

Ursäkta att jag alla lägger mig i. :oops: Säg till om jag skall sluta.

Vh, iö

Sedan kom Svante med en del synpunkter, som fick mig att argumentera
för det lösningar som jag föreslagit.

Hans synpunkter och mina svar såg ut som såhär:

IngOehman skrev:
Svante skrev:Två saker:

-Jag tror det är bra med den icke-inverterade varianten om det inte sitter någon buffert på ingången.

Med det schema jag visade blir ingångsimpedansen 10 kohm. Det renderar näppeligen krav på ingångsbufftert. :?

Tvärtom kan det drivas av ALLA försteg som man kan föreställa sig. :)

Gränsfrekvensen har stor marginal till audioområdet. 220 pF är ju över 37 kohm vd 20 kHz. Det betyder att man även med oändligt mjuk drivning (säg över 200 Mohm eller varför inte en ren strömmatning) får en övre gränsfrekvens mer än två oktaver över audioomårdet. Med styv drivning (mindre än 200 ohm) blir övre gränsfrekvensen uppåt 800 kHz.
Ingen rimlig drivning (säg max 1000 ohm) kommer att resultera i sämre bandbredd än 400 000 Hz, vilket jag tycker är fullt tillräckligt för slutsteg (brukar betyda mer än en oktavs marginal till detektion i F/E-lyssning om avrullningen är av första ordningen).

Kort sagt: Det synes mig som om förstärkaren inte kommer att vara en svår belastning för den drivande förstärkaren (försteget). :)

Svante skrev:-Man bör se till att de båda ingångarna på 3886-an ser samma resistans, så att offseten pga biasströmmen på ingångarna ger offset på utgången. Med en biasström på 1 µA och en drivimpedans på 283k på ena ingången som i Ingvars ritning (med öppen ingång, då) så blir offsetspänningen 283k * 1µ = 0,283V. Det hela talar emot att ha stora resistanser i återkopplingsslingan.

Njae, det där tar ju DC-servot hand om. ;) Den säkerställer att DC-nivån på utgången kommer att hållas under kontroll - oavsett gain och drivimpedans! :)

Svante skrev:-Jag vill samtidigt tjata lite om att få stabbar på kortet till strömförsörjningen av opamparna... Det verkar jobbigt att behöva bygga ett kort till för det.

Det håller jag helt med om, men kan tycka att det räcker med Zenerstabbning (shunt) om man vet att det bara är operationsförstärkaren som kommer att drivas. Fast om en riktig stabb är billigare än seriemotstånd och zenerdiod är det kanske ingen vits med det.

Håller alltså helt med dig Svante, om att det borde vara en sjävklarhet att ett kort som inhyser kretsar som behöver olika drivspänningar men som man med stor säkerhet kan säga kommer att drivas av samma transformators lingningarn (alltså där de lägre spänningarna kommer att serieregleras ned till rätt nivå) hos de allra flesta - även inkluderar stabbarna!

Vill till sist erindra om två av poängerna med det föreslagna schemat - nämligen att man kan använda precis samma kort för alla positioner, och att man slipper bryggkopplingsenheter utan kan koppla ihop en bryggkoppling direkt från det man har - mindre elektronik = kortare signalväg.

Om man däremot lämnar den inverterande kopplingen (som även har distorsionsfördelar) så förlorar man de möjligheterna. :( Det skulle jag int råda till. Inverterat är bäst i det här fallet.

När det gäller att ha en gain om 28,3 gånger så skrev jag inom en parentes "=THX", men jag måste förtydliga mig:
Det blir inte ett THX-godkänt slutsteg bara för att gain är 28,3 gånger ;), med: Det gör att det är kompatibelt gain-mässigt. ALLA slutsteg som är det kan man kombinera och byta med varandra utan att behöva ställa om några nivåer. :P Rätt najs!

Det kan alltså vara en fördel och det är därför jag rekommenderar att man siktar på just den förstärkningen. Den medger även att man kan använda i princip ALLA tänkbara försteg, inklusive i nödfall ett helt passivt (i varje fall med förstärkare på upp till 400 W, om matningen är en CD-spelare med 2 V RMS vid full utstyrning, vilket ju är någon sorts standard).

Vh, iö

Så ser alltså det jag föreslagit ut, och argumenten för förslaget.

Och därmed har jag gjort ett nytt inlägg utan att skriva något nytt alls! 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-05-10 23:22

Måste bara börja med att tacka bullit med flera för allt som läggs ner i detta projekt. Tyvär har jag själv inte så mycket att komma med då jag nyligen sätt mig in i förstärkarbyggandet.
Själv har jag absolut inte brottom att få fram korten då detta för mig är ett projekt som kommer att påbörjas om ca 1 år. Så jag tycker att alla kockar inklusive iö skall skriva och diskutera flitigt här i tråden till dess att vi finner den lösning som ger det "renaste" och minst "färgade" ljudet.
En liten tanke angående rf-filter och buffert. detta kan väll knappast vara nödvändigt om man har tänkt att använda tex en drv134 för att brygga 2 kort för då borde man väll ha rf-filtret före detta samt att det då är drv134 kretsens impedans ett eventuellt försteg känner av.
rätta mig om jag har fel :?
Kan även nämna att jag kommer att bygga strömförsörjning på separat kort så för min del behövs det inga senerdioder eller liknande på kortet.

edit: å andra sidan borde ju bullit skita fullständigt i vad vi andra vill ha då han ju gör dessa kort till sig själv....så jag tycker att du ska ta med de funktioner mm som du vill ha bullit och de du inte vill ha eller inte behöver tycker jag att du ska strunta i....

ska bli kul att se vilka kreationer som kommer födas fram ur detta magnefika gruppköp :D
och återigen ett stort tack till Bullit....måste vara mycke av din fritid som går åt till detta projekt med tanke på alla fina caddar mm
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-11 09:39

rikkitikkitavi skrev:
lum skrev:På digikey går 100 LM3886 bara på $358.15 blir runt 22kr styck då. Dock kan man åka på tullavgift.

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... LM3886T-ND

Man skulle kunna kombinera med köp av andra komponenter. De brukar ha ok priser har jag för mig.

Jag har kollat lite priser nu:

Man verkar inte kunna beställa direkt från digikey i dollar, utan webbutiken switchar över till €.

Priset blir därefter samma i € som i dollar, dvs 50% högre.
Ungefär 3,5 €/st ex moms.

Jag har kontaktat Digikey men det verkar som om de helt enkelt sätter ett högre pris på export av komponenter till Europa, bara för de kan.
:evil: :evil: :evil:

(sist jag råkade ut för det av reservdelar till en fabrik sa jag till leverantör att han inte behövde bry sig mer om oss... )

Så , det betyder RS-components eller liknande.

Dock finns Futurlec.com i Thailand som har ett pris på ca 25 SEK/st vid > 100, ink moms (beräknat) .

Prisskillnaden blir ca 15 spänn st, men de leverar även i mindre partier (dock blir priset ngt högre) Jag har ingen aning om deras pålitlighet.

Farnell (art.nr. 1468869) vill ha 27 kr/st + moms vid fler än 500 st. Då slipper man krångel en del krångel. RS och Elfa verkar har helt andra priser.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-11 11:00

Vilken vill man ha? Den isolerade?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-05-11 12:56

jag föredrar isolerad bara för att den är så mycke enklare vid montering mot kylfläns. desuton äts ju prisskilnaden upp av isolerbrickor mm som man måste ha till den oisolerade.
enda fördelen som jag kan se med oisolerad är väll att den har lite lättare för att bli av med värmen. så ska man bygga så minimalt som möjligt med så små kylelement som möjligt samtidigt som man vill pressa kretsarna med hög spänning så kan ju den oisolerade vara att föredra.

sen har jag ju läst på nått forum att den isolerade låter bättre :lol: :lol: :lol:
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-11 21:54

Bullit skrev:Hej alla och kul med så mycket kommentarer :)

Kortet spelar fortfarande urbra med en enda nackdel, jag får byta säkringar ofta då nätdelen är lite överdimensionerad och strömmen rusar på då den ska fylla ringkärnetrafot och kondingarna. Men det har ju inget med kortet i sig att göra...
En mjukstart är inte så dum när man har en toroidtrafo på 300 VA eller mer.... har såna pcb... :D
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-11 21:58

phon skrev:Vilken vill man ha? Den isolerade?
Ja, i hemmiljö och "musik". Planerar man hård drift med hög matningsspänning så krävs den oisolerade varianten. I det här fallet tror jag att TF modellen är OK i 96 av 100 förstärkare.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-11 22:32

jag tänkte först att den isolerade varianten var meningslös, men sedan så räknade jag lite på det.

utgick från fallet med tre parallellkopplade LM3886.

Rt j -c
Isolerad 2 C/W
Oisloerad 1 C/W

För en isolerad har man ca 0,4 C/W mellan chipet o flänsen (optimalt, med fett o bra tryck)
För en oisolerad har man kanske 0,8 C/W för en silikonduk

Därför blir det (2+0,4) /3 = 0,8 C/W för den isolerade kapseln
och (1+ 0,8)/3 = 0,6 C/W för den oisolerade.

skillnaden är inte så stor i praktiken, om man tittar på vad det innebär i kylfläns.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-14 13:06

Det är lite tyst här. :)
Spekulerar snillena eller har det kört fast någonstans?

Användarvisningsbild
Danne72

Inläggav Danne72 » 2008-05-14 19:26

Jag är också intresserad av att köpa lite kort om det inte är försent?
12 st

//Daniel

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-05-14 23:04

KarlXII skrev:Det är lite tyst här. :)
Spekulerar snillena eller har det kört fast någonstans?

Nja själva konstruktören skulle ju vara iväg på job i rumänien denna vecka som han skrev tidigare i tråden. Antar att dom flesta väntar på fedback från honnom.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-18 21:14

Hej boys!

Vill bara meddela att jag är hemma ifrån en spännande resa till Rumänien! Ni som har varit där vet nog vad jag menar, för er andra; tänk er Ryssland 1986 + Östtyskland 1983 + liten mix av moderna saker = Rumänien 2008.

Ganska skönt land ändå. Trevliga människor men otrevliga vildhundar.

Kommer att finslipa caddandet imorgon. Hoppas att kunna lägga beställningen snart nu när alla har betalat in pengarna! Kommer att uppdatera mer imorgon under dagen.

Mvh Carl-Johan...

mike34

Inläggav mike34 » 2008-05-18 21:32

Bullit skrev:Hej boys!

Ganska skönt land ändå. Trevliga människor men otrevliga vildhundar.

Mvh Carl-Johan...

:D aaah nu fattar jag. Jag har en kompis i rumänien som säger att han har två vägar till skolan från där han bor. Den ena vägen blir han jagad av människor och den andra av hundar. Vilket öde
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-18 22:17

jag har vandrat i de rumänska karpaterna vid flera tillfällen...
vandringsstavar har flera ändamål. otrevligt med hundarna överallt.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2008-05-20 10:33

jag vet att jag är jäkla sent ute här. Och dessutom vet jag inte hur den senaste varianten ser ut. Men......

Skulle det inte vara smidigt om man kunde klämma LMchippen (alla samtidigt ) med en alu/kopparbit mot flänsen. istället för att borra hål, fixa skruvisolering för varje chip?

8)

/JZ

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-20 10:58

Mr Zei, det kan man.

Men då måste man montera avkopplingskondensatorerna för chippen på undersidan av kretskortet eftersom de sitter ivägen för aluminiumbiten som monteras tvärs över chippen.

se min tidigare post i ämnet.

Så tänker jag göra själv. Det är inget större problem.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2008-05-20 11:08

Mr Rikkitikkitavi.

Det har du så klart rätt i och det är en "workaround" så bra som någon.

Tycker mig bara se att det finns plats på kortet (om man flyttar en resistor till undersidan) att flytta alla lytarna lite grann på kortet.

Bara förslag som sagt.. :)

8)
/JZ

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-05-20 11:10

Bullit skrev:Hej boys!

.....

Kommer att finslipa caddandet imorgon. Hoppas att kunna lägga beställningen snart nu när alla har betalat in pengarna! Kommer att uppdatera mer imorgon under dagen.

Mvh Carl-Johan...

Hej, hoppas du fått in pengar från mig också..

//Ceder

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-20 11:11

Herr Zei, vilken resistor?

rita och berätta !

Nej, skojade bara, försök förklara. Det finns absolut fördelar med att montera alla komponenterna på samma sida men jag vill helst ha avkopplingen så nära det bara går LM3886-chippen.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2008-05-20 12:03

Jag tänkte på den här.. sätta den på undersidan så kanske man kan flytta ner de stora lytarna. ?

Bild

jag hittar inte ditt inlägg Rikkitikkitavi? vilken sida har du skrivit?

/JZ

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-20 12:16

hittar det inte heller själv, i början tror jag.. :oops:
jag ställde frågor ifall kortet var genompläterat på alla hål också,vilket underlättar monteringen på båda sidor radikalt.

Ialla fall:

det räcker inte flytta de stora lytarna.
jag hade tänkt skippa dem ändå.

Det sitter 2*4 mindre lytar också mycket närmare LM3886.
Dessa är typiskt 10-15 mm höga. (precis till höger på din bild sitter två st)

LM3886 benen bygger ca 5 mm upp från kortet, kroppen är ca 10 mm hög.

alltså sitter de mindre avkopplingslytarna ivägen också för en tvärslå ( i brist på bättre namn) och det är dessa jag tänkte montera på undersidan.

Dessa bör sitta så nära som möjligt.

Men vidare eftertanke kanske alla lytarna kan monteras på undersidan så blir det lättare att montera tvärslå.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2008-05-20 12:47

Mmm.. jag förstår problemet. synd är det dock.

:)

/JZ

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-21 12:39

Hej alla! Ni undrar säkert vad som händer med projektet. Senaste input då...

Här hittar ni layouten: http://www.leetmaa.se/misc/last01.pdf

Har givetvis ändrat lite igen. Skillnaden är nu att det finns spänningsregulatorer för OP-amparna på kortet, så att extern +/-15V kan undvikas Notera dock att max inspänning för dessa regulatorer ligger på 35V så det är viktigt att matningsspänningen till kortet inte överstiger detta. IC4 är en enkel buffer, C22 är en konding på 1uF, R13 är på 47K.

Sitter på jobbet nu så jag kan inte ge någon detaljerad layout till er, den kommer ikväll tillsammans med schemat.

Mvh Calle

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-21 12:48

Uppdaterat sista sidan...
Senast redigerad av Bullit 2008-06-26 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-21 13:17

Kan du göra en dubbel pad på "OUT" på spänningsregulatorerna ?

Orsaken är att då kan man montera ett motstånd och en zener istället för en 78/79XX , vilket fungerar lika bra, i stället.

Motståndet monteras mellan IN och OUT.
Zenerdioden monteras mellan Out och GND

Man får montera komponenterna på höjden så att de inte ligger parallellt med kretskortet men det är inga problem.

Vips så har man möjligheten att använda högre matning än 35V

tackar på förhand!

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-21 13:44

Bra ide. Fixxar det senare...

Användarvisningsbild
dinox

Inläggav dinox » 2008-05-21 21:43

Som jag skrev i brevet så skickade jag 150kr = 4st kort + frakt ;)

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-21 21:59

rikkitikkitavi skrev:Kan du göra en dubbel pad på "OUT" på spänningsregulatorerna ?

Orsaken är att då kan man montera ett motstånd och en zener istället för en 78/79XX , vilket fungerar lika bra, i stället.

Motståndet monteras mellan IN och OUT.
Zenerdioden monteras mellan Out och GND

Man får montera komponenterna på höjden så att de inte ligger parallellt med kretskortet men det är inga problem.

Vips så har man möjligheten att använda högre matning än 35V

tackar på förhand!
LM317 och LM337 är faktiskt en bättre lösning, högre prestanda och möjlighet till hög inspänning 78xx är inte speciellt audiofil, som en 244, bra i lacken och lite mil. LM317 en 940 classic med aluminiumfälgar och en bra stereo.
/Per-Anders

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum