Moderator: Redaktörer
Flint skrev:markih skrev:Det som stör mig, är när folk lägger fram en fullständigt personlig åsikt som något allmängiltigt.
Ta några exempel. För mig är värdet av f/e-testet ett sånt' exempel. Det har dock en bra egenskap. Det får mig att skratta vilket vissa anser vara positivt.
Max_Headroom skrev:Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?
MedelSvensson SKALL inte finna sig i att merparten av musiken som spelas i radio är samma skitlåtar som spelas 3 ggr om dagen eller mer, varje dag. MedelSvensson ska heller inte acceptera den usla kvalitet som är på många av dagens pop-skivor. Man ska samla ihop sig i stora gäng, tippa av 30 ton dynga på Dom Stora Skivbolagens entrétrappor och stå utanför veckovis och vråla hot och slagord. OK, jag kanske överdrev lite, men när man som jag igår köper en skiva med riktigt bra musik, men som helt förstörts i mastringen (ev tidigare) så den låter skit, då är det inte kul. Vad är det för vits med SACD och DVD-A när vi får ett frekvensomfårng på 100-10000Hz med en dynamik på 2dB och dist så det sprakar fullt hörbart (ett antal % alltså)? Vad sak vi ens med CDn till när man kan få mycket bättre ljud på kassetband, än den produkt jag köpte?
celef skrev:varför skall det alltid bråkas - kan ni inte alla gemensamt erkänna att kablar inte har nån betydelse?
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?
MedelSvensson SKALL inte finna sig i att merparten av musiken som spelas i radio är samma skitlåtar som spelas 3 ggr om dagen eller mer, varje dag. ...
Problemet med "MedelSvensson" är ju att han/hon är nöjd!
Vee-Eight skrev:Jag har lite svårt att följa resonemanget i denna tråd. Det är väl fritt att marknadsföra sina produkter på ens eget sätt, och vad man själv finner lämpligt.
Max_Headroom skrev:Flint skrev:markih1: "Hur vill du ha det?"
Jag vill ha bättre valmöjligheter!
Om f/e-testet skulle regera skulle du ha ännu mindre valmöjlighet.
Ljudkommunismen vore total.
Nä, men man skulle få redovisat vad testobjekten faktiskt hade för egenskaper. Inte som nu, i hifi-blaskorna där testerna är (enligt mig då) rena svamlet. Ingenting som går att verifiera, eller upprepa på annan plats, vilket borde vara ett grundkrav för en seriös utvärdering.
Vee-Eight skrev:Morello:
Nej, sant. Bluffa får man inte. Men fortfarande har Jormas snören öppet köp, så då är det ju upp till konsumenten att syna ev bluff.
Audiomanikern skrev:Vee-Eight skrev:Morello:
Nej, sant. Bluffa får man inte. Men fortfarande har Jormas snören öppet köp, så då är det ju upp till konsumenten att syna ev bluff.
Menar du att det är helt okej att bluffa så länge man har öppetköp, elle?
Mvh A*
- A*lltså några (goda?) råd ifrån en A*nnan som argumenterat A*ntaaal ggr med Jorma Design:Style skrev:Du svarade heller inte på mitt inlägg. Jag ifrågasatte inte att personerna som uttalar sig är
riktiga fysiska personer med stor erfarenhet av HiFi. Det oetiska är att Jorma Design låter dem
säga saker som om firman hade sagt dem hade krävt ordentliga testresultat som backning för
att inte falla under falsk marknadsföring. Detta är ett klassiskt bondfångartrick.
Style skrev:
Självklart är reklam vinklat och förskönande, det är själva poängen. Man får dock inte ljuga. Att t ex säga att en fläkt blir tystare utan att kunna visa det genom t ex testrapport som följer gängse krav på vetenskaplighet är inte tillåtet. Det är heller inte tillåtet at säga att X är bättre än Y utan att ha på fötterna för det. etc etc
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster