Moderator: Redaktörer
peranders skrev:Enligt National så var anledningen en annan, vliket går att läsa i AN-1192.
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Nu är jag högeligen förbryllad.![]()
Vh, iö
Bättre att reda ut frågetecknen då!
Du verkar ha duktigt med ideer Ingvar, hur skulle det vara om du kunde ge ett förslag och argumentera för det fullt ut?
Det skulle nog uppskattas!
IngOehman skrev:Alla visade schemata i ära, men är inte detta det mest generellt användbara:
De röda komponenterna/värdena gäller alltså för den "bortre" brygghalvan.
Och vill man behålla en gain om 28,3 ggr (=THX) för förstärkaren i bryggat skick, så gäller
förstås inte 283 k som feed bakc-resistans, utan 141,5 k för den närmare brygghalvan.)
Ursäkta att jag alla lägger mig i.Säg till om jag skall sluta.
Vh, iö
IngOehman skrev:Svante skrev:Två saker:
-Jag tror det är bra med den icke-inverterade varianten om det inte sitter någon buffert på ingången.
Med det schema jag visade blir ingångsimpedansen 10 kohm. Det renderar näppeligen krav på ingångsbufftert.![]()
Tvärtom kan det drivas av ALLA försteg som man kan föreställa sig.
Gränsfrekvensen har stor marginal till audioområdet. 220 pF är ju över 37 kohm vd 20 kHz. Det betyder att man även med oändligt mjuk drivning (säg över 200 Mohm eller varför inte en ren strömmatning) får en övre gränsfrekvens mer än två oktaver över audioomårdet. Med styv drivning (mindre än 200 ohm) blir övre gränsfrekvensen uppåt 800 kHz.
Ingen rimlig drivning (säg max 1000 ohm) kommer att resultera i sämre bandbredd än 400 000 Hz, vilket jag tycker är fullt tillräckligt för slutsteg (brukar betyda mer än en oktavs marginal till detektion i F/E-lyssning om avrullningen är av första ordningen).
Kort sagt: Det synes mig som om förstärkaren inte kommer att vara en svår belastning för den drivande förstärkaren (försteget).Svante skrev:-Man bör se till att de båda ingångarna på 3886-an ser samma resistans, så att offseten pga biasströmmen på ingångarna ger offset på utgången. Med en biasström på 1 µA och en drivimpedans på 283k på ena ingången som i Ingvars ritning (med öppen ingång, då) så blir offsetspänningen 283k * 1µ = 0,283V. Det hela talar emot att ha stora resistanser i återkopplingsslingan.
Njae, det där tar ju DC-servot hand om.Den säkerställer att DC-nivån på utgången kommer att hållas under kontroll - oavsett gain och drivimpedans!
Svante skrev:-Jag vill samtidigt tjata lite om att få stabbar på kortet till strömförsörjningen av opamparna... Det verkar jobbigt att behöva bygga ett kort till för det.
Det håller jag helt med om, men kan tycka att det räcker med Zenerstabbning (shunt) om man vet att det bara är operationsförstärkaren som kommer att drivas. Fast om en riktig stabb är billigare än seriemotstånd och zenerdiod är det kanske ingen vits med det.
Håller alltså helt med dig Svante, om att det borde vara en sjävklarhet att ett kort som inhyser kretsar som behöver olika drivspänningar men som man med stor säkerhet kan säga kommer att drivas av samma transformators lingningarn (alltså där de lägre spänningarna kommer att serieregleras ned till rätt nivå) hos de allra flesta - även inkluderar stabbarna!
Vill till sist erindra om två av poängerna med det föreslagna schemat - nämligen att man kan använda precis samma kort för alla positioner, och att man slipper bryggkopplingsenheter utan kan koppla ihop en bryggkoppling direkt från det man har - mindre elektronik = kortare signalväg.
Om man däremot lämnar den inverterande kopplingen (som även har distorsionsfördelar) så förlorar man de möjligheterna.Det skulle jag int råda till. Inverterat är bäst i det här fallet.
När det gäller att ha en gain om 28,3 gånger så skrev jag inom en parentes "=THX", men jag måste förtydliga mig:
Det blir inte ett THX-godkänt slutsteg bara för att gain är 28,3 gånger, med: Det gör att det är kompatibelt gain-mässigt. ALLA slutsteg som är det kan man kombinera och byta med varandra utan att behöva ställa om några nivåer.
Rätt najs!
Det kan alltså vara en fördel och det är därför jag rekommenderar att man siktar på just den förstärkningen. Den medger även att man kan använda i princip ALLA tänkbara försteg, inklusive i nödfall ett helt passivt (i varje fall med förstärkare på upp till 400 W, om matningen är en CD-spelare med 2 V RMS vid full utstyrning, vilket ju är någon sorts standard).
Vh, iö
rikkitikkitavi skrev:lum skrev:På digikey går 100 LM3886 bara på $358.15 blir runt 22kr styck då. Dock kan man åka på tullavgift.
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... LM3886T-ND
Man skulle kunna kombinera med köp av andra komponenter. De brukar ha ok priser har jag för mig.
Jag har kollat lite priser nu:
Man verkar inte kunna beställa direkt från digikey i dollar, utan webbutiken switchar över till €.
Priset blir därefter samma i € som i dollar, dvs 50% högre.
Ungefär 3,5 €/st ex moms.
Jag har kontaktat Digikey men det verkar som om de helt enkelt sätter ett högre pris på export av komponenter till Europa, bara för de kan.
![]()
![]()
![]()
(sist jag råkade ut för det av reservdelar till en fabrik sa jag till leverantör att han inte behövde bry sig mer om oss... )
Så , det betyder RS-components eller liknande.
Dock finns Futurlec.com i Thailand som har ett pris på ca 25 SEK/st vid > 100, ink moms (beräknat) .
Prisskillnaden blir ca 15 spänn st, men de leverar även i mindre partier (dock blir priset ngt högre) Jag har ingen aning om deras pålitlighet.
En mjukstart är inte så dum när man har en toroidtrafo på 300 VA eller mer.... har såna pcb...Bullit skrev:Hej alla och kul med så mycket kommentarer
Kortet spelar fortfarande urbra med en enda nackdel, jag får byta säkringar ofta då nätdelen är lite överdimensionerad och strömmen rusar på då den ska fylla ringkärnetrafot och kondingarna. Men det har ju inget med kortet i sig att göra...
Ja, i hemmiljö och "musik". Planerar man hård drift med hög matningsspänning så krävs den oisolerade varianten. I det här fallet tror jag att TF modellen är OK i 96 av 100 förstärkare.phon skrev:Vilken vill man ha? Den isolerade?
KarlXII skrev:Det är lite tyst här.
Spekulerar snillena eller har det kört fast någonstans?
Bullit skrev:Hej boys!
Ganska skönt land ändå. Trevliga människor men otrevliga vildhundar.
Mvh Carl-Johan...
Bullit skrev:Hej boys!
.....
Kommer att finslipa caddandet imorgon. Hoppas att kunna lägga beställningen snart nu när alla har betalat in pengarna! Kommer att uppdatera mer imorgon under dagen.
Mvh Carl-Johan...
LM317 och LM337 är faktiskt en bättre lösning, högre prestanda och möjlighet till hög inspänning 78xx är inte speciellt audiofil, som en 244, bra i lacken och lite mil. LM317 en 940 classic med aluminiumfälgar och en bra stereo.rikkitikkitavi skrev:Kan du göra en dubbel pad på "OUT" på spänningsregulatorerna ?
Orsaken är att då kan man montera ett motstånd och en zener istället för en 78/79XX , vilket fungerar lika bra, i stället.
Motståndet monteras mellan IN och OUT.
Zenerdioden monteras mellan Out och GND
Man får montera komponenterna på höjden så att de inte ligger parallellt med kretskortet men det är inga problem.
Vips så har man möjligheten att använda högre matning än 35V
tackar på förhand!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster