Varför är det så sällan någon monterar element såhär, och får exakt likadan spridning (och loobing?) i både horisontal- och vertikalplanet?
Eller har jag missat något vitalt?
Moderator: Redaktörer
kung skrev:Varför är det så sällan någon monterar element såhär, och får exakt likadan spridning (och loobing?) i både horisontal- och vertikalplanet?
Eller har jag missat något vitalt?
kung skrev:..eller två MTM:er med gemensam diskant.
Varför är det så sällan någon monterar element såhär, och får exakt likadan spridning (och loobing?) i både horisontal- och vertikalplanet?
-Martin- skrev:Right on!
Man måste väl i princip dela nere vid 700 Hz för att det skall komma i närheten att likna en koax. Fast det är ju inte omöjligt. Låg resonansfrekvens i diskanten (<500 Hz) och 24 dB/oktav avrullning så är man hemma.
//Martin
Jocke skrev:-Martin- skrev:Right on!
Man måste väl i princip dela nere vid 700 Hz för att det skall komma i närheten att likna en koax. Fast det är ju inte omöjligt. Låg resonansfrekvens i diskanten (<500 Hz) och 24 dB/oktav avrullning så är man hemma.
//Martin
Jag tror att man skulle kunna komma en bit på vägen genom att mäta och se vilka resultat man får. Om man tänker sig att "basarna" har en rak tunkurva "off axis" skulle man kunna vinkla ut dom så man får någon slags "fasett-baffel". Elementets stigande tonkurva "on-axis" skulle då kunna kompensera för det fallande ljudtrycket från elementen längst bort från lyssnaren.
Med en riktigt liten diskant i mitten kan man få "basarna betydligt närmare varandra. kanske neodyn och kanske monterad på baffelns insida för att ta så lite plats som möjligt.
Tror faktiskt att det kan vara görbart om man anstränger sig lite!![]()
/Jocke
celef skrev:layouten är nästan lika den dna använder
vore kul att se simuleringar/mätningar på offaxisegenskaperna
petersteindl skrev:celef skrev:layouten är nästan lika den dna använder
vore kul att se simuleringar/mätningar på offaxisegenskaperna
Hej Celef, vet du vad dna står för? Donald North Audio. Det är samme person som var min distributör för Bremen DACen i USA. Det är samme Donald North som är utvecklingschef på Aura sound som tillverkar bashögtalare. Principen med 4 stycken mellanregisterhögtalare runt diskanten har Donald nu fått patent på i USA. Jag tror att off axis ser ok ut men dom är extremt riktade i mellanregister och diskant.
Han måste ha gillat mitt foto på honom som jag tidigare lagt in på Faktiskt.se så han har lagt rabarber på denDonald har t o m lagt in den på hans egen hemsida såg jag just
Mitt kök är på DNAs hemsida
![]()
http://www.dnaudio.com/About-DNA.html
Väl mött![]()
PS
Hej Celef, vet du vad dna står för? Donald North Audio. Det är samme person som var min distributör för Bremen DACen i USA. Det är samme Donald North som är utvecklingschef på Aura sound som tillverkar bashögtalare.
Principen med 4 stycken mellanregisterhögtalare runt diskanten har Donald nu fått patent på i USA. Jag tror att off axis ser ok ut men dom är extremt riktade i mellanregister och diskant.
Den stora baffeln och de fyra elementen gör att stor riktverkan erhålls i mellanregistret som "matchar" riktverkan från bas och diskant.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster