Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Rör använder man ju till enkeltrådar, du lär inte kunna dra igenom EKK-kabel med hölje genom 16mm ror/rörböjjar. Det är dömt att misslyckas.
Kaffekoppen skrev:Det finns inget krav på rör till EKK i väggar längre. Lägg in kabeln som den är och spara massa pengar.
RealElwood skrev:Kaffekoppen skrev:Det finns inget krav på rör till EKK i väggar längre. Lägg in kabeln som den är och spara massa pengar.
Va??
Menar du att det är OK att bygga in EKK, jag har jobbat som elektriker är iof ett helt år sedan nu, men dom har alltså ändrat reglerna så att vi får bygga in 240V utan rör?
RealElwood skrev:Kaffekoppen skrev:Det finns inget krav på rör till EKK i väggar längre. Lägg in kabeln som den är och spara massa pengar.
Va??
Menar du att det är OK att bygga in EKK, jag har jobbat som elektriker är iof ett helt år sedan nu, men dom har alltså ändrat reglerna så att vi får bygga in 240V utan rör?
Falken skrev:Använd yes lr tvål om det går trögt
RogerGustavsson skrev:Elsanering (för att minska strålning/störningar) i befintliga elssystem görs ofta genom att dra EKLK.
RealElwood skrev:Falken skrev:Använd yes lr tvål om det går trögt
Det glidmedel som vi handlade hos grossisten torkar aldrig, hur det är med RFSU's medel vet jag inte, jag brukar inte vara orolig för torktiden då iaf
Mich skrev:RogerGustavsson skrev:Elsanering (för att minska strålning/störningar) i befintliga elssystem görs ofta genom att dra EKLK.
EKLK har skärm, men är ledarna tvinnade inuti?
Vilket är att föredra vid elsanering skrämning eller tvinnade ledare (eller både och)?
//Michael
RealElwood skrev:Falken skrev:Använd yes lr tvål om det går trögt
Nej, diskmedel/tvål torkar och då sitter det som berget sedan. Jag har stött på ett par hus där vi skulle jorda hela klabbet. Iaf så hade dom använt diskmedel på 70-talet, det satt som berget, fick kämpa med varmvatten som blåste in med tryckluft för att få ordning på det.
Det glidmedel som vi handlade hos grossisten torkar aldrig, hur det är med RFSU's medel vet jag inte, jag brukar inte vara orolig för torktiden då iaf
Brunnsbo skrev:Just sådana överraskningar som jag vill undvika. Inte kul att skruva ner 3 lager gips. Kröken mellan tak & vägg blir ganska skarp. Inte mycket man kan göra åt det. Ca 11m rör / anslutning. Vad finns det för glidmedel? Torkar det ihop med tiden?
BluesMannen skrev:MEN varför inte dra EK istället? Är förmodligen inte så lätt att köpa, men det går bra att skära upp en EKK och plocka ut ledarna.
Om det är så att ledarna skall ligga nära varandra med tanke på kapacitans och induktans så går det ju att tvinna eller fläta dem.
Slänger dessutom in ett tips om rör för elsanering som är skärmande. antar dock att priset för dessa är oskäligt högt.
Brunnsbo skrev: YES är ett lömskt glidmedel har använt mig av det i andra sammanhang, när det torkar är det kört.
Va??
Hursom så är det mycket mer praktiskt med slang då man kan byta ut kablarna eller använda det till annat i framtiden. Inga problem att dra 10m EKKL i 16 slang, klipp till det lite snyggt och använd en kardel till att fästa i dragfjädern så rullar det på fint, problemet med att man drar ur rören löser man med att sätta riktiga dosor med låsbleck från början.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster