Blindtest i kommande HiFi PLUS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-09-05 06:45

Reklam inom div. områden, t ex. HiFi-kablar, kan ofta jæmføras med reklamen før alla de fantastiska smørjor som skall hællas i bilarnas motoroljor, och gøra de mest fantastiska underverk.

De har ofta en sida dær himla nøjda kunder svamlar om saker de inte begriper eller inte har testat på ett riktigt sætt, men ændå hyllar de produkten. De som læser detta tar lætt allt detta dravel (før det ær det i 99% av fallen) som fakta och bevis på produktens førtræfflighet.

Duralube hade ju en landsplåga i TV-shop før några år sedan, dær bl a. en snubbe (givetvis iførd ny Duralube T-shirt) påstod att en liten skvætt av detta mirakelmedel halverat brænsleførbrukningen på hans Cheva Blazer......

Och sånt svæljer många med hull och hår och springer och køper...... Ja herre jesus........

I Jormas fall med hans kablar, så kan helt klart påståendet om tystare flæktar och bættre bild mm. mycket væl vara en liknande grej, særskilt om kunder får tjoa om sådant på hans hemsida, utan att det kan redovisas vettiga korrekta tester på det hela.

Hur svårt och dyrt ær det att låta någon opartiskt att mæta ljudnivån på en flækt........? Inte så himla dyrt tror jag, om man vill ha någorlunda riktiga bevis på det i reklamen.

Men rent logiskt, enligt min helt personliga uppfattning, så skapas næstan allt av oljudet i en datorflækt eller liknande, inte av motorn eller det elektriska i sig, utan av hur flæktvingarna behandlar luften, och hur luftvægarna påverkar luften. Testa att ta bort flæktvingen helt och bara kør motorn med en naken axel ut. Det brukar gå vældigt tyst i de allra flesta fall.....

Det spelar alltså føga roll vad man gør med sjælva strømmen som driver den, då en normal hushållsstrøm i dessa avseenden inte ær så dålig att det alstras oljud i motorn. Testa gærna att ta bort

Om jag nu skulle ha helt fel i min personliga uppfattning, så kan jag heller inte se att det skulle vara svårt att bevisa motsatsen, då ljudskillnaden på en flækt med eller utan Jormas kablage bør vara så pass stor att man kan høra den, och dærmed lætt skall kunna mæta upp det på ett korrekt sætt.

Annan elektronik, t ex. før bild kan helt klart påverkas negativt av skræp i elnætet, men det skall till rætt rejæla størningar mm innan det lætt kan uppfattas.

Dr Tinnitus

Som ær starkt før korrekta tester innan man påstår nåt i kommersiellt syfte....

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-05 12:59

Flint skrev:markih skrev:
Det som stör mig, är när folk lägger fram en fullständigt personlig åsikt som något allmängiltigt.

Ta några exempel. För mig är värdet av f/e-testet ett sånt' exempel. Det har dock en bra egenskap. Det får mig att skratta vilket vissa anser vara positivt.

Hej Flint!

Ja, då förstår jag att du reagerar på argumentationen ang F/E om du ser det på detta vis. Det hade jag också gjort, tror jag. Kanske är jag hemmablind (det kan man aldrig veta), men jag tror inte att så är fallet.
Vad baserar jag detta på? Jo, för att subjektiviter och personliga åsikter kommer endast in när man kan skilja kopian från originalet. Jag drar inte denna diskussion igen, jag bara nämner kort att hela argumentationen kring F/E-lyssning baseras på att det faktiskt inte går att ha åsikter när svaret på frågan; -'hör jag förändring eller inte', endast kan besvaras med JA eller Nej! Utrymme för personliga åsikter finns endast när och om man svarar Ja, jag hör förändring mellan originalet och kopia. Då har alla naturligtvis möjlighet till en värdering och därmed kommer det subjektiva in.

OBS: det jag skrev ovan är helt avgörande för diskussionen kring F/E-lyssning, subjektivt/objektiv resp begreppet HiFi. Om vi är oense om detta, kan vi antingen fortsätta diskutera detta noggrannare för att se var vi hamnar, eller så låter vi varandra vara med vetskapen om att vi inte har lyckats kommunicera fullt ut.

I vilket fall som helst är det roligt att du skrattar åt detta, då är ju diskussionen i varje fall lättare att överse med!

Mvh Mårten
Senast redigerad av Maarten 2004-09-05 13:02, redigerad totalt 1 gång.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-05 13:01

Dom 4 första personerna som uttalar sig om mina kablar på sidan "nöjda kunder" är inte okända personer.
Jag skulle tro att dom flesta av er känner till dom.
Det är i tur och ordning uppifrån Leif "Mårten" Olofsson.
Björn som idag arbetar åt Audio Nord och brukar finnas på Mässor och dema bla. Sonus Faber, Krell, osv.
Sedan kommer Peter som skriver om fläkten som blev tystare. Peter har nicknamet "Pjotre" och var tidigare moderator på Hififorum.
Sedan har vi Sladd som väl är känd (ökänd) här.
Dom övriga 2 "Kasra" pch "Terbil" kan ni hitta bland hififorums medflemmar.
Jag har fått många fler mejl om kablar och hade även en sida med missnöjda kunder, men det kom inte in något att skriva om där så den sidan tog jag bort.
Det är 2 som har skickat tillbaka JPCkablar.
Jag säljer på öppet köp och och 2 av 1000 har skickats tillbaka i Sverige. Från Norge av ca. 500 sålda har det inte kommit tillbaka någon enda. Inte heller från Danmark och Finland dit det gått några hundra.

Bondfångare är sådana som står vid en vit skåpbil utanför en stormarknad och säljer högtalare som är "fantastiskt bra och här har du en chans att få köpa dom till en fjärdedel av priset".

Att kalla någon som arbetar seriöst och som säljer på öppet köp för bondfångare är på gränsen till att vara åtalbart.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-05 13:05

Någon som vet när hifi+-blaskan finns att köpa?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-05 13:06

,....
Senast redigerad av Maarten 2004-09-05 13:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-05 13:10

Jorma: Att du har öppet köp på kablarna, tycker jag är mycket bra. Det om något bevisar att du inte vill lura någon. Det är något som jag tycker borde gälla alla tweak-produkter. Att man får lite tid på sig att utvärdera.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-05 13:13

Iofs, gäller öppet köp på all postorder, men det är bra att du sköter det rent praktiskt också OCH upplyser om det.

eller hur det nu är... :roll:
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-05 13:28

Hello, fellow forumkamrater!

Det vore lite trist att bedöma folk som personer efter huruvida man värderar hifi, vill man göra på ett visst sätt så är det fritt för denne att göra det, utan att bli idiotförklarad för det. Se det som att det är intressant hur de olika metoderna fungerar istället för att principiellt fördöma.

Det står ju självklart fritt för Jorma att testa sina egna kablar, och har egentligen ingen anledning att blindtesta andra kablar mot sina, om inte det är i syfte att bedriva benchmarking. Sen kan han ju mycket väl blindtesta för nöjes skull privat också, om man tycker det ger ngt. Blindtest är ngt som är upp till var och en att använda, och är inte på ngt vis ett allsmäktigt otvetydigt test som gäller alla.

Vidare så ber jag att ni undviker insinuationer, antydningar och personliga påhopp som på minsta möjliga vis kan tolkas negativt.

Keep on rockin´! :D

mvh

Daniel/Vee-Eight

edit: stavfel
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-09-05 14:17

Jorma>

Helt klart ær det bra att det ær øppet køp på dina kablar.

Vad jag inte gillar ær att det påstås saker, om æn av kunder, på din sida, som inte ær just mer æn påståenden. Då inga korrekta mætningar på att flæktar blir tystare verkar ha gjorts eller redovisas.

Før mig så spelar det ingen roll om det ær vælkænda filurer från div. forum, eller gudfader sjælv som påstår nåt. Jag vill se kalla fakta från redig mætningar.

Dr Tinnitus

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-05 14:29

Att en fläkt låter från elmotorn när det finns skit på nätet är inget konstigt. Den kommer att påverkas på samma sätt som en transformator i nätdelen på en apparat.
Jag arbetar idag med klimatsystem där det finns massor av fläktar.
Med en renare ström går också fläktar tystare.
Det handlar inte om att bruset från luften skulle tystna.
Det är ett skrammel som kan uppstå i en fläkt som får oren strömmatning. Detta gäller även andra elmotorer inte bara fläktar.
Och det är framförallt småmotorer med tysta fläktar som i tex. projektorer som påverkas av att få en renare strömmatning.
Det är i projar med 230 VAC fläktar som detta fenomen kan uppstå med "skramlig" fläkt.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-09-05 14:36

När det gäller ljudnivå kan det väl ändå inte vara något problem att mäta upp? Då snackar vi ju inte subjektiva upplevelser längre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-05 14:42

Den viktigaste mätningen man kan göra på en kabel är längden. Om man köper en för kort kommer fläkten bli helt tyst. Och det vill man ju helst inte.
Annars så med mätningar så kommer det alltid vara ett problem att vikta och tolka mätresultatet så att man förstår vad det skulle innebära lyssningsmässigt. (undantar fläkten)
Då föredrar jag helt klart någon form av öppen test där sedan resultatet verifieras genom blindtest.
Om den ena kablen mäter bättre i något avseende men man kan ändå inte höra någon skillnad vad spelar det då för roll.
Likadant ser jag på F/E testen, vad spelar det för roll att man har en test i en fiktiv uppställning när man kunde gjort en blindtest på den riktiga uppställningen.
Så jag ser fram emot kabeltesten, men i förväg tolkar jag det hela som;
om man hör skillnad, då kommer testen förklaras ha varit felaktig utförd
om man inte hör skillnad så kommer detta resultat gälla för alla kabelsorter,leverantörer i alla kombinationer av anläggningar i evighet enl. model "vad var det vi sa" av vissa.
Detta ämne är så "kärt" att jag tror att få kommer vilja ha haft fel.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-05 14:56

Jorma, att kalla dig för bondfångare skulle kunna anses vara förtal. Att däremot säga att din firmas marknadsföringsmetoder är på gränsen till bonfångeri är jag i min fulla rätt att göra.

För att förtydliga tidigare inlägg.

Jorma som person får testa sina kablar hur han vill, han är som han själv säger "fågelfri" i det avseendet.

Jorma Design däremot borde tänka igenom hur de testar sina produkter innan de marknadsför dem med diverse påståenden om hur bra de är.

Hoppas alla förstår skillnaden.

Du svarade heller inte på mitt inlägg. Jag ifrågasatte inte att personerna som uttalar sig är riktiga fysiska personer med stor erfarenhet av HiFi. Det oetiska är att Jorma Design låter dem säga saker som om firman hade sagt dem hade krävt ordentliga testresultat som backning för att inte falla under falsk marknadsföring. Detta är ett klassiskt bondfångartrick.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-05 15:20

Max_Headroom skrev:Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?

MedelSvensson SKALL inte finna sig i att merparten av musiken som spelas i radio är samma skitlåtar som spelas 3 ggr om dagen eller mer, varje dag. MedelSvensson ska heller inte acceptera den usla kvalitet som är på många av dagens pop-skivor. Man ska samla ihop sig i stora gäng, tippa av 30 ton dynga på Dom Stora Skivbolagens entrétrappor och stå utanför veckovis och vråla hot och slagord. OK, jag kanske överdrev lite, men när man som jag igår köper en skiva med riktigt bra musik, men som helt förstörts i mastringen (ev tidigare) så den låter skit, då är det inte kul. Vad är det för vits med SACD och DVD-A när vi får ett frekvensomfårng på 100-10000Hz med en dynamik på 2dB och dist så det sprakar fullt hörbart (ett antal % alltså)? Vad sak vi ens med CDn till när man kan få mycket bättre ljud på kassetband, än den produkt jag köpte?

Problemet med "MedelSvensson" är ju att han/hon är nöjd! Det är lätt att tro att Svensson är okunning och därför lättlurad av de stora företagens marknadsavdelningar. Men få är lika intresserade som vi här på forumet (och liknande ställen) att få ett bättre ljud än det man har. De allra flesta jag känner satsar inte en krona på en apparat förrän något gått sönder i den befintliga utrustningen, och det är för dyrt att laga. Att låta ett par högtalares placering på minsta sätt styra möblemanget är inte att tänka på.

Vid nyinköp kallas jag ofta in som "konsult" av mina vänner, och det är nästan lika beklämmande varje gång. Jag försöker puffa för att inte köpa allt på en gång, så att inköpsbudgeten kan användas till några få men vettiga saker. "Men då blir det ju så många lådor, som inte ens ser likadana ut" blir svaret, typ. "800:- för ett par stativ, det är ju inte klokt, förresten ska högtalarna stå på varsin sida om soffan".....

För att få bästa ljud köper man ofta något på rea - "Jag köpte det här Audio Pro 5.1-systemet på OnOff-rea, grejorna har kostat över fem tusen, jag fick dom för två och sex. För det priset måste dom väl vara bra?" - säger kollegan på jobbet och söker en konfirmering från mig att han gjort ett bra köp....

Som i alla fall lite intresserad av bra ljud- och musikupplevelse, är detta ju förstås beklämmande. Men jag har viss förståelse för det. Jämför med någon biltokig person som till slut sitter med en bil i miljonklassen och som kostat blod, svett och tårar innan den är klar. Jag gillar bilar, men skulle aldrig drömma om att spendera alla pengar och ligga och skruva i garaget vareviga helg bara för körupplevelsen som inträffar någon enstaka gång. Resten av tiden används bilen för transport till dagis och dylikt och då skulle förmodligen en gammal begagnad Saab göra ett bättre jobb!

Jag vågar påstå att merparten av de SACD-spelare som säljs i framtiden inte kommer ge ett bättre ljud än en CD-spelare i samma prisklass - i de ljudmiljöer de kommer hamna. "Svensson" kommer köpa spelaren för att den kan spela alla format inklusive video och för att "alla" säger att SACD är så mycket bättre. Han/hon kommer inte köpa den förrän det blir aktuellt att ersätta den gamla DVD-spelaren eller för att uppgradera CD-spelaren till en multi-spelare. OBServera att jag nu pratar om massmarknaden, inte om det fåtal tusen "nördar" vi har här i landet :-)

För övrigt är denna tråd mycket märklig, har försökt läsa den från början, men med så mycket dravel och påhopp tröttnade jag ganska snart.... Var någonstans till exempel ändrade sig tråden från blindtester av kablar, till kablar som gör att fläktar går tystare? Det har jag inte hittat, inte heller en länk till Jormas kablar så jag kan läsa själv vad han vill säga. Har ni grabbar hemliga möten här som vi andra inte är med på :?: :roll: :D

/ B

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-05 15:46

Bill50X
I raden under denna ruta hittar du en knapp som heter "HEMSIDA"
Klicka på den så kommer du till mina hemsidor.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-09-05 16:48

Jorma>

Givetvis kan flæktar låta illa om de får total galen strømmatning, eller fylld med massor med størningar av alla slag. Men det ær inte fallet med normal hushållsstrøm, då den ær ren nog før att få en sketen flækt och dess motor att funka som den ska. Och dærmed torde valet av vanlig kabel och dyrkabel a la Jorma ha føga inverkan.

Det finns gott om annan elektronik som ær betydligt kinkigare før skit i strømmatningen, och som lættare kan vara hørbar.

Jag kan med den erfarenhet jag har av flæktar av div slag, inte hålla med om det du sæger om att flæktar ær så kænsliga før variationer eller skræp i matningen, att bara valet av sjælva kabeln gør skillnad på ljudnivån på flækten.

Men som sagt, det ær min personliga uppfattning, och inget jag førsøker tjæna pengar på dessutom.... :wink:

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-05 16:57

varför skall det alltid bråkas - kan ni inte alla gemensamt erkänna att kablar inte har nån betydelse?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-05 17:57

celef skrev:varför skall det alltid bråkas - kan ni inte alla gemensamt erkänna att kablar inte har nån betydelse?

- TyckA* med :D! - men precis som en del (enligt andra (i denna tråd)) föredrar totalitära sammhällsstyren
så kanske andra föredrar att lägga ned sin tid och kärlek på esoteriska hifikablar! Outgrundliga äro andras
vägar, eller så är det precis tvärtom - vem vet? (Inte A*!)

Mvh A* (som noterade att så fort Jorma försvann dök subjektivisten upp och så fort sedan subjektivisten försvann så dök...
Jorma upp igen! (Undrar vem som kommer att dyka upp så fort Jorma försvinner... nästa gång? (Är det någonting du försöker...
sägA*? TjA*, vem vet? (Inte A* 8)!))))

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-05 18:09

Jag har lite svårt att följa resonemanget i denna tråd. Det är väl fritt att marknadsföra sina produkter på ens eget sätt, och vad man själv finner lämpligt. Det är ju fritt för vem som hellst att haka på Jormas marknadsföring om man vill det, lika fritt att ta avstånd till det. Men det som sägs i all reklam måste ju tas med en nypa salt, vartän det kommer ifrån. Man måste se världen med källkritiska ögon; vem är källan, i vilken beroendeställning är källan i, vilken tendens har källan, samt i vilken närhet i kunskap har källan (frågan "när är källan" är väl i detta fall ganska ointressant). Sedan skall man inte beskylla källan att informationen är vinklad. Det finns ingen ovinklad information, att kalla marknadsföring och reklam för ovinklad och utan tendenser vore naivt.

Det är fritt att testa dessa kablar om man så vill, det är lika valfritt att låta bli. Men att antyda att marknadsföring är menat som allsmäktig sanning är inte bara naivt, utan också förbannat korkat.

Som redaktör ser jag gärna att vi kommer ur denna onda cirkel, för den ger inte ett smack, OK?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-05 18:09

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?

MedelSvensson SKALL inte finna sig i att merparten av musiken som spelas i radio är samma skitlåtar som spelas 3 ggr om dagen eller mer, varje dag. ...

Problemet med "MedelSvensson" är ju att han/hon är nöjd!

Lägg märke till att jag skrev SKALL. Det är inget önskemål, det är en order.

:) :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-05 18:12

Vee-Eight skrev:Jag har lite svårt att följa resonemanget i denna tråd. Det är väl fritt att marknadsföra sina produkter på ens eget sätt, och vad man själv finner lämpligt.

Nja, så är det inte. Det är inte tillåtet att bluffa i marknadsföringen. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-05 18:20

Morello:

Nej, sant. Bluffa får man inte. Men fortfarande har Jormas snören öppet köp, så då är det ju upp till konsumenten att syna ev bluff.
- Carlsson Illuminati -

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-05 18:23

Max_Headroom skrev:
Flint skrev:markih
1: "Hur vill du ha det?"
Jag vill ha bättre valmöjligheter!

Om f/e-testet skulle regera skulle du ha ännu mindre valmöjlighet.
Ljudkommunismen vore total.

Nä, men man skulle få redovisat vad testobjekten faktiskt hade för egenskaper. Inte som nu, i hifi-blaskorna där testerna är (enligt mig då) rena svamlet. Ingenting som går att verifiera, eller upprepa på annan plats, vilket borde vara ett grundkrav för en seriös utvärdering.

Till vad Head Maxroom skriver, så skulle jag vilja tillägga att valmöjligheterna är större när valen är tydligjorda! Bra tester och metodik framlägger skillnaderna i tydligare dager.

För övrigt: Idag är det rena kommunismen när folk t ex säger att "allt är en smakfråga" och underförstått påstår att något annat inte finns/får inte finnas. :!: :lol:

Detta ingår väl i subjektivitetsdogmen...för att för en gångs skull vända lite på argumentationen 8)
Senast redigerad av Maarten 2004-09-05 18:38, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-05 18:24

Vee-Eight skrev:Morello:
Nej, sant. Bluffa får man inte. Men fortfarande har Jormas snören öppet köp, så då är det ju upp till konsumenten att syna ev bluff.

Menar du att det är helt okej att bluffa så länge man har öppetköp, elle 8)?

Mvh A*

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-09-05 18:35

V8...

Ett i huvudsak klarsynt inlægg från dig, men tillåt mig rætta dig lite...

Det ær inte tillåtet att marnknadsføra sin produkt hur man sjælv vill. Det finns regler att følja, regler som ofta tænjs å det grøvsta, just i ivern at sælja.

Givetvis skall man ta reklam mm. med en nypa salt. Och viss ær ofta informationen vinklar eller færgad på ett eller annat sætt.

Inom marknadsføring så tænjs det som jag sa, men vissa saker ær oførlåtliga enligt mig.

Exempel.

Påstår man i reklamen att ett fiskespø (eller nåt annat) ær 3 m långt, så ska det ta mig fan inte vara 2,83 m.

Står det 1 liter saft, så ska det fan ta mig inte vara 0,92 l......

Detta var rent allmænt, och inte riktat till Jorma eller hans snøren, æven om min egen uppfattning ær att påstår man nåt i reklam så bør man kunna styrka det, och då helst på mer konkreta sætt æn orerande från æppelkindshurtiga kunder eller andra personer vars opartiskhet kan diskuteras.

Alla behøver inte tycka som jag, før jag ær en rætt petig kille i många fall.

Førøvrigt så høll jag idag i en kabel hær på jobbet, vars meterpris och prestanda sannolikt skulle få æven den mest luttrade gottegrisen av esoteriska dyrhifikablar att behøva lægga sig ner och få syrgas...... 8O

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-05 18:36

Audiomanikern skrev:
Vee-Eight skrev:Morello:

Menar du att det är helt okej att bluffa så länge man har öppetköp, elle 8)?

Mvh A*

Nej, vilseledande marknadsföring är inte alls okej. Men jag menar att med öppet köp så har man ju en sportslig att testa produkten, är man missnöjd så lämnar man tillbaka den. Det står ju alla fritt att spendera sina pengar hur de än vill. Köper man kabel utan att man testar så får man kanske skylla sig själv om den inte uppfyllde förväntningarna. Man skall ju inte köpa grisen i säcken.... :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-05 18:44

[quote="Vee-Eight"]Jag har lite svårt att följa resonemanget i denna tråd. Det är väl fritt att marknadsföra sina produkter på ens eget sätt, och vad man själv finner lämpligt. /../ Det finns ingen ovinklad information, att kalla marknadsföring och reklam för ovinklad och utan tendenser vore naivt.

Det är fritt att testa dessa kablar om man så vill, det är lika valfritt att låta bli. Men att antyda att marknadsföring är menat som allsmäktig sanning är inte bara naivt, utan också förbannat korkat.
quote]

Självklart är reklam vinklat och förskönande, det är själva poängen. Man får dock inte ljuga. Att t ex säga att en fläkt blir tystare utan att kunna visa det genom t ex testrapport som följer gängse krav på vetenskaplighet är inte tillåtet. Det är heller inte tillåtet at säga att X är bättre än Y utan att ha på fötterna för det. etc etc

Varför tror ni att Carlsberg är "probably the best beer in the world" och inte "the best beer in the world"

Det gemensamma draget i all reklam om kristallhealing, dunder-oljor, naturläkemedel och likanande esoteriska produkter är att man vid närmare granskning upptäcker att de inte påstår nånting om sin produkt. Man låter i stället "nöjda kunder" uttala sig. På så sätt unviker man stämningar för falsk marknadsföring.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-05 18:47

Hej igen!
Style skrev:Du svarade heller inte på mitt inlägg. Jag ifrågasatte inte att personerna som uttalar sig är
riktiga fysiska personer med stor erfarenhet av HiFi. Det oetiska är att Jorma Design låter dem
säga saker som om firman hade sagt dem hade krävt ordentliga testresultat som backning för
att inte falla under falsk marknadsföring. Detta är ett klassiskt bondfångartrick.
- A*lltså några (goda?) råd ifrån en A*nnan som argumenterat A*ntaaal ggr med Jorma Design:

#1 Jorma Design besvarar aldrig den typen av fråga du ställt då detta inte är poängen med Jorma
Design´s medverkan i denna tråd (samt Stooort A*ntaaal tidigare, i stort sett identiska, trådar) då

#2 Poängen är möjligheten att kunna berätta så mycket som möjligt om Jorma Design´s produkter:
"I raden under denna ruta hittar du en knapp som heter "HEMSIDA" Klicka på den så" // "Jag säljer
på öppet köp, 2 av 1000 har skickats tillbaka i Sverige.
" - hur bra de är: "hade även en sida med
missnöjda kunder, men det kom inte in något // så den sidan tog jag bort.
" samt (som bonus ;))

#3 Utmåla Jorma Design´s kritiker (ex en A*nnan, Style) till individer som (b.l.a.) är skyldiga till ex:
"Att kalla någon som arbetar seriöst och som säljer på öppet köp för bondfångare är på gränsen
till att vara åtalbart.
"
(A*´s understrykning)

Ni hajA* o grejen? Upprepning: "öppet köp" "inga missnöjda kunder" "öppet köp" i kombination med o
hotA*/A*ttackera alla kritiska röster: "är på gränsen till att vara åtalbart." - nej inte alls, utan lön$am kombination är vad det är!

A*ll heder åt dig, Style då du försöker föra en dialog, dock detta desvärre dömt att misslyckas är
och detta är möjligt att bevisa... vetenskapligt 8)!

Mvh A*(som noterade att så fort Jorma försvann dök subjektivisten upp och så fort sedan subjektivisten försvann så dök...
Jorma upp igen! (Undrar vem som kommer att dyka upp så fort Jorma försvinner... nästa gång? (Är det någonting du försöker...
sägA*? TjA*, vem vet? (Inte A* 8)!))))
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-05 18:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-05 18:50

Dr Tinnitus:

Du har ju rätt, givetvis. Kanske borde Jormas hemsida granskas om den är ett mål för vilseledande marknadsföring, kanske stämmer det som står i marknadsföringen. Gränserna för vad som är bluff och vad som är marknadsföring brukar ofta vara tänjda.

Men det var inte detta jag reagerade mot, utan att samma argumentering, som cirkulerat innan, blommar upp igen. Alledeles för ofta tar man det som sägs på mässor och i reklam som dagens sanning, vilket jag tyckte var naivt.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-05 18:59

Style skrev:

Självklart är reklam vinklat och förskönande, det är själva poängen. Man får dock inte ljuga. Att t ex säga att en fläkt blir tystare utan att kunna visa det genom t ex testrapport som följer gängse krav på vetenskaplighet är inte tillåtet. Det är heller inte tillåtet at säga att X är bättre än Y utan att ha på fötterna för det. etc etc

Visst, det är fritt att kritisera kablarna, hemsida, marknadsföring och hela företaget om man vill. Bara vi skiljer på sak och person, vilken är den springande punkten i det hela.
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi