Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Väl generella slutsatser...
Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Väl generella slutsatser...
Kan tyckas.
Dessa är ju endast kubmätningar, som inte säger mycket om ljudkvaliteten. Men det kanske är dags att avliva myten och att dyra hemmabioreceivrar alltid ger mer effekt och kan spela högre än billiga. Det är ju inte alltid sant.
H. Richard
KarlXII skrev:Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Väl generella slutsatser...
Kan tyckas.
Dessa är ju endast kubmätningar, som inte säger mycket om ljudkvaliteten. Men det kanske är dags att avliva myten och att dyra hemmabioreceivrar alltid ger mer effekt och kan spela högre än billiga. Det är ju inte alltid sant.
H. Richard
Effekt och effekt. Det ska ju inte vara alltför hög dist vid de nämnda effektsiffrorna heller.
Richard skrev:
Detta visar också att, åtminstone med dessa apparater , effekten inte hänger samman med priset, alltid. Att ljudet inte har någon relation till prisnivån vet väl alla redan hoppas jag...
Kommentarer och synpunkter är välkomna !
Richard skrev:
Detta visar också att, åtminstone med dessa apparater , effekten inte hänger samman med priset, alltid. Att ljudet inte har någon relation till prisnivån vet väl alla redan hoppas jag...
Min kommentar är att du borde ändra din slutsats till:
Detta visar också att, åtminstone med dessa apparater , den uppmätta effekten som erhålls enligt detta mätförfarande inte hänger samman med priset, alltid.
petersteindl skrev:Jag tycker mätningarna har ett visst intresse, vad jag ytterligare efterlyser är om effektkuberna är mätta med en kanal i taget eller med samtliga kanaler samtidigt i full drift. Den skillnaden skulle jag vilja se. Man kan tänka sig att resterande kanaler går till hälften d v s -3 dB effekt.
Väl mött
PS
Haakan_W skrev:vad jag kan komma ihåg av andra mätningar med alla kanaler i drift så presterar det inte i närheten av när man bara kör 2 kanaler
tråkmånsar!
Richard skrev:....
Onkyo tx-sr804e 10000:-
8 ohm 135, 128, 127, 127, 134 watt 4 ohm 2, 186, 183, 186, 2 watt
2 ohm 1, 2, 188, 1, 1 watt 1 ohm 0,0,0,0,0 watt
.....
H. Richard.
Kaffekoppen skrev:Väl generella slutsatser...det finns ju mer än effekt att beakta när det gäller dylika apparater.
Effekten är ju mer än tillräcklig för de allra flesta konsumenter, även från den "svagaste" av dem.
Harryup skrev:Kaffekoppen skrev:Nu spekulerar du hej vilt utan att ens ha verifierat någonting Richard.
Nu får du snart ge dig!
Bra inlägg. Sans och balans är alltid bra.
mvh/Harry
dimitri skrev:Richard skrev:....
Onkyo tx-sr804e 10000:-
8 ohm 135, 128, 127, 127, 134 watt 4 ohm 2, 186, 183, 186, 2 watt
2 ohm 1, 2, 188, 1, 1 watt 1 ohm 0,0,0,0,0 watt
.....
H. Richard.
tom en teknisk idiot som jag fattar att det är en dålig apparat eller att det är fel på det testade exemplaret.
Harryup skrev:I andra trådar så kommenteras högtalare med lägre impedans än 4 ohm som felkonstruerade.
Harryup skrev:Vem köper ett par gamla Appogee och en hembioreceiver?
Harryup skrev:Kan för mitt liv inte anse det intressant vad en hembioreceiver kan driva eller inte vid lägre ohmtal än ungefär 4 ohm.
Harryup skrev:Hur vet man att apparaterna inte är defekta eller feljusterade?
mvh/ Harry
dimitri skrev:Harryup skrev:I andra trådar så kommenteras högtalare med lägre impedans än 4 ohm som felkonstruerade.
I vilka trådar?Harryup skrev:Vem köper ett par gamla Appogee och en hembioreceiver?
Vem köper gamla Appogee?Harryup skrev:Kan för mitt liv inte anse det intressant vad en hembioreceiver kan driva eller inte vid lägre ohmtal än ungefär 4 ohm.
Titta på Onkyos spec vid 4 ohmHarryup skrev:Hur vet man att apparaterna inte är defekta eller feljusterade?
mvh/ Harry
Det vet man inte. Man kan bara redovisa de fakta man har tillgång till och t.ex. starta en intressant tråd
Harryup skrev:1. I trådar som kommenterar högtalare som har lägre än 4 ohm som felkonstruerade.
Jax skrev:Harryup skrev:1. I trådar som kommenterar högtalare som har lägre än 4 ohm som felkonstruerade.
Här har vi nog en missuppfattning.
Snarare har det diskuterats att högtalare som visar mindre än hälften av sin uppgivna nominella impedans vid någon frekvens som felkonstruerade.
Onkyon i det testet skulle jag nog lämna in för felsökning.
tom en teknisk idiot som jag fattar att det är en dålig apparat eller att det är fel på det testade exemplaret.
Du vill alltså påstå att jag tar varje tillfälle att dela ut smockor?Richard skrev:tråkmånsar!
Mycket bra och insiktsfullt inlägg!
Vad vore världen utan fantasi och nyfikenhet?
Tråkmånsar är bara...... tråkiga, tycker jag. Speciellt då tråkmånsarna genast tar varje tillfälle i akt att dela ut smockor, ibland dessutom endast för att ta ned debatten till en väldigt låg nivå.
Inte kul alls.
Vart tog nyfikenheten vägen ?
H. Richard.
dimitri skrev:Harry
Även om det rör sig om ett måndagsexemplar, vilket det kanske gör, så är det inte ointressant. Det minskar iaf min benägenhet att överväga ett köp av en produkt från den aktuella tillverkaren.
Men för att återgå till upprinnelsen till mitt inhopp i tråden: Du kan kanske i all enkelhet medge att din första kommentar i tråden hade ngt av att ge-igen-för-gammal-ost karaktär.
mvh/Dimitri
Användare som besöker denna kategori: jonasp och 23 gäster