16mm EL RÖR

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Brunnsbo

16mm EL RÖR

Inläggav Brunnsbo » 2008-05-12 16:39

Tänkte lägga in lite EL rör 16mm i väggen för att kunna dra kablage till högtalarna. Är det någon som testat att mata i EKK kablage i sådana rör? Jag kommer att ha 2st 90 graders böjar och ca 8m rör.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-12 16:43

Du kör igenom en dragvajer först (dragvajer är en stålvajer med en fjäder i ena änden och en metallkula). Därefter förbinder du EKK´n på vajern och drar den tillbaka. Det fungerar säkert med 16 mm rör, själv använde jag 22mm (eller nåt) och det gick som en dans. Med 16 mm måste du bara vara extra noga med att inga knutor eller vridningar dras in i röret. Är det en lång sträcka är det lämpligt om någon drar och någon annan matar och ser till att det blir rätt.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-12 19:26

Den kan vara en fördel att dra 20 mm rör. EKK blir rätt stelt och det gäller att ha inte allför tvära böjar. Undvik VP-slang, den böjbara, det är mycket svårare att dra i dem och innerdiametern är mindre än motsvarnade släta rör. Man kan också användaglidmedel om det går trögt. Vilken EKK kommer du att använda?

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-05-12 20:03

Jag har inte mätt upp längden exakt än men troligtvis blir det 4x1,5mm2. Jag borde nog byta till 20mm rör för att vara på säkra sidan. Det kan vara bra om det går att få ur kabeln igen också.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-12 20:27

Du kan försöka få till så stor radie som möjligt vid böjarna, en skarp 90 grader är ingen lek om kabeln är styv. Glöm inte att förankra rören ordentligt innan du spikar igen väggen, det händer att man drar loss rör, eller drar isär dom inuti väggen. Då är det inte heller så kul ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-05-12 21:16

Just sådana överraskningar som jag vill undvika. Inte kul att skruva ner 3 lager gips. Kröken mellan tak & vägg blir ganska skarp. Inte mycket man kan göra åt det. Ca 11m rör / anslutning. Vad finns det för glidmedel? Torkar det ihop med tiden?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-12 22:16

Det finns inget krav på rör till EKK i väggar längre. Lägg in kabeln som den är och spara massa pengar.

Rör använder man ju till enkeltrådar, du lär inte kunna dra igenom EKK-kabel med hölje genom 16mm ror/rörböjjar. Det är dömt att misslyckas.

Vill du verkligen dra EKK i röret så gör det åtminstonde INNAN du monterar upp skivorna...

Glidmedel.... köp teflonspray på burk... en lätt dutt och du får fint glid genom röret.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-12 22:48

Kaffekoppen skrev:Rör använder man ju till enkeltrådar, du lär inte kunna dra igenom EKK-kabel med hölje genom 16mm ror/rörböjjar. Det är dömt att misslyckas.

Var nog lite slarvig i min kommentar. Jag menade inte att man ska dra en tre-ledars EKK i ett 16 mm rör. Jag tänkte mer på två enkelledare "typ" EKK, sådana har jag dragit för andra ändamål än högtalarkablar....

/ B

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-05-12 22:50

Håller med KK - EKK i rör blir bara bekymmer. I rör drar man FK (samma egenskaper som EKK) eller ännu hellre, köp färdig slang med FK i från fabrik.

Sedan har jag aldrig förstått det där med EKK till högtalare - en mer opraktisk kabel får man verkligen leta efter. Men det ämnet hör väl hemma i en ennan tråd... och jag orkar verkligen inte ge mig in i den diskussionen heller.

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-05-13 07:08

Kaffekoppen skrev:Det finns inget krav på rör till EKK i väggar längre. Lägg in kabeln som den är och spara massa pengar.

Va??
Menar du att det är OK att bygga in EKK, jag har jobbat som elektriker är iof ett helt år sedan nu, men dom har alltså ändrat reglerna så att vi får bygga in 240V utan rör?

Hursom så är det mycket mer praktiskt med slang då man kan byta ut kablarna eller använda det till annat i framtiden. Inga problem att dra 10m EKKL i 16 slang, klipp till det lite snyggt och använd en kardel till att fästa i dragfjädern så rullar det på fint, problemet med att man drar ur rören löser man med att sätta riktiga dosor med låsbleck från början.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-13 07:16

RealElwood skrev:
Kaffekoppen skrev:Det finns inget krav på rör till EKK i väggar längre. Lägg in kabeln som den är och spara massa pengar.

Va??
Menar du att det är OK att bygga in EKK, jag har jobbat som elektriker är iof ett helt år sedan nu, men dom har alltså ändrat reglerna så att vi får bygga in 240V utan rör?

Jag vet inte hur det är med EKK, men FK går bra att lägga in utan rör (EU-regler vettu...). Kravet är man ska kunna dra om kablarna utan problem. Sedan om det sker mha rör, moster Eulalias strumpor eller nån annan klurig metod är en annan sak...
/M

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-05-13 08:05

Jag har bytt upp mig till 20mm rör. Vill vara på den säkra sidan. Alltid bra att kunna byta kablage, vem vet om några år kanske det är fiber som gäller. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-13 08:13

Klart att det går dra EKK i rör. Själv har jag EKLK 5G2.5 i 20 mm rör till ena undercentralen i huset. Dock drog jag i den innan allt spikades igen... 4x1.5 är enklare. Elsanering (för att minska strålning/störningar) i befintliga elssystem görs ofta genom att dra EKLK.

Smidigare går det med ELLXB (tidigare EKKX) 20x2 (långa kablar) eller 10x2 (kortare kablar). Den får man förstås löda en massa på men den är klart mera flexibel än EKK. FK har inte riktigt samma egenskaper som EKK. Enkardeligheten kan ge lägre "tvärdistorsion" (Ingvar Öhmans uttryck). ELLXB har med sin Litz-uppbyggnad samma fördel. En annan fråga är förstås om man hör det...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-13 08:56

Borde gå bra, kärvar det kan man använda talk så glider det lättare. Skaffa en dragfjäder, annars går det inte. Se till att skaffa muffar till rörskarvarna som inte glider isär, det finns olika varianter som är olika bra. Spika fast röret i reglarna (krök 60-75mm spik runt röret) så att de inte lossnar från dosor/skarvar. Känsliga punkter kan förstärkas med lite smältlim. Gör stora böjradier på röret med bockfjäder, köp inte färdiga böjar, de har för liten böjradie. Det är viktigare att böjradien är stor än att det ser prydligt ut. Du kommer ju ändå inte att se rören sen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-05-13 09:27

RFSUs glidmedel används med framgång av vissa elektriker...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-13 09:45

RealElwood skrev:

Va??

Fast just i denna tråd handlar det om högtalarkabel så då är det väl lugnt oavsett vad EU säger...

/ B

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-05-13 09:47

Använd 20mm rör

Dragfäder i plast/stål

Använd Långa böjar (undvik 90 gr böjar om det är långa sträckor)tejpa skarvar med eltejp som extra säkerhet.

se till att rören förankras i varja regel med ex. 3 tumsspik.

Använd yes lr tvål om det går trögt

Var 2 st om det går trögt en puttar på en drar.

Skala upp kabeln ca 0,5-1m så går det lättare

Skall man lägga in Ekk-kabel löst i vägg skall denna förses med spikskydd/plåtbleck i alla reglar .
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-05-13 10:02

Falken skrev:Använd yes lr tvål om det går trögt

Nej, diskmedel/tvål torkar och då sitter det som berget sedan. Jag har stött på ett par hus där vi skulle jorda hela klabbet. Iaf så hade dom använt diskmedel på 70-talet, det satt som berget, fick kämpa med varmvatten som blåste in med tryckluft för att få ordning på det.

Det glidmedel som vi handlade hos grossisten torkar aldrig, hur det är med RFSU's medel vet jag inte, jag brukar inte vara orolig för torktiden då iaf :P

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-13 10:18

RogerGustavsson skrev:Elsanering (för att minska strålning/störningar) i befintliga elssystem görs ofta genom att dra EKLK.

EKLK har skärm, men är ledarna tvinnade inuti?
Vilket är att föredra vid elsanering skrämning eller tvinnade ledare (eller både och)?

//Michael

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-13 12:38

RealElwood skrev:

Det glidmedel som vi handlade hos grossisten torkar aldrig, hur det är med RFSU's medel vet jag inte, jag brukar inte vara orolig för torktiden då iaf :P

Jag använder det som rörpularna använder till gummipackningarna i avloppsrören. När det torkat så finns silikonet kvar som bibehåller halkan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-13 13:01

Mich skrev:
RogerGustavsson skrev:Elsanering (för att minska strålning/störningar) i befintliga elssystem görs ofta genom att dra EKLK.

EKLK har skärm, men är ledarna tvinnade inuti?
Vilket är att föredra vid elsanering skrämning eller tvinnade ledare (eller både och)?

//Michael

Nu är vi lite utanför trådens ämne... För högtalare behövs ingen skärmning.

EKLK har tvinnade ledningar som andra mångledare för elinstallation. Det finns skärmade VP-rör, t.ex. http://www.protec-system.se/ men de är dyra. Förr fanns "pansarrör" i plåt och i min kåk har jag hittat något som ser ut blyrör. Kulo är också bra skärmade. Om man vill ha en helskärmad installation, ska det även till skärmade dosor, brytare etc. Det finns en del information om elsanerade lösningar hos Eljo (Schneider Electric).

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-05-13 16:30

RealElwood skrev:

Nej, diskmedel/tvål torkar och då sitter det som berget sedan. Jag har stött på ett par hus där vi skulle jorda hela klabbet. Iaf så hade dom använt diskmedel på 70-talet, det satt som berget, fick kämpa med varmvatten som blåste in med tryckluft för att få ordning på det.

Vaselin fungerar nog :D
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-05-13 17:00

Brunnsbo skrev:Just sådana överraskningar som jag vill undvika. Inte kul att skruva ner 3 lager gips. Kröken mellan tak & vägg blir ganska skarp. Inte mycket man kan göra åt det. Ca 11m rör / anslutning. Vad finns det för glidmedel? Torkar det ihop med tiden?

glidmedlet som elektrikarna använder här kallas älgarunk men det har säkert andra namn också snokfett 80 har jag hört som slang för det också men vanligt yes är suvveränt
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

BluesMannen

Varför inte dra EK?

Inläggav BluesMannen » 2008-05-13 18:34

Tror inte att det skall vara några problem att dra EKK i 16 mm rör om det handlar om rimliga längder och framför allt krökar med STOR radie. Men jag tycker som tidigare nämnts att du skall lägga i kabeln före det att du monterar rören och spikar över skivor.

MEN varför inte dra EK istället? Är förmodligen inte så lätt att köpa, men det går bra att skära upp en EKK och plocka ut ledarna.

Om det är så att ledarna skall ligga nära varandra med tanke på kapacitans och induktans så går det ju att tvinna eller fläta dem.

Slänger dessutom in ett tips om rör för elsanering som är skärmande. antar dock att priset för dessa är oskäligt högt.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2008-05-13 19:04

Dra i kabeln innan du gipsar igen väggen så kan du
alltid lossa nån skarv om det går trögt

/stefan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Varför inte dra EK?

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-13 19:43

BluesMannen skrev:MEN varför inte dra EK istället? Är förmodligen inte så lätt att köpa, men det går bra att skära upp en EKK och plocka ut ledarna.

Om det är så att ledarna skall ligga nära varandra med tanke på kapacitans och induktans så går det ju att tvinna eller fläta dem.

Slänger dessutom in ett tips om rör för elsanering som är skärmande. antar dock att priset för dessa är oskäligt högt.

Nja, vitsen med att använda EKK är ju att de ligger stabilt förpackade i sitt hölje och att avståndet blir rätt som det är i och med ledarnas dimensioner. Klart att man kan tvinna dem själv och det har jag själv gjort vid flera tillfällen.

EK 1.5 finns att köpa hos Conrad http://www.conrad.se för små pengar.

Ja, det finns skärmade VP-rör t.ex. Protec http://www.protec-system.se/ men det är inte billigt (har nämnligen frågat) och för högtalarkabel behövs inga sådana alls. Däremot är det svårt att efterinstallera sådana rör.... Därför används EKLK i befintliga anläggningar.

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-05-13 21:01

Jag återkommer med info om hur det gått. Kommer att provdra innan gipsen är på plats, vill inte ha en kabel som sitter fast. YES är ett lömskt glidmedel har använt mig av det i andra sammanhang, när det torkar är det kört. Se upp för det. Helst vill jag klara mig utan glidmedel, tror nog att det går bra i 20mm rör, om någon vecka vet jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-13 22:16

Brunnsbo skrev: YES är ett lömskt glidmedel har använt mig av det i andra sammanhang, när det torkar är det kört.

Ja, det där är en känsla som jag har för alla "våta" material. Man kan i installationselsammanhang dessutom undra hur bra det är med något som är vattenhaltigt i rören.

Talk är torrt och fungerar utmärkt som smörjmedel. Det kan dessutom blåsas in i ett rör där en kabel redan har kört fast. Helst med tryckluft, men munblås går det med (med risk för hosta om man inte kommer ihåg att luften går utåt när man blåser).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-05-13 23:43

RealElwood skrev:

Va??

Hursom så är det mycket mer praktiskt med slang då man kan byta ut kablarna eller använda det till annat i framtiden. Inga problem att dra 10m EKKL i 16 slang, klipp till det lite snyggt och använd en kardel till att fästa i dragfjädern så rullar det på fint, problemet med att man drar ur rören löser man med att sätta riktiga dosor med låsbleck från början.

sen minst 1999 är det tillåtet......... :?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Återgå till DIY-forum